Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

watch you

Hier kwam ik dus ook gister pas achter , dus gauw de verkoop van mijn oude reciever gecanceld
en die ga ik er nu bij gebruiken voor de andere kanalen .
Dat is overigens de Denon 2113

watch you

Helaas een eerste valkuil tegen gekomen zojuist , ik heb voor de Bostons's a23 plafond beugels gekocht ( Newstar SPEAKER-W100 )
Deze waren leuk geprijsd en kunnen speakers tot 5 kilo hebben .
Helaas zakken ze zelfs al door in de kantelpunten (van de beugel) bij deze speakers (1,94 kilo) .
Nu hebben de Boston's helaas maar aan 1 kant een keyhole dus het zou mooier zijn geweest als er aan de andere kant ook een zat om het gewicht mooi te verdelen over de 2 kanten .

Maar dat het zo snel zou doorzakken had ik ook weer niet verwacht .
ik zou graag de speakers plat of gekanteld willen uitproberen ,om te kijken wat het beste klinkt .
Vandaar dat deze beugels mij ideaal leken . helaas word het alleen kantelen en ik vind ze persoonlijk ook niet echt heel veilig overkomen.

Weet iemand hier nog een makkelijke en betaalbaar  idee om dit probleem te tackelen ?

En ik doe het liever niet maar zou het kwaad kunnen voor het klankbeeld om in de speakers te schroeven ?









master30

Quote from: watch you on February 10, 2016, 22:18:48
Helaas een eerste valkuil tegen gekomen zojuist , ik heb voor de Bostons's a23 plafond beugels gekocht ( Newstar SPEAKER-W100 )
Deze waren leuk geprijsd en kunnen speakers tot 5 kilo hebben .
Helaas zakken ze zelfs al door in de kantelpunten (van de beugel) bij deze speakers (1,94 kilo) .
Nu hebben de Boston's helaas maar aan 1 kant een keyhole dus het zou mooier zijn geweest als er aan de andere kant ook een zat om het gewicht mooi te verdelen over de 2 kanten .

Maar dat het zo snel zou doorzakken had ik ook weer niet verwacht .
ik zou graag de speakers plat of gekanteld willen uitproberen ,om te kijken wat het beste klinkt .
Vandaar dat deze beugels mij ideaal leken . helaas word het alleen kantelen en ik vind ze persoonlijk ook niet echt heel veilig overkomen.

Weet iemand hier nog een makkelijke en betaalbaar  idee om dit probleem te tackelen ?

En ik doe het liever niet maar zou het kwaad kunnen voor het klankbeeld om in de speakers te schroeven ?

Een dikke zelftapper erbij in draaien ergens?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

VlisChris

Quote from: c20v on January  8, 2016, 22:19:18
Het zal me ook benieuwen of die update doorgaat...
Voorlopig heb ik vanmiddag definitief atmos geadopteerd en een set Dali Phantom E-50`s ingebouwd:



Gaten zagen en kabel trekken:


Fitten:


En het eindresultaat:




Uit interesse: hoe bevallen die?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jaco

Quote from: watch you on February 10, 2016, 22:18:48
Weet iemand hier nog een makkelijke en betaalbaar  idee om dit probleem te tackelen ?
Ik had het makkelijker, ik heb genelec speakers en een beugel van hun zelf: 8000-422B  Alleen is die wel duur..

Je moet volgens mij ook het juiste punt op de speaker vinden waar de verbinding het minste moment heeft. Dat zal midden op de achterkant zijn ongeveer.

Is dit de achterkant:


Dan moet je die vierkante montage plaat met 1 gat vastmaken aan het ophangpunt, en ik zou in de andere toch maar een zelftapper schroeven net aan de andere kant van de bas reflex poort.
Als je alleen het op het originele punt monteerd heeft elke beugel wel veel moment te verwerken..

master30

Of kijk is naar Vogel Bek100 of vlb 100
Vaak voor 10€ op mp te vinden.
Zeer stevige muurbeugel, die je ook aan het plafond kan gebruiken.
Je moet dan de beugel aan de bovenkant van je speaker maken.

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

watch you

Bedankt Jaco & Master 30 voor het meedenken !

Het heeft me uit me tunnelvisie gehaald haha , ik heb nu oogjes in de originele schroefgaten gedaan bij het vierkante blok
waar ook de kabels worden aangesloten .
Hierdoor is het gewicht veel meer in evenwicht en ga ik met kettingkjes aan de slag .
Dit geeft me kwa veiligheid ook veel meer vertrouwen als de beugel alleen .
want ik vind de beugel wel zwakjes persoonlijk .

En ik heb ook niet extra in de speakers hoeven schroeven  :)

Zo blijkt maar weer dat een forum soms zo handig kan zijn , en achteraf denk je oja dat ik daar niet zelf aan gedacht heb haha


Nu zit ik persoonlijk nog steeds met een vraagstuk over de plaatsing van de speakers .
En dan vooral over de richting van de woofers & tweeters
Ik heb heel simpel in paint even wat opstellingen getekend , en ik vroeg me dus af of de leden die al langer atmos hebben
ervaring hebben met deze opstellingen en wat daaruit het handigst blijkt te zijn .

Want in eerste instantie wilde ik voor 1 gaan .
Maar zie ook wel in sommige situatie dat alle 4 de speakers aan het plafond naar de luisterplek zijn gericht zoals bijvoorbeeld 3
De grote rondjes moeten de woofers voorstellen , kleine tweeters
Ik kan hier weinig duidelijkheid over vinden kwa informatie .

Nogmaals bedankt voor het meedenken !

Robbo

Gisteren op de IBC bij Dolby een Atmos demo gehad.  Ook demonstreerde ze het verschil tussen standaard 7.1, upfiring 7.14 en ceiling 7.1.4 en wisselde deze af tijdens de demo. 

De ceiling speakers vond ik wat overheersend, maar wellicht is dat met finetuning te verbeteren.  De upfiring waren verrassend goed en had in deze demo mijn voorkeur.  Het verschil tussen standaard 7.1 (vloerstaanders) en Atmos was zeer duidelijk, Atmos biedt zoals verwacht een 'laag' geluid meer.

s.t.

#1283
Als ik de prijzen vergelijk van de hifi merken voor plafond inbouw met speakers voor in de auto dan zie ik een groot prijs verschil. Auto speakers zijn ook inbouw speakers, en meestal een stuk goedkoper. Kwaliteit van auto speakers kan erg hoog zijn, zou je die ook kunnen gebruiken voor Atmos plafond speakers?

Kjelt

Quote from: Robbo on February 11, 2016, 13:58:08
Gisteren op de IBC bij Dolby een Atmos demo gehad.  Ook demonstreerde ze het verschil tussen standaard 7.1, upfiring 7.14 en ceiling 7.1.4 en wisselde deze af tijdens de demo. 
De ceiling speakers vond ik wat overheersend, maar wellicht is dat met finetuning te verbeteren.  De upfiring waren verrassend goed en had in deze demo mijn voorkeur.
Je zult dan wel een hele goede plafondreflectie en zeer nauwkeurige speakerplaatsing willen hebben om het goed te krijgen. Best lastig lijkt me.
Herken het trouwens niet dat plafondspeakers overheersen, wellicht dat ze express na calibratie er een paar dB bij hebben gezet voor de demo ;)
Als het goed gecalibreerd is is het een echte bubble met de overige surround speakers.

jaco

Quote from: watch you on February 11, 2016, 12:05:57
Nu zit ik persoonlijk nog steeds met een vraagstuk over de plaatsing van de speakers .
En dan vooral over de richting van de woofers & tweeters
Ik heb heel simpel in paint even wat opstellingen getekend , en ik vroeg me dus af of de leden die al langer atmos hebben
ervaring hebben met deze opstellingen en wat daaruit het handigst blijkt te zijn .

Want in eerste instantie wilde ik voor 1 gaan .
Maar zie ook wel in sommige situatie dat alle 4 de speakers aan het plafond naar de luisterplek zijn gericht zoals bijvoorbeeld 3
De grote rondjes moeten de woofers voorstellen , kleine tweeters
Ik kan hier weinig duidelijkheid over vinden kwa informatie .

Nogmaals bedankt voor het meedenken !

Ik zou de orientatie van een speaker niet aanpassen. Tweeter boven woofer onder en zo op je richten.
Als je dit niet doet veranderd het afstraal gedrag.

Ga je front heigh en rear heigh doen ?
Bij D&M devices heb je dan 1x setup voor Atmos, DTS:X en Auro3d

watch you

nee woofer beneden en tweeter boven zou ik nooit veranderen :D

de gemaakte opstelling in paint was meer of de voor (plafond ) en achter (plafond ) allebei een kant op gericht zouden moeten of allebei naar de luisterpositie gericht

Ik ga zoals dolby het ook aangeeft in de handleiding voor een soort vierkant boven de luisterpositie
een beetje zoals de paint afbeeldingen .

Ik dacht gelezen te hebben (mits ik me niet vergis ) dat dolby daar de voorkeur aan gaf ipv front heigh & rear high

Ik heb de afgelopen dagen zoveel gelezen dat ik het soms ook door elkaar haal haha

Wat zijn jou ervaringen met front heigh & rear high ?


jaco

Die dolby grafieken moet je niet te letterlijk nemen. Het gaat om de hoek ten opzichte van je luister positie. Er staat wel ergens een diagram in deze thread, of anders eenlink naar een home theater pdf openen en lezen.

Ik heb zelf front height en top mid. Rear heigh kan helaas niet door de bouw van mijn ht ruimte. Top rear kan ik nog wel doen.

s.t.

#1288
Interessant om te lezen: http://www.audioholics.com/audio-technologies/immersive-audio-loudspeaker-layouts

De berekeningen in dit artikel laten zien dat in kleinere HT kamers het interessant is om te kijken naar height(presence) channels ipv in ceiling. Dit betekent dat je dan ook makkelijker matching speakers kunt gebruiken en dat je meerdere geluidsformaten (bijv Auro) kan ondersteunen. Heeft iemand hier al mee geëxperimenteerd?

jaco

Dt klopt bij mij ook, ik heb front height gekozen en dat zit qua hoek ook ongeveer op top front.

Alleen komen de diagrammen met de Yamaha presense speaker niet overeen met wat dolby wil. Die plaatsen de hoogte kanalen in lijn met de link en recht speaker, en niet meer naar buiten.
Ik zou liever de dolby specificaties volgen dan de oude presense opstelling.

VincentG

Gisteravond een film met Atmos gezien / gehoord.
Maakt het meer een surround sound dome ipv dat geluiden heel duidelijk uit een bepaalde speaker lijken te komen. Mis alleen wel laag gepositioneerde geluiden. Als je door een riviertje loopt, wil ik het klotsende water onder me horen en niet boven me.
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

wackid

Kwam dit op een ander forum tegen. Voor diegene die net als ik zich ook aan het voorbereiden zijn op Atmos.

Rekenmodule voor optimale Atmos luidspreker plaatsing.

https://drive.google.com/file/d/0B5m3c7bSb8cDY1FwM2EtTW5vcTA/view?usp=docslist_api

Staaled

Sinds een weekje heb ik een Atmos setup met plafondspeakers.
Geplaatst naar de mogelijkheden , maar redelijk optimaal.

Als ik nu kijk hoeveel True HD titels ik bezit is dat minder dan 1 op 5.
Verreweg het meeste komt uit op DTS HD Master.
DTS:X en Neural schijnt minder strikt te zijn waar het speakerplaatsing betreft.
Netflix doet wel weer aan DD+.

Dus aan degenen die twijfelen over 3D audio omdat Dolby voorschrijft dat het zo en niet anders hoort , ik zou er niet té zwaar aan tillen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

wackid

Schijnt toch wel uit te maken als je voor 7.1.4 setup gaat.

Avsforum staat vol met voorbeelden. Soms ook om gek van te worden.
Maar een leidraad is altijd handig toch?

Staaled

#1294
Zeker.
Maar het is idd verwarrend, zeker als 3 formats om (speaker)posities concurreren.

Het mooie van 3D audio zou moeten zijn dat een ruimte echt in kaart wordt gebracht , het "remapping" a la Trinnov , om vervolgens alle speakers optimaal te benutten.
Mogelijk gaat ADSY hier iets mee doen. Er zijn geruchten. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

wackid

#1295
Ja idd geen eenheidsworst, denk zelf dat auro3d het niet gaat redden, hoewel deze het erg goed zou doen met upmixen voor stereo muziek.

Hmzzz zou bijna zeggen ik wacht tot de Adsy geruchten werkelijkheid zijn. Maar zo lang kan ik niet wachten voor een Receiver upgrade :)
Onkyo Rz3000 met Audessey en remapping.... Wishful thinking lijkt me.

Staaled

Onkyo zit momenteel iig niet in het ADSY kamp.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MaxxMark

Quote from: wackid on March  1, 2016, 09:53:11
Schijnt toch wel uit te maken als je voor 7.1.4 setup gaat.

Avsforum staat vol met voorbeelden. Soms ook om gek van te worden.
Maar een leidraad is altijd handig toch?

Heb je een linkje naar een (of meerdere) van die threads?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

wackid

#1298
Weet dat Onkyo en Audessey geen samenwerking meer heeft. Hou daarom nog maar even vast aan mijn NR709.


Hier het draadje van AVS

http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1574386-official-dolby-atmos-thread-home-theater-version.html

Egbert1965

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met de BOWERS & WILKINS AM-1 als Atmos plafond luidsprekers?
Zit al een beugel aan ik heb gehoord dat Stassen deze ook als Atmos luidsprekers gebruikt in 1 van hun luisterruimtes.
Marantz SR7010 - Sony UBP-X800 - PS4 - HiMedia media player - Epson TW9400W