HT bouwen op entresolvloer

Started by hans1966, July 25, 2014, 17:23:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hans1966

Ik ben al jaren een trouwe lezer en heb veel geleerd van het HT forum en heb op zolder ook mn eigen 11.1 HT ruimte maar ivm. verhuizing heb ik straks de beschikking over een vrijstaande schuur - loods (dubbel steens / geisoleerd / dubbel glas) van 15 x 10 meter en daar moet uiteraard een HT in komen.  De ruimte is ook hoog genoeg om een entresolvloer te plaatsen van 5 x 10 meter en mijn idee was om daar de HT te gaan bouwen maar ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft...... ik kan de vloer van de entresol dikker maken dan normaal en dan nog extra isolatie platen oid erop en dan ook nog vloerbedekking maar ik vraag me dan toch af of het met 2 subs en de rest vd speakers niet zal gaan dreunen / resoneren? Zou zonde van de tijd & het geld zijn als achteraf blijkt dat een HT op de begane grond (betonvloer) toch een beter idee zou zijn geweest......  ik hoor graag als iemand ervaring met bovenstaande heeft.


bert stoltenborg

Je kunt de speakers toch eenvoudig ontkoppelen?
Ik bazel maar wat.

botsen

Hou er voor de bas wel rekening mee dat je de gehele ruimte moet vullen, dus niet te klein inzetten qua subwoofer.

hvlemmi

Misschien heb je leuk kijk/leesvoer hieraan:

http://curiousphotos.blogspot.nl/2009/12/biggest-subwoofer-in-world.html

Vind het trouwens wel mooi, zo'n vreselijk brute ingreep, en vervolgens de platenspeler op springveren zetten.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

hans1966

Wat bas betreft zit het wel goed, heb 2 stuks Velodyne subs;  de vraag was eigenlijk meer om een goede beslissing te nemen vóórdat ik aan het ontwerpen en bouwen ga.... een ruimte van 10x5 is natuurlijk mooi maar als het klaar is en het klinkt niet dan is het zonde van tijd / moeite / geld. Ik heb op mn bedrijf ook een entresolvloer met dezelfde afmeting maar als je op die vloer een keer 10 cm omhoog springt dan trilt alles door bij het neerkomen - er ligt underlayment op de vloer met tapijt tegels er op, is voor een bedrijf prima maar ik zal voor het bouwen van een HT waarschijnlijk 2 lagen underlayment moeten leggen met
isolatie platen ertussen en vloerbedekking er op. Ik vroeg me gewoon af of iemand een dergelijke HT heeft of anders wel eens gehoord of gezien heeft hoe dit er uit ziet.........

bert stoltenborg

Mag ik eens vragen waarom je denkt dat dreunen erg is, en waarom je denkt dat je met twee lagen en een tussenlaag moet werken?
Ik bazel maar wat.

hans1966

Bert, ik denk dat de hele entresolvloer kan gaan dreunen omdat ik dat effect nu ook ervaar op de vloer die ik al heb - er staat nu een tafeltennistafel opgesteld, als we een spelletje spelen en je beweegt heen en weer achter de tafel dan dreunt / resoneert de hele vloer; de constructie op zich is sterk genoeg maar met een enkele laag platen erop beweegt de hele boel....... Vandaar dat ik om advies vraag, wellicht is er iemand die ook zn HT al op een entresolvloer heeft gebouwd.
En uiteraard denk ik dat dreunen erg is, lijkt me normaal toch ?

bert stoltenborg

Elke constructie dreunt, want elke constructie heeft een resonantiefrequentie.
Als die vloer buigslap is, is dat voor luchtgeluid eigenlijk gunstig omdat rondom de resonantiefrequentie geluidsenergie wordt geabsorbeerd. Het is een grote afgestemde basstrap. Verder zul je er weinig last van hebben in je ruimte, en als de boel gaat trillen kun je gewoon je sub ontkoppelen van de vloer.
Ik bazel maar wat.

ASM

...of .. pilaren toevoegen om de vloer meer te dragen.. dan zal de eigenfrequentie van de vloer omhoog gaan. maar dat kan ook naar een 'rotter' gebied verschoven worden. Zou eens een meting doen op eigenfrequentie van de vloer, kijken waar die ligt en dan kijken of je sub dit wel kan aanslaan.

De 'kangaroe test' die je hebt uitgevoerd, zo noemen wij die bij ons intern, kan duiden op een redelijk lage eigenfrequentie, misschien wel buiten het gebied van je sub ( lees , 20 Hz ?) 

bert stoltenborg

Quote from: ASM on July 31, 2014, 13:50:44
...of .. pilaren toevoegen om de vloer meer te dragen.. dan zal de eigenfrequentie van de vloer omhoog gaan. maar dat kan ook naar een 'rotter' gebied verschoven worden. Zou eens een meting doen op eigenfrequentie van de vloer, kijken waar die ligt en dan kijken of je sub dit wel kan aanslaan.

De 'kangaroe test' die je hebt uitgevoerd, zo noemen wij die bij ons intern, kan duiden op een redelijk lage eigenfrequentie, misschien wel buiten het gebied van je sub ( lees , 20 Hz ?)

Precies!  :clapping:
Ik bazel maar wat.

jaco

Ik heb osb op geperste platen liggen, dat is verlijmd en gescrhoefd om een grotere massa te krijgen. Volgens mij heb je er weinig aan als je een osb vloer op isolatie los op die vloer legt,  dan krijg je weer te maken mrt de eigen resonantie van die vloer.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm