Basstraps: De juiste aanpak.

Started by Joske007, August 19, 2014, 20:40:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

De 125 hebben de subs geen invloed op, de 70/80 kun je wel aanpakken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: bert stoltenborg on August 21, 2014, 12:20:21
Je kunt juist in het gebied met staande golven, dus het echte laag, grote vorderingen maken met een multiple sub aanpak.
Terwijl dat met akoestische behandeling erg moeilijk is.
Zeker de moeite waard, dus.
^^
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Quote from: bert stoltenborg on August 21, 2014, 12:20:21
Je kunt juist in het gebied met staande golven, dus het echte laag, grote vorderingen maken met een multiple sub aanpak.
Terwijl dat met akoestische behandeling erg moeilijk is.
Zeker de moeite waard, dus.
Zie met het intigreren van een 2de sub, het meeste voordeel in een bas response die smoother onder 80hz wordt en zie ik echt ook het nut van in.
Vrees alleen dat hierbij de nagalm tijden in de lage frequenties nog langer gaan worden.

Helaas lost dit bovenstaande nog steeds niet de andere probleem frequentie van 125Hz op  :(
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Even helemaal los van panelen etc..

Kun je wellicht eens een Audyssey meting doen met de fronts op large (zonder sub dus)?
Lijkt wel een fase probleem te zijn tussen je fronts en je sub die wellicht een hoop van de meting in de soep helpt --> Bijv. een dip op 85Hz terwijl er met enkel de fronts, een piek is op die frequentie.. Als ie 'm dan ook niet vlak trekt, vind ik de aanpassingen die xt32 maakt, nog twijfelachtiger.

2 subs hoeven overigens nagalm in het sublaag niet nadelig te beeinvloeden, hier werd de nagalm met 2 subs juist minder.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Quote from: RalphH on August 21, 2014, 20:58:05
Even helemaal los van panelen etc..

Kun je wellicht eens een Audyssey meting doen met de fronts op large (zonder sub dus)?
Lijkt wel een fase probleem te zijn tussen je fronts en je sub die wellicht een hoop van de meting in de soep helpt --> Bijv. een dip op 85Hz terwijl er met enkel de fronts, een piek is op die frequentie.. Als ie 'm dan ook niet vlak trekt, vind ik de aanpassingen die xt32 maakt, nog twijfelachtiger.
Eens kijken of ik nog een grafiekje heb in "Pure Direct", dus zonder de sub  ;)

Quote from: RalphH on August 21, 2014, 20:58:05
2 subs hoeven overigens nagalm in het sublaag niet nadelig te beeinvloeden, hier werd de nagalm met 2 subs juist minder.
Als dit werkelijk zo is, dan lijkt me het alvast wel zeer positief nieuws om die lage Freq. aan te pakken  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Pure Direct (SPL 10-22.00Hz smooth 1/12)


Pure Direct (10-22.000Hz nagalm smooth 1/12):
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Bedoelde juist enkel de fronts gecorrigeerd met audyssey. Kijken of ie de boel dan zonder dip vlak trekt. Als ie dat doet, staat je sub wellicht uit fase.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

AbZ


Joske007

Quote from: RalphH on August 21, 2014, 22:15:14
Bedoelde juist enkel de fronts gecorrigeerd met audyssey. Kijken of ie de boel dan zonder dip vlak trekt. Als ie dat doet, staat je sub wellicht uit fase.
Laat ik spoedig weten, ben zelf ook wel eens benieuwd of XT32 nu anders zal gaan calculeren met de fronts + sub alleen gemeten.
Heb niet het gevoel dat de sub uit fase staat, want zo het klinkt er niet naar  :music:
Quote from: AbZ on August 21, 2014, 22:46:21
Leesvoer...
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Innovation/Pages/WhitePapers.aspx?CategoryID=White%20papers
Er was ook iets vd BBC white papers dacht ik maar dat kan ik nu ff niet vinden.
Thnx  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#34
Intussen ben ik met bovenstaande tips aan de slag gegaan, waarbij ik me vooral heb gericht om éérst in de modus "Pure Direct" de gehele grafiek beter te krijgen (fronts, maar nu steeds met de sub erbij).
Met het inregelen van de x-over, het stapsgewijs verhogen van het volume van de sub en de fase (tip van Ralph), ben ik weer een stap in de goede richting gekomen.
Grafiekjes zijn uiteraard niet het belangrijkste, dus een luistertest drong zich aan.
Hierbij heb ik zeer vluchtig wat muziek opgezet, waarbij ik in de onderstaande nummers nu duidelijk vooruitgang in het laag hoorde.
De bas bevindt zich veel meer als voorheen centraal tussen de fronts, al merk ik wel dat de lage frequenties bij de aanslagen van de piano nu wel wat langer nagalmen.

-   Emenim (Album) Relapse
-   Yello: OH YEAH 2009
-   Yello: The Race
-   Diana Krall: diverse (Piano)

Straks eens kijken en luisteren of XT32 bij het meten op enkel de fronts + sub er nog meer moois van kan maken, al vrees ik dat de freq. boven de 200Hz weer vreemd zullen aangetast worden, maar dat is dan iets voor later.....

Het resultaat ziet er alvast beter uit dan voorheen  ;D

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#35
Hierbij de Audyssey metingen uitgevoerd op enkel de fronts + sub.
Alleen jammer dat deze instelling en meting weer verloren gaat, wanneer je de receiver terug activeert van een 2.1 naar een 5.1 setup.

Al zijn de plaatjes nog zo mooi, op een of andere manier kan het resultaat van XT32 me helaas niet geheel bekoren  :music:
Zal de oplossing hiervoor wel moeten zoeken bij een DSP, die me hierin wat meer handmatige mogelijkheden geeft dan XT21 me nu biedt.

Pure Direct vs XT32:


Pure Direct (Waterfal):


XT32 waterfal:

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Wellicht ga ik in de mist bij het begrijpen wat pure direct op je Denon doet, maar in mijn beleving doet de sub dan niet mee.
Hieruit trek ik dan volgende conclusie:
Je kunt de pure direct niet vergelijken met een xt32 waarin fronts op small afgesteld staan en de sub dus mee doet.

Wat je wel kunt zien is dat fronts + sub (icm xt32), een aantal dips creeert in het laag en da's raar..

Probeer dus ff de juiste dingen met elkaar te vergelijken, anders doe je verkeerde aannames en aanpassingen.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Dat je hem met ADSY manueel niet naar wens krijgt,ik doe dat altijd zo.
Je kan de XT manueel perfect instellen imo,de standaard versie die op mijn SR zit doet dat al.
Denk dat je manueel aan de gang moet,en misschien idd een 2e sub erbij .

Pure direct is gezien je akoestiek probleem no go imo,met juiste dsp afstelling klinkt het vaak beter.
Ik gebruik het nooit hier,zonder correctie klinkt het voor geen meter.
Maar dan moet ik die correctie wel manueel instellen,meestal alleen op gehoor.
Alleen voor de sub geef ik REW een slinger.

Joske007

Quote from: RalphH on August 22, 2014, 19:22:55
Wellicht ga ik in de mist bij het begrijpen wat pure direct op je Denon doet, maar in mijn beleving doet de sub dan niet mee.
Je kan perfect de sub in de modus "Pure Direct" laten meespelen, in de setup activeer je hiervoor MAIN+LFE  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Quote from: morca on August 22, 2014, 19:57:49
Dat je hem met ADSY manueel niet naar wens krijgt,ik doe dat altijd zo.
Je kan de XT manueel perfect instellen imo,de standaard versie die op mijn SR zit doet dat al.
Denk dat je manueel aan de gang moet,en misschien idd een 2e sub erbij .
Mij lijkt de oplossing ook ergens te zoeken bij een manuale DSP en een 2de sub erbij, vraag me echt af of dit geen extra nadelige invloed zal geven op de nagalmtijden op de lage frequenties.

Quote from: morca on August 22, 2014, 19:57:49
Pure direct is gezien je akoestiek probleem no go imo,met juiste dsp afstelling klinkt het vaak beter.
Ben inderdaad ook voorstander van DSP, maar dan wel eentje die zich manueel laat bedienen, iets wat met XT32 helaas niet kan ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

#40
Quote from: Joske007 on August 22, 2014, 19:57:53
Je kan perfect de sub in de modus "Pure Direct" laten meespelen, in de setup activeer je hiervoor MAIN+LFE  ;)

Als je die zo hebt ingesteld, vind ik het Audyssey resultaat eerlijk gezegd helemaal vreemd zo met die dips..Kijk naar 80 Hz, die gaat van een piek naar een forse dip.
Probeer de grafieken trouwens te posten tot 200Hz als je wilt, dat geeft een wat beter leesbaar beeld.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

#41
Hierbij dezelfde metingen maar dan met grafiekjes tot 200Hz (x-over 80Hz en fase 180°).

Pure Direct vs XT32 - Paars is zonder Sub (SPL 10-200Hz):


Pure Direct (Waterfal 10-200Hz):


XT32 (Waterfal 10-200Hz):

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

#42
Enkel je fronts is schrikken. Wat geven die weinig laag af in je ruimte. :-\

Dat smeekt echt om een sub en liefst 2 ( en krijg je echt niet goed met treatments).
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

#43
Quote from: Staaled on August 23, 2014, 13:57:40
Enkel je fronts is schrikken. Wat geven die weinig laag af in je ruimte. :-\
Dat smeekt echt om een sub en liefst 2 ( en krijg je echt niet goed met treatments).

Speakers zijn overigens van het type TL ;)



Intussen is het me hier geheel duidelijk (gemaakt), dat een 2de sub voor mijn ruimte een must is.
Als tevreden eigenaar van een SVS SB13Ultra is het aan te bevelen om net dezelfde erbij te plaatsen of zijn er alternatieven zat?

Om intussen enkele mogelijkheden/ideeën te bekijken, wil ik graag weten waar m'n bv een 2de sub het beste plaatst, of is gewoon dit trial en error? Mijn huidige sub heeft destijds aan de hand van rew zijn beste plaats rechts achteraan naast de luisterplek gekregen.

De mogelijke plaatsen voor een 2de sub.
- Diagonaal over de 1ste sub dus links vooraan in de ruimte.
- De 2 subs vooraan tussen de fronts plaatsen, wat het geluidsbeeld door reflecties zou kunnen verstoren?
- De 2 subs tegen de wanden, dus links en rechts tussen de fronts en de luisterplek.

Ter info; nog een grafiekje van net voor de akoestisch behandeling (opstelling speakers ongewijzigd).



Het schuiven v/d speakers, gaf destijds helaas ook niet het gewenste resultaat.


Ter info; Heb de binnenmaten van m'n HT even ingevoerd in de Room Modes Calculator van Bob Golds: http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm






Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Een 2de ultra plaatst en integreert het mooist.

Ok , de fronts zijn idd niet FR.
Had ik ff niet door. :)

Met REW kun je jouw ruimte met roomsim prima in kaart brengen voor wat het laag betreft.
Dat scheelt een hoop tijd.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Quote from: Staaled on August 23, 2014, 18:15:00
Een 2de ultra plaatst en integreert het mooist.

Ok , de fronts zijn idd niet FR.
Had ik ff niet door. :)

Met REW kun je jouw ruimte met roomsim prima in kaart brengen voor wat het laag betreft.
Dat scheelt een hoop tijd.

Rik zit daar wel met een schuine wand dus niet volledig een "rectangular" room zeg maar.
Echter, het zou me niet verwonderen dat je voor sublaag daar eigenlijk weinig tot geen rekening mee moet houden en gewoon de "uiterste" afmetingen neemt, heb ik ergens eens gelezen maar ik weet niet of dat effectief zo is.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Klopt, de ruimte is hierdoor helaas ook niet symmetrisch. 
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Rik, plaatsing 2e sub zal trial & error zijn denk ik.
Ik heb met m'n 2 PB13 Ultra's metingen gezien die echt slecht waren terwijl "de boekskes" net deze plaatsen als "ideaal" voorstelden bij 2 subs. Bepaalde wanden hier zijn akoestisch geen wanden dus de ruimte is niet wat het lijkt als staat er "een wandje"
Ook in jouw geval zou dit ook kunnen meespelen (vb technische/werk ruimte naast je HT, door gyproc-wand afgesplitst van het grotere volume)

Je gaat dus terug behoorlijk wat kosten maken ;-) om hopelijk voldoende meerwaarde te vinden...

Ben altijd bereikbaar om samen wat met 2 subs te stoeien hé etc. Je weet me te vinden.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Heb je ook al eens getest om de "probleemfreqs" met REW op de signal-generator weer te geven (vb 45Hz sinus) en dan eens te kijken in de ruimte en op/rond de luisterplek hoe dat zit en wat je hoort ? Je waterfall heeft daar iets op 45Hz dat blijft na-ringen. Ben je zeker dat er nergens een ruimte/wand oid staat mee te "geven" (zoals ik dat hier rond 27Hz heb)

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Quote from: jvanhambelgium on August 23, 2014, 18:41:14
Rik, plaatsing 2e sub zal trial & error zijn denk ik.
Ik heb met m'n 2 PB13 Ultra's metingen gezien die echt slecht waren terwijl "de boekskes" net deze plaatsen als "ideaal" voorstelden bij 2 subs. Bepaalde wanden hier zijn akoestisch geen wanden dus de ruimte is niet wat het lijkt als staat er "een wandje"
Ook in jouw geval zou dit ook kunnen meespelen (vb technische/werk ruimte naast je HT, door gyproc-wand afgesplitst van het grotere volume)
Dus toch, trial & error!!!!  :(
Quote from: jvanhambelgium on August 23, 2014, 18:41:14
Je gaat dus terug behoorlijk wat kosten maken ;-) om hopelijk voldoende meerwaarde te vinden...
Kosten maken, tis te zeggen dat het terrein en de meerwaarde van een 2de sub, me helaas onbekend is.
Daarom lijkt het me het beste om dit eerst eens uit te kunnen testen, door met een 2dehands exemplaartje aan de slag te gaan.
Mochten de grafiekjes en vooral de sound me bevallen, kan ik later een gelijkaardige sub als de SVS SB13Ultra aankopen.
Aan welke eisen zou bv een test-exemplaar moeten voldoen om het een en ander te testen?
Quote from: jvanhambelgium on August 23, 2014, 18:41:14
Ben altijd bereikbaar om samen wat met 2 subs te stoeien hé etc. Je weet me te vinden.
Als het zover is, nodig ik je hierbij graag uit :) Jij als eigenaar van 2 subs kan me hier zeker bij helpen, thnx ;) 
Quote from: jvanhambelgium on August 23, 2014, 18:44:49
Heb je ook al eens getest om de "probleemfreqs" met REW op de signal-generator weer te geven (vb 45Hz sinus) en dan eens te kijken in de ruimte en op/rond de luisterplek hoe dat zit en wat je hoort ? Je waterfall heeft daar iets op 45Hz dat blijft na-ringen. Ben je zeker dat er nergens een ruimte/wand oid staat mee te "geven" (zoals ik dat hier rond 27Hz heb)
Euh, vreemd dat ik dit inderdaad steeds weer vergeet  :blush: Ga ik toch eens dringend werk van moeten maken  ;)



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link