Downloaden: Laptop met NAS?

Started by Starred, August 25, 2014, 08:31:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VTEC_genieter

Is RAID1 wel nodig voor alleen opslag van films? (2 indentieke harde schijven / wordt wat duur)
Ik zou pas een backupsysteem instellen als er belangrijke vertrouwelijke informatie wordt opgeslagen.

Daarom heb ik een simpele DS112j (wel met DSM 5.0) van Synology waar max 1 harde schijf ingaat. Heel betaalbaar en leuk voor de beginnende film streamer. Maar je moet de anti-virus software op de achtergrond houden, anders stresst je deze NAS. En inderdaad ook niet tijdens het uitpakken van honderd zip/rar bestanden een full hd filmpje streamen ;) Groot kans op haperingen in het beeld en geluid bij de weergave. Je moet wel een druk/multitasking persoon zijn als je deze NAS wil stressen.
Ow ja......misschien ook wel de meest bepalende: zware mkv bestanden of een film met een hele hoge bitrate moet je vermijden op deze NAS ;)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

quattronl

Quote from: VTEC_genieter on August 29, 2014, 19:38:50
Is RAID1 wel nodig voor alleen opslag van films? (2 indentieke harde schijven / wordt wat duur)
Ik zou pas een backupsysteem instellen als er belangrijke vertrouwelijke informatie wordt opgeslagen.
Nogmaals dan maar: RAID1 IS GEEN BACKUP!

Mijn films staan op 2 disks welke in RAID0 staan (al is JBOD beter, ga ik binnenkort doen).
Als dat volume crasht dan ben ik al m'n films kwijt ja. Jammer dan, download ik ze wel (illegaal) opnieuw ;)
M'n foto's staan op 2 disks in RAID1 én op een externe HDD. Allen dat laatste is een echte backup.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

VTEC_genieter

Dus je mag bij een RAID1 zeggen dat je "nog een backup" hebt pas als er 1 schijf kaduk gaat?
Het nut van zo'n systeem is dat read&write supersnel is. Zo was het dus toch?

Aha! Foto's op een RAID1 begrijp ik wel :)
En een echte backup moet makkelijk benaderbaar zijn. Niet dat je eerst 1 schijf moet kapot maken ofzo :)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

quattronl

Quote from: VTEC_genieter on August 30, 2014, 05:25:01
Dus je mag bij een RAID1 zeggen dat je "nog een backup" hebt pas als er 1 schijf kaduk gaat?
Het nut van zo'n systeem is dat read&write supersnel is. Zo was het dus toch?
Nou, supersnel is wat overdreven. Omdat de data verdeeld staat over 2 schijven kan ie ook met 2 koppen tegelijkertijd lezen, dus de data is lekker snel voorhanden. Maar vanaf 1 enkele schijf kan je ook prima HD content streamen hoor.

QuoteEn een echte backup moet makkelijk benaderbaar zijn. Niet dat je eerst 1 schijf moet kapot maken ofzo :)
Een backup heb je pas nodig als er iets met de schijven in je NAS aan de hand is. Het is backup: reserve, achter de hand hebben. Die mag best ergens in een kast liggen (of beter nog: niet op dezelfde locatie als waar je NAS staat ;) ).
Zo legt een collega z'n externe backupschijf van thuis in z'n buro op z'n werk.
Ik wil daarvoor een simpele 1-bay NAS bij m'n moeder ofzo zetten (iemand nog wat leuks te koop?)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Starred

Kan je een 4 bay NAS ook eerst gebruiken met slechts 2 schijven of moet ie gelijk helemaal gevuld zijn?

quattronl

Quote from: Starred on August 31, 2014, 12:56:15
Kan je een 4 bay NAS ook eerst gebruiken met slechts 2 schijven of moet ie gelijk helemaal gevuld zijn?
Kan prima met 2 disks. 1 kan ook al, al kan je die later niet even omzetten naar een RAID-configuratie met een 2e erbij.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

SpeedyAndré

Quote from: WickedGame on August 28, 2014, 08:49:12
Even hier op inhakend, ik heb nu een DS209+II en ga ook over naar een 4-bay NAS. Je voorstel van de DS412+ is een leuke, maar zou ik niet meer voor gaan. De DS412+ zal binnenkort (lees sept) worden vervangen door een DS415+ (volgens geruchten). De DS412+ draait al een tijdje mee, en gezien het support beleid van Synology zou je dna minde rlang DSM support hebben op de DS412+ dan op de nieuwere modellen.

De support van oude modellen is best goed, bij mijn DS410 is recent nog Java toegevoegd en hires audio afspelen zonder downsampling.
Java was een probleem omdat voor de powerpc cpu bepaalde updates pas laat werden uitgevoerd door derden.
Een veelgebruikte cpu kiezen maakt hem toekomstvaster dan op prijs selecteren zoals ik heb gedaan (€199 voor 4 hdd's is en blijft een super koopje  :headbanging:).
Na de garantie heb ik het geheugen van 512MB vervangen voor 1GB en dat werkt een stuk beter met uitpakken enz.
Ik ben met 2 hdd's uit een goedkope nas begonnen en maakte daar 1 volume van, daarna kocht ik 2 dezelfde hdd's erbij en dat is het 2e volume.
Er zijn zelfs 6TB hdd's die compatibel zijn met mijn oude nasje  :D
Wat fijn is bij recente modellen is dat je 2 licenties voor ipcams erbij krijgt ipv 1 in het verleden.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Starred

Quote from: quattronl on August 31, 2014, 13:09:29
Kan prima met 2 disks. 1 kan ook al, al kan je die later niet even omzetten naar een RAID-configuratie met een 2e erbij.

Maar kan je als je eerst start met 2 hd, en dit later aanvult tot 4, op dat moment wel over naar RAID5?

quattronl

Quote from: Starred on August 31, 2014, 15:30:40
Maar kan je als je eerst start met 2 hd, en dit later aanvult tot 4, op dat moment wel over naar RAID5?
Hmm goeie. Lijkt me niet. Of vraag het op het Synology forum ;)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Raymond187

Ja je kan dan over naar RAID5, maar je bent wel je data kwijt wat op de HDDs staan.

W.Otter

ik gebruik een synology ds212j met 2tb. Geen supersnel ding maar als je gewoon via torrents je bestanden binnehaald hoef je ook niet te kloten met uitpakken.. en het kost niets.

zoekfunctie zit gewoon in downloadstation op de NAS, even zoeken, klikken é voila. luier dan een pamper
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

VTEC_genieter

#36
Een 1 bay NAS is goed genoeg, je doet 1 grote HDD in voor films.
De DS Download app van Synology op een smartphone is echt een teken van luiheid: In de ochtend onderweg in de bus of trein opzoek naar torrents en in de avond na je werk/school kom je thuis met de film al gedownload en uitgepakt in de juiste map op je NAS!
Das echt een teken van luxe! :)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

dennism

Quote from: quattronl on August 31, 2014, 13:09:29
Kan prima met 2 disks. 1 kan ook al, al kan je die later niet even omzetten naar een RAID-configuratie met een 2e erbij.

Dit moet wel kunnen dacht ik, of ze moeten deze optie uit DSM gehaald hebben. Starten met een 1 disk Raid 1 of Synology SHR volume (weet even niet meer welke optie synology geeft), maar ik heb meerdere Synogoly's van een 1 disk setup naar een raid 5 gekregen zonder dat ik het volume opnieuw heb moeten aanmaken. starten met 1 disk, 2de erbij om een Raid 1 te maken, 3de erbij om er raid 5 van de maken en dan later nog een 4de erbij mocht je dat willen.

Al moet ik wel zeggen dat in een keer 2 of 4 schijven plaatsen je een boel rebuild tijd scheelt.

Starred

Als je een 4bay in Raid5 wilt gebruiken moeten de schijven allemaal even groot zijn begreep ik. Maar moeten ze ook allevier hetzelfe model van hetzelfde merk zijn?

Bart_M

Dat zou ik wel proberen ja, en als het even kan, koop vast een reserve schijf van hetzelfde type.

Raymond187

Met de nieuwe modellen NAS is het niet nodig dat alle HDDs dezelfde grote hebben.


dennism

Quote from: Starred on September  1, 2014, 08:06:36
Als je een 4bay in Raid5 wilt gebruiken moeten de schijven allemaal even groot zijn begreep ik. Maar moeten ze ook allevier hetzelfe model van hetzelfde merk zijn?

In een Synology met SHR is het hebben van dezelfde grootte niet nodig, bijv 3x 3TB en 2x 4TB kan ook, hij maakt er dan zelf een mixed raid omgeving van. Ik moet wel zeggen dat ik zelf liever vanwege compatibiliteit e.d. wel allemaal dezelfde schijven heb van het hetzelfde merk en dezelfde grootte. Technisch is het echter niet meer noodzakelijk.


Starred

Ik heb inmiddels een Synology DS415Play en 2 WD Red 3GB harddisken besteld.
Bedankt voor alle tips sa far  :clapping:

VTEC_genieter

De play versie?
Dan ben je geen simpel filmfanaat die alles goed vindt.....  :)
Congratz!
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Raymond187

Mooi apparaat. Ga je veel nut van hebben. Ik wil niet meer zonder de NAS.

htandre

Quote from: quattronl on August 31, 2014, 10:17:11
Ik wil daarvoor een simpele 1-bay NAS bij m'n moeder ofzo zetten (iemand nog wat leuks te koop?)

Die van mij?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=144915.0


Mvg,Andre
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

quattronl

Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

VTEC_genieter

Bij de BCC electrozaken hebben ze vaak afgeprijsde Synology NASsen met inbegrepen een WD Red 1 of 2 terabyte schijf. Deze NAS systemen zijn niet van de hoogste modellen, maar ze doen het goed omdat de meeste mkv's op de openbare torrentsites niet groot en zwaar zijn.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

dennism

Quote from: VTEC_genieter on October 24, 2014, 15:52:09
Bij de BCC electrozaken hebben ze vaak afgeprijsde Synology NASsen met inbegrepen een WD Red 1 of 2 terabyte schijf. Deze NAS systemen zijn niet van de hoogste modellen, maar ze doen het goed omdat de meeste mkv's op de openbare torrentsites niet groot en zwaar zijn.

Zolang het apparaat niet hoeft te transcoden en er niet op volle snelheid mee wil gaan downloaden vanuit nieuwsgroepen, en je niet met een groot aantal devices tegelijk gaat lezen en schrijven voldoet een 1 bay non+ model van Synology in combinatie met een goede media player zelfs voor BluRay iso's is mijn ervaring.

zoldar

Synology voor de films en fotos en backup muziek
Een hdd in de streamer met alleen films
Alle muziek op mijn laptop

Fotos op 3 fysieke apparte lokaties.

Syno j gaat prima als je verder niets extras doet. Nieuwsgroepe ben ik klaar mee, alles staat ook op torrents.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech