Masterbase voeten , plaatmateriaal testsetjes interesse ?

Started by ASM, July 25, 2014, 12:25:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ASM

Beste mede forummers...

Door mijn werk heb ik een fraaie plaat Masterbase basismateriaal weten te bemachtigen voor een zacht prijsje. Ik heb zowel een 10 als 25 mm plaatje, we hebben ze hier intern getest op hun 'damping loss factor' met zowel zonder als met speciale vulling. Fabrikant weet ik ook, heb zelfs de ontwikkelaar gesproken die het hele verhaal vertelde van de ontwikkeling. Oorspronkelijk ontworpen voor het demping van de rotor geluiden in de cabines van luxe helikopters (jacht speeltjes.....) die veroorzaakt worden door de verstel-rods aan de bladen. Kortom, ik kan hier dus aardig wat voetjes van zagen voor mensen om eens te proberen. Kan ze dus voor een zacht prijsje leveren.....

denoontje


ASM

#2
Ehm, tja weet eigenlijk niet  :blink: setjes kosten nieuw 43 euro meen ik de 4..... het kan bij mijn plaatjes voorkomen dat er een streepje zwarte stift op staat die we hebben aangebracht om sensoren locaties aan te geven. Geloof dat ik 2e hands die dingen voor 27 euro heb gezien ... 20 euro de 4 met versturen ?
Wel wil ik zelf ook wel eens ervaren wat het verschil is, ik heb geen high end spullen , laat staan een dedicated ruimte, dus als iemand zich aangesproken voelt ? Dan kan ik ze gewoon meenemen... gratis.... Moet eens informeren bij goede DHZ zaak welke zaagje het beste werkt om een goede rand te krijgen, al zie ik bij de originele ook dat de vezels op de randen ook gewoon 'bloot' liggen.

Ook kunnen ze op iedere gewenste maat gezaagd worden, dan moeten we ff kijken naar de prijs.. en als gezegd ik heb ook de 25 mm plaat versie. Die plaat gaf betere resultaten op het gebied van Damping loss factor, voor ons een bepalend factor voor demping van grote panelen in de jachtbouw.

ASM

Mwoch wat zal het, ik heb even gerekend en denk dat bij 15 euro voor 4 met verzenden erbij ook te doen is.
Ben zeker geinteresseerd eens te horen of het verschil maakt. Via mijn werk heb ik nog 10-tallen mogelijkheden van ondersteuningsmaterialen, allen met een eigen functie

bert stoltenborg

Ik heb even gegoogled, maar ik krijg alleen maar onzinresultaten over dat masterbase.
Het ontkoppelt tussen de 15 en 15000 Hz ofzo?
Dat kan nooit. Je ziet ook geen metingen, alleen maar een hoop blabla  ;D.

Ontkoppeling heeft te maken met een resonantiefrequentie, en met invering van een materiaal.
Het zou leuk zijn als er een materiaal was dat over 10 octaven werkt, als je dat uitvindt ben je meteen rijk.

Wat heeft de OP uitgevonden over die "damping loss factor"? Wat is dat eigenlijk?
Ik bazel maar wat.

ASM

Beste,

Quote from: bert stoltenborg on July 29, 2014, 22:27:31
Ik heb even gegoogled, maar ik krijg alleen maar onzinresultaten over dat masterbase.
Het ontkoppelt tussen de 15 en 15000 Hz ofzo?
Dat kan nooit. Je ziet ook geen metingen, alleen maar een hoop blabla  ;D.

Ontkoppeling heeft te maken met een resonantiefrequentie, en met invering van een materiaal.
Het zou leuk zijn als er een materiaal was dat over 10 octaven werkt, als je dat uitvindt ben je meteen rijk.

Wat heeft de OP uitgevonden over die "damping loss factor"? Wat is dat eigenlijk?

Ik weet het, ik vond ook geen 'bewijs' van de werking, maar als ik her en der lees dan maakt het bij sommige mensen wel wat uit. Nu wil ik niet ingaan op de physica erachter, want daar zijn ook weer een 10-tal meningen over. Vandaar testsetjes voor een lage prijs, baat het niet, dan schaadt het maar een klein beetje. Wel weet ik dat de platen die ik hier heb zijn voorzien van speciale 'spheres', dit zijn kleine bolletjes in de honingraat profielen. Een nieuwe toepassing en ik geloof dat Masterbase dat ook heeft. Equivalente produkten, of mensen die gewoon honingraat paneel hebben, zullen deze vulling niet hebben. Uit onze testen blijkt dat die vulling goed werkt, de damping stijgt met 75%...

Wat bedoel je met OP ?

Damping loss factor is het vermogen van een materiaal om een deel van de (trillings)energie om te zetten in warmte, anders dan doorgeven. Voor ons is dat een zer belangrijke factor in het gebruikte constructiemateriaal van een jacht. Hoe hoger de DLF, des te minder geluid en trillingen aan boord op locaties (ver) van de motorkamer.

Zo hebben wij een berg materialen getest op deze DLF met zeeeeer interessante waardes en nieuwe materialen. Ik denk dat de audio wereld hier ook wel uit kan profiteren, maar wellicht dat het al ergens in zit, ben een leek op High End gebied.

Mijn gedachtes voor het Masterbase materiaal, hogere DLF, stijve voetjes dus een stijve/stabiele ondergrond, honingraat profiel helpt ook verdelen van de energie, aar zou eigenlijk in combinatie met een ontkoppeler gebruikt moeten worden. Ik heb wel wat ideetjes daarvoor...... zoek eigenlijk iemand die een goed ruimte en High End spullen heeft om eens te experimenteren.
 

bert stoltenborg

Hoe testen jullie dat dan?
En bedoel je isolatie van luchtgeluid of van contactgeluid? .
OP is original poster, ik heb teveel op engelse forums vertoefd, blijkbaar.  :)
Ik bazel maar wat.

ASM

DLF of eigenlijk modale demping, wordt bij ons onder kamertemperatuur getest met een impacthamer en versnellingsopnemers. Door de input en de output te meten (op verschillende random plaatsen) en middels speciale LMS software een berekening daaroverheen te gooien, komen we op een modale demping. De DLF (Damping Loss Factor) is dan 2x modale damping.

ASM

O, en het is in eerste instantie voor constructiegeluid, maar helpt ook bij het luchtgeluid gedeelte. Een hogere DLF zorgt ervoor dat de resonantie frequentie respons, zogenaamde 'dip' in de massawet curve, wordt gedempt (oftewel er is veel minder nadelig effect voor de luchtgeluidsreductie in een bepaalde frequentie, welke afhankelijk is van het type materiaal en de dikte).

bert stoltenborg

Quote from: ASM on July 31, 2014, 13:46:10
O, en het is in eerste instantie voor constructiegeluid, maar helpt ook bij het luchtgeluid gedeelte. Een hogere DLF zorgt ervoor dat de resonantie frequentie respons, zogenaamde 'dip' in de massawet curve, wordt gedempt (oftewel er is veel minder nadelig effect voor de luchtgeluidsreductie in een bepaalde frequentie, welke afhankelijk is van het type materiaal en de dikte).

Ja, dat is wat constraint layer damping ook doet, zoals Green Glue, het dempt de resonantiefrequentiedip en de coincidentiedip.
Ik bazel maar wat.

ASM

YUP constraint layer damping, hoor het al, ook verstand van zaken. We gebruiken trouwens de free-free hanging methode op 1 x 0.7 m panelen, mocht dat nog iets toevoegen. We hebben letterlijk 10-tallen soorten damping getest, constaint layer maar ook single layer, op verschillende plaatmaterialen. Ik heb nog een aantal ideen die best wel eens zouden werken bij bv plateaus voor racks of onder platenspelers of andere audio apparatuur.

Deleted Member 2

Quote from: ASM on August  1, 2014, 09:32:24
YUP constraint layer damping, hoor het al, ook verstand van zaken. We gebruiken trouwens de free-free hanging methode op 1 x 0.7 m panelen, mocht dat nog iets toevoegen. We hebben letterlijk 10-tallen soorten damping getest, constaint layer maar ook single layer, op verschillende plaatmaterialen. Ik heb nog een aantal ideen die best wel eens zouden werken bij bv plateaus voor racks of onder platenspelers of andere audio apparatuur.

Voor een draaitafel ben ik aan het experimenteren geweest. Het heeft geresulteerd in een constructie van een stalen onderstel als drager voor een sandwich van twee tegels graniet met een vel sorbothane er tussen in.
Gehoormatig gaf dit een grote winst in SQ t.o.v. een blad met lage massa (honingraat vulling), massief beuken 35 mm en berken multiplex 36mm.
Het toepassen van masterbase tussen dragend oppervlak en de voeten van de draaitafel bracht qua SQ niets.

ASM

Klinkt als een mooie constrained layer damping door het Sorbothane, ik ben een soortgelijk iets aan het ontwikkelen, maar het product is nog niet op de markt. De voetjes van Masterbase, tja ieder heeft zijn eigen mening en gehoor. Weet wel dat de plaat die ik hier heb is voorzien van speciale dampingsbolletjes IN het honingraat.

Deleted Member 2

Quote from: ASM on August  1, 2014, 15:38:43
Klinkt als een mooie constrained layer damping door het Sorbothane, ik ben een soortgelijk iets aan het ontwikkelen, maar het product is nog niet op de markt. De voetjes van Masterbase, tja ieder heeft zijn eigen mening en gehoor. Weet wel dat de plaat die ik hier heb is voorzien van speciale dampingsbolletjes IN het honingraat.

Als iets aan het ontwikkelen bent dat met massa werkt om de energie te beheersen, wens ik je een sterke rug. De 2 stukken graniet wegen 50 kilogram bij elkaar ;D De sorbothane is afgestemd op dat gewicht.

Ik heb het vermoeden dat het beheersen van de resonanties bij draaitafels key is om het te laten klinken zoals je dat graag wilt. Te veel demping en het klinkt saai en levenloos; te weinig en er is kleuring.

Bij alle andere componenten is het zaak om de resonanties te dempen.
Er bestaat onder audioliefhebbers een groot en onuitroeibaar misverstand: het diepgewortelde misverstand dat spikes dempen.
Ook over wat masterbase nou eigenlijk doet is veel onbekend.

Dus ik zou zeggen: leef je uit. ;)

ASM

Ja het spikes verhaal.... het blijft gewoon een starre verbinding met de ondergrond, geen ontkoppeling.
Aangaande de plaat, ik ga niet naar 80 kg graniet kijken... dat is me te gortig. UIteraard is meer AFGEVEERDE massa beter, je kunt je opstelling dat heel kritisch maken, oftewel een hele lage eigenfrequentie, om alle frequenties daarboven maar te kunnen dempen door trillingsdempers. Is een verhouding van stijfheid van de dempers en afgeveerde massa... de massa niet te hoog, dan aanpassingen aan de dempers. In combinatie met een heel goede gedempte plaat, krijgt men een suprieur systeem.

De Masterbase voetjes hebben een hoge interne demping, maar blijft idd wel een starre koppeling naar het onderliggende.

Er is een hele simpele regel; zorg dat een trillingsdemper tussen dynamisch stijve en zware massa's komt te zitten, dan werkt hij op zijn optimum.

Deleted Member 2


ASM

haha nee niet echt he... meten is weten, ervaring en gehoor is voor een ieder anders. Nogmaals, zou graag eens een setje proberen bij iemand die alles al een beetje op orde heeft en High End spullen heeft staan, zodat apparatuur. speakers en kabels niet meet de zwakke link kunnen zijn,