De beste elektronische muziek - Waar MOET je naar luisteren?

Started by Deleted member, August 16, 2014, 13:50:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PuNkEnStEiN

Quote from: buizesmurf on January 23, 2015, 21:25:36..... Edgar Froeze .....
Zijn muziek zal voor altijd bij ons zijn.....
Maar zijn naam kennelijk niet, want die schrijf je als Froese.  >:D
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Sander_Kaa

@simsatit : bedankt voor de mooie tracks en verhalen!

Cylon

Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

drevox

L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Cylon

Geen buitengewoon vernuftige muziek maar wel heerlijk relaxed:



Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

simsatit

Year: 1994
Artist(s): Gescom
Title: Sciew spoc

Zo goed hoorbaar het oude vette engelse geluid, nadat de eerdere techno zoals B12 het circuit had verlaten nam AE en hun 'gestalt communications' collective deze plaats moeiteloos over.

Vroeg 1994, de tweede Gescom uitgave, Gescom E.P.

https://www.youtube.com/watch?v=pG9kEw6TGOI
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

B12 kwam nog een maal terug in de scene met hun Time tourist op Warp, uit 1996, een mooie plaat indeed..

Hier het nummer Void/Com van B12

https://www.youtube.com/watch?v=Lf2rOzAz9F8
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

The emerging of sounds..
electric, eclectic, openess

forgiving and humane electronic dancotronic, the acid and the imiginative took you places, far in your mind, through time..
piece out

Year: 1993
Artist: Stasis
Title: Artifax
Lable Likemind

https://www.youtube.com/watch?v=CHP66_lWEeg
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

>>>Deze timeless classic van Nuron:<<<

Mooie melodieen over de helft, mooie opbouw, heel strak organische melodische en sferische muziek.

Luister in HD! (kwaliteit wijzigen)

Year: 1996
Artist: Nuron
Title: Eau Rouge

https://www.youtube.com/watch?v=H4Jg1ldIsTw
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

And back to Detroid, where this electronic dance shite originated from ..

ah the groove...<<

Year: 1993
Artist: Polartronics
Title: The deep
Lable: Transfusion/KMS


https://www.youtube.com/watch?v=1CFXn5Blu7Y&list=RDPV35fJvp2Oc&index=10
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Speaking of groove...

in those days Detroid was the city with the groove and nothing could touch it.
So in that respect:

Year: 1991
Artist: Instinct
Title: The groove <<<<
Label: Decisive Records

https://www.youtube.com/watch?v=aIHf9nPQHew






The beauty of the minimalistic approach, it still reigns..
simsatit out

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

O ja...

never go without a final blow

So:

>>>YEAR: 1990<<<
Artist: Tim Brown of KGB
Title: Stark
Label: KMS

Detroit techno in it's purest form

https://www.youtube.com/v/m7zl3eUZ6No%26fmt=18

yes 25 Yrs..
out again, till later
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

twani

Ook vanuit deze hoek bijval.  Dank voor alle tips Simsatit :)

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Bas Akkerman

Ook mijn complimenten voor je heldere en gepassioneerde toelichting. Al vind je helemaal niets aan de muziek, jouw verhaaltjes zijn (in ieder geval voor mij) één van de redenen dat ik dit forum zo kan waarderen. :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

simsatit

Hi Bas,
Leuk dat mijn enthiousiasme iig gewaardeerd wordt:)

Onstaangeschiedenis interesseert me wel.

De russische uitvinder Leon Theremin vond in 1917 een van de eerste elektronische muziekinstrumenten uit, de Theremin.

Een Theremin is een opgewekt elektromagnetisch veld rond 2 antennes.
Je bespeelt het met 2 handen, waarvan de rechterhand de toonboogte beïnvloedt  en de linkerhand het geluidsvolume.

Doordat minimale bewegingen al hoorbaar zijn, klinkt het instrument bijzonder expressief.
De klank lijkt op die van een vrouwelijke operastem of een viool, maar het meest benadert de theremin het geluid van een, jawel, zingende zaag :)

Sjeezuwee, wie speelt er zoiets??

Jimmy Page, Fay Lovsky, Jean Michelle Jarre, Carolina Eyck, Pamelia Kurstin, Lydia Kavina to name a few.

Hier een filmpje van de uitvinder die zijn 'elektronische instrument' demonstreert.

is gewoon geschikt voor jonge kijkers, al doet 'zijn instrument demonstreert' misschien iets anders vermoeden ..

Begin 1920
Leon Theremin

https://youtu.be/w5qf9O6c20o

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

In interviews van veelal minimal electronica artiesten, hoor je vaak terugkomen dat zij vanuit hun jeugd door de dub muziek hun liefde voor vervorming en repetitieve elektronische geluiden opgedaan hebben.

Dub muziek is onstaan op Jamaica, de dub in zijn huidige vorm is uitgevonden door Ruddick Osborne, AKA King Tubby, Ruddick was een electrotechnicus in Waterhouse, een beruchte en zeer gevaarlijke wijk in Kingston, de hoofdstad van Jamaica.
Ruddick wilde vernieuwen, hij had de beste soundsystem en wilde sounds brengen die niemand eerder gehoord had in die tijd.

In 1971 experimenteerde hij met zelfgemaakte reverb en effecten, ook dmv tapeloops etc.

'Tubby' zoals hij genoemd werd (buikje) werd de koning van de dub muziek, King Tubby.

Hij werd in 1987 voor zijn studio, nog steeds in Waterhouse doodgeschoten, de schutter is nooit gevonden.

Een werkje van Tubby waarin je duidelijk hoort waarom zijn sound zo belangrijk is geweest voor de totstandkoming van vele elektronische genres.

Jaar 1978
Artiest: king tubby
Title: A murderous dub

https://youtu.be/J8Xcjsql5IM


>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Uiteraard is elektronische muziek zo breed als alle andere muziek.
En uiteraard zijn er vele overlaps.

Naast Stockhousen, Iannis Xenakis en andere belangrijke grondleggers van de 'Music Conrete' had je ook de minimal stroming die met 'echte' instrumenten werkte, vooral in de US was dit een belangrijke beweging.
Denk aan John Cage, Philip Glass, Steve Reich, John Adams en vele anderen.

Vooral Steve Reich heeft met zijn zeer repetitieve minimalistische stijl een enorme groep volgelingen in de hedendaagse 'dance'.

Hier een nummer van Reich uit 1967 uitsluitend op viool.

https://youtu.be/i36Qhn7NhoA
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Cylon

Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

simsatit

@Cylon, dit is zeker een goede track,
Thanks 4 the link
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

quattronl

Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Cylon

Thanks heren! Ik moet zeggen dat ik ook regelmatig goede tracks van jullie voorgeschoteld krijg. Keep 'em comin!
Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers