Stereo versterker op pre outs surround versterker

Started by audio_stabilo, August 18, 2014, 21:40:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: chansig on August 19, 2014, 19:23:58
:D

Tsja...geen idee.

Gr Hans

Kwestie van het horen denk ik dan haha.
Nou ik heb altijd begrepen dat een stereo versterker beter werk afleverd dan het stereo in een AV receiver

morca

Quote from: audiogek on August 19, 2014, 19:16:48
Ik heb het eerlijk gezegt met mijn Marantz SR 6001 nog niet mee gemaakt.

De Denon (http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m831609161-denon-upa-f88-120-watt-versterker-met-afstandsbediening.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr) zou dus wel wat zijn om mijn b&w's aan te sturen? En beter stereo geluid dan mijn Marantz SR6001?

Even voor mijn duidelijkheid.... een versterker mag wel meer vermogen (watts) hebben dan je speakers toch. Overhouden is nooit erg toch?
Ja mag best wat vermogen over hebben,als je maar weet hoe hard je speakers ong kunnen
Want ik met 250 op 8 ohm en 450 bij 4 ohm kan ik mijn monitoren goed oproken,die zijn 100 rms/4 ohm.

Dus teveel en dan te hard gaan zoals hierboven staat is niet waar.
Dan hoor je na een dik roggelend geluid niks meer,spreekspoel verbrand door teveel vermogen.

audio_stabilo

Ja precies is ook zo. Zet hier nog geen 100 watt open hoor daar niet van haha

Quote from: morca on August 19, 2014, 19:37:16
Ja mag best wat vermogen over hebben,als je maar weet hoe hard je speakers ong kunnen
Want ik met 250 op 8 ohm en 450 bij 4 ohm kan ik mijn monitoren goed oproken,die zijn 100 rms/4 ohm.

Dus teveel en dan te hard gaan zoals hierboven staat is niet waar.
Dan hoor je na een dik roggelend geluid niks meer,spreekspoel verbrand door teveel vermogen.

audio_stabilo

Quote from: audiogek on August 19, 2014, 19:40:05
Ja precies is ook zo. Zet hier nog geen 100 watt open hoor daar niet van haha

Die denon is wel een klein dingetje.... maakt dat niet uit ? lijkt wel van een microsetje

audio_stabilo

Is dat zoals ik het nu heb trouwens ook niet slecht? 100 watt versterker met 150 watt boxen?

chansig

Quote from: audiogek on August 19, 2014, 19:41:42
Die denon is wel een klein dingetje.... maakt dat niet uit ? lijkt wel van een microsetje

Nee...maakt niet uit. Is vrij diep als ik me niet vergis.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Ik adviseer je naar een iets zwaardere amp te kijken.
Deze lijkt me niet echt super tov je receiver,misschien iets stabieler,maar niet veel imo.


chansig

Die Denon is geen 120 watt zoals in de ad staat....maar 40. Schiet je dus weinig mee op.

Dan zou ik het budget iets opschroeven en die andere Denon aanschaffen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Oh oke, nou inderdaad kan ik beter dan doen..... 40 watt heb ik niks aan


Quote from: chansig on August 19, 2014, 20:11:09
Die Denon is geen 120 watt zoals in de ad staat....maar 40. Schiet je dus weinig mee op.

Dan zou ik het budget iets opschroeven en die andere Denon aanschaffen.

Gr Hans

audio_stabilo

Quote from: audiogek on August 19, 2014, 20:15:15
Oh oke, nou inderdaad kan ik beter dan doen..... 40 watt heb ik niks aan

Is gewoon het stroomverbruik inderdaad wat die gedaan heeft.....  :crazy:

audio_stabilo

Quote from: audiogek on August 19, 2014, 20:16:27
Is gewoon het stroomverbruik inderdaad wat die gedaan heeft.....  :crazy:

Waar heb je het gezien? Die man zegt dat het niet waar is

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Om er nog maar eens op terug te komen. Moet ik nog rekening houden met het aantal watt voeding van de stereo versterker? Deze Marantz is 760 watt wat die verdeeld over de speakers. Een stereo versterker (de gene die ik gezien heb) zijn een stuk minder. Erg? Minder?

audio_stabilo

Net ook weer een eindeloze discussie gehad met een maat van mij.
Mijn speakers zijn dan 150 watt (B&W 603 s2) en mijn Receiver (Marantz SR6001) 100 watt.
Die zegt "je moet sowieso een stereo versterker hebben die 150 watt is) je boxen klinken dan beter.
Hij vond dat dat ook geld voor mijn Marantz receiver, die is 100 watt.... met een 50 watt meer receiver (dus 150 watt per kanaal) dat ze dan beter gaan klinken. Slaat dat ergens op?

frank2

nee dat slaat nergens op, 50W extra is eigenlijk niets. Een extra EV  op de pre outs is vaak wel een verbetering maar zoals al zovaak gezegd watts zeggen niets. Tenzij het bijv. 2x 200W is of zo, maar zelf gaan luisteren is het beste.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

quattronl

Watts zeggen idd niks over de kwaliteit van het geluid.
Wel kán een versterker die over voldoende vermogen beschikt én met een goed ontworpen voeding (dus reserves) een betere controle over de speakers hebben bij hoge(re) volumes of flinke bass.

Mijn PM15S2 heeft 2x90W maar klinkt in stereo vele malen beter dan mijn SR5006 die 100W per kanaal als vermogen kan leveren (volgens specs).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

chansig

Quote from: audiogek on August 21, 2014, 01:30:39
Net ook weer een eindeloze discussie gehad met een maat van mij.
Mijn speakers zijn dan 150 watt (B&W 603 s2) en mijn Receiver (Marantz SR6001) 100 watt.
Die zegt "je moet sowieso een stereo versterker hebben die 150 watt is) je boxen klinken dan beter.
Hij vond dat dat ook geld voor mijn Marantz receiver, die is 100 watt.... met een 50 watt meer receiver (dus 150 watt per kanaal) dat ze dan beter gaan klinken. Slaat dat ergens op?

Nogmaals...speakers hebben geen watt. De 150 watt die genoemd wordt, wordt aanbevolen door de fabrikant van de speakers: Een versterker tussen de 50 en 150 watt.  Waarbij je er prima boven kan gaan zitten..dus bv een versterker van 200 watt.

Morca gaf aan dat B&W moeilijk aan te sturen is en vaak een zware versterker nodig hebben (zwaarder dan wat de fabrikant zelf opgeeft). Ik vind dat een raar verhaal omdat B&W zelf ook wel zal weten wat ze adviseren..

Maar goed teveel is nooit verkeerd, te weinig kan je dus gaan horen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

tjobbie

mee eens. meer is beter, minder niet. niet doodstaren op wattages. Ik zie liever een versterker met minder uitgangs wattage en een degelijke voeding om het te ondersteunen als veel "wattage" met een klein voedinkje zoals in veel av recievers zitten bijv.
en dan heb je bij de recievers nog is het probleem dat je dat kleine voedinkie door 5 of meer kanalen moet delen.
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

riwi

Ik weet niet precies wat audiogek mist in de huidige set. Aangezien het voornamelijk over Watts en op hoger volume spelen gaat en niet zo zeer over mooi stereo e.d. zou het een optie kunnen zijn om eens te kijken naar een eindversterker.

bv die Marantz mono blokjes MA500 of MA700. Daarmee komen de B&W speakers wel meer tot leven. Bovendien heeft de SR dan meer adem omdat deze de front kanalen niet meer hoeft aan te sturen.

Als het toch om mooi puur stereo gaat zou je een oudere stereo amp kunnen nemen, maar ik denk dat het gedoe met de volume knop snel gaat vervelen. Ik heb vroeger zo'n Denon PMA1060 er bij gehad naast de surround receiver. Die PMA1060 staat hier ook in de markt. Toevallig ook op B&Wtjes. 

tjobbie

Ik moet eerlijk zeggen dat dit ook mijn huidige setup is en tevens "voor mij" de best klinkende.
Heb een BMC C1 voor stereo en fronts tijdens surround met een simpele sr5005 voor de surround kanalen en preout naar de C1.
1 keer inregelen met mic en daarna volume gewoon onthouden. werkt perfect.
heb hiervoor de av7705+ mm7055 gehad. surround,Fantastisch! stereo,helaas matig. ook in pure direct.
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

audio_stabilo

#72
Heb nu nieuwe speakesr met een een Marantz PM4001 (2x 40 watt) Geeft wel meer dan dat.
Nu vraag ik me af of dit goed is? Mijn Klipsch F3 zijn 97dB @ 2.83 volts/1 meter .

97dB @ 2.83 volts/1 meter  Heb ik geen verstand van. Dus ik wil zeker weten of dit niet schadelijk is met 2x 40 watt
Deze PM 4001 zit op de pre out van mijn Marantz SR6001

chansig

Nee hoor...gaat meer dan prima. Lekker hoog rendement dus minder wattjes nodig van de versterker..die staat dus lekker in zijn comfort zone zijn werk te doen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: chansig on September  5, 2014, 14:36:25
Nee hoor...gaat meer dan prima. Lekker hoog rendement dus minder wattjes nodig van de versterker..die staat dus lekker in zijn comfort zone zijn werk te doen.

Gr Hans

Kijk dankje. Dus hoe hoger het rendement hoe beter? Ook niet schadelijk op harder volume?