Vraag luchtafvoer versterker

Started by Zuudemaaier, August 5, 2014, 18:53:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zuudemaaier

Hallo HT'ers

Ik vroeg mij af of mijn versterker zo voldoende ruimte heeft om zijn lucht etc kwijt te raken..

Vanaf bovenaf heeft hij ongeveer 6 cm speling.

Alvast bedankt


notoxus

Als het mijn versterker was zou ik hem wat meer vrije ruimte geven. (Peace of mind)  :yinyang:
Hou het goed in de gaten wat de temperatuur doet.  Een lagere omgevingstemperatuur zullen de elektronische componenten wel prettig vinden.
Is de achterplaat nog in het kastje aanwezig?
Ook zou je wat gaten in de onderplaat en bovenplaat kunnen aanbrengen om de opgewarmde lucht te Kunnen laten ontsnappen. Eventueel een geforceerde, stille koeling monteren. Je zou een fan van een pc wel kunnen gebruiken.

Groeten
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Zuudemaaier

Bedankt voor je reactie,

de achterplaat heb ik er expres niet in gedaan, misschien is het boren een idee, of toch een andere plek zoeken voor de versterker.

Exxar

Kun je die plank erboven niet wat hoger zetten?

Mijn Marantz receiver krijgt bij lekker zomers weer toch gauw zo'n 45°, en dat is in een volledig open hifirack...

Zuudemaaier

Daar had ik eigenlijk een plekje voor mijn toekomstige center in gedachten..

toch maar denken aan een ikea bijzettafeltje met mijn versterker erop dan maar.


SV..S

Volgens mij heb je ruimte zat, gewoon eens testen, paar uurtjes aan op een warme sag en dan de temp checken.
Bij mij staat alles ingebouwd  ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Midcall

#6
Quote from: SV..S on August  7, 2014, 22:24:39
Volgens mij heb je ruimte zat, gewoon eens testen, paar uurtjes aan op een warme sag en dan de temp checken.
Bij mij staat alles ingebouwd  ;)
Dat is ook zo wat.... hele versterker openschroeven om de koelvinnen, die binnen in het apparaat zitten, te meten of ze niet gloeiend (te) heet worden.

Denk dat het verstandiger is om gewoon de normen zoals aangegeven in de manual aan te houden. Meestal ben je met een cm of 10 tot 15 wel veilig.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

kroetie1

Ik denk niet dat dat problemen geeft. Ruimte genoeg.
Naim unitiqute 2-Naim nap100- Pioneer KRP-600M-B&W CM5-B&W CMC-B&W PV1-B&W M1-Marantz SR6004-Dune prime-Xbox360-Lg oled 65E6

W.Otter

leg er gewoon eens een thermometer in/op (zo'n terrarium ding).

volgens mij zal het best meevallen, is het klasse A/B of D? je kunt nog altijd iets in elkaar flansen met pc koeling..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Jumping Jack

Als je twijfelt: boor wat gaten in de bovenliggende plank, dan kan de warmte stijgen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Zuudemaaier

Ten eerste bedankt voor de reacties,

Jumping jack,

daar komt binnenkort een centerspeaker.. ik denk dat het dan niet veel zin heeft..


Cuball

Quote from: W.Otter on August 10, 2014, 11:41:51
leg er gewoon eens een thermometer in/op (zo'n terrarium ding).

volgens mij zal het best meevallen, is het klasse A/B of D? je kunt nog altijd iets in elkaar flansen met pc koeling..

Is er groot verschil in warmte productie tussen A/B of D ?

Mordante

Quote from: Cuball on August 20, 2014, 09:05:10
Is er groot verschil in warmte productie tussen A/B of D ?

Een klasse A versteker kan echt heel worden. Zo heet dat je handen er aan kan verbranden. Klasse D word volgens mij nauwelijks warm. Klasse A heeft een rendement van 20% dacht ik?

Henrie

Quote from: Mordante on August 20, 2014, 14:00:05
Een klasse A versteker kan echt heel worden. Zo heet dat je handen er aan kan verbranden. Klasse D word volgens mij nauwelijks warm. Klasse A heeft een rendement van 20% dacht ik?
Rendement van 20% is nog hoog denk ik. Overigens dissipeert een pure klasse A versterker het meest als ie niets doet. Als je muziek gaat afspelen, gaat ie minder dissiperen en wordt ie (theoretisch in ieder geval) koeler...

Hoe heet een versterker wordt/aanvoelt, ligt overigens niet alleen aan het rendement en hoeveel Watt hij verstookt. Het ligt vooral ook aan de grootte van de koelblokken. Een te klein koelblok kan er voor zorgen dat een versterker bloedheet wordt, ook al verstookt hij maar een paar Watt. Hij kan dan domweg z'n warmte niet kwijt aan de omgeving. Met een groter koelblok wordt dezelfde versterker veel minder heet...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C