speler voor spotify/synology/ en eventueel netflix?

Started by Gemineye, September 2, 2014, 11:13:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gemineye

Hallo,

Ik overweeg om er ook maar eens aan te gaan geloven; de voordelen van oneindig veel muziek op je eigen installatie.

Echter, ik ben totaal niet thuis in deze mediaspelers en zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek een gewoon goede, maar niet ordinair dure mediaspeler (max 200 euro?) die ofwel overweg kan met spotify (hoe zie ik of dit kan op de speler???), ofwel met mijn synology ds211j, waar ook redelijk wat muziek op staat. Eventueel ook netflix voor de filmpjes. Ik heb al veel van mijn huidige cd's naar goede mp3's geconverteerd zodat ik er op het werk tijdens wat concentratie uurtjes ook van kan genieten (audio station). Maar ik ben ook best bereid wat per maand te betalen voor bv spotify om groot bereik aan muziek te hebben en wat ik gehoord heb is die kwaliteit best acceptabel (als ik hier thuis een goede mp3 op cd brand, hoor ik geen of nauwelijks verschil met originele cd).

Ik wil het liefst een speler met coax of optische output, zodat ik de DAC van mijn voorversterker kan gebruiken. Liefst gekoppeld aan een app op de tablet of telefoon (android), omdat ik denk dat het daar misschien wel goedkoper van wordt. Anders eventueel met interface op tv? aansluiting kan via LAN, hoeft niet via wifi. video uitgang bij voorkeur HDMI, ik heb nog zo'n ingang over op de tv.

Weet iemand waar ik op moet letten? hoe kan ik die dingen handig vergelijken? ik heb 'gegoogled' en wat sites bekeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Is het bv ook mogelijk om een speler te hebben met twee coax uitgangen, waarvan een naar mijn receiver gaat voor evt 5.1 geluid bij films, en de ander naar de stereo amp voor 2.0?

Een hoop vragen, ik hoop dat iemand mij kan helpen.
:)

Gemineye

wat ik zelf al heb gevonden, bv;

Mede8er MED800X3D; deze heeft coax EN optische uitgang, dus ideaal voor tegelijk stereo en HT gebruik. maar kan deze ook spotify? Ik kan het niet vinden.
:)

Xstream

#2
Op XBMC is er een app die dit kan. (dus elke (ht)pc)
Squeezebox (touch), Sonos e.d. kunnen 't.
En aantal mediaspelers zoals WD Live, Boxee e.d.
AV Receivers van Denon, Marantz, Onkyo e.d.

Zie hier een overzicht:
https://support.spotify.com/nl/problems/#!/article/Play-Hardware-Devices

Er gaan nog meer merken / apparaten volgen, zoals Philips, Panasonic, Bose en Gramafon:
http://nl.hardware.info/nieuws/41097/philips-tvs-en-diverse-audio-apparaten-gaan-spotify-connect-ondersteunen
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Gemineye

Ah oké dank voor die link. Had wel een paar andere sites gevonden maar ik zocht op vergelijking sites en sites van leveranciers. Wat ik vooralsnog heen gezien loopt erg uiteen qua prijs, ik denk dat ik gewoon rustig Door zoek en af en toe even op marktplaats ga neuzen ofzo.
:)

sj0er-D

Voor Netflix en spotify: WDTV live. Al gebruik ik thuis Sonos voor Spotify en de WDTV voor films/netflix.

Gemineye

Quote from: sj0er-D on September  3, 2014, 21:50:40
Voor Netflix en spotify: WDTV live. Al gebruik ik thuis Sonos voor Spotify en de WDTV voor films/netflix.
Ja ik had zo'n sonos ook al gezien, maar die vind ik zo schandalig duur. Ik ben eigenlijk nog een beetje latent op zoek naar iets goedkopers. ;-)
:)

John Wx

#6
Of neem een stille pc kost geen .... heb je een duo of dual core  (kijk op tweakers)

Voor 50/60 euro klaar met 2 of 4 gb intern geheugen Spotify er op en gaan en een videokaart met HDMI 1 GB voor 23 euro bij de Dixons/Mycom is het zelfde ( gratis verzending hoezo marge -/- bij deze firma's )


En gebruik je DENON eventueel voor als DAC

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Gemineye

John Wx; kun je dat eens uitleggen? Dit gaat me beetje boven de pet. Zo'n pc lijkt me op zich ook prima, maar zoiets koop ik toch niet voor 50/60 Euro? En ik zal behalve videokaart ook nog wel een geluidskaart nodig hebben met 2 digitale uitgangen. Heb je misschien url ofzo?  Mag ook via pb
:)

Xstream

#8
Quote from: Gemineye on September  5, 2014, 14:44:21
John Wx; kun je dat eens uitleggen? Dit gaat me beetje boven de pet. Zo'n pc lijkt me op zich ook prima, maar zoiets koop ik toch niet voor 50/60 Euro? En ik zal behalve videokaart ook nog wel een geluidskaart nodig hebben met 2 digitale uitgangen. Heb je misschien url ofzo?  Mag ook via pb
De benodigde hardware om bv windows + spotify te kunnen draaien bestaat al 20 jaar in de meeste huis en tuin PC's. De meeste moederborden hebben al optical uit aan boord. Je kunt evt. kijken naar een extra (2e hands) audio kaartje, mocht je meer optisch uit nodig hebben (die prik je er zo in). Sommige PC's hebben dat al aan boord.

Zoiets koop je dus wel degelijk voor 50/60 eu. Sterker nog, je kunt 't soms zelfs gratis af komen halen.
Je kunt ook nieuw iets samenstellen. Dan kun je 't uiteraard helemaal maken zoals je wilt. Mooie (compacte) behuizing, passief gekoeld (geen fans) e.d.
Zo heb ik een high end mini PC-tje in elkaar geflanst voor 450 EU. Ik denk dat als je gewoon voor benodigd gaat dat 't met 150 a 200 EU ook moet lukken.
XBMC erop die alles afspeelt + evt. spotify app. XBMC launcher installeren zodat je bij opstarten meteen XBMC software opent en gaan met die banaan.

Bottom line is wel: je moet misschien een beetje pielen en wat dingen configureren. Dat is allemaal niet moeilijk, maar je moet er wel zin in hebben. Dan heb je wel een mooie oplossing voor weinig. Wil je een ready to use optie dan krijg je gewoon minder voor meer. Maargoed, dat is altijd zo. Er zijn tig topics hier op 't forum die allerlei setups voor HTPC's en XBMC hebben. Daar kun je al veel info vinden.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

John Wx

#9
Quote from: Gemineye on September  5, 2014, 14:44:21
John Wx; kun je dat eens uitleggen? Dit gaat me beetje boven de pet. Zo'n pc lijkt me op zich ook prima, maar zoiets koop ik toch niet voor 50/60 Euro? En ik zal behalve videokaart ook nog wel een geluidskaart nodig hebben met 2 digitale uitgangen. Heb je misschien url ofzo?  Mag ook via pb

Zelf gebruik ik een USB DAC van 15 euro incl. verzending vanuit het verre oosten en het klinkt perfect mooi kabeltje eraan  8)


http://www.ebay.nl/itm/ELE-EL-D01-MINI-HIFI-USB-PCM2704-DAC-BOARD-CARD-ELNA-Capacitor-hercolor-/271148389642?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f21b4150a
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maro

Tweedehands Squeezebox voor je eigen muziek en Spotify en nieuwe Apple TV voor Netflix en meer. Ben je €300,- kwijt maar zit je meteen goed voor alles wat je wilt. je mag wel eens langs komen om eea te bekijken/luisteren, ik heb zowel Apple TV als SBT en Dune's staan. Ik woon ook in Drenthe.  :coffee:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Matthias

#11
Ik gebruik zelf ook een synology met ds audio, ik vind het een prima combi. Aangezien ds audio overweg kan met airplay kan je streamen naar een  apple airport express. Daar heb ik vervolgens de optische digitale uitgang van aan mijn dac gehangen.
Ds audio ondersteunt geen spotify maar de spotify app ondersteunt wel airplay, dus streamen naar een airport moet mogelijk zijn.
Kortom, je draait op je phone of tablet twee appjes, 1 voor ds audio en 1 voor spotify.
Kosten: 89 euro + digitaal kabeltje.

Leuk bedrag om het eens mee uit te proberen.

Ik ga deze opzet binnenkort zelf uitproberen.

Edit: bovenstaande werkt direkt op iphone en ipad. Op een android device moet je nog een appje gebruiken om de airport aan te kunnen sturen.
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

Gemineye

#12
Ik ben vandaag eens begonnen met een pc die ik nog heb staan leeg te gooien. Deze is nu weer geformatteerd en ik wou eigenlijk proberen of ik hier wat mee in elkaar kan knutselen.
Nou had Ik Windows xp x64 er op gezet omdat die cd er bij hoorde. Maar nou wilde ik xbmc proberen maar dat draait dus niet op xp.
Alternatief zou zijn linux, maar kan ik dan alleen xbmc gebruiken of kan ik dan alsnog ook Spotify ofzo gebruiken?
Nog ff zoeken naar een geluidskaart met twee digitale uitgangen en eventueel een videokaart met hdmi. (Tenminste, als ik het vertrouwen heb dat dit gaat lukken. ....)
:)

Pjotr

#13
Quote from: Gemineye on September 17, 2014, 23:17:28
Alternatief zou zijn linux, maar kan ik dan alleen xbmc gebruiken of kan ik dan alsnog ook Spotify ofzo gebruiken?
Kan wel: http://howtoubuntu.org/how-to-install-spotify-in-ubuntu

En anders Windows 7 of 8.1 installeren
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Gemineye

#14
Ik ben al een heel eind, het draait nu op ubuntu. Werkt prima.

Nog even een vraagje;  Ik heb nu de tv op een ati radeon video kaart aangesloten, maat gewoon via vga. Is een willekeurige kaart met hdmi beter dan via vga?

En dan de geluidskaart;  Ik zoek eigenlijk iets met een dubbele digitale uitgang;  één naar mijn stereo voorversterker, de andere naar de receiver. Optisch of coax maakt me niet zoveel uit. Iemand tips? Ik heb nu een standaard kaart dus er moet sowieso iets anders in. Moet ook dolby digital en dts ondersteunen.
:)