Info vloerstaand-speakers

Started by Don Boogie, September 17, 2014, 21:24:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Don Boogie

Beste'n,

Heb ondertussen aardig wat reviews gelezen omtrent verschillende speakers, echter, éénmaal ik een luistersessie zou houden, zal het wss tussen deze 3 gaan:

-Klipsch RF 7 II

-B&W CM 9

Of

Focal 836 V


Normaal qua gebruik wss 80 percent Film/serie's/gamen en een kleine 20 percent voor muziek.

Enige idee welke van de 3 meer zou uitstaan voor Films?

Ik hoor meer en meer zeggen dat de klipsch speakers geschikter zijn voor Home Theater en vb de focal als b&w meer voor muziek?

Alvast Bedankt voor de bijdrage :)

mvg

Boogie

Don Boogie


Sailor Jan

Wees lief voor jezelf

Xander32

Het komt afgezaagd over maar Jan heeft helemaal gelijk; zelf gaan luisteren en bijvoorkeur in eigen ruimte.
De ls. zal voor het grootste deel het eindresultaat bepalen, samen met de akoestiek in jouw luisterruimte.

Het gaat over smaak, jouw smaak en die zal je zelf moeten gaan leren (her-)kennen. Dat kan enkel door zelf te luisteren naar diverse speakers. En daarin (smaak vs. ls.) is het m.i. onmogelijk om op afstand te adviseren ...


Quote from: Sailor Jan on September 19, 2014, 13:36:19
Gewoon luisteren!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Don Boogie

Ik versta dat het een alledaags gezaag kan zijn, zeker indien het antwoord automatisch ga zijn "ga luisteren", wat ik ook zeker zal doen, maar iemand zijn mening omtrent deze 3 speakers zou ik ten zeerste waarderen.

Zeker het feit dat ik geen audiofiel ben en gewent ben van naar de speakers te luisteren van de'n tv of laat staan simpele pc speakers.

Toch nog bedankt :)


grtz

Boogie

Xander32

Geloof mij; jij moet ook niet willen om een "audiofiel" te zijn.
Ga zelf luisteren naar verschillende ls. en kies daaruit die waarvan jij het meest blij wordt en blij zal blijven  ;).


Quote from: Don Boogie on September 19, 2014, 17:35:25
Ik versta dat het een alledaags gezaag kan zijn, zeker indien het antwoord automatisch ga zijn "ga luisteren", wat ik ook zeker zal doen, maar iemand zijn mening omtrent deze 3 speakers zou ik ten zeerste waarderen.

Zeker het feit dat ik geen audiofiel ben en gewent ben van naar de speakers te luisteren van de'n tv of laat staan simpele pc speakers.

Toch nog bedankt :)


grtz

Boogie
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

erik s.

de Klipsch zijn idd de luidsprekers van de 3 die het meest zullen knallen bij films.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Rudy1968

Quote from: Xander32 on September 19, 2014, 13:43:15
Het komt afgezaagd over maar Jan heeft helemaal gelijk; zelf gaan luisteren en bijvoorkeur in eigen ruimte.
De ls. zal voor het grootste deel het eindresultaat bepalen, samen met de akoestiek in jouw luisterruimte.

Het gaat over smaak, jouw smaak en die zal je zelf moeten gaan leren (her-)kennen. Dat kan enkel door zelf te luisteren naar diverse speakers. En daarin (smaak vs. ls.) is het m.i. onmogelijk om op afstand te adviseren ...

^^

Als het verder om meedenken gaat, wil ik er wel op wijzen dat je je moet realisren dat de Klipsch hoorns voor het hoog hebben.
Deze speakers zullen dus ook verschillend van de anderen klinken, omdat de toegepaste technologie in essentie anders is.
Aan jou te beslissen wat jou het meeste past/aanspreekt. Houd ook rekening met het feit dat geen van drieën is wat je zoekt, maak dan geen overhaaste/geforceerde keuze waar je later spijt van krijgt.

Een andere valkuil bij het luisteren is, dat je ergens van onder de indruk raakt. Dan denk je wow!
Maak dan niet de keuze en doe dan niet de aankoop. Het indrukwekkende kan op den duur misschien gaan irriteren.
Ga een tweede keer luisteren om zeker te zijn dat je op lange termijn gelukkig blijft met de speakers.

IMO is er geen verschil tussen de eisen voor HT en stereo. De speakers moeten doen wat IK van ze verwacht.
Ik denk wel dat in MIJN verwachting, noem het voor het gemak natuurgetrouwheid, de muziekale invulling moeilijker te verwezenlijken is dan de dialoog. Bij muziek wordt voor mij de mate van genieten heel erg bepaald hoe ik de stemmen en instrumenten hoor. Bij films is het eenvoudiger de dialogen acceptabel weer te geven.
Als merk XY beter 'geschikt' is voor films, en je daardoor minder of niet meer kunt genieten van (stereo) muziek, moet je je toch afvragen of deze speaker in jouw huiskamer moet komen te staan.

Voor stereo zijn L+R het belangrijkst, voor HT de center speaker.
Ik zou hier met het budgetteren rekening mee houden.

Lang verhaal kort:
zet voor jezelf alles goed op een rijtje, om na het luisteren een weloverwogen besluit te nemen waardoor je lang van jouw aankoop kunt genieten.

Succes bij de zoektocht!

flakkees

ik denk dat de klipsch de beste keus is
het hoge rendement en het frequentie bereik in het laag (29 Hz dacht ik) zonder extreme dips
maakt een subwoofer bijna overbodig en met 2 x 100 watt er op kun je met gemak een lang slepende buren ruzie uitlokken
maar waar het werkelijk om gaat is natuurlijk dat deze luidspreker loepzuiver en super strak klinkt

hier zal niet iedereen het mee eens zijn , en dat mag . 
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Xander32

En wat als het loepzuivere en superstrakke niet de ts. zijn smaak blijkt?
En wat als die Klipsch in z'n geheel niet past in de akoestiek van de ts. z'n luisterruimte?


Op basis waarvan geef jij dan advies, op basis waarvan denk jij toch dat de Klipsch voor de ts. de beste keuze betreft?



Quote from: flakkees on September 20, 2014, 06:28:45
ik denk dat de klipsch de beste keus is
het hoge rendement en het frequentie bereik in het laag (29 Hz dacht ik) zonder extreme dips
maakt een subwoofer bijna overbodig en met 2 x 100 watt er op kun je met gemak een lang slepende buren ruzie uitlokken
maar waar het werkelijk om gaat is natuurlijk dat deze luidspreker loepzuiver en super strak klinkt

hier zal niet iedereen het mee eens zijn , en dat mag .
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

flakkees

Quote from: Xander32 on September 20, 2014, 06:35:56
En wat als het loepzuivere en superstrakke niet de ts. zijn smaak blijkt?
En wat als die Klipsch in z'n geheel niet past in de akoestiek van de ts. z'n luisterruimte?


En wat als het loepzuivere en superstrakke niet de ts. zijn smaak blijkt?
dan zou ik naar de tv blijven luisteren

En wat als die Klipsch in z'n geheel niet past in de akoestiek van de ts. z'n luisterruimte?

ts is geen audiofiel zag ik ergens staan dus lijkt mij dat een probleem voor later en een probleem dat je met elke luidspreker hebt als je akoestiek niet goed is

Op basis waarvan geef jij dan advies, op basis waarvan denk jij toch dat de Klipsch voor de ts. de beste keuze betreft?
de ts wil graag een antwoord op zijn vraag en die geef ik op basis van mijn ervaring met klipsch luidsprekers   


Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

jvanhambelgium

#11
Ik heb oa de RF7-II staan 😂
Sowieso zijn die GROOT , mispak je daar niet aan!
Plaatsing is van belang, je wil deze jongens met 2 grote reflexpoorten achteraan niet te dicht tegen een muur hebben staan.
Ze klinken geweldig voor zowat alles dat je ertegen gooit.
Laat je niet misleiden door "hoogrendement" want ze lusten een flinke versterker om de 2x10" driver los  te krijgen. Ook rond 160Hz heb je de laagste impedantiedip naar 3.x Ohm.
Ik kan er zalig van genieten, detaillering,  imaging, soundstage zijn enorm goed indien goede plaatsing.

Klipsch ... Power - Emotion - Detail 😈
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Xander32

Kortom; de Klipsch hebben een duidelijk eigen karakteristiek en behoeven door hun fysiek een flinke ruimte en een krachtige versterking om tot hun recht te komen.

Allicht is "plaatsing" verder te specificeren? Hoeveel ruimte minimaal van de achter- en zijwanden?
En wat is concreet een "flinke versterker"?


En het blijft mooi het enthousiasme van een gebruiker, dat ben ik ook over mijn eigen speakers, maar ik besef mij ook dat dit smaak betreft. En daarin kan je een ander niet adviseren, hij/zij dient dan toch echt zelf op pad te gaan, zelf te gaan ervaren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Misschien eens bij een paar members van dit forum thuis gaan luisteren, dan leer je ook veel. En kun je horen wat je mooi vind of niet.
Klipsch zou ik niet pakken omdat als ze niet goed zijn opgesteld gauw enorme schreeuwerigheid in het mid hebben. B&W is niet mijn smaak ze betrekken je niet voldoende in de muziek, de focals zou meer mijn smaak zijn maar ik hoor vaak dat het hoog fel kan zijn.

maw. ga overal luisteren ook naar onbekendere merken en ga dan bepalen wat met jouw budget het beste kan zijn en vraag of je die thuis kunt beluisteren.
Het zijn jouw oren en wat ik vind hoef jij niet te vinden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

flakkees

er zijn ook helaas niet veel winkels waar je even voor 4 weken
3 setjes vloerstaanders mee naar huis mag nemen 
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

jvanhambelgium

#15
Voorlopig staan de RF7-II's behoorlijk "vrij" opgesteld : 1.8m van een achterwand en 1.3m van zijwanden.
Het kan met minder hoor, maar ik heb er de plek voor vandaar.
Het niet-te-dicht tegen achterwanden zetten is een generieke tip voor speakers, met een model met reflex poort(en) achteraan wil je zeker wat afstand houden tot enig reflektief oppervlak om terugkaatsen van een hoeveelheid relatief smallbandige midrange-energie vanuit de poorten naar het frontvlak toe.

De RF7-II's hangen thans aan m'n Onkyo NR5010 ... geen prulreceiver maar eentje met best een flinke voedingssectie  :headbanging:
Ik moet er eerlijksheidshalve wel bijvertellen  dat ik werk met dual-sub's dus sowieso worden de fronts & receiver ontlast van het echte zware werkt.

Ik heb de Klipschen in het begin op 2 monoblokken (500W) mogen horen zonder enige sub-assistentie en dat was echt wel  :worship: :worship:

Vanwege de afmetingen (123cm hoogte, 42cm diepte en 30cm breedte bij 40kg) en in principe de behoorlijk "saaie" look mischien niet de meest sexy woonkamer-speaker. (is ook maar een gewone "box" vorm).
Vergeleken met die B&W CM9 is deze echt wel een flink stukje groter hoor ... nogmaals , op plaatjes lijken ze nooit zo groot tot je ze ziet staan...

Ook ik gebruik een sterke toe-in (indraai) van de speakers tov de positie van m'n hoofd omdat ik zoveel mogelijk "on-axis" wil luisteren.
Deze Tractrix hoorn (60° x 90°) is geen oplossing die "breed" gaat stralen. Voordeel is wel dat je reflecties naar zijwanden ook sowieso al minimaliseerd.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Sailor Jan

Gewoon lekker luisteren in een aantal winkels en kijken wat er bevalt. Niet kijken naar de merken en gewoon open zijn. Dalí, Dynaudio, Monitor Audio en andere merken niet uitvlakken.

Let ook op de verschillen in luisterruimtes in verhouding tot je eigen kamer(wel of geen vloerbedekking, plafond en wanden). Harde oppervlakken reflecteren het geluid waardoor een heldere speaker te helder kan klinken.

Dit is bij mij overkomen met de Focal 716W, veel te helder in mijn ruimte. Erg leuke speakers in goede akoestiek.

Veel plezier bij het beluisteren en maak geen overhaaste beslissingen.

Wees lief voor jezelf

Don Boogie

Nog eens extra bedankt voor het advies, ik zal in de loop van morgen de foto posten waar ik al dan niet de luidsprekers zal plaatsen, daarmee ook mijn vraag van die 3 speakers, ze zullen redelijk dicht tegen de muur zijn, die klipsch rf 7 II hebben 2 rear port's ? Dus die zullen uit de boot vallen? is het beter om dan met forward port's te plaatsen?

Luisteren zal ik zowiezo gaan doen hoor, maar advies is altijd welkom :)

Xander32

Indien redelijk dicht op de achterwand is het sowieso de vraag of je wel voor zuilen moet gaan ...


Quote from: Don Boogie on September 20, 2014, 18:48:16
Nog eens extra bedankt voor het advies, ik zal in de loop van morgen de foto posten waar ik al dan niet de luidsprekers zal plaatsen, daarmee ook mijn vraag van die 3 speakers, ze zullen redelijk dicht tegen de muur zijn, die klipsch rf 7 II hebben 2 rear port's ? Dus die zullen uit de boot vallen? is het beter om dan met forward port's te plaatsen?

Luisteren zal ik zowiezo gaan doen hoor, maar advies is altijd welkom :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jvanhambelgium

Quote from: Xander32 on September 20, 2014, 18:56:20
Indien redelijk dicht op de achterwand is het sowieso de vraag of je wel voor zuilen moet gaan ...

Inderdaad, mogelijks kan een een stevige gesloten monitor ook prima dienst doen.
Speakers als een RF7-II doe je echt te kort door ze in een hoek te proppen.
Daar zitten inderdaad 2 ports op achteraan, pakweg 10cm diameter elk.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

flakkees

in een hoek plaatsen is niet altijd slecht
ik had 2 rf-82 zuilen van klipsch in de hoeken van de kamer staan
de enorme corner gain maakt een subwoofer zo goed als overbodig
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Xander32

Normaliter zal echt niemand aanbevelen om ls. in een hoek te plaatsen.

Ik vind het dan ook een op z'n minst niet passende reply op een vraag van een nieuwe forumgenoot die nog volop aan het ontdekken, die nog volop aan het uitzoeken is ...



Quote from: flakkees on September 21, 2014, 09:18:06
in een hoek plaatsen is niet altijd slecht
ik had 2 rf-82 zuilen van klipsch in de hoeken van de kamer staan
de enorme corner gain maakt een subwoofer zo goed als overbodig
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

erik s.

hoek,  hoek? ik heb de TS nog niet over hoeken gehoord.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

flakkees

er valt voor iedereen nog wel wat te ontdekken  :D
met 2 luidsprekers film kijken zonder subwoofer is corner gain echt niet verkeerd   
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

flakkees

Quote from: erik s. on September 21, 2014, 10:08:38
hoek,  hoek? ik heb de TS nog niet over hoeken gehoord.

bij een ronde kamer zal het niet gaan
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx