Vera Lite -> RFXtrx433e -> Somfy

Started by Jep, July 20, 2014, 21:14:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

Hallo!

Een paar dagen geleden heb ik de RFXtrx433e binnen gekregen. Deze heb ik gekocht om mijn Somfy RTS schermen te kunnen bedienen via de Vera Lite.

Eigenlijk had ik dat al voor elkaar door een Fibaro inbouwmodule met dubbele schakelaar op het printplaatje van een RTS handzender te solderen en op alle drie de zonneschermen te koppelen. Zo kon ik alle drie de schermen tegelijk in- en uitrollen.

Met de RFX gaat dat een stuk mooier. Die koppel je op elk zonnescherm door de procedure te volgen voor het toevoegen van een extra RTS handzender. Dat kan met het RFX manager programma. Elk scherm geef je een eigen ID. Vanuit dat programma kunnen de schermen vervolgens al bediend worden.

Het is leuk om te zien dat, zodra de RFX op de PC is aangesloten en de RFX manager is opgestart, die meteen signalen oppikt van (in mijn geval) onze Cresta weerstation en soortgelijke zendertjes verderop in de buurt. Er zijn overigens veel meer protocollen die via de RFX met de Vera kunnen worden gecommuniceerd (Kaku, Home easy, ...).

Vervolgens moet de RFX (via USB) op de Vera geïnstalleerd worden. Daarvoor moeten een aantal luup files naar de Vera worden gekopieerd. Het was even tobben om uit te vinden dat de link in de handleiding van de RFX naar oude files verwijst, waarmee niet het Somfy RTS protocol kan worden gebruikt. Uiteindelijk had ik het werkend.

Via de RFXtrx controller device in de Vera, kan voor elk scherm een apart 'zonnescherm device' aangemaakt worden. Even de juiste settings overnemen die met het RFX manager programma zijn aangemaakt en het werkt. Ook hier was het eerst even puzzelen om uiteindelijk te ontdekken dat het ID in de RFX manager een hexadecimaal getal betreft en in de Vera moet dat ID als decimaal getal worden ingevoerd... Een online hex/dec convertertje bood hier uitkomst.

De laatste stap voor mij was het toevoegen van de Somfy bediening in de SQ Remote op de IPad. Zie bijgevoegd plaatje.

Ik kan nu alle schermen onafhankelijk van elkaar bedienen en met de zelfde functies als de standaard Somfy RTS afstandsbediening.

Met de RFX in gebruik kan ik overigens ook weer een paar oude afstandsbedieningen en tussenstekkers van Kaku en Home Easy van stal halen.


Groeten, Jep
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.