Dali Rubicon

Started by Robe77, August 4, 2014, 10:32:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robe77

De nieuwe Dali Rubicon lijn ! Ik ben echt zeer benieuwd hoe deze luidsprekers presteren aangezien ze de "filosofie & enige componenten" van de prachtige Epicon :inlove: serie hebben meegekregen. hopelijk komen er snel wat uitgebreidere testjes en gebruikerservaringen voorbij op het net..



Onkyo tx-sr876B / Onkyo bd-sp809B / Kef xq5, xq2c, xq1 / BK Xxls400 FF op Subdude / Philips Full Led 46pfl9704h-12 / Apple TV3 / Ipad 3 / Harmony One / AC Ryan HD / vd Hul Royal Jade / Supra 3.4 Ply / Audioquest Sub1 / WBT.

Roeru117

Prachtige speakers. Heb ze al mogen zien in München, maar helaas niet echt goed kunnen beluisteren. Ben wel erg benieuwd.

Vind het wel vreemd dat er geen echte center speaker in de line-up zit. Ik ken mensen die daardoor deze lijn over zullen slaan.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

daanvanduif

Wel opvallend inderdaad, volgens mij hebben ze in alle overige reeksen inderdaad wel een center (Vokal).

Quote from: Roeru117 on August  4, 2014, 12:26:06
Prachtige speakers. Heb ze al mogen zien in München, maar helaas niet echt goed kunnen beluisteren. Ben wel erg benieuwd.

Vind het wel vreemd dat er geen echte center speaker in de line-up zit. Ik ken mensen die daardoor deze lijn over zullen slaan.
Corazón

Robe77

Zoals ik uit de brochure van de Rubicon's kan opmaken, hebben ze gedacht de Rubicon LCR hiervoor in te zetten. Zo te zien kan je de tweeter draaien om deze zo geschikt te maken voor de centerchannel?!..

"The rotatable hybrid tweeter module makes it possible to use the RUBICON LCR as either the left or right channel, or as a centre speaker"

Het lijkt me dan wel dat deze alleen aan de muur bevestigd kan worden (of wellicht is er een voet voor beschikbaar)..

Onkyo tx-sr876B / Onkyo bd-sp809B / Kef xq5, xq2c, xq1 / BK Xxls400 FF op Subdude / Philips Full Led 46pfl9704h-12 / Apple TV3 / Ipad 3 / Harmony One / AC Ryan HD / vd Hul Royal Jade / Supra 3.4 Ply / Audioquest Sub1 / WBT.

daanvanduif

Dat verklaart de LCR in de naam [emoji1]
En zo te lezen ontworpen voor wandmontage.

Zou persoonlijk liever gewoon een losstaande center in de reeks hebben.

Al heeft natuurlijk lang niet iedereen behoefte aan een center.
Corazón

Robe77

Quote from: daanvanduif on August  4, 2014, 13:27:51
Dat verklaart de LCR in de naam

Ja die link had ik nog niet gelegd  ;D

Ik zou ook liever een mooie losstaande center zien... wie weet komt dat nog...

Ik hou deze reeks zeker in de gaten want ze zijn i.m.o. prachtig !!
Onkyo tx-sr876B / Onkyo bd-sp809B / Kef xq5, xq2c, xq1 / BK Xxls400 FF op Subdude / Philips Full Led 46pfl9704h-12 / Apple TV3 / Ipad 3 / Harmony One / AC Ryan HD / vd Hul Royal Jade / Supra 3.4 Ply / Audioquest Sub1 / WBT.

WillyP

De LCR is al in het Duitse blad Stereo als zeer goed getest. Voor wat het waard is uiteraard, maar ik vind het een van de betere tijdschriften.

Wat is er op tegen om deze als center te gebruiken? Hij heeft in ieder geval niet de gebruikelijke opstelling met twee woofers en een tweeter op een lijn en de daaruit voortvloeiende problemen met de afstraling. Ik neem aan dat de luidspreker ook per stuk te koop zal zijn.

Groet,

Willy

Roeru117

Je moet er ook maar net ruimte voor hebben onder je TV. De speaker is vrij fors.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

daanvanduif

Zal technisch waarschijnlijk ook helemaal geen probleem zijn, vind het alleen zelf optisch minder geslaagd.

Quote from: WillyP on August  4, 2014, 14:47:41
De LCR is al in het Duitse blad Stereo als zeer goed getest. Voor wat het waard is uiteraard, maar ik vind het een van de betere tijdschriften.

Wat is er op tegen om deze als center te gebruiken? Hij heeft in ieder geval niet de gebruikelijke opstelling met twee woofers en een tweeter op een lijn en de daaruit voortvloeiende problemen met de afstraling. Ik neem aan dat de luidspreker ook per stuk te koop zal zijn.

Groet,

Willy
Corazón

DofN

#9
Optisch vind ik ze ook niet zo geslaagd: ze zien er wat goedkoop uit. Ik wil ze wel eens gaan beluisteren, ben wel benieuwd vooral hoe ze zich verhouden:

- rubicon 8 vs epicon 8 vs helicon 800mk2 (en Mentor 8 )
- rubicon 6 vs epicon 6 vs helicon 400mk2 (en Mentor 6)

De Mentor serie is inmiddels niet meer in productie. Naar mijn idee is die ook weinig verkocht.

Van de Epicon 6 was ik nog niet heel erg onder de indruk (in vergelijking tot de H400mk2). En eigenlijk mag je de E6 niet vergelijken met de H800mk2 (aangezien H800mk2 bedoeld is voor grote ruimtes en de ander voor gewone ruimtes, terwijl hij wel duurder is dan de H800mk2) maar de E6 moest het in mijn oren afleggen tegen de H800mk2 in de grotere luisterruimte. De E6 had niet de punch in het laag noch het "ruimhartige" midden van de H800mk2. In kleine ruimtes zal de E6 vast en zeker beter presteren.

Ik verwacht daarom nog even geen wonderen van de Rubicon serie, die de mindere moet zijn van de Epicon.

Wie weet verovert de E8 mijn hart nog eens :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

daanvanduif

Als je inderdaad alleen binnen het Dali gamma wil kijken is er vanaf een 800mk2 volgens mij inderdaad niet heel veel keus qua overstappen..
Vind de 800mk2 er zelf ook een stuk mooier uitzien dan de rubicon serie, Epicon serie vind ik stuk voor stuk wel fraai om te zien.

Quote from: doorofnight on August  4, 2014, 21:46:31
Optisch vind ik ze ook niet zo geslaagd: ze zien er wat goedkoop uit. Ik wil ze wel eens gaan beluisteren, ben wel benieuwd vooral hoe ze zich verhouden:

- rubicon 8 vs epicon 8 vs helicon 800mk2 (en Mentor 8 )
- rubicon 6 vs epicon 6 vs helicon 400mk2 (en Mentor 6)

De Mentor serie is inmiddels niet meer in productie. Naar mijn idee is die ook weinig verkocht.

Van de Epicon 6 was ik nog niet heel erg onder de indruk (in vergelijking tot de H400mk2). En eigenlijk mag je de E6 niet vergelijken met de H800mk2 (aangezien H800mk2 bedoeld is voor grote ruimtes en de ander voor gewone ruimtes, terwijl hij wel duurder is dan de H800mk2) maar de E6 moest het in mijn oren afleggen tegen de H800mk2 in de grotere luisterruimte. De E6 had niet de punch in het laag noch het "ruimhartige" midden van de H800mk2. In kleine ruimtes zal de E6 vast en zeker beter presteren.

Ik verwacht daarom nog even geen wonderen van de Rubicon serie, die de mindere moet zijn van de Epicon.

Wie weet verovert de E8 mijn hart nog eens :)
Corazón

DofN

Nee hoor ik beperk me niet enkel tot Dali luidsprekers: ik luister heel wat verschillende merken in allerlei prijsklasses af :) Maar een vergelijking binnen DALI is ook leuk.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

bazzzman

vind ze er wel imposant uitzien.
Hier de adviesprijzen zoals ik ze kon vinden op het net.

Rubicon 2 bookshelf: 899 euro/stuk

Rubicon 5 vloerstaander: 1.399 euro/stuk

Rubicon 6 vloerstaander: 1.799 euro/stuk

Rubicon 8 vloerstaander: 2.399 euro/stuk

Rubicon LCR wandluidspreker: 999 euro/stuk
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

Robe77

Gisteren toch even gaan kijken bij de Rubicon 6 (en 2) bij de lokale hifizaak en het zijn "in real life" toch echt zeer mooi afgewerkte luidsprekers i.m.o.  ;D Ik had helaas geen gelegenheid om ze even te beluisteren maar als ik de diverse tests zie op het internet zijn dit toch erg goed klinkende speakers... Iemand al uitgebreid kunnen luisteren naar deze serie?
Onkyo tx-sr876B / Onkyo bd-sp809B / Kef xq5, xq2c, xq1 / BK Xxls400 FF op Subdude / Philips Full Led 46pfl9704h-12 / Apple TV3 / Ipad 3 / Harmony One / AC Ryan HD / vd Hul Royal Jade / Supra 3.4 Ply / Audioquest Sub1 / WBT.

DofN

#14
http://www.hifi.nl/artikel/22506/Hifidelity-XS-66-Dali-Rubicon-6-.html


Ik heb wel uitgebreid naar de Epicon 6 geluisterd: 2 keer, en ook naar de Epicon 8, maar de laatste niet in ideale omstandigheden. Aangezien de Rubicon serie de "goedkope" variant is van de Epicon zou een vergelijk niet helemaal mank gaan.

Dus voor wat het waard is :)

Men zegt dat de Rubicon en de Epicon ongeveer hetzelfde klinken. Als dat zo is, dan bevestigt de luisterervaring van de recensent ongeveer wat ik ook hoorde ( en ook weleens op het AVS forum heb gedeeld), namelijk dat plaatsing perfect is (mits de akoestiek meewerkt) en dat het middengebied (mannenstemmen) wat aan de droge kant is. In het laag zijn zowel de E6 als de E8 plaatsingsgevoelig. Het middengebied is wel degelijk karakteristiek en "echt klinkend"/ natuurlijk, maar naar mijn bescheiden mening spelen ze in het hoog en midden de Helicons (toch een slag goedkoper) niet weg: eigenlijk vind ik het midden van de H800 fraaier: vloeiender, warmer. Wellicht kwalitatief minder goed, maar gehoormatig wel heel mooi.

Qua plaatsing (timing) zouden de Epicons weleens beter dan best kunnen zijn.

Eigenlijk ben ik minder gecharmeerd van de Epicon- dan van de Helicon serie en dat is niet omdat ik een Helicon heb staan. Als de Epicon de Helicons had weggespeeld, had ik de Epicon allang aangeschaft. Ook in detaillering en ruimtelijkheid laten de Epicons de Helicons niet achter zich. Als de Rubicons hierin helemaal gelijk zijn aan de Epicons is dat echt een topprestatie voor de prijs. Nu is het voor mij de overstap niet waard - en dat komt ook een beetje door de meerprijs van de Epicon versus de Helicon. Nu is de Rubicon weer een flink stuk goedkoper, dus je zal er een prima luidspreker mee kopen.

Mocht ik opnieuw beginnen zonder de Helicons dan had ik zeker naar de Epicon 6 of de 8 gekeken. Alhoewel de laatste wellicht een slag te groot is voor mijn luisterhoek. Dus ik zou zeggen: ga zelf luisteren naar de Epicon, Rubicon en Helicon serie.

Het verhaal over de lage vervorming neem ik met een korreltje zout. Het zou kunnen dat die Dali-vlieger bij hoge volumes opgaat, bij lage en normale luistervolumes speelt dit naar mijn mening geen enkele rol. En wie speelt nou zo hard?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Robe77

Leuk artikel, thanks !

De Epicon 6 zijn echt schitterende luidsprekers :inlove:, maar ik vrees dat deze helaas buiten mijn budget vallen. Vandaar ook mijn interesse in de "midrange geprijsde Rubicons" ;D ... Ik ga ze zeker beluisteren op het moment dat ik daadwerkelijk overga tot de aanschaf van een nieuwe reeks luidsprekers (5.1 in mijn geval). Qua uiterlijk zijn ze wellicht wat sober/minimalistisch maar ik hou daar wel van. Een eerlijk vergelijk in die prijsklasse en stijl zal in mijn geval meer in de richting gaan van de; Dali Rubicon / Kef R serie / B &W CM etc. Uiteraard is het gewoon erg belangrijk om de diverse merken eens goed te beluisteren en dat ga ik ook zeker doen. Dergelijk vooronderzoek is voor mij al een groot plezier waar ik graag de tijd voor neem want het is dan wel de bedoeling dat ik hier een aantal jaar van kan genieten. Overigens staat een andere versterker als eerste op de verlanglijst dus ik heb de tijd gelukkig :-)
Onkyo tx-sr876B / Onkyo bd-sp809B / Kef xq5, xq2c, xq1 / BK Xxls400 FF op Subdude / Philips Full Led 46pfl9704h-12 / Apple TV3 / Ipad 3 / Harmony One / AC Ryan HD / vd Hul Royal Jade / Supra 3.4 Ply / Audioquest Sub1 / WBT.