Stekkerdoos met 12 volt trigger

Started by RogerS, August 21, 2014, 15:22:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RogerS

Ik ben van plan om de Emotiva XMC-1 surround processor te gaan kopen (zodra ik aan de beurt ben op de wachtlijst). Deze XMC-1 heeft 4* 12 volt trigger uitgangen die geprogrammeerd kunnen worden. Met een van deze 12 volt trigger aansluitingen wil ik de eindversterkers voor de centre & surround kanalen schakelen en een tweede 12 volt trigger de versterker voor zone 2 (keuken).

Nu is mijn vraag: Zijn er kant en klare, liefst compacte, stekkerdozen leverbaar die geschakeld worden middels zo'n 12 volt trigger?

Gelieve geen discussie of het extern schakelen van de 230 volt nu slecht is voor de eind versterkers of niet. Ik doe dit, het extern aan en uit schakelen van de eindversterkers, nu al twee en half jaar met mijn Hypex NCores en ondervind geen enkel probleem hiermee.

Er is in 2006 een draadje hier op dit forum geweest maar daar heb ik geen oplossing gevonden die ik graag zou willen hebben.

Alvast dank voor de suggesties.
Setup:
Sound processor:Emotiva XMC-1, Eind versterkers: 5* Hypex NCore400 met 5* SMPS600 voeding, LCD-TV:Philips 42PFL7674, Blu-Ray/SACD:Oppo BDP103, Mediaplayer:  Intel i3 NUC met Openelec, Luidsprekers: 4* XTZ 99.38 MKII en 1* XTZ 99.36 MKII, BK Monolith sub
In de keuken: Versterker: Peardrop Class D, Luidsprekers: Monitor Audio Radius 90

Davey

Het zou wel een hele mooie en makkelijke oplossing zijn die ik ook wel kan gebruiken. Ik blijf deze even volgen  :coffee:

br@m

Heb er ook naar gezocht en niets gevonden behalve DIY. Niet heel moeilijk overigens denk ik.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Davey

Quote from: br@m on August 21, 2014, 16:17:43
Heb er ook naar gezocht en niets gevonden behalve DIY. Niet heel moeilijk overigens denk ik.

Ik ben zo handig  :nowink:

Miesepies


Davey

Niet makkelijk te vinden op internet als je 'm wilt kopen. Volgens mij toch wel een duur stekkerblokje.

Maikel_audionerd

Volgens mij kun je een degelijk relais gebruiken hiervoor, die kun je makkelijk in of voor je stekkerdoos bouwen
Bijvoorbeeld deze bij Conrad: Vermogensrelais G2R Omron G2R-2-12V 12 V/DC 2 wisselaars
Vermogensrelais met 2 wisselcontacten (2 versterkers tegelijk te schakelen bij 12V stuurspanning) welke 230V schakelt met max vermogen van 1250W
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

br@m

Klopt dat is de DIY oplossing - zelfbouw op basis van een Solid State Relay.

Zoals ik al zei - niet heel moeilijk.

Maar de vraag van topicstarter was of er kant-en-klare oplossingen zijn.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

TopGun2010

RUSSOUND ACT-1 12V TRIGGERED POWER OUTLET
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

john_doe

De SMPSen van Hypex kun je met het 12V triggersignaal aan- en uitschakelen. Je hoeft dan niet de 230V voeding te schakelen. Deze oplossing werkt natuurlijk niet voor de versterker in de keuken maar zou je wel voor je ncores kunnen toepassen.

RogerS

Quote from: TopGun2010 on August 21, 2014, 21:09:52
RUSSOUND ACT-1 12V TRIGGERED POWER OUTLET

Dank alleen voor UK stekkers...
Setup:
Sound processor:Emotiva XMC-1, Eind versterkers: 5* Hypex NCore400 met 5* SMPS600 voeding, LCD-TV:Philips 42PFL7674, Blu-Ray/SACD:Oppo BDP103, Mediaplayer:  Intel i3 NUC met Openelec, Luidsprekers: 4* XTZ 99.38 MKII en 1* XTZ 99.36 MKII, BK Monolith sub
In de keuken: Versterker: Peardrop Class D, Luidsprekers: Monitor Audio Radius 90

RogerS

Quote from: br@m on August 21, 2014, 16:17:43
Heb er ook naar gezocht en niets gevonden behalve DIY. Niet heel moeilijk overigens denk ik.

Dat weet ik. Ik heb een keer zo'n schakelaar gemaakt voor de PC maar ik had eigenlijk gehoopt dat er een compacte (!) kant en klare oplossing bestaat. Zowel de bovengenoemde Russound en ook de XANTECH AC1, vind ik vrij groot (en dat ze niet leverbaar zijn met juiste stekker voor NL).
Setup:
Sound processor:Emotiva XMC-1, Eind versterkers: 5* Hypex NCore400 met 5* SMPS600 voeding, LCD-TV:Philips 42PFL7674, Blu-Ray/SACD:Oppo BDP103, Mediaplayer:  Intel i3 NUC met Openelec, Luidsprekers: 4* XTZ 99.38 MKII en 1* XTZ 99.36 MKII, BK Monolith sub
In de keuken: Versterker: Peardrop Class D, Luidsprekers: Monitor Audio Radius 90

RogerS

Dan toch maar weer zelf gaan klussen.  >:(
Ik denk dat ik deze behuizing zal gebruiken: http://www.conrad.nl/nl/kemo-stg15-stekkerbehuizing-112-x-67-x-63-kunststof-zwart-535551.html?sc.ref=Homepage en er een Omron relais in zal plaatsen.
Setup:
Sound processor:Emotiva XMC-1, Eind versterkers: 5* Hypex NCore400 met 5* SMPS600 voeding, LCD-TV:Philips 42PFL7674, Blu-Ray/SACD:Oppo BDP103, Mediaplayer:  Intel i3 NUC met Openelec, Luidsprekers: 4* XTZ 99.38 MKII en 1* XTZ 99.36 MKII, BK Monolith sub
In de keuken: Versterker: Peardrop Class D, Luidsprekers: Monitor Audio Radius 90

RichieB

@RogerS is het nog gelukt om in deze behuizing een relais te plaatsen? Dan ga ik dat ook eens proberen te bouwen.

jossie

Quote from: RichieB on December  9, 2015, 22:48:09
@RogerS is het nog gelukt om in deze behuizing een relais te plaatsen? Dan ga ik dat ook eens proberen te bouwen.

Ik heb recent een paar Monster HTS 1000 stekkerblokken gereviseerd. Die hebben ook een trigger ingang. Is dat iets voor je? Heb er nog een liggen.
Omni !

Gitaarwerk__

Ik heb zo'n quintet.. ik wilde namelijk die triggers wel hebben. Vond ik handig aangezien mn amps geen AB hebben voor power.

Nu ben ik ook niet zo'n hardware klusser... mijn vraag; hoe kom je aan een setje mooie triggers?

Als zoiets met een battery powered arduino met bluetooth kan zou het heel gaaf zijn, of iets met batterijen eigenlijk... ik vraag me af hoe snel die dan ook lees zijn.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

jossie

#16
Je zou kunnen uitzoeken hoeveel mA de trigger trekt. Meestal rond de 10-20 mA. Als je dan bv een batterij hebt met een capaciteit van 2000 mAh kan zo'n batterij de trigger 100 tot 200 uur aansturen, niet echt lang dus, met batterijen werken is eigenlijk niet echt een optie. Maar je kunt de arduino toch ook met een 220V adaptertje laten draaien?
Omni !

erik s.

Quote from: RogerS on August 22, 2014, 14:39:47
Dank alleen voor UK stekkers...
Ik zie m alleen met US, maar je kunt natuurlijk zo n connector aan het blok er achter monteren.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Dirk

ik weet dat het een al wat ouder draadje is, maar ik kwam deze net tegen in een gelijkaardig topic op ZBA...en voor 24,40€ heb je hem thuis geleverd, dat lijkt me voor diegenen onder ons die niet zelf wat willen/kunnen bouwen best een interessante oplossing ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Roeru117

Dat is wel een heel leuke oplossing. Die jongens van Audiophonics hebben leuke producten in hun assortiment. Misschien binnenkort maar eens bestellen en uitproberen.
Bedankt voor de link.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Roeru117

Quote from: TopGun2010 on December 24, 2016, 12:49:51
Grappig! Werkt het goed?

Om na een maand toch maar antwoord te geven op deze vraag: ja, het werkt erg goed. Ik heb deze nu een aantal dagen op mijn subwoofer en het doet precies wat het moet doen. Dus wanneer je een oplossing als dit zoekt en niet zo handig bent (zoals ik) dan is dit een prima oplossing. Ik heb er alleen een kleine drie weken op moeten wachten.  :-X
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

jossie

Omni !

Roeru117

 :blink: Dat zal dan wel net een laatste exemplaar uit een batch zijn geweest. Net op tijd dus, maar hopelijk komen ze wel weer  ;)
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q