De beste elektronische muziek - Waar MOET je naar luisteren?

Started by Deleted member, August 16, 2014, 13:50:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: Lightspeed on August 31, 2014, 17:37:25
Ach ja, dat DJ's gedoe stelt allemaal niet zo veel voor muzikaal bekeken, zelf vinden ze zich in dat wereldje héél wat voorstellen.
Maar goed, je wordt ook echt dood gegooid met DJ spelende festivalletjes.
'Tis dan ook geen wonder dat die (hardere) house/techno varianten nog steeds hoog genoteerd staan.   :plain:   :dontgetit:

Dat heb je goed gezien.  Er staan idd veel populaire dingen bij.  Op een lijst van bestsellers  :eh:

neptune

Quote from: AbZ on September  1, 2014, 22:45:47
Dat heb je goed gezien.  Er staan idd veel populaire dingen bij.  Op een lijst van bestsellers  :eh:
:D
zet hier iets neer

Deleted member

Mijn insteek met dit topic was inderdaad niet om nog maar eens een top 40 van het bekende ram- en stampwerk van een paar pubers met een drumcomputer op te stellen. Soms zit daar leuk werk tussen (Ferry Corsten's remix van William Orbit's versie van Barber's Adagio for Strings bijvoorbeeld!), maar dat zit niet in de richting van de "serieuze" elektronische muziek (voor zover dat mogelijk is dan  :angel:).

Bovendien vond ik het wel aardig om nou ook eens een beschrijving te geven van hoe je het ervaart en wat het doet / hoe het klinkt.

Nog twee voorbeelden van wat ik bedoelde:

1. The Knife - Silent Shout: Zeer ingenieus in elkaar gestoken album, doorspect met slimme dingen. Album klinkt erg gejaagd en energiek. Niet iets om lekker onderuit van te genieten. Nummers als bijvoorbeeld "we all share our mothers health" en "silent shout" zijn wel de toppers van dat album, wat mij betreft. Aanrader!

2. Klangwelt - The Age of numbers: totaal tegenovergesteld aan The Knife eigenlijk. Ritmisch, rustig, ruimtelijk en georganiseerd zijn de kenmerken van dit album. Heerlijk relaxed en "schoon" qua klank.
Stereo-fan for life!

br@m

Snap niet dat Yellow Magic Orchestra hier nog niet is langsgekomen ;-)

De eerste drie album's zijn must-hears, want destijds baanbrekend en nog steeds het beluisteren waard.

- Yellow Magic Orchestra
- Solid State Survivor
- Technodelic

Veel minder belegen dan JM Jarre, Tangerine Dream en andere iconen van weleer.

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Siddartha

Heb nu een LPtje op staan Giorgio Moroder, ook erg leuk!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

quattronl

Quote from: technative on September  4, 2014, 15:34:23
2. Klangwelt - The Age of numbers: totaal tegenovergesteld aan The Knife eigenlijk. Ritmisch, rustig, ruimtelijk en georganiseerd zijn de kenmerken van dit album. Heerlijk relaxed en "schoon" qua klank.
Net even opgezet. Klintk idd lekker. Doet me wel aardig aan JMJ denken, al is dit wel wat 'moderner'.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Deleted member

Quote from: quattronl on September  4, 2014, 16:33:21
Net even opgezet. Klintk idd lekker. Doet me wel aardig aan JMJ denken, al is dit wel wat 'moderner'.

Het klinkt op sommige momenten een beetje "schools", maar de algehele sound is wel lekker om onderuit gezakt met een goed glas en een boekje van te genieten.

Doet mij niet aan JMJ denken overigens, daar is het wat te statisch en te veel standaard werk voor, maar goed... dat is mijn idee...  :angel:
Stereo-fan for life!

quattronl

Quote from: technative on September  5, 2014, 09:25:57
Het klinkt op sommige momenten een beetje "schools", maar de algehele sound is wel lekker om onderuit gezakt met een goed glas en een boekje van te genieten.

Doet mij niet aan JMJ denken overigens, daar is het wat te statisch en te veel standaard werk voor, maar goed... dat is mijn idee...  :angel:
Gisteravond het hele album thuis geluisterd (gistermiddag even snel op het werk, dat klinkt met PC-speakertjes toch 'anders'). Het heeft af en toe elementen van JMJ, alsook van Vangelis.
Soms idd wat te simpel/makkelijk, schools zoals jij het noemt.
Maar verder gewoon erg lekker. Kwalitatief ook goed zoals ik het nu heb kunnen beluisteren (niet vanaf de sweetspot).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Worstebrood

Quote from: technative on September  4, 2014, 15:34:23
Mijn insteek met dit topic was inderdaad niet om nog maar eens een top 40 van het bekende ram- en stampwerk van een paar pubers met een drumcomputer op te stellen. Soms zit daar leuk werk tussen (Ferry Corsten's remix van William Orbit's versie van Barber's Adagio for Strings bijvoorbeeld!), maar dat zit niet in de richting van de "serieuze" elektronische muziek (voor zover dat mogelijk is dan  :angel:).

Dank, da's beter. Ondanks dat die muziek erg elektronisch is komt het meeste uit een computer rollen. Of worden de gemaakte klanken door een slinger aan een gemiddelde SL-1200 (kloon) aan elkaar gemixt. Zeer zeker niet onverdienstelijk. Maar in mijn ogen ook niet echt elektronisch. Bovendien worden de artiesten die de platen maken om vervolgens in-aan-onder elkaar gemixt worden zelden bekend.

Als je (ik geloof nooit dat ie hier nog niet genoemd is) echt een synthesizertapijtfabriek wil starten dan kom je toch bij bands als Tangerine Dream en Klaus Schultze (en veel van zijn gesupporte mensen op zijn innovative communications label) terecht. Erg Duits, erg jaren 70. Maar grotendeels verantwoordelijk voor de elektronische stroming.

p.s. Kraftwerk niet te vergeten ;)


Live Long and Prosper
Beeld: Samsung 55Q95, 46ES8000.
7.1.2 Setup: Marantz SR6011, CD 5005, Sony UBP x800Mk2, Technics SL-10
Speakers: MA RS-6, R360, Kef Cresta Center, 6xHTS 2001.
5.1 Setup: Denon AVR-3805, POA-T2, DVD-2910. Draaitafel: Pro-ject Debut III, Technics SL-j2/SL-L3, CD: TEAC CD-Z5000, Oppo BDP-93, LD: Pioneer, DVL-909, Sony SP-90es, MD: Sony MDS-JD 930, Tape: Denon DRS-810, Yamaha KX-800, Speakers: B&W DM683, KEF Cresta rear, Reference M100 center, Klipsch KSW-10s.

Siddartha

iemand als eens gehoord van onze 'eigen' Rick van der Linden? Ook uit dat tijdperk..
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Lightspeed

Quote from: Worstebrood on September  5, 2014, 18:42:45
Dank, da's beter. Ondanks dat die muziek erg elektronisch is komt het meeste uit een computer rollen. Of worden de gemaakte klanken door een slinger aan een gemiddelde SL-1200 (kloon) aan elkaar gemixt. Zeer zeker niet onverdienstelijk. Maar in mijn ogen ook niet echt elektronisch. Bovendien worden de artiesten die de platen maken om vervolgens in-aan-onder elkaar gemixt worden zelden bekend.

Als je (ik geloof nooit dat ie hier nog niet genoemd is) echt een synthesizertapijtfabriek wil starten dan kom je toch bij bands als Tangerine Dream en Klaus Schultze (en veel van zijn gesupporte mensen op zijn innovative communications label) terecht. Erg Duits, erg jaren 70. Maar grotendeels verantwoordelijk voor de elektronische stroming.

p.s. Kraftwerk niet te vergeten ;)

Precies... knippen&plakken van stukkies muziek kan iedereen inmiddels, het maken vereist toch enig creatief talent. :thumbs-up:

Meer uit NL...
Ed Starink - SYNTHESIZER GREATEST.  Niet aan te ontkomen toendertijd.   ::)
Nova / Peru - Aurora.  Klonk als combi van JMJ&OMD.

In NL had je vooral ook toetsenisten die op Hammond organs goed waren zoals van Earth&Fire, Focus e.d. bands, verder synth-spelende mannen in bandjes als RobertJan Stips uit Supersister/Nits en die ene van Toontje Lager was ook goed.
Daarna kwam de generatie van House-Techno produkties zoals Speedy J en Quazar.

Bij de buren is een platenlabel dat ook oude Krautrock helden heeft (Cluster)...
www.bureau-b.de
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Sander_Kaa

Technative! Dat ik op dit topic niet heb gereageerd! Dus alsnog een selectie van de beste electronische muziek. Naar mijn humble opinion natuurlijk  :angel:

Massive Attack - Mezzanine
Radiohead - Kid A
Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (Xtal, een van de dikste nummers die ik ken op dit gebied)
Underworld - Born Slippy, Dubnobasswithmyheadman
The Knife - Silent Shout
Nathan Fake - Drowning in a sea of love
Fever Ray - Fever Ray
Burial - alles
Chromatics - Kill for Love
Trentemoller - The Last Resort
Grouper - eigenlijk alles, bloedstollend mooie muziek
Caribou - Swim
Forest Swords - Engravings (hell yes, dat was gaaf op BKS14)

---
EDIT (wat aanvullingen met verplichte luisterkost):
The Acid - Liminal
Thomas Azier - Hylas
En nog een guilty sin omdat de smaak van toen zo mooi gevat wordt: Paul Oakenfold _ Global Underground 4 Oslo (vooral de eerste CD) en Sasha & Digweed: Nothern Exposures (uit 1996) en dan ook weer CD1.
The Avalanches - Since I left you (het album, maar ook zeker die fantastische single met dezelfde naam).

Andere leuke dingen: DJ Koze (zoals al genoemd), Pantha du Prince, Joris Voorn en een artiest die me opviel op LL: Flume.
---

en natuurlijk: zo goed als alles wat James Holden de laatste 10 jaar heeft gedraaid, geproduceerd en gehost op zijn label. Wat mij betreft de koning van de electronische muziek. Zowel qua smaak, afwisseling en vooruitstrevendheid.

Ik ben natuurlijk nog veel vergeten maar dit is zo wat in mij opkomt.

Rudy1968

Mooie suggesties allemaal, ik heb nog veel te ontdekken/te beluisteren.

Het viel me op dat Infected Mushroom nog niet is genoemd, of heb ik daar overheen gelezen?

Veel muziekstukken met lastig laag, als de versterker niet gaat clippen, is de set goed afgestemd  ;).

quattronl

Quote from: Lightspeed on September  6, 2014, 16:14:06Meer uit NL...
Ed Starink - SYNTHESIZER GREATEST.  Niet aan te ontkomen toendertijd.   ::)
Nova / Peru - Aurora.  Klonk als combi van JMJ&OMD.
Ha, deel 1 en 2 waren de eerste cd's die ik toen kocht.
Heb zelfs nog LP's van Nova ;)
Later heetten ze idd Peru.

Meer gesynthesizer uit die tijd: Yanni.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Xstream

Quote from: Sander_Kaa on September  6, 2014, 20:17:32
en natuurlijk: zo goed als alles wat James Holden de laatste 10 jaar heeft gedraaid, geproduceerd en gehost op zijn label. Wat mij betreft de koning van de electronische muziek. Zowel qua smaak, afwisseling en vooruitstrevendheid.
Die viel op Lowlands echter wel enorm tegen. We zijn zelfs weggelopen.

Geld ook voor The Knife overigens. Als album leuk, maar nadat ik ze live gezien heb vind ik 't alweer een stuk minder leuk. Wat is dat saai zeg. Muziek wordt gewoon afgespeeld en dan krijg je een soort slechte balletvoorstelling. Met de muziek wordt verder niks boeiends gedaan ...

Ik heb niemand nog Amon Tobin horen zeggen?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

DofN

#90
Quote from: Sander_Kaa on September  6, 2014, 20:17:32
Technative! Dat ik op dit topic niet heb gereageerd! Dus alsnog een selectie van de beste electronische muziek. Naar mijn humble opinion natuurlijk  :angel:

Massive Attack - Mezzanine
Radiohead - Kid A
Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (Xtal, een van de dikste nummers die ik ken op dit gebied)
Underworld - Born Slippy, Dubnobasswithmyheadman
The Knife - Silent Shout
Nathan Fake - Drowning in a sea of love
Fever Ray - Fever Ray
Burial - alles
Chromatics - Kill for Love
Trentemoller - The Last Resort
Grouper - eigenlijk alles, bloedstollend mooie muziek
Caribou - Swim
Forest Swords - Engravings (hell yes, dat was gaaf op BKS14)

en natuurlijk: zo goed als alles wat James Holden de laatste 10 jaar heeft gedraaid, geproduceerd en gehost op zijn label. Wat mij betreft de koning van de electronische muziek. Zowel qua smaak, afwisseling en vooruitstrevendheid.

Ik ben natuurlijk nog veel vergeten maar dit is zo wat in mij opkomt.

Caribou - Swim (remixed) klinkt lekker. Divers lijstje met (door mij eerder genoemde toppers zoals Chromatics) maar ook weer heel andersoortige electro. Blijft interessant.

Erg lekker:
Found Out (DJ Koze Remix)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sander_Kaa

Quote from: Xstream on September  7, 2014, 11:25:34
Die viel op Lowlands echter wel enorm tegen. We zijn zelfs weggelopen.

Ik denk ook dat James op Lowlands ook echt op de verkeerde plek stond. Hij speelde zijn laatste plaat in een soort liveset, ik denk simpelweg iets te obscuur voor de gemiddelde LL bezoeker. En de electronische muziek die op LL wordt gespeeld wordt met het jaar oppervlakkiger (Disclosure, Skrillex....). En smaken verschillen. Dat sowiezo.

Sander_Kaa

Quote from: doorofnight on August 20, 2014, 13:48:36
Poni Hoax

+ veel. Niet gedacht dat ik deze naam hier zou treffen. Paper Bride is een nummer toch? Wat een nummer.

DofN

Quote from: Sander_Kaa on September  8, 2014, 10:10:44
+ veel. Niet gedacht dat ik deze naam hier zou treffen. Paper Bride is een nummer toch? Wat een nummer.

Precies, zulke nummers bevatten wmb de kern van goede (alternate) electro(clas/synthpop) die geen pure electronische muziek is, die niet gedateerd is, niet hersenloos, geen stampwerk en geen dance/house/lounge.

Tekst, goede zang, synth ondersteuning, goed ritme, en o.a. Paper Bride heeft iets hypnotiserends, het is slepend, spannend melancholisch.. Intelligent - er is over nagedacht, er zit een verhaal in. Het is niet gemaakt om te consumeren maar om te beleven. Om meegezogen te worden in het ritme. Zulke muziek zul je niet horen in discotheken of op houseparties, in liften of in loungecafés. Het is lastig om te categoriseren..



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sander_Kaa

Quote from: doorofnight on September  8, 2014, 10:49:15

Zulke muziek zul je niet horen in discotheken of op houseparties, in liften of in loungecafés. Het is lastig om te categoriseren..

Grappig dat je dat zegt, is lang een vast nummer geweest in de sets van James!

Xstream

Quote from: Sander_Kaa on September  8, 2014, 09:51:25
Ik denk ook dat James op Lowlands ook echt op de verkeerde plek stond. Hij speelde zijn laatste plaat in een soort liveset, ik denk simpelweg iets te obscuur voor de gemiddelde LL bezoeker. En de electronische muziek die op LL wordt gespeeld wordt met het jaar oppervlakkiger (Disclosure, Skrillex....). En smaken verschillen. Dat sowiezo.
Maar ik ben niet dat "typische" publiek. Ik vind Holden normaal ook te gek. Ik luister geen Disclosure en Skrillex. Dat geld echt niet als een regel voor Lowlands hoor. Voor een deel wel, maar met 60.000 man heb je echt wel een (groot) deel die van de mainstream afwijkt. Overigens is wat daar snachts gedraaid wordt echt niet zo mainstream als overdag hoor.

Al speelde vermoeidheid ook vast wel een rol. Dan wil je misschien wat meer opgezweept worden, iets wat Holden verre van deed :D Slaapverwekkend.

Gesaffelstein was er ook, die was wel echt goed! :D  (draaide na Holden)

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Deleted member

Quote from: quattronl on September  7, 2014, 10:43:42
Ha, deel 1 en 2 waren de eerste cd's die ik toen kocht.
Heb zelfs nog LP's van Nova ;)
Later heetten ze idd Peru.

Meer gesynthesizer uit die tijd: Yanni.

Nova heeft een "Best Of" uitgebracht, is verkrijgbaar via Groove. Is een verzamelaar van Terranova en Sol. Op het label van Groove is trouwens ook "Trip into the Body" van Johan Timman uitgebracht. Klinkt net even anders dan de plaat, maar blijft waanzinnig.

Johan was ook bezig met een nieuw album, genaamd "Cerebral Symphonies", maar dat is een raar verhaal geworden. Het album was af, maar hij was niet tevreden over de geluidskwaliteit dus toen heeft hij -om zichzelf te dwingen- alle mastertapes gewist en hij zou alles opnieuw opnemen en masteren, maar vervolgens is hij weer -net als de 30 jaar ervoor- van de aardbodem verdwenen...
Stereo-fan for life!

flakkees

liquid soul / love in stereo
is zeer goed aan te horen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

chansig

Van de week Two Fingers voor het eerst beluisterd...whauww..is wel erg mooi.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jumping Jack

^ dat is het alter ego van Amon Tobin. Van hem is de dvd van Isam live verplichte kost! Verbluffende visuals en knetterende en dreunende electronica  :worship:.

In dezelfde lijn is ook Squarepusher een aanrader.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs