4K/UHD Wanneer de moeite waard?

Started by W.Otter, August 12, 2014, 10:35:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

Steeds meer fabrikanten zetten in op 4K/UHD en ook de prijzen van tv's worden steeds aantrekkelijker. Daarnaast zie ik steeds meer 4K spelers op de markt komen en de content ervoor begint volgens mij ook een beetje te komen.

zo zijn er al een aantal 4K films beschikbaar en Netflix is druk bezig om series op dit formaat uit te brengen.

Houdt iemand hier het nieuws op de voet in de gaten?

Wanneer is 4K de nieuwe standaard? of voor de early adopters; wanneer is het de moeite waard om een UHD tv aan te schaffen? de content is nog niet spectaculair.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Mediasluis

Ze zijn nog bezig om de standaard te bepalen.
Ze willen meteen de luminantie en kleurdiepte aanpakken, zodat we echt met een compleet nieuw systeem beginnen.
Als je nu een 4K weergever aanschaft heb je wel de 4x zo grote resolutie wat al erg spectaculair is met bv. eigen foto's en video's van je 4K Camcorder.
Tevens krijg je voor het geld dat je moet neerleggen meteen ook het beste wat ze in huis hebben, neem bv. maar de Sony VW500 en het ongelooflijk diepe zwart wat deze projector neerzet.
Zelfs al gebruik je alleen nog maar 2K content, dan is dit al een geweldige projector.
Maar het gaat nog mooier worden en zelf hoop ik ook dat ze niet alsnog alleen bij de resolutie blijven hangen.

Tevens is het bepalen van de bekabeling balangrijk want de HDMI is nu nog niet toereikend om 3D in 4K te kunnen weergeven, laat staan met een grotere luminantie en kleurdiepte.
Er is dus nog werk aan de winkel.
Op YouTube kun je een video vinden waar Joe Kane dit allemaal zo eenvoudig mogelijk bespreekt.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

W.Otter

dus jij zegt, wacht nog even een (paar) jaar tot de toon is gezet en alle koppen van fabrikanten dezelfde kant op staan?
tot de content er is (gaat dit ook weer op bluray, of opvolger komen?) en tot de start fase is uitgeprocedeerd?

dus zegmaar wat er nu is is een beetje het hdready riedeltje i.v.m. de HD die we nu kennen
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

pietnoeck

Er zijn, nog GEEN films in 4K, wel reeds 2 series, namelijk House of cards en Breaking bad. Enkel te streamen en met de juiste codec (oudere 4K TV's hebben deze niet).
Streamen zal waarschijnlijk het medium worden van deze nieuwe technologie.

Atmoz

Quote from: pietnoeck on August 12, 2014, 14:01:03
Er zijn, nog GEEN films in 4K, wel reeds 2 series, namelijk House of cards en Breaking bad. Enkel te streamen en met de juiste codec (oudere 4K TV's hebben deze niet).
Streamen zal waarschijnlijk het medium worden van deze nieuwe technologie.

Jawel, er zijn d'r al +/- 200.
Allemaal te bekijken met (alleen?) een SONY 4K player :)
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

JANJWJMC

Het is de moeite waard als huiskamers van 3mtr bij 3mtr de nieuwe standaard wordt  :P
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

Mediasluis

Bij projectie is 4K een echte welkome Upgrade.
De transfer van de film mag vaak ook wel aandacht.
Wij zitten een marathon te houden van Star Wars, maar de eerste 3 delen vind ik erg slecht van kwaliteit.

Op je vraag terug te komen of het de moeite waard is om 4K aan te schaffen,...
De Sony VW500 vind ik zeker de moeite waard, ook alleen met 2K content, mits je niet krap bij kas zit, want dan kun je inderdaad maar beter even wachten.

Het heeft nu ook nog geen nut om je ISF-kalibratie apparatuur te Upgraden gezien het nu toch alleen de resolutie betreft.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

W.Otter

zit jij ook goed voor de toekomst met je huidige projector?

projectie is voor mij geen mogelijkheid. voor mij zou een grote tv een betere toepassing zijn, alleen de prijzen en de content zijn nog aardig in de ealry adopter fase.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

donaldk

Voor de early adopters was het twee of zelfs drie jaar geleden al de moeite waard, lol.

Dit jaar is het doorbreekjaar, eerste helft van het jaar zijn er 6,5 miljoen verscheept, toch verwachten de fabrikanten er dit jaar 20 miljoen de deur uit te doen. Vooral China is een belangrijke markt. De grote fabrikanten hebben hun panel deals gereed, vaak 80/20 lange termijn contracten met innolux als tweede leverancier bij enkele belangrijke fabrikanten. Thongfang heeft net een 1,6 mln USD assemblagefabriek in Engeland geopend waarin 70 mensen de Seiki schermen in elkaar gaan schroeven, niu hoef je je daar niet over te verheugen, want iedereen die die dingen ziet rent gillend weg, maar toch Chinesen komen hierheen. Je hoort het al ik heb de Display Monitor van vorige week gekregen van de uitgever als freebie;-).

pietnoeck

heb je de 4k 39 inch monitor al gezien van Seiki ? In de Vs zijn ze er wild van en kost niets.

W.Otter

ik ben nog steeds sceptisch over de lak aan content en mediaspelers incluis met de prijzen van de huidige schermen.

als ik zo'n scherm koop wil ik niet afhankelijk zijn van een aantal series via netflex (notabene) en wat remasterd 4k films..

hoelang duurt het voordat films uitgebracht gaan worden op een nieuw medium? het lijkt me niet dat deze films niet op een 50gyg schijfje gaan passen..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

8mile

#11
Quote from: W.Otter on August 13, 2014, 14:00:42
ik ben nog steeds sceptisch over de lak aan content en mediaspelers incluis met de prijzen van de huidige schermen.

als ik zo'n scherm koop wil ik niet afhankelijk zijn van een aantal series via netflex (notabene) en wat remasterd 4k films..

hoelang duurt het voordat films uitgebracht gaan worden op een nieuw medium? het lijkt me niet dat deze films niet op een 50gyg schijfje gaan passen..
BLULINE III
http://www.techradar.com/news/home-cinema/next-gen-4k-blu-ray-discs-outed-by-manufacturer-before-official-reveal-1180491

De eerste 4K blu-ray discs zouden in 2015 op de markt moeten verschijnen. Het is wel zo dat de disc (DVD, CD, Blu-ray) al tien jaar op rij verlies maakt. Dus de toekomst van de disc ziet er niet florissant uit.
http://www.homecinemamagazine.nl/2014/05/4k-blu-ray-wordt-tijdens-ifa-2014-gepresenteerd/

Er is een UHD schema. Ik zou in ieder geval een UHD TV kopen die UHD-1 Phase 2 proof is i.v.m. frame rate (100Hz) en color space (Rec 2020).
http://www.avsforum.com/forum/286-latest-industry-news/1527206-uhd-rollout-timetable-nab-2014-a.html



LittleNinja

Er zijn al wat "budget" 4K schermen te krijgen, al schijnt de kwaliteit niet gelijk te zijn met wat men er van mag verwachten.

Naar 4K kijk ik echt wel uit. Die gebogen schermen kunnen me gestolen worden... Ik heb liever dat ze 3D in de lucht houden en zelfs dat gebruik ik nauwelijks!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

donaldk

Quote from: pietnoeck on August 13, 2014, 13:10:05
heb je de 4k 39 inch monitor al gezien van Seiki ? In de Vs zijn ze er wild van en kost niets.

Ja speciaal helemaal naar hal zoveel tijdens ISE om bij een Duits bedrijf te gaan kijken dat hem gebruikte om zijn 4K product te demonstreren, hele scherm inclusief het wit was paars. Hoe kan het dat opeens iedereen er wild van is? Iedereen was wild over de prijs, maar iedereen die hem zag was bitter teleurgesteld op CES enzo. Vanwege de slechte verhalen heb ik er speciaal moeite voor gedaan om dat ding op te zoeken, om te kijken of het inderdaad zo slecht was en ja bad and then some, zelfs een blinde leek als ik kon dat zien.

pietnoeck

ok , da's dan duidelijk.
Hoef ik niet meer achteraan te gaan.

Meer middelen vrij voor een 4k camera ( de GH4 ?). Heb reeds het 55' 7500 scherm van Samsung.

donaldk

Tongfang heeft net een assemblagefabriek geopend in Engeland ter waarde van 1,6 mln usd, voor die Seiki dingen. Dat is vast niet alleen voor die 4k, maar ook die 39" LED LCD, die QVC er verkoopt voor tweehonderd pond: http://www.qvcuk.com/Seiki-39%22-LED-TV-with-Freeview.product.505509.html?sc=EZMH&cm_sp=VIEWPOSITION-_-20-_-505509. Ik zie nu ook positieve reacties, onder andere via de Tongfang website zelf: http://www.tongfang-global.com/newshow.asp?id=870.

BarcoCRT

#16
Bij 4k gaat alles richting streaming diensten, en hebben we geen mediaspelers meer. BR is nooit zo'n success geweest als DVD, en met een 4k schijfje zal dat nog minder gaan worden. Wij, die 4k schijfjes willen worden dan echt een niche markt. Streaming functionaliteit zal direct in de tv zitten middels een App. Wen dus maar aan de tv met een Ethernet aansluiting, zijn we gelijk van die HDMI kabels af. Issue nu is om voldoende bandbreedte bij de consument thuis te krijgen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Gaeje

de ironie... 4k willen maar met streaming werken. Streaming zal altijd zwaarder gecompresseerd zijn dan een disc, zeker op 4K.

dit gezegd zijnde, het grootste deel van de films die nu gedraaid worden zijn 2K of 3K (alexa camera) maar laat jullie vooral gaan :)

BarcoCRT

Je hebt helemaal gelijk, maar dit is wel waar de markt naartoe beweegt.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

W.Otter

net als al die x264 1,94gb 'BRrip' films die nu over internet zweven.. mensen hebben gewoon graag lage kwaliteit?!
een normale BDMV is vrij lastig te vinden af en toe.

hoe dan ook lijkt me streaming niet de oplossing zoals hierboven is gezegd, het lijkt me meer rendabel om ze tegen betaling van een site af te halen in de hoogste kwaliteit.

we zullen zien wat de toekomst brengt.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF