Elektrische deuropener via smartphone?

Started by Nosoforos, September 6, 2014, 13:04:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosoforos

Nogal een 'nerderig' vraagje wellicht, maar wie weet dat een van de knutselaars op dit forum er al over had nagedacht: ik zou graag op een gegeven moment mijn deurslot willen vervangen door een model dat ook via de smartphone is te bedienen (met de aankondiging van Homekit zal het daarmee snel gaan de komende tijd verwacht ik wel- al zijn de modellen die nu verkrijgbaar zijn nog bedoeld voor de Amerikaanse markt). Nu is dat geen probleem bij de voordeur van mijn eigen woning, ik woon echter in een appartement en dat betekent dat er beneden een gezamenlijke deur is. Deze deur kan ik vanuit mijn woning met de knop op de intercom openen. Ik heb natuurlijk niets aan een zo'n gadget op mijn eigen voordeur als de deur beneden nog steeds met een sleutel moet worden geopend. Zou er een manier zijn om voor elkaar te krijgen dat die algemene deur ook via een smartphone is te openen?

Jacco33

Hoewel wellicht alleen voor de zakelijke markt beschikbaar op dit moment, kijk eens naar Clay Solutions?
Samsung PS50C6500 (ISF gecalibreerd via ITC) - CA Azur 640R - CA Azur 650BD - Sound Column II (front) - Sound Column III (rear) - KEF Q10c (center) - B&W ASW650 (sub) - Auralex Gramma - Apple TV2 & 3 - Squeezebox Classic (wekkerradio) - Ipad (ab. via SQ Blaster & remote) - http://www.e-me-marketing.com

Nosoforos

#2
Interessant, die kende ik nog niet (lijkt meer zakelijke markt te worden idd) - goed te zien dat het type sloten dat we in Europa gebruiken dus ook binnenkort op een dergelijke manier kan worden bediend. Blijft het probleem dat ik voor de deur beneden eigenlijk een simpeler oplossing moet hebben, anders moet ik namelijk het slot van een gezamenlijke deur vervangen (op eigen kosten) en de twee andere huiseigenaren een nieuwe sleutel bezorgen daarvan (die zitten verder waarschijnlijk niet te wachten op dit soort gadgets). In feite moet ik alleen een soort schakelaar hebben die een korte puls kan uitzenden zodat het slot werkt - en dit moet over internet te doen zijn (bijv. zo'n schakelaar van klik aan klik uit).

alpini67

Comelit videokit met smartphone koppeling via WiFi/3G/4G:

Artikelnummer: 8512IM of 8513IM

http://www.comelitgroup.com/files_cms/11-cataloghi/pdf/2G31000319.pdf


Dimi


donaldk

Nosoforos wat voor slot heb je, zo'n klassieke lips?

Nosoforos

Hee thanks voor je pm, ik zal er eens naar kijken!

Ehm wat voor slot... het slot waar ik dus een oplossing voor zoek betreft de benedendeur die voor gezamenlijk gebruik is voor mij en mijn bovenburen. Het is zo'n 'standaard' slot, ik weet niet hoe ik dat het beste kan aanduiden. Een beetje zoals op dit plaatje:

donaldk

#7
Die zijn er ook in elektro-mechanische uitvoering. Ik weet dat een oudere versie van de mechanische ge-retrofit is, jaren geleden, dus ik vermoed dat er voor de jouwe ook wel een mogelijkheid is, van Lips zelf, of een derde partij.

Hier is de Lips catalogus, voor Elektro-mechanische sloten,opbouw vanaf pagina 92. Ook zie ik in de inhoudsopgave iets over magneten. Ik zie zo snel geen retrofit spullen http://user-7fptcve.cld.bz/Catalogus-Elektromechanische-vergrendelingsoplossingen#12, pdf downloaden linksonder lijkt mij handiger.

Ik kwam deze tegen: electronische cilinder lijkt mij de zoek term. http://www.lips.nl/nl/site/lipsnl/Producten-/Producten1/?groupId=5450&productId=186635

En die Kek Genie cilinders vind je hier: http://www.lips.nl/nl/site/lipsnl/Producten-/Producten1/?groupId=5387.

Atmoz

Quote from: Nosoforos on September  6, 2014, 13:04:32
Zou er een manier zijn om voor elkaar te krijgen dat die algemene deur ook via een smartphone is te openen?

Precies dit heb ik in mijn vorige woning zelf gemaakt. Eigenlijk heel simpel als je een beetje handig bent:

- relais over contacten van knopje wat je nu handmatig indrukt maken
- Arduino met Ethernetshield om relais aan te sturen
- website (of misschien zelfs dedicated App) op je smartphone om 't geheel te bedienen

Heb daar toen érg veel plezier en gemak van gehad O0

E.e.a. is natuurlijk goed uit te breiden met een RFID reader, fingerprintscanner of weet ik wat allemaal :pompom:

Met vr gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Henkjan_O

ben ik nou paranoia of is het echt een modern soort van sleutel onder de deurmat?  als jij met je telefoon t kan bedienen, dan kan een beetje bij-de-tijdse inbreker dat toch ook wel?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Nosoforos

Bij de nieuwe smartlocks kan dat zeker niet zomaar, maar het is inderdaad wel iets om in gedachten te houden. Er moet wel een betrouwbare beveiliging aanwezig zijn, anders moet je zoiets niet doen dat ben ik met je eens. Maar aan de andere kant, 100% veilig is iets nooit, en je hoeft ook weer niet met alle scenario's rekening te houden m.i.

Hanky Panky

Quote from: Henkjan_O on September 26, 2014, 09:59:22
ben ik nou paranoia of is het echt een modern soort van sleutel onder de deurmat?  als jij met je telefoon t kan bedienen, dan kan een beetje bij-de-tijdse inbreker dat toch ook wel?

Ja, dan is degene die het geplaatst heeft de banaan.

Omgekeerd is nog veel "leuker" : als het een keer niet werkt dan staan de buren gelijk aan jouw deur om te zeiken....
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Atmoz

Quote from: Henkjan_O on September 26, 2014, 09:59:22
ben ik nou paranoia of is het echt een modern soort van sleutel onder de deurmat?  als jij met je telefoon t kan bedienen, dan kan een beetje bij-de-tijdse inbreker dat toch ook wel?

Tja, je moet zoals natuurlijk wel een béétje veilig maken ;)
Wat dacht je van een wachtwoord invullen iedere keer als je toegang wilt verschaffen? (Of een of ander slim ander mechanisme, IP/MAC adres gebaseerd, etc...)
En in een verzamelpand maakt het sowieso toch niet zoveel uit als de gezamenlijke deur open gaat? (die gaat heus wel vaker open, en dan weet je ook niet wie of wat dat gedaan heeft)

Ik vind het wel meevallen met (problemen met) veiligheid. En meestal heeft iemand die zoiets wilt ook wel nagedacht over (zeer) goede beveiliging van de rest v/h huis. Ik in ieder geval wel 8)

Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Nosoforos

#13
Een grotere bron van onveiligheid hier is de buurvrouw die nog wel eens de sleutels in het slot laat zitten. Daar is geen encryptie of wat dan ook tegen opgewassen. Gelukkig zijn er altijd goede burgers die dan aanbellen om het te melden en de sleutels te overhandigen.

@ Atmoz: jammer dat jij niet een gemeenschappelijke deur hebt, anders had je vast al zoiets uitgevonden- gezien je andere leuke uitvindingen  ;)

donaldk

Slot vervangen, oude cilinder overzetten. Ding werkt ook gewoon op de (oude) sleutel, dus ze zullen niet aan je deur staan. Zo lang ze aan de buitenkant staan en jij binnen zit, is dat ook geen probleem, lol.

Relais/schakelkast, servertje en applescript programma/app, zo deed een kennis van mij dat jaren geleden. Slot was toen ongeveer honderd euro. Arduino enzo maakt het duurder, alleen kabeltje en schakelaartje is simpeler.

Nosoforos

Zou het niet gewoon kunnen met zo'n apparaatje van Global Cache? Ze hebben er ook een met en relais-aansluiting. Die apparaten zijn weer met allerlei apps te bedienen (bv Roomie, iRule). http://www.globalcache.com/products/itach/wf2ccspecs/

Atmoz

Quote from: Nosoforos on September 26, 2014, 12:35:05

@ Atmoz: jammer dat jij niet een gemeenschappelijke deur hebt, anders had je vast al zoiets uitgevonden- gezien je andere leuke uitvindingen  ;)

Hoezo? In mijn eerste post van dit topic staat toch precies zoiets?! ;)
In mijn vorige woning hadden we zo'n gezamenlijke deur...

Quote from: Nosoforos on September 27, 2014, 16:21:39
Zou het niet gewoon kunnen met zo'n apparaatje van Global Cache? Ze hebben er ook een met en relais-aansluiting. Die apparaten zijn weer met allerlei apps te bedienen (bv Roomie, iRule). http://www.globalcache.com/products/itach/wf2ccspecs/

Lijkt er wel op.
Dit kastje doet precies hetzelfde als mijn zelfgemaakte kastje :)

Greetz,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Nosoforos

Hee, ik had je opmerking over je zelfgemaakte systeem per ongeluk helemaal niet gezien!