Mac Mini voor Media hoe en wat?

Started by PorscheHD, July 17, 2014, 20:18:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PorscheHD

Goed,

Ik gebruik nu een Apple TV en loop toch steeds weer tegen wat beperkingen aan wat betreft bestandsformaten etc.

Nu zat ik te denken om de iMac te verkopen en daar een Mac mini voor aan de tv voor in de plaats te nemen. iMac als desktop gebruik ik nauwelijks (iPad) en staat er puur voor de media etc

Ik wil dus een Mac Mini als media speler gaan gebruiken voor High res audio en Full HD films series etc al gaat het omzetten met Subler en iTunes prima dus in dat opzicht veranderd er niks.

De grootste reden is dus de Mac Mini kunnen aansluiten via USB naar de DAC en meer kwaliteit in het geheel te krijgen.

Iemand tips en tricks moet ik nog letten op welk model ik neem? En iemand die mij kan vertellen of het vanaf de bank nog goed werken is zo nu en dan (max 3 meter afstand) op mijn 46inch Full HD Philips tv? Welke software is het makkelijkste? Al kan ik me voorstellen dat de series en films nog prima via iTunes zou werken inc de Remote App.

Alleen de High res Audio kan dan niet via iTunes geloof ik......

5061

Denk daar ook aan, maar ik wacht even omdat ik het vermoeden heb dat er opvolger van de MacMini aan zit te komen.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

PorscheHD

Heb nu een imac uit 2009 en die is nog lang niet te traag dus hoef zeker niet de snelste te hebben denk ik.....

PorscheHD


WickedGame

Mac Mini als mediaspeler is geweldig! Heb het bij mijn ouders neergezet en XMBC op geinstalleerd. Daarbij hebben ik de ipad voor hun als bedieningsunit ingesteld. Nu is het gewoon op de ipad selecteren wat ze willen zien en gaan met die banaan. Het gemak dient de mens  ;D

Volgens mij dient je wel rekening te houden met de chipset/videokaart. Dit dient geloof ik als ik het mij even goed herinner een HD4000 te zijn of nieuwer (correct me if i'm wrong). Verder windows installeren, omdat OSx geen DTS ondersteuning heeft.

twani

#5
Quote from: PorscheHD on July 21, 2014, 08:24:28
Een i5 is toch snel genoeg?
Zodra je SSD monteert zéker.

Ik gebruik zelf Mocha VNC "mirror screen" op de ipad omdat mijn ogen de afstand "bank>55" tv" níet trekken :nopompom:   (Vandaar je bij mij ook geen hdmi kabel naar de tv ziet ;))

Verder tóp zo'n MacMini, de "streamers in het algemeen" voorbíj zeg maar ;)

Zo staat het bij mij..

Kaakberg

Quote from: twani on July 21, 2014, 09:13:47
Zodra je SSD monteert zéker.

Ik gebruik zelf Mocha VNC "mirror screen" op de ipad omdat mijn ogen de afstand "bank>55" tv" níet trekken :nopompom:   (Vandaar je bij mij ook geen hdmi kabel naar de tv ziet ;))

Verder tóp zo'n MacMini, de "streamers in het algemeen" voorbíj zeg maar ;)

Zo staat het bij mij..

Waar komt je muziek vandaan? Streaming dienst?

paaj

Ik gebruik hem slechts voor muziek (oude C2D versie), en dan alleen iTunes plus de Remote app, maar alles is in principe mogelijk. Welke diensten gebruik je?

High Res audio kan ook in iTunes als het in Apple Lossless wordt omgezet (XLD kan dat goed) en je iets als BitPerfect gebruikt (of de veel duurdere alternatieven zoals PureMusic en Amarra) om automatisch de systeem-samplerates te switchen, dat doet iTunes nog steeds niet zelf geloof ik.

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Richi

Hier speelt sinds 2011 een Mac Mini i7 met twee maal 750Gb ingebouwd (was toen de server versie). Het draait als een tierelier. Films via XBMC, ook DTS, dus ik zou niet weten waarom je Windows zou moeten installeren. Muziek speel ik via iTunes in combinatie met Audirvana Plus. Alle bediening gebeurt via de iPad.

Eigenlijk zijn er nooit problemen. XBMC speelt automatisch in surround via de ingebouwde optische uitgang naar de Aragon Stage One. iTunes/Audirvana speelt via USB naar de Chord Hugo. Het werkt allemaal perfect en het zit elkaar niet in de weg.

Ik zet wel altijd XBMC uit als ik geen film speel, ook om zoveel mogelijk geheugen voor Audirvana vrij te hebben. De Mac Mini staat 24/7 aan omdat er veel muziek en internet radio op wordt geluisterd. Spotify luister ik ook wel eens, maar meestal gewoon internet radio.

Aangezien ik geen HD receiver heb, weet ik niet of en hoe het werkt met Dolby HD en DTS HD.

Bij iTunes updates moet je wel even eerst checken of er een nieuwe versie van Audirvana nodig is. Dus wacht ik een tijdje met de installatie van nieuwe iTunes versies.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

twani

Quote from: smacdab on July 21, 2014, 11:19:56
Waar komt je muziek vandaan? Streaming dienst?
Ik weet wat je wil zeggen, maar een MacMini is wel wat (veel) méér dan zo'n relatief domme en té dúre standalone streamer.

PorscheHD

Heb er 1 uit 2011 gevonden 16gb werkgeheugen.
Al mijn media staat net als nu op een externe schijf dat blijf ik zo doen.



Ik gebruik als stream dienst alleen netflix. Rest staat allemaal op de externe hdd.

Dus een goeie?




Richi

Lijkt mij voldoende krachtig. Zelf heb ik een i7, maar ik heb wel eens gelezen dat de i5 nog beter geschikt is voor multimedia toepassingen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

road rebel

#12
Ik heb een hele tijd een late 2012 i5 macmini hiervoor gebruikt.
Geen ssd erin want ik vind geen meerwaarde voor multimedia (andere macmini voor gewone werk heeft wel ssd), wel upgrade naar 16gb ram want dat maakte wel een verschil met amarra en voor stabiliteit.

High res audio in iTunes kan via alac (omzetten met XLD), die speel je bitperfect af met bitperfect, amara enz... De ene is een addon voor iTunes, de andere een aparte speler.
Zelf gebruikte ik uiteindelijk alleen de squeezebox client squeezelite omdat ik geen verschil kon horen en het gebruiksgemak ligt hoger.

Voor video gebruikte ik xbmc maar sinds de laatste versies van plex (sinds 1jaar) vond ik er alle functies van xbmc terug maar dan met een scherpere GUI, minder (geen) crashes en extra functies zoals automatische download van ondertitels, verder kijken op iPad enz.

Al het geluid van xbmc en plex liep via optisch terwijl de Mac omgeving (iTunes enz) via USB liep. Dat werkte wel feilloos.

Toen wou ik graag DTS-HD ma en de andere HD surroundgeluid formaten en dat kan niet met osX.
Bovendien was ik een Linux NAS beu (Qnap of synology) want time machine werkte 3x op4 en telkens je een crash hebt dan zit je daar met ext4 en merkeigen geformatteerde schijven.

Nu heb ik de Mac mini centraal met 1)squeezebox server en 2)plex media server.
Eraan hangt een sharkoon usb3.0 "raid" waarvan voeding en ventilatoren vervangen zijn en bitumen zijn aangebracht; de schijven zijn in gewone Mac formaat hfs-journaled in JBOD, dus blijven altijd toegankelijk.

Ik heb ernaast een nuc (2820) gekocht als plex client op Linux en die kan wel DTS-HD. Voor audio hoop ik op een Hi-Rez sonos die ik dan voor het hele huis zou inzetten.

Ik vraag me dus af of je niet beter de iMac als server inzet en er een goedkope client neerzet. Je zou ook plex op Apple tv kunnen proberen want die ligt er nu toch.

Macmini vanaf de bank bedienen kan je vergeten, tenzij met een vnc op iPad, maar dat werkt niet altijd 100% en is niet vrouwvriendelijk.

Robert T

Hier nog een mini gebruikert... maar dan alleen voor audio. Gebruik de Mid2010 versie maar heb 'm ge-upgrade met SSD en 8GB RAM.

Ooit begonnen met Plex en later XBMC. Wat me verbaast is dat niemand iets zegt over de beeldkwaliteit daarvan. Ik kreeg het niet voor elkaar om 24p materiaal HELEMAAL vloeiend weer te geven (dit is al jaren terug inmiddels) en dus ben ik overgestapt op een Dune voor video, dat was voor mij  enorm veel beter dan de mini. Vond het jammer gezien Plex/XBMC er enorm mooi uitzag/uitziet.

(note: projecteer met Sony VW95)

Nu doet de mini dienst als audio machine. Draai met Amarra en gebruik de M2Tech USB naar BNC converter. (DAC in m'n stereo amp). Bediening met iRule / iTunes plugin of gewoon de remote app op iPad.

Enige wat gewoon nog steeds jammer is, is spotify, daar heb ik nog steeds VNC voor nodig en zoals hierboven geschreven is scherm op scherm gewoon niet gebruiksvriendelijk. Heb nog een SBT werkeloos in de kast staan, denk dat ik die maar terug ga plaatsen voor alleen spotify zodat ik de logitech app in iRule kan openen (of afzonderlijk kan draaien).

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Richi

Spotify op de Mac Mini kan je toch gewoon bedienen vanaf je iPad met de Remoteless app? Werkt bij mij prima.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

twani

Quote from: Richi on July 22, 2014, 14:48:34
Spotify op de Mac Mini kan je toch gewoon bedienen vanaf je iPad met de Remoteless app? Werkt bij mij prima.
Zeker, hier ook ;)

Wat is dan de iTunes plugin en iRule?

Richi

iRule heb ik net bekeken, is een remote app a la Philips Pronto, maar dan voor smartphones.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

NewHT

Quote from: Richi on July 22, 2014, 14:48:34
Spotify op de Mac Mini kan je toch gewoon bedienen vanaf je iPad met de Remoteless app? Werkt bij mij prima.

Hier de app "Spot Remote." Werkt als een zonnetje met de mini. Enige nadeel is dat hij de Mac niet uit sluimerstand weet te halen.


PorscheHD

Nou de Mini draait. Typ nu op de tv ;)

Ik ga alles gewoon met Remote via iTunes blijven doen op de High Res Audio na. Hier gebruik ik Auddrivana voor tot ik wat beters weet..... ook gewoon een aparte bibliotheek met high res audio zeg maar.

Grootse zorg is even..... hoe krijg ik netflix erop?

En kan ik lettertypes wat vergroten in OSX?

Richi

Quote from: PorscheHD on July 22, 2014, 21:16:05
En kan ik lettertypes wat vergroten in OSX?
Een van de toetsen linksonder op je toetsenbord ingedrukt houden en de muis omhoog slepen geloof ik (zit niet achter de mac nu). Dan verander je de zoom. Erg handig als je op de tv werkt.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

paaj

Je hoeft niets meer met de bureaublad interface te doen. Koop BitPerfect erbij en iTunes kan dan dienst blijven doen als speelprogramma met Remote.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

twani

Quote from: paaj on July 22, 2014, 23:16:11
Je hoeft niets meer met de bureaublad interface te doen. Koop BitPerfect erbij en iTunes kan dan dienst blijven doen als speelprogramma met Remote.
Zo gaat dat hier ook, precies ook dé reden dat ik voor BitPerfect ben gegaan en niet voor Puremusic of Nirvana oid.

KIS zeg maar.

Richi

Audirvana Plus werkt perfect samen met remote hoor. Ik vind de geluidskwaliteit beter dan BitPerfect. In combinatie met iTunes kan ik al mijn bestanden afspelen: Apple Lossless 44.1-192khz en DSD. Ik heb nooit VNC nodig om muziek af te spelen. Zoek maar eens op Audirvana Plus iTunes integration mode.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

PorscheHD

Ma voor high res gebruik ik hem liever stand alone vond dat beter klinken. Misschien bit perfrct voor de rest. Standaard flac zet ik om naar apple lossless en 24/96 etc  speel ik af in Audrivana.

Maar netflix iemand?


PorscheHD

Goed heb BitPerfect geïnstalleerd. Hoe in te stellen?

Als ik het goef begrijp zet ik mijn Flacs gewoon om naar Apple Lossless en speelt ie de 24/96 bestanden gewoon af via iTunes naar Mijn USB Dac?

Dan heb ik dat Audriavanna niet nodig dus.