Welke speakers bij CM8 fronts

Started by bazzzman, July 27, 2014, 21:51:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bazzzman

Nu we in het bezit zijn van 2 cm8 front speakers en een Marantz versterker, tiert de uitbreidingskoorts weer hevig in huize Bazzzman.

Ik vroeg me alleen af voor welke speakers ik het beste kan gaan icm met de CM8.

Voor de rears de cm1 of de cm5
voor de center de cmc of de cmc2

Uiteraard zijn de cm5 en cmc2 beter, maar passen deze ook nog qua geluid bij de cm8? Heb wel eens gehoord dat daar weer andere drivers etc in zitten.

Wat is jullie advies?

p.s. ik heb nog geen subwoofer, maar ook die komt er nog. Eerst maar eens focussen op het surround.
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

bazzzman

ow, mocht het belangrijk zijn, mijn ruimte is trouwens een dedicated HT room van 5x3 m
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

mace_be

#2
imo zou de conus van de rears rears dezelfde afmeting moeten hebben als de conus van de CM8, om hetzelfde klank te hebben.
Dus dan zou de CM1 het "beste" passen bij de CM8.

Voor mij persoonlijk maken de rears niet veel uit bij films. ik zou altijd de kleinste van de serie pakken als je enkel films ziet. (surround muziek is wel iets anders) de plaatsing van de rears bij mij, was wel niet ideaal.
Wat ik wel gemerkt heb is dat de centre veel belangrijker is. Ik had vroeger een LCR60S3 van b&w, toen ik de LCR600S3 kocht.
waren de dialogen echt veel beter verstaanbaar. Ik zou dan aanraden om de betere center te pakken.

Maar uiteindelijk komt het neer op wat jij het leukst vind klinken. :P

PietDV

Ik heb de CM8 met de CM1 als rears en CMC als center (met marantz SR7007) en klinkt best fraai. Ik vind persoonlijk ook dat de CM5 wat overshoot is voor rears voor een surround opstelling. Wat ik mis is kracht/punch van de SR7007 in combinatie met CM8. Ik denk eraan om aparte eindversterker aan te schaffen maar ja welke ??


Stuff

Ik draai hier ook met de combi CM8 CM1 en CMC op een sr 7007 en dat bevalt prima!

@  PietDV: Voor wat extra punch in het laag heb ik er een subje bij, is misschien ook het overwegen waard.
Versterker: Marantz SR7007 4x Marantz MA500
Bron: Marantz UD5007, Pioneer N-P01, Humax IRHD-5000C, Synology DS212+.
Speakers: B&W CM8, CMC, CM1, PV1D
Beeld: Panasonic 42" plasma.

Sjoerd303

Quote from: PietDV on July 28, 2014, 17:15:06
Ik heb de CM8 met de CM1 als rears en CMC als center (met marantz SR7007) en klinkt best fraai. Ik vind persoonlijk ook dat de CM5 wat overshoot is voor rears voor een surround opstelling. Wat ik mis is kracht/punch van de SR7007 in combinatie met CM8. Ik denk eraan om aparte eindversterker aan te schaffen maar ja welke ??

Ik heb dezelfde setup. Het lijkt erop dat er ergens tussen lekker luid en iets harder plotseling een verschil is te horen in kwaliteit, wat dus afneemt..  Bij de meeste momenten zit dat ergens rond  volume op 65. Daarvoor lijkt alles onder controle, je wordt niet luister moe.... Daarboven gaat het vooral enkel nog harder, luistermoeheid neemt snel toe...
Om die reden blijf ik lezen en zoeken naar de verlossing om uiteindelijk een ev of integraded ht pass eraan te hangen...
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

bazzzman

Bij aanschaf ook de cm5 en cmc2 overwogen?, of kunnen jullie slechts melden dat de combi cm8,cm1 en cmc prima is?
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

Sjoerd303

Nou wel overwogen. Ik vond het weet een gedoe met een standaard uitzoeken en plaatsen voor de cm1 en 5. Ik had twee zuilen achter staan en ik wilde dat niet meer. Ik was aardig onder de indruk van de b&w m1, keuze was snel gemaakt... Het zal ongetwijfeld beter zijn om een 1 of 5 te plaatsen of een cm8 of 9 als rear maar ik vind dit prima zo, nog steedS tevreden...
De cmc heb ik gekozen omdat deze beter past bij de cm8 als de cmc2 bij de cm9. Beetje haat liefde mee. Na audyssey staat deze op +7 en heb ik het gevoel dat ik nog niet voldoende hoor. Kan aan mij liggen, se opname of audyssey setup die ik niet goed heb gedaan.

Wel vind ik de cm8 heerlijke sound hebben in stereo, al mis ik wat ik
zou noemen controle als ik vol volume speel (80 op display )
Met films mis ik de punch. Om die reden een sub voor bij geplaatst....
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

Xander32

Bij de CM8 past het beste een paartje CM8 als rears. Dat is m.i. de beste keuze. Dien je om wat voor een reden dan ook om te zien naar kleiner, dan iig. rears met eenzelfde driver bezetting.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bazzzman

Mischien stomme vraag, maar het is me niet geheel duidelijk welke speakers nu wel en niet dezelfde driver bezetting als de cm8 hebben. Überhaupt niet wat er bedoeld word met driver bezetting om heel eerlijk te zijn....

De cm1 en cmc matchen met de cm8, betekent dat dus dat de cm5 en de cmc2 niet matchen a.k.a. niet dezelfde driver bezetting hebben?
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

Sjoerd303

#10
Cm8 cm1 cmc
Cm9 cm5 cmc2
Dat is wat hij bedoeld neem ik aan...

Eigenlijk zou je theoretisch het beste cm8 fronts en rear + cmc kunnen nemen. Maar cm8 + cm1 en cmc werkt ook prima, helemaal met een cross filter om de cm1 te ontlasten in het laag icm een sub.

Aan de andere kant vind ik persoonlijk dat de fronts in orde moeten zijn, ivm stereo. Daarna ivm film de center, de rears zijn voor de effecten en komen op de derde plaats. Dan heb je nog de plaatsing van de rears, wil je wel zuilen achter je hebben staan en heb je daar plaats voor? Heb je de meerprijs over voor de surround bubbel?
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

Phyt

#11
Zuilen achter zullen imho nooit ideaal zijn, als je op een bank ligt / zit. 80% speelt tegen de bank aan dan.
Ik zou dan voor CM1/CM5 gaan achter ipv cm8's achter.
Lijkt mij dat een CM1/CM5 dan een completer geluidsbeeld doorgeeft omdat deze op gehoor niveau speelt, ipv onder / achter de bank.

Betreft de stemmen die je met de CMC niet duidelijk vind is dan CM8 + CMC2 + CM1 een combi? of is die CMC2 overkill ? ( of een cm8 op zijn kant leggen wel goedkoper dan een CMC2  :headbanging: :P)

volg dit topic even, ook eigen belang, gezien ik voor dezelfde keuze sta, na de verbouwing hier.
B&W CM8 Satin White("Bi-Amped") :: CM center White :: Velodyne CHT-12R :: Marantz SR7007 :: Van den Hul Clearwater :: Panasonic TX-P50VT30 :: Mediaspeler Popcorn Hour A-210 ::
Muziek/Film 40/60

Xander32

Quote from: Phyt on July 30, 2014, 22:24:33
Zuilen achter zullen imho nooit ideaal zijn, als je op een bank ligt / zit. 80% speelt tegen de bank aan dan.
Ik zou dan voor CM1/CM5 gaan achter ipv cm8's achter.
Lijkt mij dat een CM1/CM5 dan een completer geluidsbeeld doorgeeft omdat deze op gehoor niveau speelt, ipv onder / achter de bank.

Betreft de stemmen die je met de CMC niet duidelijk vind is dan CM8 + CMC2 + CM1 een combi? of is die CMC2 overkill ? ( of een cm8 op zijn kant leggen wel goedkoper dan een CMC2  :headbanging: :P)

volg dit topic even, ook eigen belang, gezien ik voor dezelfde keuze sta, na de verbouwing hier.
Geen enkele speaker is ideaal wanneer die niet goed zal worden opgesteld 8).
Ook een monitor niet.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sjoerd303

#13
Phyt, waarom ga je er vanuit dat de cm8 achter de bank staat en nooit ideaal kunnen zijn? Snap het ff niet. Ik had het meer over de ruimte die het inneemt als mede ook kosten, en wil je überhaupt wel vier zuilen in bv je woonkamer....

En op je vraag, de een zegt je moet dezelfde drivers nemen. De ander zegt een cmc2 een
Pracht speaker wat is er mis met een beetje overkill.
Zelf heb ik de b&w m1 als rears, en ik vind het nog steeds bijzonder goed
Klinken. Voor het geld, de groote en het gemak om deze op te hangen op oorhoogte aan de Muur.
Maar goed, je zult ongetwijfeld niet alles kunnen gebruiken met elkaar. Punt is dat je het verschil zelf
Moet ervaren in bv een winkel.
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

Sjoerd303

Quote from: Sjoerd303 on July 30, 2014, 23:01:36
Phyt, waarom ga je er vanuit dat de cm8 achter de bank staat en nooit ideaal kunnen zijn? Snap het ff niet. Ik had het meer over de ruimte die het inneemt als mede ook kosten, en wil je überhaupt wel vier zuilen in bv je woonkamer....

En op je vraag, de een zegt je moet dezelfde drivers nemen. De ander zegt een cmc2 een
Pracht speaker wat is er mis met een beetje overkill.
Zelf heb ik de b&w m1 als rears, en ik vind het nog steeds bijzonder goed Klinken.
Voor het geld, de groote en het gemak om deze op te hangen op oorhoogte aan de Muur.
Maar goed, je zult ongetwijfeld niet alles kunnen gebruiken met elkaar. Punt is dat je het verschil zelf
Moet ervaren in bv een winkel.
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

morca

Quote from: Xander32 on July 29, 2014, 06:38:08
Bij de CM8 past het beste een paartje CM8 als rears. Dat is m.i. de beste keuze. Dien je om wat voor een reden dan ook om te zien naar kleiner, dan iig. rears met eenzelfde driver bezetting.
^^


bazzzman

Phyt zegt dat vermoedelijk omdat hij mijn kamer kent, de relatief kleine ruimte 3x5 word al opgevuld met een grote hoekbank.
De CM8 voor de rears vind ik een beetje overkill, en is ook lastiger in te passen in mijn ruimte. Dus eigenlijk is de vraag, passen er het beste cm1 of cm5 als rears. Wat ik zo begrijp is de keus hierin vrij eenduidig, nl de cm1

vwb de center lees ik wat gemixte verhalen. Wellicht omdat de center zoals sjoerd303 ook al zegt, een wat belangrijkere speakers is. (simpelweg wat meer te doen krijgt??) Dus als jullie adviezen voor de center hebben, verneem ik dat ook graag.

Ik neig nu naar cm8 fronts, cm1 als rear, en als center de cmc(2)??
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

morca

#18
B&W zegt zelf idd de cmc 2,de center mag best fors zijn idd.
Hij moet wel goed meespelen met die grote fronts.
http://www.bowers-wilkins.nl/Luidsprekers/Home_audio/CM_Series/CM-Centre-2.html

Ok achterspeakers duidelijk ,dan moet je monitoren nemen idd. ;D

bazzzman

Quote from: morca on July 31, 2014, 00:18:48
B&W zegt zelf idd de cmc 2,de center mag best fors zijn idd.
Hij moet wel goed meespelen met die grote fronts.
http://www.bowers-wilkins.nl/Luidsprekers/Home_audio/CM_Series/CM-Centre-2.html

Ok achterspeakers duidelijk ,dan moet je monitoren nemen idd. ;D

^^
Ah kijk! Dat had ik nog niet eens gezien op de site van B&W zelf.
Ze hebben het daar wel over grote home theater systemen. Daar zal mijn 3x5m vast niet ondervallen  ;D
Maar heb liever iets te veel dan iets te weinig.
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote