Nog een hulp bij DAC selectie vraag

Started by Hoeksel, August 7, 2014, 17:26:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoeksel

Na een flinke tijd niets met audio te hebben gedaan, is het onlangs weer flink gaan jeuken. Ik stream nu vanaf een HDI Dune Prime 3.0, direct naar een analoge Marantz PM-15S1. Ik gebruik dus de DAC van de Dune. Voor media en films is de Dune prima. Voor audio wil ik graag een flinke upgrade maken, ik mis nu van alles (scherpte, snelheid, punch, bas controle). Het klinkt allemaal wat slap. Mijn eerste vraag is dan ook, wie heeft er een upgrade gedaan van een HDI Dune Prime 3.0, door een separate DAC toe te voegen? Dat is namelijk waar ik aan ben gaan denken met het uitkomen van de Marantz NA-8005.

Ik luister met name metal (gothic t/m black) maar ook regelmatig andere muziek. Ik verwacht steeds meer klassiek te gaan luisteren. Ik heb geen intenties van stereo af te wijken. Mijn budget is ~1500,- maar voor kwaliteit betaal ik graag nog wat extra. Ik wil tenminste 2 RCA ingangen hebben (24 bits, 192 kHz) en het liefst een derde digitale ingang voor de TV. Idee is dat ik een goede basis heb (DAC + analoge stereo versterker) en dat de bronnen veel kunnen wisselen. Of ik iets met DSD ga doen betwijfel ik....in mijn genre is dat mogelijk niet heel gangbaar de komende jaren.

Ik heb al wel veel gelezen, maar nog geen luistertest gedaan/kunnen doen. De Marantz NA-8005 viel meteen af wegens te weinig ingangen. Ik denk nu aan de relatief betaalbare Cambridge Audio 851D, die gematigd positieve reviews krijgt en als voordeel heeft dat je dan meteen Spotify kan streamen (een DAC zonder Spotify zal uitgebreid worden met een Sonos). Ook viel mij de T+A DAC 8 op. De reviews zijn nogal wisselend van lovend tot negatief, met veel opmerkingen over de vele filter instellingen. Op dit forum lees ik vrijwel niets over deze DAC. Nu zijn er genoeg DAC's maar zoals velen zie ik door de DAC's het bos niet meer. Toen ik jaren geleden voor een stereo set ging luisteren en ik koos voor de Marantz PM15/SA15 set, bevielen Primare en MA mij niet kwa geluid. Wellicht helpt dat enigszins voor het aangeven van mijn voorkeur (inderdaad van toen... ;D).

Samenvattend:
- Zijn er gebruikerservaringen van de winst van een separate DAC tussen een Dune en een analoge versterker?
- Zit ik in de juiste upgrade hoek te kijken?
- Tips naar welke DAC's ik ook naar zou kunnen gaan kijken?

Roksan

Audiolab M-DAC.

Heeft 2x coaxiaal op 192 khz, 2x optisch op 96 khz en een USB ingang. Ik heb deze voordat ik een echte streamer kocht ook op de Dune gehad en dat ging prima.

De M-DAC past prima binnen je budget. En ik denk dat kwa niveau prima bij je versterker en luidsprekers past.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

mijkie

Wat een fijne dac vond, is de Leema elements, compleet met mooie volume regeling !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Nahpets

Quote from: Hoeksel on August  7, 2014, 17:26:21
Mijn budget is ~1500,- maar voor kwaliteit betaal ik graag nog wat extra.

Wellicht dat de introductiekorting voor DiDiT DAC212 het net interessant kan maken voor je.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Hoeksel

Dank zover voor de reacties. De Audiolab M-DAC is inderdaad ook erg interessant, ook een stuk lager in budget maar wel een mooie eerste DAC.

zoldar

Er zijn eindeloos veel DAC's voor dat geld. Mijn ervaringen zijn dat ze niet dag en nacht verschillen maar dat je zeker tov je dune een merkbaar verschil gaat horen.

Je kunt bij een dealer vaak een DAC of 2 te leen krijgen om het eens uit te proberen.

Wat ervaringen:
Moon 300D - smooth, veel niet opgedrongen details, beetje zwaar op de hand en ongedefineerd qua bass. teruggetrokken beeld.
MF M1 - tegenovergestelde van de moon, up front, dynamisch, open, wat ranke bass. leven in de tent. wat onbehouden, grainy hoog.
Metrum Octave - levendig, open, natuurlijk, mooie flow. goede strakke bass, zou mischien iets meer punch kunnen gebruiken.
north star impulse - als octave maar droger midden, meer punch en starkere bass, meer vuurwerk in het hoog zonder scherp te worden.

ik vind het meer een kwestie van karakter, want ze outclassen elkaar niet echt. Hoewel ik de Octave en de North star duidelijk een niveau hoger vind spelen dan de moon en MF.


Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Hoeksel

Het kan snel gaan. De Audiolab M-DAC vond ik al een goede tip, H&C kan deze leveren voor een mooie prijs. Knoop dus al doorgehakt. Wel zonder vooraf luisteren, ik laat hier nog weten wat mijn indrukken zijn. Ik heb hoge verwachtingen! Nu nog een interlink regelen en dan kan het feest beginnen! Het idee dat ik nu ruim onder budget zit vind ik ook wel prettig, dat geeft ruimte voor een Sonos en uitkijken naar andere/betere bakebling.

Roksan

Mooie keuze. Ben heel benieuwd naar je bevindingen.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Hoeksel

Interlink is de Van den Hul digicoupler geworden, nu nog een weekje geduld totdat alles binnen is.

Hoeksel

Ik heb de M-DAC binnen samen met de Van den Hul digicoupler. De set staat nog in te spelen, ik kan al wel een eerste indruk geven na enkele uren luisteren.

Helaas was ik niet meteen onder de indruk, ik moet (nog steeds) erg wennen. Positieve indrukken zijn duidelijk meer detail, meer dynamiek, betere bas controle en meer punch. Vooral bij series en films merk ik daardoor een flinke verbetering. De punten waar ik erg aan moet wennen, liggen op het muziek vlak waarvoor ik een DAC wilde uitproberen. De zang wordt weggedrukt t.o.v. wat ik had en is veel minder aanwezig. Verder klinkt het geluid erg digitaal bij met name rustige niet complexe muziek (wat wil je met een DAC) en lijkt er een licht metallisch laagje over de muziek heen te liggen. Met filters spelen geeft vooralsnog niet het gewenste resultaat.

Kortom, ik geloof in de nuttige aanvulling van een DAC maar ik heb voor mijn gevoel nu geen goede match te pakken. Inspelen zal hopelijk nog e.e.a. brengen.

Isflicka

Quote from: Hoeksel on August 27, 2014, 19:02:15
Verder klinkt het geluid erg digitaal bij met name rustige niet complexe muziek (wat wil je met een DAC) en lijkt er een licht metallisch laagje over de muziek heen te liggen.
Wat bedoel je met digitaal klinken? Ik vind het meer gekunsteld en dus niet natuurlijk klinken. Overigens kun je dit grotendeels oplossen met een mooie voeding. Ook het naar de achtergrond drukken van de zang is herkenbaar.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

twani

#11
Slechte zaak dat je tegenwoordig overal dure extra voedingen bíj moet kopen om een (al best wel duur) apparaat goed te laten klinken.

Geef je achthonderd aan een dac uit en het eerste wat je dan moet horen is dat je er toch tenminste nog eens een paar honderd achteraan moet gooien om van het "digitale randje" in je geluid af te komen.

Volgens mij had je daar initieel al een dac voor gekocht :devil:

Naim is daar ook zo`n mooi voorbeeld van.

Gewoon beroerd ontworpen dan :closedeyes:

Sommige "kabeldwazen" zoeken de oplossing dan ook nog in een digitale interlink van €600 .

Mén...als je dat toch allemaal nodig hebt om je digitale aangeleverde data een beetje knap "analoog" te laten klinken :crazy:

marcush

#12
Last van digitaal klinken?  Koop voor een paar honderd euro een instapplatenspeler of leuke 2e hands, besteed de rest van je budget aan LP's, en daar kan geen enkele DAC tegenop  ;D

Maar even zonder gekheid, de audiolab staat toch als redelijk analoog klinkend bekend?

Roksan

Quote from: Hoeksel on August 27, 2014, 19:02:15
Ik heb de M-DAC binnen samen met de Van den Hul digicoupler. De set staat nog in te spelen, ik kan al wel een eerste indruk geven na enkele uren luisteren.

Helaas was ik niet meteen onder de indruk, ik moet (nog steeds) erg wennen. Positieve indrukken zijn duidelijk meer detail, meer dynamiek, betere bas controle en meer punch. Vooral bij series en films merk ik daardoor een flinke verbetering. De punten waar ik erg aan moet wennen, liggen op het muziek vlak waarvoor ik een DAC wilde uitproberen. De zang wordt weggedrukt t.o.v. wat ik had en is veel minder aanwezig. Verder klinkt het geluid erg digitaal bij met name rustige niet complexe muziek (wat wil je met een DAC) en lijkt er een licht metallisch laagje over de muziek heen te liggen. Met filters spelen geeft vooralsnog niet het gewenste resultaat.

Kortom, ik geloof in de nuttige aanvulling van een DAC maar ik heb voor mijn gevoel nu geen goede match te pakken. Inspelen zal hopelijk nog e.e.a. brengen.

Ik herken dit nu juist niet. De stemmen komen juist mooi naar voren. Ook het digitale herken ik niet. Ook niet in vergelijk met de Octave die ik gehad hebt.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

twani

Quote from: marcush on August 29, 2014, 09:01:08
Last van digitaal klinken?  Koop voor een paar honderd euro een instapplatenspeler of leuke 2e hands, besteed de rest van je budget aan LP's, en daar kan geen enkele DAC tegenop  ;D

Maar even zonder gekheid, de audiolab staat toch als redelijk analoog klinkend bekend?
:tounge2:

Kingpin

Quote from: twani on August 29, 2014, 08:43:32
Slechte zaak dat je tegenwoordig overal dure extra voedingen bíj moet kopen om een (al best wel duur) apparaat goed te laten klinken.

Geef je achthonderd aan een dac uit en het eerste wat je dan moet horen is dat je er toch tenminste nog eens een paar honderd achteraan moet gooien om van het "digitale randje" in je geluid af te komen.

Volgens mij had je daar initieel al een dac voor gekocht :devil:
Tja het is meer de tendens tegenwoordig om een cheap switching adaptertje bij een apparaat te leveren uit kostenoverweging dan een goede ingebouwde voeding te maken.

Quote
Naim is daar ook zo`n mooi voorbeeld van.
Buitensporig wat ze daarvoor durven te vragen.

Quote
Mén...als je dat toch allemaal nodig hebt om je digitale aangeleverde data een beetje knap "analoog" te laten klinken :crazy:
Toch zit er veel verschil in. Jouw Harberths zijn redelijk "vergevingsgezind" waardoor elk nummer goed klinkt met goede/slechte opnames.
Net zoals mijn Naim waarbij het overall plaatje gewoon goed is ongeacht of het slechte/goede opnames zijn.
Wat ik trouwens erg kan waarderen en ongelovelijk veel "rust" geeft.

Hoe anders is het met mijn andere set waarbij ik duidelijk meer verschillen ervaar.
Deze match voortreffelijk nu, maar daar heb ik ook best wat voor moeten tweaken.


TS luistert over het algemeen Metal, en ik ken maar weinig sets die dit genre ook echt goed weergeven.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted Member 2

Quote from: Hoeksel on August  7, 2014, 17:26:21

Samenvattend:
- Zijn er gebruikerservaringen van de winst van een separate DAC tussen een Dune en een analoge versterker?
- Zit ik in de juiste upgrade hoek te kijken?
- Tips naar welke DAC's ik ook naar zou kunnen gaan kijken?

Ik zou wat verder kijken dan alleen een dac: de Dune is erg goed voor video, maar voor audio laat het veel te wensen over. Een betere audio streamer, al dan niet met ingebouwde dac geeft zeker betere resultaten.
Voorbeelden van de betere (betaalbare) streamers zijn:
Marantz NA-8005
Pioneer NP50
Sony SMP-N200 of N100


quattronl

Een SB Touch erbij voor 200,- en je maakt ook stappen ;)
(om maar iets te noemen, er is veel mogelijk).

Ik hou het nog niet optimale geluid voorlopig even op het inspelen. Laat 'm maar even lekker een tijd (nonstop) zo spelen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

twani

Quote from: Kingpin on August 29, 2014, 11:06:47
Tja het is meer de tendens tegenwoordig om een cheap switching adaptertje bij een apparaat te leveren uit kostenoverweging dan een goede ingebouwde voeding te maken.
Buitensporig wat ze daarvoor durven te vragen.
Toch zit er veel verschil in. Jouw Harberths zijn redelijk "vergevingsgezind" waardoor elk nummer goed klinkt met goede/slechte opnames.
Net zoals mijn Naim waarbij het overall plaatje gewoon goed is ongeacht of het slechte/goede opnames zijn.
Wat ik trouwens erg kan waarderen en ongelovelijk veel "rust" geeft.

Hoe anders is het met mijn andere set waarbij ik duidelijk meer verschillen ervaar.
Deze match voortreffelijk nu, maar daar heb ik ook best wat voor moeten tweaken.


TS luistert over het algemeen Metal, en ik ken maar weinig sets die dit genre ook echt goed weergeven.

Helemaal mee eens. Vooral de tevredenheid over de UniQute kan ik me heel erg goed voorstellen. Niet het laatste woord in detail maar juist daarom wel immer muzikaal.....

boem

Tja, ik speel net met een audio-gd dac en die beroepen zich nou net op hun voedingen. Hoe het ook zij, deze dac koppelt voor mij een vloeiende weergave aan een grote dynamiek en voor mij leidt dat tot een gevoel van muzikaliteit. Het geluid is altijd zonder 'randjes', nooit 'grainy' zoals iemand het omschreef, en ik denk juist dat dat randje nogal eens (ten onrechte?) wordt gezien als 'digitaal' geluid.

Ik heb trouwens ook nog een vrij oude Pink Triangle dac en die kan hetzelfde, maar dan voor maximaal 16 bits opnamen. Lange tijd heb ik gedacht dat de Musical Fidelity V-dac dat ook best kon, maar nu ik de audio-gd heb voor high-res weet ik weer wat ik gemist heb.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Robiwan

Quote from: twani on August 29, 2014, 16:32:21
Helemaal mee eens. Vooral de tevredenheid over de UniQute kan ik me heel erg goed voorstellen. Niet het laatste woord in detail maar juist daarom wel immer muzikaal.....

... je bedoelt fijn om naar te luisteren, "muzikaal" is hier nogal beladen. 
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Broem

Ben me aan het oriënteren op een nieuwe DAC. Speel momenteel met een Musical Fidelity M1 DAC met daarop een SB Touch. Twijfel over een upgrade van de DAC (denk aan een NAD M51 of Naïm) of toch een stap richting bv een Linn DS streamer. Ervaringen genoeg op dit forum.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

twani

Quote from: LPlover on August 29, 2014, 16:51:34
... je bedoelt fijn om naar te luisteren, "muzikaal" is hier nogal beladen.
Ah ja, je weet wel wat ik bedoel.  Gewoon de hele avond de set laten "roken", lekker muziek luisteren zónder iedere keer op allerlei randzaken te letten.

Gewoon muziek dus...

knubbe

Quote from: Broem on August 29, 2014, 17:55:42
Ben me aan het oriënteren op een nieuwe DAC. Speel momenteel met een Musical Fidelity M1 DAC met daarop een SB Touch. Twijfel over een upgrade van de DAC (denk aan een NAD M51 of Naïm) of toch een stap richting bv een Linn DS streamer. Ervaringen genoeg op dit forum.

Offtopic; mooie set in je sig ! Showcase !  :pompom: :headbanging:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Broem

Quote from: knubbe on August 29, 2014, 19:05:52
Offtopic; mooie set in je sig ! Showcase !  :pompom: :headbanging:

Thanx. Gaat er zeker 'n keer van komen. Het upgradevirus heeft me momenteel te pakken. Ik oriënteer me op een nieuwe draaitafel en DAC (of geïntegreerde streamer)
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45