NAS niet zichtbaar vanop W7 PC

Started by Dirk, September 8, 2014, 23:38:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

ff een korte situatieschets.

Ik heb sinds pakweg een jaar (na eerdere 2-bay modellen) een QNAP TS112P single bay NAS, waarop ik enkel en alleen m'n muziekbib heb staan, ter gebruik icm de verschillende streamers hier in huis.
Nu kreeg ik zaterdag de melding dat er een firmware update was, dus klikte ik in het menu aan om die uit te voeren...waarna er wel iets leek te starten, maar na zo'n half uur was hij nog steeds niet klaar.
daarom logde ik uit, vervolgens weer in en ging terug naar het firmware update-menu, waar ik de melding kreeg dat hij al was geïnstalleerd.
vreemd genoeg bleef de status LED op het front vd NAS wel rood/groen knipperen, wat niet normaal is.
na wat zoek en graafwerk op het www bleek ik dus een probleem te hebben gehad met de update vd firmware, wat jammer genoeg alleen op te lossen bleek door deze via een virtual machine (bvb Oracle Virtual Box) de firmware weer te installeren.
voor een IT-noob als mezelf was dat een gigantische operatie, die echter wonderwel is gelukt, al liep het niet steeds van een leien dakje :D
het grote nadeel aan dat alles is dat de NAS na die update wel "als nieuw" moest worden geconfigureerd, dus ook m'n schijf werd geïnitialiseerd (cq gewist!) etc...gelukkig had ik geregeld een backup op externe USB discs gemaakt, dus zelfs dat was wel te overzien, want na een nachtje draaien vanaf die backups was zondagmiddag alles weer "lopende"...althans daar leek het op.

nu staat dus de meest recente firmware erop en ook alle muziek is weer gekopieerd, so far so good zou je denken.

het vreemde is dat ik vanop m'n PC de NAS perfect kan benaderen via het "QNAP finder" progje, waarna ik kan inloggen en alle instellingen wijzigen.

echter, gewoon in m'n thuisnetwerk (in het W7 menu dus) blijkt de NAS niet meer zichtbaar, wat het ook onmogelijk maakt om bvb mappen op de NAS te "zien" en er via die weg muziek op te zetten of via deze weg iets af te spelen.

ik heb geen instellingen op de PC gewijzigd
alles hangt qua hardware exact aan elkaar geknoopt als voorheen, dus via dezelfde router/switches/kabels als 2 dagen terug.

iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
fwiw ; ik heb op Google al aardig wat afgezocht, maar na de hele zondagnamiddag en ook vanavond enkele uren schermstaren en het één en ander proberen, weet ik het ff niet meer  :confused:

denk erom, ik ben echt een redelijke IT-noob, dus keep it simple plz  :blush:

klein detail; het enige programma wat actief wordt gebruikt op de NAS is Minimserver, wat ook (weer) 100% correct werkt, nadat ik het pad daarin had aangepast om hem te wijzen naar de vernieuwde muziekbib.

Omdat ik op de Linn draai icm Minimserver zit ik dus gelukkig niet zonder muziek.
ook op de Sonos is het pad naar de nieuwe muziekbibliotheek ingegeven en worden alle files gevonden en afgespeeld, dus het is (denk ik) geen kwestie van gebruikersrechten of mappen te moeten delen oid, anders zou dat ook allemaal niet werken, toch?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Flavio

Wat gebeurt er als je in Windows Verkenner het IP adres van de NAS intypt?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Dirk

dan kom ik op het inlogscherm vd NAS (dus +- zoals wanneer ik die benader via "QNAP finder")
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Hanky Panky

Staan de mappen wel als 'gedeeld' op je NAS ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Dirk

ja
zoals ik aangeef is alles wel afspeelbaar vanaf bvb een Sonos, mochten ze niet gedeeld zijn zou dat (denk ik) niet mogelijk zijn, toch?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jon81

Ik heb bijna het zelfde probleem, minus de firmware update problemen.

Wat ik heb gedaan (nouja, mijn zwager) is een snelkoppeling maken op het bureaublad die direct verwijst naar het ip-adres van de nas. Dan kom ik wel via verkenner op de nas, op een andere manier is het bij mij, behalve met de qnap browser ook niet voor elkaar te krijgen.
In programma's op mijn pc die van bestanden op de nas gebruik maken, verwijs ik ook naar het ip-adres.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Kingpin

#6
Probeer eens je naam van de NAS ip netwerk ip.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jon81

Quote from: Dynky on September  8, 2014, 23:38:54


het vreemde is dat ik vanop m'n PC de NAS perfect kan benaderen via het "QNAP finder" progje, waarna ik kan inloggen en alle instellingen wijzigen.


Bij mij precies hetzelfde
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

WilcoL

Je NAS en de Windows machine maken ook deel uit van dezelfde werkgroep? Typisch, WORKGROUP, WERKGROEP of MSHOME genaamd?
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Dirk

ik heb bij mijn weten nooit ergens een "werkgroep" oid aangemaakt/gedefinieerd, dus...ik denk het niet
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

daanvanduif

En als je een netwerkschijf aanmaakt bij deze computer?
(daar ip adres/share invullen)
Corazón

Dirk

Quote from: daanvanduif on September  9, 2014, 20:28:19
En als je een netwerkschijf aanmaakt bij deze computer?
(daar ip adres/share invullen)
heyyy, dat lukt dus blijkbaar  :pompom:

...nu maar hopen dat het ook blijft werken, bedankt !  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

daanvanduif

Quote from: Dynky on September  9, 2014, 20:43:39
heyyy, dat lukt dus blijkbaar  :pompom:

...nu maar hopen dat het ook blijft werken, bedankt !  ;)

Vast wel  ;D Geen dank!
Corazón

Kingpin

Quote from: Dynky on September  9, 2014, 19:58:27
??  :eh:
Zoals hierboven al werd geschreven.
In mijn zin moest de eerste "ip" "i.p.v." worden, beetje verwarrend.
Met NAS bedoelde ik share (naam van de NAS).
Opgelost zie ik.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack