Ben er een beetje klaar mee...

Started by tompj, July 31, 2014, 21:31:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tompj

Quote from: AbZ on July 31, 2014, 22:52:31
Persoonlijk kan ik geluidskwaliteit best missen, heel goed zelfs, maar ik vind het ook niet vervelend, integendeel.
Heb het wel een beetje gehad met het gedoe met al die spullen.
Dat is wel zo'n beetje de samenvatting van mijn gevoel op het moment...
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

DofN

Ik snap niet zo goed hoe een uitstekende weergave het genieten van muziek in de weg kan zitten. Voor mij is het meer een soort optelsom. Nerveus ben ik zelden.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

tompj

Teveel en te bewust met de weergave bezig ten koste van het genieten van de muziek
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Deleted User

Quote from: tompj on July 31, 2014, 23:10:04
Teveel en te bewust met de weergave bezig ten koste van het genieten van de muziek

Maar daar ben je toch zelf bij? Zegt dat meer iets over je manier van luisteren?

Deleted Member 2

Quote from: twani on July 31, 2014, 22:26:48

Neeeehh... die wazige (volwassen? :blink:) gasten die op hun vrije zaterdag, met 6 man opgepropt in een huiskamer, een 20-tal soorten voedingen achter een brok Squeezebox gaan testen, ik snap ze niet.

Uiteindelijk luid dan steevast de "sophisticated conclusie" dat set-up nummer 1, mits aan een exorbitant dure digitale interlink gehangen (anders is de test niet legitiem natuurlijk) iets meer bass heeft, het hout meer als hout klinkt.  Ohw ja, voeding nummer 2 is toch wel iets "luchtiger"...


Theo: ik ben helemaal tevreden en geniet van mijn Leben en harbeth. Ik heb helemaal geen drang om weer dingen aan te passen. Kijk eens hoe het konijn ook geniet van de muziek.
Welke muziek speel je regelmatig theo? Uhhhuhh, uh nou uh, ....spotify speel ik. Heerlijk al dat gewauwel over flac.....gek zijn jullie.
En dan dat idiote gepiel naar de kleinste details. Wat een gedram. Oh en kijk eens naar die mooie koperen schroefjes op de achterkant van mn harbeths. En oh ja ik heb m'n derde versterker van dit jaar gekocht. Heerlijk die rust. Ik snap dat upgrade virus niet hoor. Ik besteed de aandacht liever aan m'n konijn. Zo nu ga ik weer even een b&o in de remmenreiniger zetten. Zo heerlijk die rust. Snuif, snuif.... :alien:

Perfectionist

Quote from: tompj on July 31, 2014, 23:10:04
Teveel en te bewust met de weergave bezig ten koste van het genieten van de muziek

Ik vergelijk het wel eens met sommige fotografen. Alleen maar bezig met de duurste camera's en beste lenzen, en niet met de beste foto qua compositie.
Een beter forum begint bij jezelf.

AbZ

Quote from: Onder013 on July 31, 2014, 23:13:17
Theo: ik ben helemaal tevreden en geniet van mijn Leben en harbeth. Ik heb helemaal geen drang om weer dingen aan te passen. Kijk eens hoe het konijn ook geniet van de muziek.
Welke muziek speel je regelmatig theo? Uhhhuhh, uh nou uh, ....spotify speel ik. Heerlijk al dat gewauwel over flac.....gek zijn jullie.
En dan dat idiote gepiel naar de kleinste details. Wat een gedram. Oh en kijk eens naar die mooie koperen schroefjes op de achterkant van mn harbeths. En oh ja ik heb m'n derde versterker van dit jaar gekocht. Heerlijk die rust. Ik snap dat upgrade virus niet hoor. Ik besteed de aandacht liever aan m'n konijn. Zo nu ga ik weer even een b&o in de remmenreiniger zetten. Zo heerlijk die rust. Snuif, snuif.... :alien:
hij is leuk  :D

Jumping Jack

 ;D it's funny 'cause it's true.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

DofN

#33
Ergens snap ik je wel- en ook niet.

Als ik uit eten ga in een sterrestaurant ben ik me bewust van de kwaliteit van het geserveerde, en dat zit me niet in de weg bij het genieten van de beleving (uit eten in leuk gezelschap in een goed restaurant met prettige bediening). Integendeel: het versterkt juist. Zo heb ik dat ook met muziek.

Maar als je alleen naar de weergave luistert en niet meer naar de muziek, dan is dat jammer.. Dat is echter wel onafhankelijk van de kwaliteit van de weergave. Je kan er druk mee zijn op een slechte set, en op een goede set. Ook in de auto.

Maar ik zag dat je je speakers al verkocht hebt?




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Hans47

Herken het, het is wat je zelf met hetgeen je ervaart in je hoofd doet, zo kan eten in een sterren restaurant met goed gezelschap en goede bediening en top ervaring zijn, maar zo kan zittend op een bankje aan de kust in Zuid Frankrijk met een stokbroodje en glas wijn zonder gezelschap ook een top ervaring zijn.

Muziek kan een top ervaring zijn als goed weer gegeven, maar ook zonder muziek en de natuur horen (vogels, wind ruisend door de bladeren van de bomen) een top ervaring zijn.
Ook kan autorijden met muziek een top ervaring zijn, maar ook rijden zonder muziek een top ervaring zijn.

Het is maar net wat je er in je eigen hoofd van maakt.

Dus voor een ieder is het zijn eigen beleving en hoe je dat doet (veel wisselen van apparatuur, simpele apparatuur, dure apparatuur) maakt niet uit, zolang het jezelf een prettig en tevreden gevoel geeft

tompj

#35
Quote from: doorofnight on July 31, 2014, 23:19:51
Ergens snap ik je wel- en ook niet.

Als ik uit eten ga in een sterrestaurant ben ik me bewust van de kwaliteit van het geserveerde, en dat zit me niet in de weg bij het genieten van de beleving (uit eten in leuk gezelschap in een goed restaurant met prettige bediening). Integendeel: het versterkt juist. Zo heb ik dat ook met muziek.

Maar als je alleen naar de weergave luistert en niet meer naar de muziek, dan is dat jammer.. Dat is echter wel onafhankelijk van de kwaliteit van de weergave. Je kan er druk mee zijn op een slechte set, en op een goede set. Ook in de auto.

Maar ik zag dat je je speakers al verkocht hebt?
Er is iets mis met je analogie......ik weet alleen nog niet wat.... :-\

Edit: wat Hans47 zegt geloof ik...
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

chansig

Quote from: tompj on July 31, 2014, 23:10:04
Teveel en te bewust met de weergave bezig ten koste van het genieten van de muziek

Gewoon een keer bij Jerry gaan luisteren dan weet dat alles wat je doet maar gerotzooi in de marge is en dat geeft ook rust. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#37
Quote from: tompj on July 31, 2014, 23:27:08
Er is iets mis met je analogie......ik weet alleen nog niet wat.... :-\

Edit: wat Hans47 zegt geloof ik...

Ik zal er nog eens goed over denken. Ik ben het grotendeels met Hans47 eens. Het gaat erom of je bewust bezig bent met luisteren, of niet. Bewust luisteren doe je onafhankelijk van de kwaliteit van de set. In mijn geval geniet ik meer van een goede set dan van een matige. Een matige set zou me doen verlangen naar een betere. Kortom, als je er klaar mee bent, ben je dus klaar met bewust luisteren?

Ik kan in de auto ook weleens denken.. Wát is dit mooi.. en kan dan niet wachten om het thuis op te zoeken en te beluisteren. Maar hobbies komen, hobbies gaan.

Quote from: chansig on July 31, 2014, 23:28:03
Gewoon een keer bij Jerry gaan luisteren dan weet dat alles wat je doet maar gerotzooi in de marge is en dat geeft ook rust. :D

Gr Hans

^^
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

AbZ

Ik vind de vergelijking van nouvelle cuisine en audioprut wel leuk.  Gelul over wijn ook.
Neemt niet weg dat er lekker eten en goede wijn te krijgen is, maar dat hoeft niet altijd.

Richi

Quote from: chansig on July 31, 2014, 22:54:51
Nee....nooit het gevoel gehad dat ik alles weg wilde doen. Er zijn weken dat ik weinig luister en weken dat ik veel luister. Komende weken weinig en dan kan ik me nu al verheugen op thuiskomen en dan weer naar de set/muziek te luisteren. Wissel van spullen vind ik leuk...het laatste jaar wat gerichter en meer gericht op verbetering maar zonder een nerveus gevoel.

Gr Hans
Hier precies zo. Ik wissel voor de hobby en de fun nog af en toe, maar kan er nu ook heel erg van genieten als iemand anders het beter voor elkaar heeft. Het legt de lat weer wat hoger, maar het is geen obsessie meer. Ik heb wel een soort van minimum acceptabel nivo behaald nu en sindsdien is het rustiger geworden. Dat minimum nivo ligt bij iedereen ergens anders denk ik.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Nahpets

Klopt. Pate foie gras en kreeft zijn zalig. Maar van een Febo sate kroketje kan ik ook echt genieten. Vaak zelfs sneller, de verwachting is minder hoog. En de aanslag op de beurs ook.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

tompj

Quote from: AbZ on July 31, 2014, 23:40:53
Ik vind de vergelijking van nouvelle cuisine en audioprut wel leuk.  Gelul over wijn ook.
Neemt niet weg dat er lekker eten en goede wijn te krijgen is, maar dat hoeft niet altijd.
Voor goede wijn geldt inderdaad vaak hetzelfde als voor goede muziek.....met kabels heeft het niets te maken.  :hehe:
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

YamahaRXV

#42
Quote from: Onder013 on July 31, 2014, 23:13:17
Theo: ik ben helemaal tevreden en geniet van mijn Leben en harbeth. Ik heb helemaal geen drang om weer dingen aan te passen. Kijk eens hoe het konijn ook geniet van de muziek.
Welke muziek speel je regelmatig theo? Uhhhuhh, uh nou uh, ....spotify speel ik. Heerlijk al dat gewauwel over flac.....gek zijn jullie.
En dan dat idiote gepiel naar de kleinste details. Wat een gedram. Oh en kijk eens naar die mooie koperen schroefjes op de achterkant van mn harbeths. En oh ja ik heb m'n derde versterker van dit jaar gekocht. Heerlijk die rust. Ik snap dat upgrade virus niet hoor. Ik besteed de aandacht liever aan m'n konijn. Zo nu ga ik weer even een b&o in de remmenreiniger zetten. Zo heerlijk die rust. Snuif, snuif.... :alien:

:D :clapping:  Hij is goed.....en o zo waar  ;)


oh ja, ik geniet iedere dag nog met volle teugen van mijn nieuwe ''schijt versterker'' hoor, en ook het regelmatig i.r.l. ontmoeten van fijne forumleden met dezelfde idiote afwijking geeft nog steeds veel voldoening hoor  :coffee:

Ach, zo heeft iedereen zijn afwijkingen toch ? De één speelt antiquair met de remmenreiniger in de hand en een konijn als toeschouwer, en anderen gaan weer met z,n zessen onvolwassen naast mekaar zitten luisteren naar verschillende voedingen, prachtig toch als dit allemaal mogelijk is en we iedereen lekker z,n favoriete ding kunnen laten doen waar hij of zij vrolijk van wordt ?  ;)
Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met de woorden van Hans47

Quote from: Hans47 on July 31, 2014, 23:26:51
Dus voor een ieder is het zijn eigen beleving en hoe je dat doet (veel wisselen van apparatuur, simpele apparatuur, dure apparatuur) maakt niet uit, zolang het jezelf een prettig en tevreden gevoel geeft


Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Ik geniet zowel van de muziek als van het met z'n allen opeengepakt op een bank oeverloos kabeltjes vergelijken. Het eerste omdat er zo verschrikkelijk moois is om te luisteren. Vind het bijzonder blijven dat een muzikant met geluiden een gevoel kan oproepen. Het tweede omdat het soms leuk is om verschillen te horen, of die verschillen er ook daadwerkelijk zijn vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Het tweede heeft voor mij ook zeker te maken met een gedeelde hobby. Al vind ik persoonlijk het samen stil genieten fijner dan het oeverloos kletsen over techniek.

De vergelijking met eten gaat inderdaad goed op. Soms heb ik trek in eten met goede ingrediënten en een super goede bereiding,  soms in een vette hap. Dat zorgt voor geen enkel probleem zolang ik maar geen vette hap krijg als ik de behoefte heb aan haute cuisine en andersom. De rust zit er voor mij in te onderkennen wat ik op dat moment wil en daar in meegaan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

#44
Quote from: Onder013 on July 31, 2014, 23:13:17
Theo: ik ben helemaal tevreden en geniet van mijn Leben en harbeth. Ik heb helemaal geen drang om weer dingen aan te passen. Kijk eens hoe het konijn ook geniet van de muziek.
Welke muziek speel je regelmatig theo? Uhhhuhh, uh nou uh, ....spotify speel ik. Heerlijk al dat gewauwel over flac.....gek zijn jullie.
En dan dat idiote gepiel naar de kleinste details. Wat een gedram. Oh en kijk eens naar die mooie koperen schroefjes op de achterkant van mn harbeths. En oh ja ik heb m'n derde versterker van dit jaar gekocht. Heerlijk die rust. Ik snap dat upgrade virus niet hoor. Ik besteed de aandacht liever aan m'n konijn. Zo nu ga ik weer even een b&o in de remmenreiniger zetten. Zo heerlijk die rust. Snuif, snuif.... :alien:

Vooral die "gouwe schroefjes" vind ik inderdaad écht heel erg mooi, dat je dat nog weet :clapping:


Verder helemaal wáár hoor, niets op aan te merken ;)

YamahaRXV

Quote from: Bas Akkerman on August  1, 2014, 07:22:39
Ik geniet zowel van de muziek als van het met z'n allen opeengepakt op een bank oeverloos kabeltjes vergelijken. Het eerste omdat er zo verschrikkelijk moois is om te luisteren. Vind het bijzonder blijven dat een muzikant met geluiden een gevoel kan oproepen. Het tweede omdat het soms leuk is om verschillen te horen, of die verschillen er ook daadwerkelijk zijn vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Het tweede heeft voor mij ook zeker te maken met een gedeelde hobby. Al vind ik persoonlijk het samen stil genieten fijner dan het oeverloos kletsen over techniek.

De vergelijking met eten gaat inderdaad goed op. Soms heb ik trek in eten met goede ingrediënten en een super goede bereiding,  soms in een vette hap. Dat zorgt voor geen enkel probleem zolang ik maar geen vette hap krijg als ik de behoefte heb aan haute cuisine en andersom. De rust zit er voor mij in te onderkennen wat ik op dat moment wil en daar in meegaan.

^^
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

garmtz

Tom, is de onrust niet gekomen nadat je de Harbeths had weggedaan...? ;)

Wat mij helpt is te beseffen dat perfectie in weergave onbereikbaar is, zeker in mijn 'gewone' huiskamer. Dat besef alleen geeft ook rust. Verder geloof ik dat vooral de luidsprekers erg bepalend zijn voor het wel of niet 'technisch luisteren'. En dat heeft weinig met de absolute prestaties van de speakers te maken.

garmtz

#47
Verder denk ik dus ook dat veel te maken heeft met 'state of mind', wat AbZ zo'n beetje aangaf. Toverwoord is 'verwachtingspatroon': van de iPhone/autoradio verwacht je 'niets', dus overtreft dat juist je verwachtingen en accepteer je de weergave sneller en geniet je automatisch.

Kwabbernoot

Quote from: tompj on July 31, 2014, 21:31:50
Ik zat tijdens mijn vakantie aan het zwembad, met lullige oordopjes naar mijn iPhone te luisteren. Zelden had ik zo genoten van een aantal tracks......

Thuis stond mijn x-te set van EUR XX.XXX. Zorgvuldig samengesteld en wat niet meer. Grote speakers waar je een beetje omheen moet leven, dikke versterker, en alles wat erbij hoort. Nooit ernstig bezig geweest met kabels en stroom en dat soort dingen, maar toch een hoop spullen bij elkaar.

Ineens had ik het gehad. Alles eruit en een eenvoudige, compacte setup terug. Klaar met de 'audiofiele' zoektocht. Het gevoel dat ik teveel naar de set, c.q. naar geluid aan het luisteren was en te weinig naar muziek. Bepaalde opnames niet meer luisteren omdat ze minder klinken....

Komt mij niet bekend voor. Ja, ik kan prima genieten van muziek via mijn oordopjes tijdens een wandeltocht of iets dergelijks maar als ik thuis ga luisteren via dezelfde dopjes vind ik het maar niets.

Of in de auto, hetzelfde verhaal. Ik kan dan prima genieten van muziek alhoewel dat toch meer op een andere manier is dan als ik thuis luister. Meeblêren doe ik thuis toch iets minder vaak. Thuis is het meezingen.   ::)

Daarnaast heb ik nooit albums alleen geluisterd omdat ze zo fraai zijn opgenomen. Muziek stond en staat bij mij altijd op de eerste plaats. De "audiofiele zoektocht" heeft bij mij ook niet echt plaatsgevonden. Het hangt bij mij nogal van toevalligheden aan elkaar. Alleen de aanschaf van mijn eindversterker zou je een zoektocht hebben kunnen noemen. Het gebeurt ook weinig dat ik echt "technisch" ga zitten luisteren. Meestal doe ik er wel iets anders naast zoals voetbal kijken, lezen, schoonmaken of internetten.

Af en toe vind ik het wel leuk om eens een beetje te klooien met de apparatuur. Kijken wat een andere versterker of DAC brengt bv. Daar kan ik dan wel weer ruim een weekje mee bezig zijn. Dat is voor mij de andere, ietwat onderbelichte, kant van de hobby.

Ik moet er niet aan denken om te "downgraden". Je komt ze wel vaker tegen die het hebben gedaan maar meestal begint het bij hen later toch wel weer te kriebelen.

Groeten...

katwax

Bij mij is het net het omgekeerde.
In mijn wagen kan ik niet genieten van bepaalde muziek, klassiek en jazz bv.
Ook als ik ergens muziek/film heb mogen luisteren/kijken op een mindere set kan ik het niet laten om bij thuiskomst toch nog even snel te genieten van hoe het wel kan zijn :)

Maar ik moet ook eerlijk zijn dat ik sommige muziek enkel maar kan luisteren op een minder set omdat de opname gewoon te slecht is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543