Op zoek naar gekwalificeerde audiogroep installateur

Started by Zodiac, August 29, 2014, 08:41:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zodiac

Beste audio liefhebbers,
Dit is mijn eerste post op dit Forum. Vergeef me daarom mijn mogelijk al honderd keer besproken vraag. Ik weet ook nog niet zo goed wat de gebruiksaanwijzingen zijn, dus corrigeer me svp.

Ik ben nu zo'n 10 jaar met audio bezig en bezit momenteel een set waar ik redelijk ontspannen van kan genieten:
- sonos magna ultimo (upgrade)
- antelope zodiac pre/ dac met Voltikus voeding
- MM Audio eindversterkers (mono, hypex, klasse D)
- Xanadu HRS 38 (basactief)
- interlinks: vd Hul the Source, audioquest dragonfly
- speakerkabel vdHul The Magnum (Kimber 8TC in aantocht)

Ik overweeg (jawel) een audiogroep aan te laten leggen. Ik ben overtuigd van het nut, al is het in mijn geval zeker ook een psychologisch motief. De materialen staan redelijk vast. Furutech schakelmateriaal, Siemens zekeringhouder, Belden kabel (of Kemp).
Nu: eigenlijk wil ik dit door Kemp laten aanleggen, vanwege zijn status. Dat kost echter een vermogen, mede omdat hij 3 groepen adviseert. 1 voor bron/ pre, 1 voor eindv/LS combi (x2 dus). Ik wil gewoon 1 groep, kabel doorlussen via WCD's. Dat scheelt veel euro's, maar daar wil hij niet aan. Zou niet mogen vlgs de NEN.

VRAAG 1: is doorlussen ok, ondanks dat het niet mag?
VRAAG 2: graag suggesties voor een goede installateur, kaliber Ron Kemp
Dank!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Dirk

Quote from: Zodiac on August 29, 2014, 08:41:07
VRAAG 1: is doorlussen ok, ondanks dat het niet mag?
ik ben geen professioneel elektricien, maar zover mijn parate kennis reikt mag je wel degelijk (tot 8?) WCD's op één kring doorlussen.
wie weet is er hierin recent weer wat gewijzigd, maar 't zou me ten zeerste verbazen


Quote from: Zodiac on August 29, 2014, 08:41:07
VRAAG 2: graag suggesties voor een goede installateur, kaliber Ron Kemp
je vraag is wat verwarrend...zoek je een goede BS-verkoper of een elektricien met echt kennis van zaken?  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

quattronl

Wat bedoel je met doorlussen van de WCD's?
Er komt vanaf de meterkast een kabel ergens (via d ekruipruimte?) in een contactdoos waar je een mooie WCD op monteert. Het makkelijkst is dan om daarop een mooi stekkerblok aan te sluiten waar bijna al je apparaten op aangesloten worden.
Je kan natuurlijk een hele rij WCD's in je muur frezen en alles afzonderlijk daarop aansluiten maar dat heeft weinig/geen meerwaarde en kost veel meer geld en moeite.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

WickedGame

Misschien denk ik wel te simpel....

Maar waarom een gekwalificeerd audiogroep installateur, terwijl het meer een chique woord is voor een goede electromonteur. Als jij je wensen aangeeft wat je wil, kan elke gekwalificeerde electromonteur dit aanleggen. Mijn zwager heeft het samen met mij gedaan.

Enige waar ik voor heb gezorgd is het materiaal. Daar heb je Kemp echt niet zelf voor nodig. Overigens ben ik uitgegaan van 1 groep (audio) waarop een WCD staat met daarop een Kemp Balanced Isolator Source en daarna een Kemp Powerstrip. Alle apparaten staan met een Kemp Powercord Plus aangesloten.

audiosetup

Heb een maand geleden een stroomkabel gekocht, ben de kruipruimte ingedoken en heb de kabel in de meterkast laten uitkomen. Heb aan het andere eind zelf een sunleiste stekkerblok gemonteerd. Heb een elektromonteur gevraagd de klangmodule aan te sluiten op de stroom. Dit heeft welgeteld 25 Euro gekost. Kemp offreerde 900 euro...
Blumenhofer Genuin FS 3 mk2, Pathos Logos, T+A mp8 streamer, Metrum Acoustics Onyx, Kimber Bifocal en Kimber Hero.

quattronl

Quote from: diepenbroek on August 29, 2014, 10:26:22
Heb een maand geleden een stroomkabel gekocht, ben de kruipruimte ingedoken en heb de kabel in de meterkast laten uitkomen. Heb aan het andere eind zelf een sunleiste stekkerblok gemonteerd. Heb een elektromonteur gevraagd de klangmodule aan te sluiten op de stroom. Dit heeft welgeteld 25 Euro gekost. Kemp offreerde 900 euro...
Stekkerblok direct op de kabel die uit de meterkast komt? Het stekkerblok (of minimaal de kabel) moet dan wel vast aan de muur zitten, anders mag het niet ;)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

audiosetup

Blumenhofer Genuin FS 3 mk2, Pathos Logos, T+A mp8 streamer, Metrum Acoustics Onyx, Kimber Bifocal en Kimber Hero.

quattronl

Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Zodiac

Dank voor alle reacties. Ik sta ervan te kijken. Leuk forum dit!

Mijn situatie is zo:
Ik wil op 3 verschillende plekken in de kamer een opbouw
Variant 1) per wcd aan een aparte groep hangen: 3 groepen (duurst)
Variant 2) alle 3 de wcd's aan 1 groep (goedkoopst, veilig?)
variant 3): 2 groepen maken, 1 voor bron, 1 voor eindversterking/ luidspreker combi (tussenweg)

In variant 2 en 3 moeten er wcd' s 'doorgelust' worden. Heet dat niet een serie-schakeling ??? Dat zou dus niet mogen....ik heb geen idee.

Mooist zou zijn om op een strategisch punt 1 wcd te maken en vervolgens met een stekkerblok te werken. In mijn geval kan dat helaas niet, zonder in details te treden. Dank overigens voor de suggestie!

Wat heb ik nu liggen aan offertes, schrik niet.....
Kemp: 1500,- voor 3 aparte groepen, incl materiaal en installatie
Andere club: materiaal alleen ca. 850,- voor 2 groepen, 550 voor 1 groep.

Kemp reageert (nog) niet op m'n offerte-aanvraag voor 1 groep met 3 aparte opbouw wcd's.

Om de vraag specifiek te maken:
Als iemand een elektriciën kent die snapt wat de bedoeling is, regio Utrecht: ik hou me aanbevolen.....
Materiaal regel ik zelf. Of ik doorlus, in serie schakel, of hoe het ook heet, hangt een beetje van uw adviezen af, waarde forum genoten, maar ben geneigd dat gewoon te doen.


Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Jumping Jack

Als jij aangeeft wat de opzet en bedoelling zijn, kan elke gekwalificeerde elektricien het toch uitvoeren? Het is geen kernfysica... Het risico dat hij je erg vreemd gaat bekijken, moet je er wel bij nemen  ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kjelt

Het heet parallel schakelen omdat je uiteindelijk op beide wcd's 230V wilt hebben en niet 115V  ;)
Daarnaast is het zo dat als je meerdere wcd's op 1 groep wilt aansluiten het gebruikelijk (zo niet verplicht) is dit vanuit een centrale lasdoos met kwaliteits lasklemmen van bv Wago (tegenwoordig insteekklemmen) te doen. Dus niet vanuit de wcd naar een volgende wcd maar vanuit de meterkast naar een centrale lasdoos en vanuit die lasdoos via een vertakking naar de beide wcd's. Daar gaan vele audiofielen weer paniekerig doen dat dit ten koste zou gaan van de kwaliteit, nou mits je eindversterkers en bronnen niet op dezelfde groep aansluit valt dat best wel mee zie filmpje hieronder.

Ik heb wel wat vragen: heb je 3 fase in huis of 1 fase?

Bij 3 fases zou ik er eentje apart houden voor je audio apparatuur (dus niet voor andere (video /wasmach. etc.) apparatuur in huis gebruiken) en ik zou daar inderdaad in ieder geval voor je eindversterking een aparte groep aanleggen en voor je bronnen zou je
dan of ook een aparte groep kunnen nemen zeg maar jouw optie 3) Dat zou prima zijn. Wat betreft de offertes, als je zelf de kabels al hebt (Kemp gebruikt erg dure eigen kabel) zou ik gewoon een electricien laten komen. Dan wordt het ook nog eens volgens de geldende normen aangelegd en heb je ook nooit problemen met de verzekering mocht er iets ooit fout gaan.


denoontje

#11
mijn groep aangelegd toen we nieuwe groepenkast moesten hebben.
Advies ingewonnen bij niet forumsponsor over hoe en wat die heel veel in bekabeling doet (pm maar als je wil weten wie)
Daar al het materiaal gekocht kabel en een furutech doos en zekering en zekeringsmodule
De niet forumsponsor heeft schema meegegeven hoe alles aangesloten moest worden.
Electricien heeft rest gedaan.

geen 3 fasen (was te duur om aan te leggen vs gewenst effect)

Ik heb op dezelfde groep een kabel naar de ht en een kabel naar stereo; splitsing in groepenkast
stereo: furutech wandcontact icm sun leiste kloon blok
ht: direct in verdeeldoos (hifi supply denk ik) welke op de wand zit geschroeft

Zodiac

Dank voor beide concrete antwoorden. Daar kan ik wat mee. @Kjelt: er is ook 'paniek' over de groep in relatie tot aardlek. De aardlek zou funest zijn....wat denk jij?

Ik denk dat mijn conclusie is:
-2 groepen (1 voor bron, 1 voor eindversterking). In 1 groep zal een lasdoos moeten komen cf. de regels (geen paniek)
-Ik heb 3 fase's, maak er 1 vrij voor audio.
- koop zelf materiaal, heb een offerte voor deze variant a 850 (Belden/ Furutech/ Siemens), maar maak gebruik van aanbod en zal PM-en.
- zoek een installateur, die volgens een bepaald protocol te werk moet gaan (hoop er een te vinden die me niet raar aan gaat staan kijken)

Thx!

Nu een suffe: PM -en, is dat via het tekstballontje links?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

quattronl

Ach, toen de electricien mijn meterkast uitbreide en ik er de Siemens groepschakelaar in wilde hebben en 'm uitlegde waarvoor ie was zag je een groot vraagteken boven z'n hoofd verschijnen. Vervolgens had ie zoiets van: 'wat jij wilt' en monteerde alles.
Als je allemaal goedgekeurd (alles volgens de NEN-norm) spul hebt dan doet ie daar niet moeilijk over.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Rusher


Quote from: diepenbroek on August 29, 2014, 10:26:22
Heb een elektromonteur gevraagd de klangmodule aan te sluiten op de stroom.

Interessant alles te lezen in dit topic [emoji2]

Wat is een klangmodule?

audiosetup

Een zekeringhouder. Ik heb er een gekocht bij concept en design audio. Inclusief zekering nog geen 50 euri! Op advies van Frank2. Klinkt erg mooi samen met de stroomkabel die ik daar ook heb gekocht.
Blumenhofer Genuin FS 3 mk2, Pathos Logos, T+A mp8 streamer, Metrum Acoustics Onyx, Kimber Bifocal en Kimber Hero.

Zodiac

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

audiosetup

Een grijze. Kost 9 euro de strekkende meter en schijnt beter te zijn dan Belden. Mocht je van plan zijn de klangmodule aan te schaffen let dan op dat je er één met + en - koopt. Ze worden in Duitsland gemaakt en daar is een + en een - niet verplicht. In NL wel.
Blumenhofer Genuin FS 3 mk2, Pathos Logos, T+A mp8 streamer, Metrum Acoustics Onyx, Kimber Bifocal en Kimber Hero.

Rusher

#19
Heb net, door dit topic, via Marktplaats een vakman (electrotechniek) gevonden en een mail gestuurd hoeveel het kost om een aparte groep aan te maken voor op zolder. Ik zorg voor de spullen, wellicht via C&D Audio, en de vakman zorgt voor de wijsheid en kunde om het aan te leggen; bij mij ontbreekt helaas beide[emoji27].

Rusher

Waarom zie ik geen tekst in mijn post? Ik heb enkel een schrijffoutje aangepast?!

Rusher


Rusher

Heb net, door dit topic, via Marktplaats een vakman (electrotechniek) gevonden en een mail gestuurd hoeveel het kost om een aparte groep aan te maken voor op zolder. Ik zorg voor de spullen, wellicht via C&D Audio, en de vakman zorgt voor de wijsheid en kunde om het aan te leggen; bij mij ontbreekt helaas beide[emoji27].

Rusher


Rusher

Heb net, door dit topic, via Marktplaats een vakman (electrotechniek) gevonden en een mail gestuurd hoeveel het kost om een aparte groep aan te maken voor op zolder. Ik zorg voor de spullen, wellicht via C&D Audio, en de vakman zorgt voor de wijsheid en kunde om het aan te leggen; bij mij ontbreekt helaas beide.