Eerste ervaringen Denon Heos Link

Started by Romius, September 1, 2014, 11:53:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

road rebel

#25
Integratie/domotica bedrijven hebben nog steeds de gewoonte het hele multi-room gebeuren te centraliseren.
Dit betekent dat alle apparatuur in een kast wordt bewaard en de kabels van daaruit starten naar de verschillende ruimtes.

Sonos (en de meeste nieuwere multiroom oplossingen) gebruiken een decentraal systeem: de bedoeling is om in elke ruimte waar je muziek wilt een toestel te plaatsen. Dat laatste is dus voornamelijk gericht op de consument zoals jij en ik.
Nu plaatsen de meeste installateurs alsnog Sonos systemen op een centraal manier: ze stapelen sonos toestellen ergens in een kast, maar daar is het eigenlijk niet helemaal voor bedoeld:



Zowel qua formaat en qua temperatuur is dat niet altijd ideaal, als je zo 4 zones kan combineren tot een 2U rack unit dan bespaar je ruimte, wordt jouw kabelmanagment vereenvoudigd (slechts een stroomkabel en een LAN kabel).

Je zou dus kunnen stellen dat Heos installateur-vriendelijker is. En aangezien hun API is vrijgegeven (ze geven als het ware een "sleutel" tot hun systeem aan andere bedrijven) kan men perfect HEOS in een volledig domotica concept integreren (zoals crestron, control4, RTI, Savant enz...)

xlr8

Quote from: nogirard on February 20, 2015, 19:26:48
Geen mensen die ervaring hebben met de streamers met ingebouwde amp van Heos en Bluesound Powernode?

Niet met de BSPN (want die kreeg ik simpelweg niet aan de praat) maar wel de HEOS Amp versus Sonos Connect Amp:
Installatie van beide 'piece of cake' alsmede mooie en goed werkende app. De Sonos app is imo de meest intuïtieve overzichtelijke skin en zal moeilijk te overtreffen zijn.
De HEOS app komt zeer dichtbij, zeker na de update dat o.a. landschapsmodus mogelijk is. Voor mij mocht de achtergrond frisser, dus wit ipv zwart. 
Het geluid (waar het uiteindelijk ook min of meer om gaat) was wel zeer verschillend, duidelijk was dat de HEOS Amp meer stabiel vermogen onder de kap had dan de Sonos. Logisch, want HEOS geeft als specificatie 100 watt op en Sonos 55 watt (beide klasse D versterking).   
Aangesloten was een paartje Mirage OM9 speakers welke een rendement hebben van 90db, 8ohm en een grensfrequentie van 38Hz. 
De HEOS Amp gaf een duidelijk open stereo beeld zonder sluiers, plaatsing was goed maar wellicht iets te gespreid. Hoog/midden leunde licht richting transparant zonder scherpte wat in de 1e feel wat 'dunner' laag opleverde maar wel strak en goed definieerbaar.
Verrassend was dat de gehele afbeelding volledig los van de speakers kwam. Wellicht dat het bi-polaire Mirage concept hier een bijdrage aangaf was even zomaar een gedachte... maar na omschakelen naar de Sonos Amp verdween de afbeelding geheel naar een rechte lijn vóór de speakers, het laag was wolliger en verdronk nogal snel in een onnavolgbaar structuurtje. Hoog/midden was om maar de term te gebruiken 'warm' en ideaal voor laid back of easy listening. Gevoelsmatig was het hoog ook wat meer afgetopt. Niet echt spannend om te luisteren maar gewoon mainstream dus.
Ik geef duidelijk de voorkeur aan de HEOS Amp, zeker als je echt voor de muziek gaat zitten. Afbeelding in zowel breedte én diepte is van geheel andere orde alsmede de definitie welke veel mooier gepresenteerd werd. Het laag is strak zonder aan druk in te boeten, de Mirage speaker werd veel beter onder controle gehouden wat misschien ook wel aan een betere voeding in de HEOS Amp te wijzen is?
Ik heb verder geen idee van de interne verschillen zoals stroomverzorging, DAC's etc... maar kan concluderen dat HEOS het stukje "audio" weer eens goed begrepen heeft ;)       



Romius

Ik vind het wel een voordeel dat de achtergrond van de app donker is, scheelt weer in accubesparing en is wat rustiger voor de ogen ook. Ik zag dat er inmiddels netwerkbesturing in de app zit, (of ik heb het eerder over het hoofd gezien ;) ) dus met een compatibele netwerk av receiver is deze goed te bedienen ook, vlotte reacties van de receiver.

Robert T

Is de soundbar eigenlijk al leverbaar? kan op diverse website nog geen voorraad zien.

Denk dat ik de soundbar voor in de slaapkamer ga kopen, een HEOS5 voor het kantoor en een link ter vervangen van een mac mini. Evt nog een link op zolder - gelijk het hele huis af :)
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Sylver

Quote from: road rebel on June  4, 2015, 10:22:14
Je zou dus kunnen stellen dat Heos installateur-vriendelijker is. En aangezien hun API is vrijgegeven (ze geven als het ware een "sleutel" tot hun systeem aan andere bedrijven) kan men perfect HEOS in een volledig domotica concept integreren (zoals crestron, control4, RTI, Savant enz...)

Ik zou graag het Heos-systeem willen (laten) integreren in een KNX-domoticasysteem.

- Zou dit lukken met afzonderlijke Heos link's of kan dit enkel met de komende multiroom-versterker?

- Wat is eigenlijk het nut om de verschillende toestellen centraal te gaan plaatsen?
Er is vandaag de dag toch geen enkel voordeel meer om dit te doen?

road rebel

#30
Heos heeft een IP sturing, daar zou een drive rackversterker niet van moeten verschillen met een link.

Het voordeel van centraliseren is dat je niet overal doosjes moet verbergen en jouw (inbouw) installatie werkelijk onzichtbaar is. Werk je met opbouw dan is decentraal wellicht een voordeel.

De integratie van heos en knx daar weet ik niets over, maar ik zie niet in waarom de ip-sturing niet zou moeten werken. De user-base van heos is echter veel kleiner dan sonos en dat zou wellicht een probleem kunnen vormen om een goede integrator te vinden die ermee ervaring heeft. Bij de bekende "gesloten" merken (crestron, control4, rti) zijn er wel drivers voor.

corival

Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

road rebel

Goed gezien! Het zat er aan te komen met de vele uitverkopen afgelopen maand... Zouden ze verder Heos gaan integreren in AV receivers?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk