Ervaringen hogere segment HDMI kabels

Started by blackmolley, September 17, 2014, 14:20:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackmolley

Momenteel heb ik TV, Mediaplayer, Apple TV en UPC Horizon verbonden met de receiver middels 1x onbekende HDMI kabel en 3x Kordz EVS. Ik ben op zoek naar betere kabels waarbij - ervan uitgaande dat er (flink) kwaliteitsverschil bestaat tussen de verschillende kabels - er geen verschil kan zijn tussen de kabels; m.a.w. als je een Audioquest Vodka van SR7008 naar de TV zou hebben dat is het onzinnig om goedkopere (Audioquest) kabels van de andere apparaten naar de receiver te hebben .. de keten is zo sterk als de zwakste schakel lijkt mij.

De wat hogere segment kabels heb ik op het verlanglijstje staan en ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben met onderstaande merken/types. Vermelde prijzen zijn op basis van 1 meter.

+ QED Reference (eur 150)
+ ViaBlue S-900 (eur 75)
+ Audioquest Carbon (eur 169)
+ Audioquest Vodka (eur 295)
+ Kordz LUX (eur 235) / http://www.highendpassion.nl/epages/62310579.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62310579/Products/LUX/SubProducts/LUX-0005

Misschien nog iets vergeten ?
gr Rene
Panasonic TX-P55VT30/Marantz SR7008/Samsung BD-C5900 Bluray/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902/HECO Celan GT 202+B&W FS700 stands/Mirage Center OS3-CC/van den Hul CS122+Skyline Hybrid/Audioquest Irish Red /Kordz EVS HDMI /Bose AE2

Harrr

Zie mijn posting bij jouw andere sub-kabel vraag. Indien je veelvoudig stekkers omsteekt, is een deugdelijke connector van belang. Zo niet, gaan de 1-tjes en 0-letjes er vrolijk doorheen, imho.

Doe je wel dit soort aanschaffen, dank namens onze economie.

Groet,

blackmolley

#2
Ik vroeg - aan de geïnteresseerden - of er ervaringen zijn met deze kabels of dat er in die richting goede alternatieven zijn.
Die wellus-nietus discussie wil ik hier helemaal niet voeren. Als je nog steeds tot die groep behoord die denk dat het alleen maar om nullen en enen draait dan so be it, no hard feelings maar dan is deze topic niet voor jou bedoeld  ;)
Panasonic TX-P55VT30/Marantz SR7008/Samsung BD-C5900 Bluray/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902/HECO Celan GT 202+B&W FS700 stands/Mirage Center OS3-CC/van den Hul CS122+Skyline Hybrid/Audioquest Irish Red /Kordz EVS HDMI /Bose AE2

Ejorne

#3
/edit

verkeerde topic...



Maikel_audionerd

Mijn ervaring is dat HDMI kabels alleen bij een afstand langer dan 10m verschil maken. Dan gaan zaken als afscherming en opbouw een rol spelen in het overbrengen van het digitale signaal.

Het uitproberen van een andere kabel kun je natuurlijk altijd proberen
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

jvanhambelgium

Mischien beter wat euries investeren om je display ISF te laten calibreren ? Gaat je meer opleveren...dan een stoer HDMI snoertje van een meter lengte.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

simsatit

Heb een dure hdmi kabel van Audioquest met 6% zilver de hdmi1, deze was 300 voor 5 meter, als ik je eerlijk moet zeggen heb ik geen verschil kunnen ontdekken met een dlock van 5 meter, ook niet in geluid.
Ik geloof best dat een 'exotische' hdmi kabel tov een goede hdmi kabel een bijdrage kan leveren aan een betere weergave, ECHTER, mijnsinziens heeft dat alleen zin als je setup al een zeer serieus niveau heeft. Maar goed dat is slechts mijn opinie en ervaring.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

tiptop

Ook hier weer verschil in bij mij. Wat sowieso afviel was de goedkopie HDMI's. Meedere deden het helemaal niet. Supra en Taralabs was ook niks. Een positieve uitschieter was de gratis meegeleverde kabel bij de UPC kastje toentertijd (weet niet of het nog dezelfde kabels zijn). Die sprong er echt uit, ook tov andere HDMI tot ongeveer 100 euro/mtr. Ik vond Ixos altijd wel mooi (Helder en scherp gestoken) Ik heb nu thuis drie HDMI kabels. Een duurdere IXOS (type even kwijt) (1 mtr)van decoder naar TV, een Audioquest Cinnamon (2 mtr) van Computer naar TV en een Audioquest Carbon (2 mtr) van BD-speler naar TV. De Ixos lijkt alles wat op te pimpen qua kleur. De Cinnamon geeft tov de Ixos wat meer diepte en helderheid (Alsof het raam wat schoner is). De Carbon is juist weer rustiger qua kleuren. Lijkt natuurlijker maar zonder grijzige waas waar de vaak goedkopere kabels last van hebben (Zoals freebees en Supra). Eerlijk gezegd vind ik de Cinnamon in mijn situatie op een plasma iets mooier dan de Carbon. Maar op een LCD/LED zou ik de voorkeur geven aan de Carbon. Meer smaak dan beter/slechter in dit geval.

Misschien kan je wat types lenen bij een dealer. (Wel netjes als je dan de gewenste kabel ook bij hem aanschaft.)  ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Passion4Sound

Quote from: blackmolley on September 17, 2014, 14:53:05
Ik vroeg - aan de geïnteresseerden - of er ervaringen zijn met deze kabels of dat er in die richting goede alternatieven zijn.
Die wellus-nietus discussie wil ik hier helemaal niet voeren. Als je nog steeds tot die groep behoord die denk dat het alleen maar om nullen en enen draait dan so be it, no hard feelings maar dan is deze topic niet voor jou bedoeld  ;)

Hoi Rene,
Ik heb zelf de Kordz LUX 3m en 2m ooit gekocht en heb ze nog steeds. Nu is het niet zozeer dat ik "beste kabel" aan het uitzoeken was, maar ik wilde gewoon een goede kabel en had geen zin om allemaal kabels te gaan uitproberen. Wat me onmiddellijk opviel waren de scherpere contouren in me beeld van mijn plasma. Nu was ik samen met een goede vriend die helemaal niet gelooft dat HDMI kabels grote verschillen bewerkstelligen, maar ook hij moest toegeven dat het beeld inderdaad beter en voller in scherpte was dan voorheen.

qua geluid weet ik zeker dat er verschillen waren, maar kan ze helaas niet meer benoemen. Het is alweer een tijdje terug.  ::)

ps, de Kortz LUX verving een standaard HDMI kabeltje.

sterkte met je zoektocht,

grtz,

Alex
Passion4Sound


blackmolley

Leuk om te zien dat de een er totaal niet in geloofd en de ander duidelijke verschillen ziet. Ligt dit aan het waarnemingsvermogen ? Aan het wel of - willens en wetens - niet geloven ?

Duidelijk is wel dat er sowieso een prima audio set moet staan wil je een verschil zien. Als je met okkiemokkie spullen werkt dan kan ik me voorstellen dat geen enkele kabel verandering zichtbaar is.

Dank in ieder geval voor de bijdrages. Inmiddels nog wat gezocht op i-net en de keuze beperkt tot Audioquest Carbon/Vodka of Oehlbach XXL Carb Connect.

gr Rene
Panasonic TX-P55VT30/Marantz SR7008/Samsung BD-C5900 Bluray/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902/HECO Celan GT 202+B&W FS700 stands/Mirage Center OS3-CC/van den Hul CS122+Skyline Hybrid/Audioquest Irish Red /Kordz EVS HDMI /Bose AE2

tiptop

Quote from: blackmolley on September 18, 2014, 13:04:35
Leuk om te zien dat de een er totaal niet in geloofd en de ander duidelijke verschillen ziet. Ligt dit aan het waarnemingsvermogen ? Aan het wel of - willens en wetens - niet geloven ?

Duidelijk is wel dat er sowieso een prima audio set moet staan wil je een verschil zien. Als je met okkiemokkie spullen werkt dan kan ik me voorstellen dat geen enkele kabel verandering zichtbaar is.

Dank in ieder geval voor de bijdrages. Inmiddels nog wat gezocht op i-net en de keuze beperkt tot Audioquest Carbon/Vodka of Oehlbach XXL Carb Connect.

gr Rene
Hoi Rene, Ik zou dan niet voor Oehlbach gaan. Dat merk is nooit echt goed geweest. Gewoon mijn mening natuurlijk. ;)

Succes met de keuze. ben ook benieuwd wat jouw bevindingen zullen zijn.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

simsatit

Ha zo zie je maar weer dat ervaringen verschillen, op zich is Oehlbach namelijk helemaal zo slecht merk nog niet.
Hebben ooit op specificatie voor mij een speciale kabel gemaakt, super service was dat gewoon! Kom daar maar eens mee aan bij veel merken...
Ik sta open voor verschillen, anders ga ik geen +300 euro uitgeven aan een hdmi kabel (Audioquest hdmi1 5m) maar toen ik later een dlock 5m had gekocht voor mijn pc en die toch eens ging vergelijken met de Audioquest kon ik met de beste wil van de wereld geen verschil ontdekken. Ik heb de Audioquest nog steeds hoor maar zou persoonlijk mijn geld liever stoppen in een ander component.
De dlock was zo een 40 euro voor 5 m en voldoet (ook) goed..

Leuk je trouwens weer te zien hier Fabian!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#12
Ik heb de vergelijking trouwens gemaakt op een X30 van jvc, scherm van 2,4 breedt, in mijn toenmalige batcave (heb geen ht meer nu) receiver was Onkyo tx nr 5007.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

tiptop

Quote from: simsatit on September 19, 2014, 00:00:48
Ha zo zie je maar weer dat ervaringen verschillen, op zich is Oehlbach namelijk helemaal zo slecht merk nog niet.
Hebben ooit op specificatie voor mij een speciale kabel gemaakt, super service was dat gewoon! Kom daar maar eens mee aan bij veel merken...
Ik sta open voor verschillen, anders ga ik geen +300 euro uitgeven aan een hdmi kabel (Audioquest hdmi1 5m) maar toen ik later een dlock 5m had gekocht voor mijn pc en die toch eens ging vergelijken met de Audioquest kon ik met de beste wil van de wereld geen verschil ontdekken. Ik heb de Audioquest nog steeds hoor maar zou persoonlijk mijn geld liever stoppen in een ander component.
De dlock was zo een 40 euro voor 5 m en voldoet (ook) goed..

Leuk je trouwens weer te zien hier Fabian!
Dank je Simon! Leuk jou weer eens te zien! ;) Zonde dat je geen HT meer hebt! Was erg indrukwekkend op jouw zolder! Ik heb nu ook een Emotiva EV. oa dankzij de ervaring bij jouw thuis. Ik woon nu weer op mijzelf en heb het hele spul in de woonkamer staan. kom eens lang zou ik zeggen! Kan je meteen een HDMI-vergelijk doen! ;D 8)

Ligt er natuurlijk ook maar aan waar je gevoelig voor bent. Ik zie bijv de nadelen van plasma helemaal niet en weer wel van lcd schermen. En mijn schoonouders zitten naar een scherm te kijken waar het witte ongeveer roze is en ze merken er niks van. Iederzijn ding.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

blackmolley

#14
Hi Fabian,
Wat aan Oehlbach vind je niet OK ? Het geluid of weergave van het beeld ?
Ik heb zelf ook plasma dus hoor graag wat jij als slecht ervaart bij Oehlbach bekabeling.
gr Rene

edit ... ik zag in de beschrijving van HECO luidsprekers dat zij juist Oehlbach adviseren voor de bekabeling. Ik weet het, de ene Duitser helpt de andere misschien  :P maar toch..
Panasonic TX-P55VT30/Marantz SR7008/Samsung BD-C5900 Bluray/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902/HECO Celan GT 202+B&W FS700 stands/Mirage Center OS3-CC/van den Hul CS122+Skyline Hybrid/Audioquest Irish Red /Kordz EVS HDMI /Bose AE2

Wim76

Ach, mooie kabels achter de apparatuur ziet er wel indrukwekkender uit.
Alleen...als je speakers en apparatuur open maakt, zie je kabeltjes van minimale omvang en spoortjes op printplaatjes van 1mm dik.
Waarom zouden wij ons druk maken om tuinslangen van kabels achter onze apparatuur te hangen?
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

Staaled

Lengte telt/weegt.
Dat is ook de reden dat de categorie Action kabels over 1 meter het prima doen, maar op 10 meter nat gaan.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

simsatit

Ja, maar zelfs 5m nog geen verschil kunnen ontdekken..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

tiptop

Quote from: blackmolley on September 19, 2014, 10:08:35
Hi Fabian,
Wat aan Oehlbach vind je niet OK ? Het geluid of weergave van het beeld ?
Ik heb zelf ook plasma dus hoor graag wat jij als slecht ervaart bij Oehlbach bekabeling.
gr Rene

edit ... ik zag in de beschrijving van HECO luidsprekers dat zij juist Oehlbach adviseren voor de bekabeling. Ik weet het, de ene Duitser helpt de andere misschien  :P maar toch..
Mijn ervaring met Oehlbach is vooral hun luidsprekerkabel en interconnects. Er was voor mijn gehoor nooit een significant verschil met standaard snoertjes. Ik hoorde wel wat anders maar niet opvallend of boeiends. Pas bij de echt duurdere kabels was het voor mij waard om er in te investeren, zoals Siltech, Crystalcable, Nordost enz... Het grappige is..Audioquest vond ik vreselijk kleuren altijd (begin jaren negentig eens wat modellen uitgeprobeerd) behalve met hun eigen opnamen (op CD en plaat). Totdat ik een paar geleden opnieuw eens wat beluisterde. Dat was opeens heel anders. Nu klopte het geluidsbeeld veel beter. En hun HDMI-kabels ben ik ook van gecharmeerd. Ik heb inmiddels heel wat HDMI-kabels mogen uitproberen en bij AQ blijven hangen.

Goed is meestal wel duur, maar duur niet altijd goed!

Wil niet zeggen dat jij voor AQ moet gaan, maar voor mij brengt Oehlbach niet waar ik naar op zoek ben.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

blackmolley

Panasonic TX-P55VT30/Marantz SR7008/Samsung BD-C5900 Bluray/B&W DB4S sub/HECO Celan GT902/HECO Celan GT 202+B&W FS700 stands/Mirage Center OS3-CC/van den Hul CS122+Skyline Hybrid/Audioquest Irish Red /Kordz EVS HDMI /Bose AE2

frank2

#20
De beste en duurste kabels voor zover ik weet zijn kordz hdmi evx, zijn zeer goede kabels met mooie kleuren en detaillering, duidelijk beter dan de goedkope action troep.
Supra is / vind ik ook goed. Een stuk minder is W&M geeft iets donkerachtigs aan het beeld.
Een altyernatief voor de Kordz is er ook, zie mijn onderschrift, doen nauwelijks onder voor Kordz en zijn stukken goedkoper. (  AlphaCable SP 1005)

Alle genoemde kabels heb ik in gebruik, of getest.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

simsatit

'Goedkope action troep', kijk ik heb geen goedkope action troep kabels maar ik denk voor het geld dat deze 'troep' kost, je waarschijnlijk het meest waar voor je geld krijgt.
De verschillen in HDMI kabels <10m zijn zo klein dat 400euro eraan te besteden je beter een Darbee had kunnen aanschaffen, wat dus wel duidelijk resultaat biedt dat altijd zichtbaar is, zowel op een 32" tvtje als op een 2.4 breedt scherm.

Ik heb de kabels ook uitvoerig getest daar ik ze toch al had en er een beste duit voor had neergelegd, was dus wel benieuwd.
Testomgeving, true batcave (0%!! lichtinput, ook niet van ledjes etc) JVC X30, Projecta homescreen 2,40 breedt zichtmaat mat screen. Volledige blackout door alles maar dan ook alles mat zwart te hebben in het HT, eigen stroomgroep AHP, alles sterbedraad, Oyaide stroomvoorziening, max throw (5,5 meter) voor minste lens oppervlak, en dan ga ik je de audio maar besparen, daar konden wij ook geen verschil in waarnemen.
Je kunt zeggen dat ik altijd redelijk ocd ben omgegaan in het optimaliseren van mijn set, als er ergenst kan worden geupgrade cq verbeterd ga ik de extra mile om dat te realiseren.
Echter is het soms ook goed even te evolueren na optimaliseren, soms kom je er dan achter dat bepaalde 'verbeteringen' zo marginaal zijn dat je beter eerst eens naar andere componenten zou kunnen gaan kijken zou je die nog niet geoptimaliseerd hebben. Na de Audioquest HDMI1 en Kordz EVO, voor mij geen dure HDMI kabels meer.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Kabel lengtes 5meter en getest tov een dlock van 5 meter a 40€, resultaat door 2 personen met zeer kritische HT ervaring, geen zichtbaar verschil kunnen waarnemen, hoorbaar ook niet. Of de dlock is enorm goed, of er zit gewoon echt marginaal weinig verschil in zou dan mijn conclusie zijn. Maar goed ieder zijn eigen conclusie 😃
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Maro

 ^^

Hier precies dezelfde ervaring. Ik heb een no name 12 meter HDMI van de pre naar beamer lopen en het beeld is gewoon perfect. Beeld 2.40 meter breed. Ook ik gebruik Darbee en dat maakt zeker wel een positief beeld verschil.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -