dedicated ht in garage

Started by coldbullet, September 17, 2014, 15:26:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

coldbullet

hey hey hey.

ik zal me even voor stellen is wel zo netjes.
mijn naam is roy ben 25 jaar en ik woon in eindhoven.
nu kijk is avonds graag een filmpje en zoals de meeste van jullie is een tv al vlug te klein voor. en is de vrouw en de kleinste niet altijd heel erg blij met het volume van het geluid van de film. heb ik daarom toevallig met de koop van het huis rekening gehouden om de mogelijkheid of al een bestaande garage te hebben. nu naar 1.5 jaar met het idee in me kop en de vrouw des huizes gek te maken om een ht in de garage te bouwen heb ik nu eindelijk groen licht ( nadat ik haar wat foto's van het world wide web heb laten zien van mensen die een ht gemaakt hebben).

mijn ht apparatuur is op het moment:

epson tw3800
marantz 1501
jbl m1 5.1 set
projecta hand rol scherm van 230m

formaat garage 500 x 500 cm
dedicaded ht 300 x 500 wil namelijk ok nog een beetje schuur over houden

nu weet ik dat me apparatuur niet geweldig is maar ja je moet ergens beginnen:)
rome is namelijk ook niet in 1 dag gebouwd.

nu ben ik begonnen met de ombouw van de garage.
en wil ik wat foto's posten maar weet zo 123 niet hoe dat moet.
ik probeer zo vaak mogelijk het hier up to date te houden maar zit ook met een verbouwen van een heel huis bij een vriend van me.


GameHunter

Succes met de bouw! Je kan foto's uploaden naar www.tinypic.com. Daar krijg je meteen een copy/paste link voor op fora zoals deze.
Benieuwd naar je project!

coldbullet

#2
nou hier de foto's van zoals de ruimte is en je ziet dat ik een klein beetje begonnen ben om de garage deur dicht te zetten en te isoleren nu komt daarvoor een kleine spouw van 3 cm met de binnen muur van hout met isolatie ik maak dus een box in een box
http://nl.tinypic.com/a/38vmt/3

nu kom je op de website van de foto's met deze link hoe post ik de foto's zoals andere dat doen dat ze je meteen ziet zonder link in de forum

Rudy1968

Quote from: coldbullet on September 17, 2014, 15:26:03
......om een ht in de garage te bouwen heb ik nu eindelijk groen licht

Welkom op het forum, de kogel is dus eindelijk door de kerk  :D.

Succes met de verbouwing(en)!

coldbullet

ja dankje wel! eindelijk begonnen. deze week komt de metal stuud + gipsplaten binnen dan kan ik weer verder bouwen :lounge:
kunnen jullie de foto's zien?

mijavere

we gaan hem weer volgen, hopelijk met mooie foto´s

coldbullet

helaas moet ik 1 m inleveren in de lengte want de vrouw wil daar toch heel graag de fietsen hebben staan anders vind ze het te krap worden kwa berg ruimte. :(
dus niet houw ik netto 3m x 4m over. wat raden jullie aan voor scherm? toch de 230 aanhouden of kleiner? en wat is de ideale kijk afstand of minimale kijkafstand wat jullie prettig vinden?
liefste wil ik achter een 3 of 2.5 zit en rij er voor een 2 zit bank om te beginnen en later bioscoopstoelen.

jaco

Met 4 meter diepte en 2 rijen komen de voorste kijkers toch vrij dicht bij het scherm te zitten lijkt me.
Dan is 120" wel redelijk groot.
Als je de achterste rij tegen de muur zet, is daar het beeld wellicht goed, maar het geluid weer bagger.

Kun je op een muur projecteren op die maak, en dan zet je gewoon wat stoelen neer zoals het ongeveer uitkomt en ga je kijken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Xander32

#8
Neem eens contact op met williamb (mede forumlid hier), die heeft vast de nodige tips als ervaringsdeskundige.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

coldbullet

#9
ja ze zeggen op internet dat de schermhoogte x 2 de minimale kijk afstand is dan kom ik op 280cm uit.
ik zat zelf te denken om voorkant bank/stoel op 330 van de achterste rij, gemiddelde stoel is toch 60 diep. dan 60 been ruimte en dan komt de 1e rij kijk afstand op ongv 260 en dan een scherm van 220 x 140 16/9 dit vind ik toch iets te veel van het goedde

ik projecteer nu op het moment in de woonkamer en zit op 5 m afstand dit mag van mij gerust wat dichterbij zelf vind ik een kijk afstand vanaf 280 mooi op het scherm wat ik nu heb. dit is dus 222 x 140  dan die 140 x 2 kom ik op 280
dus als ik van voor 200 x 113 ga dat is dus zichtmaat dat scheelt dus best wel op de kijk formaat.
dat is dus kijk afstand 113 x 2 = 226 en dan hou ik die voor het gemak op 250 als voorste rij kijkafstand dan kan ik de achterste rij 60 cm beenruimte + 60 stoel/bank komt die op 370 uit dan heb ik het niet vast tegen de muur aan wat voor je hoofd/geluid ook fijn is.

of denk ik nu helemaal verkeerd?? ik heb nog veel te leren en wil het ook graag leren, nu heb ik al veel rond geneusd op de forum hier en veel mensen zeggen andere dingen. en heel veel dingen waar je normaal niet aan denkt.

Keerzijde

Ik zit op mijn voorste rij stoelen op max 4.00m afstand van een 3.50m breed scherm.
En IK vind het zeker niet te groot.  :angel:
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

coldbullet

sow dat is flink!!  jaloers hiero haha
tuurlijk is het zo bigger is better en size does matter.
maar 400 op 350:P is het dan geen tennis wedstrijd?

donaldk

Scherm beslis je dan toch gewoon later, probeer je het eerst even uit. Hoe hoger de lumens hoe meer je de slechte motion van 24P en dergelijke onscherpte fouten gaat zien, maar daar hoef je je met een Epsonnetje geen zorgen over te maken. Ding zou voor volle breedte scherm zelfs wel eens te zwak kunnen zijn, zeker met oudere lamp. Drie meter breed scherm betekent een 168 centimeter hoog scherm. 2,4 maal de pictureheight is met hd krap, maar kan wel. Kijk je veel cinemascope, dan zit je op een leuke kijkafstand bij maximale schermbreedte. Alles kleiner gaat dus zeker passen.

coldbullet

ik ga tot nu toe 16/9 kijken. cinemascope heb ik hier ook wel  her en der gezien bij kermit.
de epson heeft nu 1000 u lamp opgebrand. dus hopelijk kan hij nog even. wil eigenlijk rekken tot 4k betaalbaar is 8)
waarom is 2.4 picture height te krap bij hd? word het dan onscherp? ik weet het er komt een ander scherm uit eindelijk. dit is nog een oud beestje dat is ook de 1e upgrade op het moment alles er staat en ik de juiste scherm formaat weet. en weer even gespaard heb :blink:

Quote from: Xander32 on September 19, 2014, 13:47:41
Neem eens contact op met williamb (mede forumlid hier), die heeft vast de nodige tips als ervaringsdeskundige.
heb op de forum bij de leden gekeken maar kan hem zo niet vinden.

donaldk

Krap in de zin dat sommigen het als te dichtbij ervaren. Anderen kunnen veel dichterbij aan. Maar vergeet niet dat ik uitging van een drie meter breed 16:9 scherm, jij wilde smaller, dus mij lijkt dat qua kijkafstand geen probleem worden. Maar uitproberen voordat je een scherm koopt/ophangt, kost niks, mocht je twijfelen.

Earthshaker

Waarom niet eerst op een laken projecteren om te kijken van de ideale grote is voor de zitafstand die je hebt?

Xander32

Type betrefende naam in de zoekbalk en voilà  ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

coldbullet

Scherm die ik nu heb is 230cm breed idd ik ga kijken wat de juste afmeting word als de ruimte er staat.
Eerstme best doen alles zo te maken kwam wanden dat ik zo min mogelijk geluidslekage heb.
Hoe hebben jullie dat gedaan gewoon balken van 5 x7 en dan steenwol van 7,5 en gips aan de ene kan en schuurkant osb plaat en natuurlijk alles ontkoppele van het dak en vloer en stenen buitemuur?

quattronl

Zijn je garage(buiten)muren al geïsoleerd? Zo nee dan ook dampwerende folie gebruiken (tussen isolatie en gipsplaat).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

coldbullet

de muren van de garage heeft een spouw muur zonder isolatie van kalkzandsteen.
de kanteldeur is zon plaatstalen deur, daar heb ik een hout + steenwolle muurtje voor gezet vrij van de stale deur tussen de stale deur en voorzet wand zit folie.
nu ga ik voor de voorzet wand een andere wand zetten + spouwmuurtje van 2 cm met isolatie en deze worden ontkoppelt

coldbullet

#20
Wat is beter in geluid isolatie, osb plaat of gipsplaat?

nu heb ik weer wat hout gehaald dus kan weer een beetje verder:)
alleen de tijd.... dat is het probleem als je een kleine hebt.

coldbullet

zo zo het is alweer een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb dit mede omdat ik het aardig druk had.


nu de verbouwing klaar is bij die vriend van me kan ik nu eindelijk in me eigen ht verder aan de slag.
het gaat niet zo snel als ik had gehoopt dit ook omdat ik met een kleine van 8mnd zit. die vraagt ook aardig wat van mijn vrije tijd :P
ik zal me best doen zo snel morgelijk weer foto's te plaatsen want daar houden we nu eenmaal het meeste van.
hoe plaatsen jullie de foto;s in de forum zonder dat je op een link moet drukken?

maar zonder de foto's zal ik even toelichten hoe ver ik nu ben/
de buite wanden die staan nu en ben aan het elektriciteit begonnen. dit is niet me sterkste punt dus hoop dat ik alles goed doe;)
na de elektra ga ik de rest isoleren en dan de gipsplaten tegen de wanden dit moet allemaal wel in 1 dag te doen zijn en dan schiet het voor het oog al aardig op!

wolfkampf

Ik zet mijn foto's op mijnalbum  (de website ) en als ik dan de foto's open kopiër ik de link boven in de balk, dan ga ik naar dit gedeelte waar je kunt typen, klik het 'schilderijtje' aan en plak ik de link er tussen. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd. succes  :pompom:
P's ik ben benieuwd hoe het gaat worden  :popcorn:
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

coldbullet

#23
hoe het gaat worden ben ik zelf ook benieuwd naar :sigh:
ik zal eens gaan kijken ja of ik ze zo kan plaatsen;) of het me lukt

[img]http://www.mijnalbum.nl/Album=L7DAAAOM/img]

coldbullet

#24
hey hey

zo ben weer wat verder hopelijk heb ik de foto's nu goed geupload volgends de mooie gebruiksaanwijzing hierboven.
deze week wil ik de wanden af hebben en dan komt een vriend van me de plafond en wanden de naden smeren.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Album=L7DAAAOM/img]

helaas lukt niet om de foto's zo in de forum te zetten zonder dat je op een link moet drukken

hierbij de link waar de foto's staan dan maar  :confused:
http://nl.tinypic.com/a/38vmt/3