Stijnopolis 2.0 gaat scope!

Started by skank1, July 31, 2014, 12:52:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

Nog iemand een mening?

Nis scherm/geen nis scherm
Meubel achteraan/nis toestellen achteraan
5.1/7.1 in die ruimte?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

cobaltjeh

Ik vind de nis bij het scherm geen toegevoegde waarde hebben, dus die zou ik persoonlijk weg laten.
Ik zou dit alleen doen wanneer je een echte voorzetwand maakt met achter het scherm de speakers.

De nis achterin is wel mooi, maar ik denk dat een los rack praktischer is.

7.1 gaat denk ik niet veel toevoegen als je de bank zo ver naar achteren schuift als op de foto met de nis achterin.
Al met al vind ik het ontwerp met het meubel toch het meeste hebben, boven / op dit beubel kan je prima nog de 2 achter speakers kwijt.

Staat de plek van de deur al vast, of is deze nog aanpasbaar. En welke draairichting gaat deze hebben, naar buiten mag ik aannemen.

Joske007

Ben toch ook voorstander van een los track, blijft gewoon veel flexibeler 😃
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

De surrounds backs in 7.1 zouden op 1m a 1m20 komen te staan, net als de surrounds..
Misschien valt dat wel mee.

Ik twijfel nog.
Als ik het meubel hou, dan lijkt het me zo raar, om er net boven de speakers te hangen.. misschien ben ik fout.

Maar ik geef toe dat een rack/meubel wel voordelen heeft idd.
nadeel vd nis met toestellen is dat ik plaats verlies in de technische ruimte die ook beperkt is. en de warmteproductie.
Voordeel is dat ik misschien dan ook mn beamer in die nis kan plaatsen.
Zucht
lol

twijfels he
man man
en ik moet het al weten voordat ik de muren plaats (en kabels moet voorzien)

Nog mensen mogen gerust hun mening geven op de 3 puntjes
hoe meer hoe liever eigenlijk
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

rho

Waarom niet de beamer in een nis en de rest in een rack.
Ik weet niet hoeveel geluid je beamer maakt, maar het kan helpen om alles erg stil te krijgen.
En de warmte van de beamer kan misschien makkelijker weg.

skank1

Van geluid van de beamer heb ik 0,0 last en hij hangt nu vlak boven mn hoofd.
Dus das geen issue
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

rho

Ah, OK. Da's weeral een factor minder om rekening mee te houden. :)

Dan zou ik persoonlijk de opstelling met een rack achter de zetel (bank) en de beamer zoals in je huidige situaatie verkiezen. Dat geeft het minste problemen als je een upgrade wil doen en er staat niets "in de weg" tussen je scherm, front-speakers en je kijk/luister-positie.

skank1

Ik ben er meer en meer van overtuigd om toch 7.1 te gaan als ik zo bij de meeste rondkijk...
Bij de meeste hangen hun surrounds backs nog dichter dan die bij mij zou zijn.

Bij mij zouden ze zo 1m20 vanaf luistplek staan.
Ik zou voor de focal sr´s gaan die dipolen zijn
9/10 de sr800

Nu,
dan heb ik 3 opties:
- ofwel de dipolen als surround naast me en 806V als surrround back bovenop meubel
- ofwel de dipolen als surround naast me en 806v als surround back op hun stands
- ofwel de 806V als surround naast me en de dipolen als surround back (kunnen hoger hangen dan) ofwel boven meubel of naast nis


2 voorbeelden:





Niet op plaatsing sub letten

Nu wat bedenkingen hierbij.

Naar het schijnt plaats je beter dipolen op hoogte 1m30, is dit echt een must
Andere lees je alles op oorhoogte.

Volgens thx, plaats je best de dipolen als surround en de straight forwards (806) als surround back, maar dan komt de bovenkant vd dipolen op 1m

Toch sterk de neiging om 7.1 te gaan dus
Alleen welke optie dan

Ik heb ook gekeken of ik de projector in de nis kan plaatsen , echter komt hij dan te ver volgens de calculator v projectorcentral
Hij zou op 4m70 komen voorkant lens, echter is het beeld dan te groot (die moet 90 inch zijn)

​Jullie mening :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

MVG

Quote from: skank1 on September 17, 2014, 20:34:14
Nog iemand een mening?

Nis scherm/geen nis scherm
Meubel achteraan/nis toestellen achteraan
5.1/7.1 in die ruimte?

Geen nis voor het scherm, ik zou dit alleen doen indien ook je speakers in de wanden zitten weggewerkt en je dus een AT scherm zou gaan gebruiken, anders zie ik er geen voordeel van in..

Nis voor je toestellen, als je via de technische ruimte achter je ruimte zo bij je apparatuur kunt komen lijkt mij dit juist wel een mooie optie. Kabels etc is mooier weggewerkt dan in een los rack in de ruimte zelf, plus je houdt in de ruimte meer ruimte over dan met een los rack wat achter de bank staat.

Een los rack is inderdaad meer flexibel, je kunt zo even snel wat aansluiten. Maar als je ruimte krap is en je de plaats hebt voor zo een nis zonder dat je technische ruimte te klein wordt zou ik die optie kiezen, puur omdat dit opgeruimder is. Je sub zou maar eens net het beste presteren achter je bank en daar niet kunnen staan omdat je rack er staat.

Overigens is dit geheel mijn mening, een ander heeft weer z'n eigen mening. Ik begrijp dat je hulp wilt maar je maakt t jezelf niet makkelijker denk ik met meer meningen. Iedere mening heeft zo z'n voors en tegens.

Ik zelf heb in m'n vorige huis ook met een rek achter de bank gewerkt, en dit was prima. Maar ook stofgevoelig. Zoals je wel merkt uit mijn reply's houdt ik van een strakke ruimte zonder al teveel poespas. Als je apparatuur buiten het zicht of zelfs buiten de ruimte kan dan zou ik dat doen.

Over de dipolen, ik lees vaak p het forum dat deze echt zo een 50 a 60 cm boven oorhoogte moeten hangen. Je kunt natuurlijk ook de handleiding van focal checken.

Ga op je eigen gevoel af, en wat je zelf wilt. Je zou ook Werner eens kunnen benaderen, die kan je vast wat losse tips geven over de ruimte zelf wat handig en goed is. Ze bouwen er immers genoeg..

rho

Nu ik het ontwerp zo nog eens bekijk, lijkt me optie 2 toch het beste.
Als je de nis een beetje verstandig ontwerpt moet die toch ook wel geschikt zijn als je een upgrade of uitbreiding wil doen.

Een nis voor het scherm zou ik ook niet doen. Ik zie het nut niet en vind het ook niet mooi. Of je moet het scherm perfect gelijk met de wand krijgen, maar zeker niet verzonken.

skank1

Ik wil eens wat meer weten over het gebruik van dipolen..
De ene zegt hoger, de andere zegt hier op het forum dat dit enkel is voor diffuus effect, hoe hoger hoe meer diffuus
Dan zou het dus geen must zijn...
In de handleiding van focal vind ik er ook niets van terug..

De setting van thx volgens 7.1 zegt dipolen opzij, andere zeggen achteraan lol
Sommige zeggen je 4 rears allemaal dipolen of allemaal straight forward
Thx en nog andere zeggen, dipolen opzij en je achterste directe stralers..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

cobaltjeh

Let op dat de meeste films nog 5.1 zijn, hier vallen dacht ik de surround back kanalen weg.
Het aantal films op 7.1 is echt nog beperkt.

Dus in dat opzicht is het beter op de grotere speakers aan de zijkanten te zetten, en de dipolen alleen te gebruiken voor de films die 7.1 ondersteunen.

(Of je moet die mix modus gebruiken op je surround versterker, dat de achterkanalen verzonnen worden, echter vind ik altijd weinig meerwaarde hebben.)

Ik kan het ook mis hebben, maar het is even iets om rekening mee te houden.

rho

Zijn die Focal dipolen niet wat groter dan dat jij ze voorstelt?
De 700 reeks is niet eens een dipole. Misschien kan je die dan gebruiken ipv de 800 reeks.

skank1

Quote from: rho on September 19, 2014, 11:21:28
Zijn die Focal dipolen niet wat groter dan dat jij ze voorstelt?
De 700 reeks is niet eens een dipole. Misschien kan je die dan gebruiken ipv de 800 reeks.

Ik heb maar vlug wat getekend, geen idee hoe groot ze zijn
Die kan ook eventueel ja
2 opties dus
Weeral lol
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Ik zoek hulp voor de akoestiek in mn nieuwe ruimte.

Ik weet dat jullie gaan zeggen meten is weten, maar bepaalde dingen moet ik nu weten omdat ik het erna niet meer kan doen.

De ruimte is een stuk onder zolderkap.
Kijkend naar het scherm is de wand links reeds bepleisterd alsook de muur vd projectie.
De achterwand moet nog geplaatst worden en een stuk van de rechterwand met deur ook.
Het plafond moet ook nog afgewerkt worden met gyproc.

Nu vooraan zit ik met een buis van mn ventilatiesysteem die ik moet weggewerkt krijgen.



Wat betreft de projectiewand (muur met buis)

Hoe doe ik dit het best? Gewoon een voorzetmuur plaatsen ? Hoe/en met welke materialen? Opvulling?
Het nadeel is dat ik 30 cm van de lengte (5m) verlies :(



Of plaats ik in de hoeken een schuin wandje (en opvullen met iets?) En welke materialen?



Welke van de 2?


Dan.
De achterwand ga ik gewoon metalstuds plaatsen en gyproc ertegen, opvullen met rotswol.
De rechter zijwand, hier komen normaal dubbele gyprocbeplating tegen en opvulling met rotswol.

Het plafond is ook nog de vraag.
Ik moet zoiezo iets zakken om dolby atmos speakers erin te krijgen en dan opvullen met rotswol?

Zouden jullie ook nog iets van absorptiepanelen en diffusers voorzien? Zo ja , wat en hoe?

De vloer is uitvullingslaag met dempfolie en daarboven chape, . De afwerking wordt tapijt.

Alvast bedankt!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Joske007

Ik zou hier ook voor een voorzetwand kiezen en deze ineens van absorptie rondom je scherm voorzien.
Voor de rest is het toch ergens "meten is weten" ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

cobaltjeh

Als ik in jouw plaats stond, dan zou ik eerst een professionele meting laten doen door bijvoorbeeld soundscapes. Dan een dempingsplan laten maken door de beste man.

Dan kun je vervolgens alles meteen in 1 keer perfect doen, en met veel goedkopere materialen. Wil je achteraf als de ruimte klaar is de akoestiek aanpakken kom je meestal uit op veel duurdere producten (wegens betere afwerking). En het resultaat is waarschijnlijk minder, ga je zelf maar wat aanklooien, is er zelfs de kans dan je het nog erger maakt als de huidige situatie.

1000 euro stoppen in goede akoestiek, doet over het algemeen meer als een paar 1000 euro in de versterking / speakers stoppen.

Joske007

Mocht Stijn een zeer kritisch "stereo" luisteraar zijn, lijkt me een betalend akoestisch advies en bijbehorend plan door externen de moeite waard.

Als ik het goed heb Stijn, gaat het hier bij jou enkel om de pure filmbeleving en luister je niet of nauwelijks naar muziek in pure stereo? Als dit nog steeds zo is, vertrek je akoestisch gezien toch vanuit een heel ander standpunt en behandeling van de ruimte op zich. En kan een algemene absorptie behandeling van de ruimte misschien hier wel meer dan voldoende zijn?

Stijn, corigeer me a.u.b. mocht ik het hier even verkeerd interpreteren  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

Quote from: Joske007 on October 11, 2014, 13:23:13
Mocht Stijn een zeer kritisch "stereo" luisteraar zijn, lijkt me een betalend akoestisch advies en bijbehorend plan door externen de moeite waard.

Als ik het goed heb Stijn, gaat het hier bij jou enkel om de pure filmbeleving en luister je niet of nauwelijks naar muziek in pure stereo? Als dit nog steeds zo is, vertrek je akoestisch gezien toch vanuit een heel ander standpunt en behandeling van de ruimte op zich. En kan een algemene absorptie behandeling van de ruimte misschien hier wel meer dan voldoende zijn?

Stijn, corigeer me a.u.b. mocht ik het hier even verkeerd interpreteren  ;D

Je bent correct, puur voor film ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Zo...
Vandaag gyproc, osb platen, isolatie en toebehoren besteld omaan de ht te beginnen.
Verder net een rol van 25m 2x2,5mm2 ofc luidsprekerkabel besteld. Dit om atmos te voorzien :)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Audiokabel al toegekomen.
Zo dat is snel :)

Zit zo wat te lezen ivm audiorack

Blijkbaar nemen de meeste 3 lagen mdf, plakken die op elkaar , waarvan de middenste uitgesneden is, en opgevuld met zand.

Moet dat echt ?

Ik bedoel , hoe ver ga je...
Zou ik dit verschil horen?
Lol (ik geloof mezelf niet als ik dit zeg)
Ik bedoel...
Mijn apparatuur staat nu gewoon in een ikea kast... en ook niet in een high end audio rack...

Of kan ik bij wijze v spreken, gewoon 4 mdf platen als stages gebruiken en zo een gewoon rack maken?

​En dan qua pootjes iets voor demping?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

rho

Niet teveel in die voodoo geloven. Een stevige plank die je apparatuur kan dragen zal wel volstaan.

erik s.

Quote from: rho on October 31, 2014, 10:04:01
Niet teveel in die voodoo geloven. Een stevige plank die je apparatuur kan dragen zal wel volstaan.
ja en nee.
een stevige ondergrond is idd een must.
veel hangt bv af van de vloer waar een rack op staat.
des te slechter de vloer, des te meer moet een rack doen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

rho

En rak moet je apparatuur dragen. Verder doet een rack niets.

Het moet natuurlijk stabiel staan zodat je schrik hoef te hebben dat je iets omver stoot of dat je trillende geluidjes gaat horen door de bassen in de ruimte.
Maar dat spreekt wel voor zich.

Voor de rest is een rack een volledig passief voorwerp.

erik s.

Quote from: rho on October 31, 2014, 10:45:14
En rak moet je apparatuur dragen. Verder doet een rack niets.

Het moet natuurlijk stabiel staan zodat je schrik hoef te hebben dat je iets omver stoot of dat je trillende geluidjes gaat horen door de bassen in de ruimte.
Maar dat spreekt wel voor zich.

Voor de rest is een rack een volledig passief voorwerp.
een rack koppelt of ontkoppelt de set van de vloer.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B