denon avr-x 4000 hoge tonen

Started by stefan@83, August 18, 2014, 11:28:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stefan@83

Beste allemaal,

ik ben sindskort trotse eigenaar van de Denon avrx 4000. Ik wil deze versterker in de toekomst combineren met de B&W CM1 en CM8. Voor nu staat de versterker aangesloten op kenwood boxen. Ik ben totaal nieuw in de hifi scene en de versterker is mijn eerste aanschaf.. De speakers zijn automatisch gekalibreerd met audessey. Ik luister voonamelijk muziek en gebruik de versterker ook met tv kijken en films. Het geluid is redelijk goed (nog geen goeie boxen) maar het is me opgevallen dat de hoge tonen soms wat scherp kunnen overkomen. Dit is vooral bij muziek met veel blaasinstrumenten en met tv kijken. Bij sommige programma's lijkt het of mensen slissen. Is dit een eigenschap van de versterker of een instelling? Dynamic eq staat aan. Op pure direct is dit niet aanwezig maar via deze setting klinken de speakers niet lekker, teveel laag en weinig hoog. Ik heb de versterker sinds een aantal dagen in huis.

Alvast bedankt

gr
stefan

Staaled

Ik ken de X4000 niet uit ervaring, maar deze staat AFAIK niet bekend om zijn scherpte.
Grote kans dat met correctie van het laag ,dat XT32 meestal erg goed doet, de tekortkomingen van je huidige speakers meer opvallen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Als eigenaar van een X4000 kan ik je zeggen, dat de genoemde problemen mij onbekend zijn.
Voor weergave in stereo met Audyssey aan, zet je het best D-EQ, D-vol. enz uit.
Probeer het eens even.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

GPO

Het zal waarschijnlijk wel die Audyssey instelling zijn (zeker als je die op 'flat' hebt staan). Die zullen de tekortkomingen in het hoog vd boxen wel teveel willen compenseren en zal het scherp kunnen gaan klinken. Zeker als je zegt dat het probleem in direct mode er niet is (dan wordt Audyssey uitgeschakeld).

Dynamic EQ zal dan ook niet helpen die zet het hoog (en laag) nog extra aan. Dus die moet ook uit.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

stefan@83

Allemaal hartelijk dank voor de reacties. Ik heb de dynamic eq uitgezet. Het geluid klinkt wel minder scherp maar bij tv kijken blijft het een beetje aanwezig. Ik ben blij dat mensen zich niet herkennen in dit probleem en dat het waarschijnlijk aan de boxen.ligt. ik zat er anders aan te denken om de denon om te ruilen voor een marantz en dat zou ik jammer vinden want ben er toch erg blij mee. Kan het komen dat de versterker ook nog los moet spelen? Ik had eerst dynamic vol ook aan maar dit achteraf ook maar uitgezet.

Harrr

Ik zou de twijfels over de Denon en de luidsprekers opzij zetten en aandacht schenken aan de bron. Welke uitgangen gebruik je van de TV? En welke TV-aanbieder heb je, welk kkastje gebruikt die en ...en...
(Ik lees dat het niet alleen bij TV is, maar ik ken de speurtochten...)

Groet,

stefan@83

Ik ben er achter gekomen dat de hoge tonen niet alleen bij tv maar ook bij muziek luisteren voorkomt. Ik heb interactive tv van kpn. Ik ben nog eens wezen spelen met de audessy instellingen en wanneer ik de boxen zet op bypass en dynamic eq uit dan heb ik er geen last van. Het geluid klinkt dan wel meer laag, midden en heel weinig hoog. Misschien dat de tweeter te zwak is voor de versterker?

frank2

Quote from: stefan@83 on August 20, 2014, 10:13:58
Ik ben er achter gekomen dat de hoge tonen niet alleen bij tv maar ook bij muziek luisteren voorkomt. Ik heb interactive tv van kpn. Ik ben nog eens wezen spelen met de audessy instellingen en wanneer ik de boxen zet op bypass en dynamic eq uit dan heb ik er geen last van. Het geluid klinkt dan wel meer laag, midden en heel weinig hoog. Misschien dat de tweeter te zwak is voor de versterker?

dat is echt onzin een te zwakke tweater...  dat bestaat niet, als ik het zo lees andere instellingen doen of een verkeerde match met je speakers
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Quote from: stefan@83 on August 20, 2014, 10:13:58
Ik ben er achter gekomen dat de hoge tonen niet alleen bij tv maar ook bij muziek luisteren voorkomt. Ik heb interactive tv van kpn. Ik ben nog eens wezen spelen met de audessy instellingen en wanneer ik de boxen zet op bypass en dynamic eq uit dan heb ik er geen last van. Het geluid klinkt dan wel meer laag, midden en heel weinig hoog. Misschien dat de tweeter te zwak is voor de versterker?

Een tweeter vraagt erg weinig stroom dus een versterker heeft daar niet zoveel moeite mee.  Maar je hebt de oplossing al gevonden..

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

GPO

ja over wat voor speakers hebben we nou hier eigenlijk? Kenwood??? Dat zijn dan toch van die bonkie-frut speakers die je vroeger bij die mini-sets zag? Met van ruk-speakertjes in een plastic behuizing ofzo dus verwacht daar geen mooi hoog uit. Of heb ik het mis en zijn het wel deftige speakers .... ?

Ik zou zo snel mogelijk upgraden naar echte speakers. Dan zul je zien/horen dat het hoog prachtig kan klinken bij goede speakers.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

stefan@83

Ja ik doe maar een gok, ik bedoel meer dat de versterker te zwaar is voor de speaker. Het klopt inderdaad zijn goedkope dinky toy speakers die bij een hifi setje zaten van kenwood. De speakers die ik erop wil hebben komen later (ik heb het omgedraaid, eerst versterker daarna boxen).

Staaled

Meld je tzt maar weer eens dan. ;) :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Eerst speakers en dan de rest...

G Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

WillemF

Ik heb ook sinds kort ook de Denon AVR-X4000. Ik herken het ook niet.
Ik heb er B&W 683 S2 speakers aan hangen, klinken fantastisch.
TV: Samsung 46F8500 | mediaspeler: Mede8er 800X3D | NAS: Qnap 459 pro+ | receiver: Denon AVR-X4000 | subwoofer: Yamaha YST-SW1500 |  speakers voor: B&W 638-S2 | speakers achter: Mordaunt Short Avant 912 | centerspeaker: Mordaunt Short Avant 905C.

bazza74

Ook ik heb net een x4000 icm een set elac 207.2 als fronts.
De audyssey heb ik handmatig aangepast qua formaat speakers en de cross over op 80hz gezet.
Het resterende gaat naar mijn net overgenomen velodyne 1500.
Klinkt erg prettig allemaal. Ben nog aan het fine tunen.
Audyssey staat aan, alle andere extra's staan uit.

stefan@83

Bedankt voor jullie feedback dan weet ik iedergeval dat het de tekort koming is van mijn huidige speakers. Dan hoef ik de versterker niet om te ruilen.

Joske007

Er zijn hier in de markt van het forum, maar ook op de 2dehands markt elders, zeer regelmatig mooie setjes te scoren, dus goed in de gaten houden of er voor jou iets leuks bij zit  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

stefan@83

Thnx voor de tip ;D
zou mooi zijn als ik een cm8 op de.kop kan tikken :inlove:

PietDV

Welke kleur zoek je ? Indien wit kan ik je mss wel helpen ;-)