Op zoek naar gekwalificeerde audiogroep installateur

Started by Zodiac, August 29, 2014, 08:41:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

erik s.

de bron aanpakken is effectiever.
tevens kun je zo iets, als je zoiets echt wilt gebruiken, beter dicht bij de set plaatsen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Zodiac

Quote from: erik s. on January 22, 2015, 20:24:44
de bron aanpakken is effectiever.
tevens kun je zo iets, als je zoiets echt wilt gebruiken, beter dicht bij de set plaatsen.
Uit interesse...wat is de reden daarvan?
Heb jij alternatieven, die dus de spanning altijd stabiel houdt, zodat spanningspiekjes geen 'tikken' veroorzaken?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

Quote from: Zodiac on January 22, 2015, 20:40:30
Heb jij alternatieven, die dus de spanning altijd stabiel houdt, zodat spanningspiekjes geen 'tikken' veroorzaken?
Power regenerator  *tjing tjing* (geluid van de kassa, zeer dure grap).

erik s.

Kjelt heeft al aangegeven hoe je bron van storing aanpakt.
een filter plaats je dicht bij de set om te voorkomen dat er na het filter nog storing op de lijn komt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

NielsLu

Met aandacht heb ik hier eea gelezen, vooral dat deel over plopjes ed. Ik ga hier bij even behoorlijk off topic.

Wij hebben 4 jaar geleden onze huidige woning gekocht. Wij hebben deze volledig gestript en oa voorzien van compleet nieuwe electra door het hele huis, daarbij hebben wij de meterkast verplaatst en hebben de Nuts bedrijven alles opnieuw aangelegd.

Nu is er iets waar ik me zo nu en dan wel aan stoor, namelijk knipperende lampen als deze gedimd zijn door KaKu dimmers. Als we een losse stekkerdimmer gebruiken (zo'n ding waar weer een stopcontact in zit) dan hebben we hier geen last van.

Het probleem doet zich voor bij zowel laag- als hoogspanningshalogeen. Wij hebben de gehele electrische installatie zelf aangelegd maar is vervolgens goed gekeurd door een NEN gecertificeerde elektricien.

Kan het zijn dat wij 'vuile' stroom geleverd krijgen door de Nuts bedrijven en wij daardoor last hebben van knipperende lampen of kan dit een andere oorzaak hebben?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Raphie

#430
Halo's laten zich niet dimmen met goedkope dimmers. Betere dimmers kopen dus....
Vuile stroom bestaat niet....... (Jeetje wat een schade heeft die reclame aangericht zeg!".... :D )
JBL PRX Power!

Kjelt

Quote from: NielsLu on January 23, 2015, 08:28:39
Kan het zijn dat wij 'vuile' stroom geleverd krijgen door de Nuts bedrijven en wij daardoor last hebben van knipperende lampen of kan dit een andere oorzaak hebben?
Ik zou als eerste hier naar kijken:
-> knipperende lampen als deze gedimd zijn door KaKu dimmers

Die dimmers zijn geen knip voor de neus waard ze kosten een tientje in de winkel en de BOM is 3 euro je krijgt waar je voor betaald zeg ik altijd.
Aan de andere kant had ik 8 jaar geleden bijna een in huis brand met de Marmitek inbouwdimmer (staat nog wel ergens op het forum) dus prijs zegt ook niet alles, merk, kwaliteit en vooral garantie wel.
Zelfs top dimmers hebben soms moeite met bepaalde lampen, zo had mijn broer een 500W halogeen eettafel lamp waar geen enkele dimmer (zelfs die van 70 euro) het langer dan een jaar volhield bij lage dimstand, reden ze werden te warm in de kleine contactdoos. Dit heb ik destijds opgelost met een aparte industriele dimmer van 200 euro die geen centje pijn had tot 1kW dus tja....
eigenlijk zeg je het al zelf, bij een andere dimmer heb je er geen last van  ;)

NielsLu

Hmm helaas, komt het dan waarschijnlijk toch van KaKu. Het punt is dat dit systeem zoveel gemak oplevert (afstandsbediening) met timer enz.

Zijn hier dan ook goede (betaalbare) alternatieven voor?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Kjelt

Quote from: Raphie on January 23, 2015, 08:39:02
Halo's laten zich niet dimmen met goedkope dimmers.
De HV (230) versies wel, zijn gewone weerstanden voor iedere dimmer.
De LV (12) versies niet, dat zijn inductieve belastingen, juiste dimmer voor kiezen inderdaad.

Kjelt

Voor echt goed spul dat op afstand te bedienen is zit je helaas meteen aan flinke prijzen qua installatie.
Ik zou even je lichtplan herzien , kijken of je bepaalde lv en low wattage halogeen die je echt perse remote wilt kunnen dimmen en schakelen niet kunt vervangen door remote bedienbare led (bv Hue).
Daarnaast of er bepaalde high wattage lampen zijn die je kunt combineren met een andere low wattage lamp zodat je deze niet hoeft te dimmen maar gewoon kunt schakelen tussen beiden (veel mensen hebben toch maar 1 vaste dimstand, dus vol open of die dimstand of uit. Dan heb je eigenlijk geen dimmer nodig)

Zodiac

Quote from: NielsLu on January 23, 2015, 08:46:12
Hmm helaas, komt het dan waarschijnlijk toch van KaKu. Het punt is dat dit systeem zoveel gemak oplevert (afstandsbediening) met timer enz.

Zijn hier dan ook goede (betaalbare) alternatieven voor?

Aaaaaaaaaaah, kaku = klik aan klik uit.
Goeiesmorgens allemaal!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

#436
Wat doet nu zo'n ding nou precies?

He is een Isol 8. Is dit een filter, of zorgt deze ook voor een stabiele stroomvoorziening.? Niet dat ik dit nu wil kopen, maar ben extreem geinteresseerd in de materie (maar heb er de ballen verstand van zoals inmiddels bekend mag zijn😃)
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

Quote from: Zodiac on January 23, 2015, 09:36:19
Wat doet nu zo'n ding nou precies?
Ja aan de buitenkant zie je niets  ;)
Als je binnen kijkt zie je dat ze voor iedere uitgang een eenvoudig doch functioneel netfilter hebben gebouwd (smoorspoel, condensatoren).

Raphie

JBL PRX Power!

Kjelt

#439
Quote from: Raphie on January 23, 2015, 09:59:58
FURMAN is beter
Zelfde simpele principe plus ze hebben wat HV overvoltage protectie erbij gebouwd, maar zonder dat weer een standaard lineair filter.
Die andere heeft ook genoeg MOV's erin zitten voor overvoltage.

Raphie

Ja, maar furman IS beter, hoger belastbaar, fut gaat er niet uit bij EV's en niet van dat "zilverpapier op je vullingen geleiden" hoog... ISOTEK klinkt echt K.U.T.
JBL PRX Power!

Kjelt

Oh ik ben zowiezo voorstander van één filter per apparaat en niet combineren en zo dicht mogelijk liefst in het apparaat.

Wat ik nog steeds zeer vreemd vind is dat de duurdere apparatuur niet gewoon zo'n inbouwfilter (zie bijlage) erin heeft zitten. Daar kan weinig tegenop. Kost 15 euro dus vrij duur voor een consumentenapparaat maar als partikulier die wil upgraden een schijntje.
Nadeel is dus wel dat deze pas echt goed hun werk doen als ze geaard zijn en in de behuizing gebouwd zijn en daar zit hem de adder, de meeste consumenten audio apparatuur is ongeaard  ;)
Want zodra je 1 apparaat gaat aarden beginnen de problemen tussen de andere apparaten bij de onwetende consumenten en daar willen de fabrikanten hun dure helpdesk tijd niet aan spenderen.

Zodiac

Is die isol 8 van isotek?
Wat doen deze dingen nou, zorgen ze ervoor dat eventuele ruis door 'onzuivere' stroom uitgevlakt wordt, of gemaskeerd? En...vlakken ze grotere spanningspiekn ook af, waardoor tikken en dat soort ellende ook verdwijnt. Of moet je dan toch echt naar en power regenerator kijken van >€1000,-?

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

Ze halen voornamelijk de hoogfrequente storingen er uit omdat deze andere apparatuur kan storen en je tegenwoordig daar strenge eisen aan hebt (EMC).
Je hebt een aantal verschillende mogelijke storingen waar je verschillende dingen voor moet doen de twee bekendste zijn:
Common Mode storing; storing die op beide netspanningsdraden aanwezig is en in dezelfde richting lopen, hiervoor dient de grote spoel die je ziet zitten per uitgang, simpel gezegd wordt door de windingen tegengesteld aan elkaar op de spoel te winden deze storing opgeheven, tenminste zolang de spoel niet verzadigd raakt.
Differential Mode storing:  storing die op beide netspanningsdraden aanwezig is maar in tegengestelde richting lopen.
De zogenaamde X en Y condensatoren helpen ook om de beide storingen te verzwakken.
Maar je kunt hier hele lezingen over geven (ik niet te lang geleden dat ik me er in verdiept heb) en boeken over vol schrijven maar zover als ik weet helpen deze filters NIET tegen korte en harde schakelstoringen.
Als je dat echt wilt tegen gaan ontkom je er volgens mij niet aan om de netspanning opnieuw te genereren dus eerst gelijkrichten naar een lagere gelijkspanning en dan weer wisselspanning maken en versterken tot 230VAC.

Staaled

Een Kemp SNS plug werkt prima tegen schakelklikken of -plops.
Je dient hem dan bij het storing veroorzakende apparaat in te pluggen.
Ik hoorde de koelkast nog wel eens. Nu dus niet meer.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Zodiac

Quote from: Kjelt on January 23, 2015, 11:55:05
Ze halen voornamelijk de hoogfrequente storingen er uit omdat deze andere apparatuur kan storen en je tegenwoordig daar strenge eisen aan hebt (EMC).
Je hebt een aantal verschillende mogelijke storingen waar je verschillende dingen voor moet doen de twee bekendste zijn:
Common Mode storing; storing die op beide netspanningsdraden aanwezig is en in dezelfde richting lopen, hiervoor dient de grote spoel die je ziet zitten per uitgang, simpel gezegd wordt door de windingen tegengesteld aan elkaar op de spoel te winden deze storing opgeheven, tenminste zolang de spoel niet verzadigd raakt.
Differential Mode storing:  storing die op beide netspanningsdraden aanwezig is maar in tegengestelde richting lopen.
De zogenaamde X en Y condensatoren helpen ook om de beide storingen te verzwakken.
Maar je kunt hier hele lezingen over geven (ik niet te lang geleden dat ik me er in verdiept heb) en boeken over vol schrijven maar zover als ik weet helpen deze filters NIET tegen korte en harde schakelstoringen.
Als je dat echt wilt tegen gaan ontkom je er volgens mij niet aan om de netspanning opnieuw te genereren dus eerst gelijkrichten naar een lagere gelijkspanning en dan weer wisselspanning maken en versterken tot 230VAC.
Dank voor de uiteenzetting!
Het blijft moeilijke stof, maar erg interessant!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

#446
Is de Kemp Power source in het rijtje filter/ conditioner een verantwoode investering? Een stekkerblok met hocus pocus erin....

Of is dit in de basis een gelijksortige apparaatje als de Furman AC-210?

Ik ben best bereid iets te investeren in stroomvoorziening, die rust geeft en tikken afvlakt...

De Kemp als occasion €800,-
De Furman nieuw ca €200,-
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Rusher

Ik zou de Furman nemen indien je de winkel jouw probleem (tikken) eerst hebt uitgelegd en bij akkoord mag terugbrengen wanneer de Furman het probleem niet kan oplossen.

abbcdcg

Quote from: Zodiac on January 30, 2015, 14:29:46
Is de Kemp Power source in het rijtje filter/ conditioner een verantwoode investering? Een stekkerblok met hocus pocus erin....

Uit eigen (huidige) ervaring: JA, al heb ik de Power Source Plus met idem bekabeling.
Het doet wel degelijk iets, maar ook met het geluid. In mijn set is het felle in de hoge tonen er af, gelukkig ook wat ik wilde....

John Wx

Quote from: Zodiac on January 23, 2015, 08:54:31
Aaaaaaaaaaah, kaku = klik aan klik uit.
Goeiesmorgens allemaal!

Snap hem nu ook pas, die straattaal  ;)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.