Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marcel1970

Quote from: Erik on December 18, 2014, 18:24:53
Hebben jullie allemaal een eigen kamer hiervoor? Lijkt me niet iets wat je even in je huiskamer plaatst vooral de WAF lijkt me erg laag.
Gewoon iedere vrijdag een bloemetje meenemen  ;)
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

jaco

Toen ik nog alleen woonde stond alles in de woonkamer.
Nu gelukkig dedicated kamer, zou nooit meer anders willen.

denoontje


Quote from: Erik on December 18, 2014, 18:24:53
Hebben jullie allemaal een eigen kamer hiervoor? Lijkt me niet iets wat je even in je huiskamer plaatst vooral de WAF lijkt me erg laag.


Bose cubes[emoji56][emoji56][emoji48]


MaxxMark

Is er iemand met "hands on experience" die kan vertellen hoe het nu precies zit qua aansluitmogelijkheden/doorlussen naar andere verstekers?

Uit de diverse bronnen blijkt dat niet alle versterkers altijd de volledige amp capaciteit hebben om alle speakers op 1 versterker aan te sluiten. Dus dat er een extra versterker nodig is voor een aantal kanalen.

Maar houdt dit dan ook in dat je voor een 7.2.4 (11.2) opstelling expliciet een Atmos versterker moet kopen met aanduiding 7.2.4?

Of kan je ook af andere versterker die Atmos ondersteunt, welke je kunt uitbreiden door bijv een 2e (non atmos versterker) als 2e amp te gebruiken?

In zo'n geval zou het namelijk voor mij bijvoorbeeld reuze interessant zijn om een eenvoudige Atmos ondersteunende versterker te nemen, en mijn huidige versterker om de extra kanalen aan te sturen. Maar mij wordt nergens duidelijk hoe dit exact zit.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

Volgens mij kan het alleen met aanvullende eindversterking. Je zult wel alle kanalen analoog uit moeten voeren uit de Atmos processor.

Ik dacht eerst ook een atmos receiver _voor_ mijn huidige set te kunnen plaatsen en dan de HDMI door te lussen. Maar dit levert niet exact op wat nodig is.
Stel kwa HDMI : bluray --> atmos receiver --> 7.1 setup --> projector
En je sluit de plafond speakers op de atmos receiver aan en je oude 7.1 speakers op de oude 7.1 setup.

Dan zul je wel de hoogte kanalen correct aansturen. Maar in het atmos metadata staat dat bepaalde geluiden niet in de hoofdkanalen moeten komen maar in de plafond kanalen. Met bovenstaande ketting zal je die geluiden zowel in de lage speakers als in de plafond speakers horen.

Misschien dat als je een 8 kanaals analoge verbinding tussen de atmos versterker (pre-outs) en de oude setup (8 kanaals analoog in) doet dat het beter kan werken.

't wordt er niet eenvoudiger mee op deze manier :)

jaco

Ik heb geen hands on met een receiver, ik gebruik een voor versterker met pre-outs en die gaan naar de actieve luidsprekers.

De D&M receivers hebben volgens mij maximaal 9 versterkte uitgangen (denon 5200 bijvoorbeeld)
Dan moet je er een 2 kanaals eind trap op aansluiten, dat deed ik liever dan een oude versterker erbij te gebruiken (als je niet de volume regeling los kunt halen heb je kans dat de gain anders is tussen zacht en luid etc)
Er zal best wel een markt ontstaan voor 2 of 4 kanaals versterkers van de bekende merken voor deze plafond speakers. Hoewel Dolby specificeerd dat je 105 dB moet halen en 20-20.000 Hz zullen het toch wel merendeel kleinere speakers gaan worden. Dus je hebt ook geen 2 of 4 x 250 watt nodig..

MaxxMark

Eigenlijk zouden in de situatie van Riwi er dus "Atmos Addon versterkers" moeten komen die zelf 4 speaker uitgangen hebben (voor de .4) en een optie om het resterende signaal te downmixen naar een 5 of 7(.1) signaal die via HDMI (of coax/optical bij 5.1) door te sturen aan een andere versterker.

Dat lijkt mij een financieel interessant concept.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jaco

Je moet gewoon een nieuwe receiver of voor versterker kopen en de oude meuk wegdoen ;)
In plaats van 7 kanalen zijn het er nu 11 of meer, en dan zit je vast aan wat extra eindversterkers.

Er zijn toch wel losse 2 kanaals eind versterkers ? De meeste merken leveren die nog steeds.

road rebel

Het lijkt mij inderdaad dat centraal een eenheid nodig is die zoveel kanalen als mogelijk/noodzakelijk kan decoderen en processen.
Voor de eindversterking maakt het niet meer uit, je zou die digitaal of analoog moeten aansturen, de vorm maakt dan ook niet uit (UTP/STP kabel, HDMI, spdif, DIN of old school luidsprekerkabel).

Een processing over meerdere toestellen tegelijk laten lopen lijkt mij niet bevorderlijk, ook al zou dat technisch wel moeten kunnen. Stel je voor, 1 toestel brengt al problemen zoals AV-synchronisatie, jitter, HDCP handshakes, plopjes...  :crazy:

Het is wel een interessante reflectie (die een 10tal pagina's geleden ook was gestart): zijn we niet verkeerd bezig met huidige receivers en versterkers Van D&M en co.; zouden we in surround niet beter de  aanpak volgen van JBLsynthesis/crownaudio, Meridian, Linn, lyngdorf, B&O...): processor, UTP/STP output en al dan niet actieve luidsprekers.

Ik ben alleszins aan het twijfelen om luidsprekerkabel nog aan te leggen naast de komende cat 5e/6/7.

MaxxMark

De atmos decoding over meerdere units lijkt mij inderdaad niet de oplossing.

Het ging mij puur om eenvoudig backwands compatible te blijven. Volgens mij kan dat prima als de atomen versterker een normaal 5.1/7.2 signaal over HDMI kan uitsturen. En omdat de atmos vroeg in de chain zit, is delay ook prima daar te regelen en hoeven apparaten verder in de chain zich geen zorgen te maken ;)

Quote from: jaco on December 19, 2014, 06:44:27
Je moet gewoon een nieuwe receiver of voor versterker kopen en de oude meuk wegdoen ;)
In plaats van 7 kanalen zijn het er nu 11 of meer, en dan zit je vast aan wat extra eindversterkers.

Er zijn toch wel losse 2 kanaals eind versterkers ? De meeste merken leveren die nog steeds.

Je hebt wel gelijk, maar als we even rekenen is dat toch wel weer een vrij stevige investering. Én een nieuwe atomen versterker én een eindversterker. Volgens mij ben je dan toch wel snel 2 a 3k kwijt (je extra speakers uiteraard niet meerekenend).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Dirk

Quote from: MaxxMark on December 19, 2014, 09:45:30
Je hebt wel gelijk, maar als we even rekenen is dat toch wel weer een vrij stevige investering. Én een nieuwe atomen versterker én een eindversterker. Volgens mij ben je dan toch wel snel 2 a 3k kwijt (je extra speakers uiteraard niet meerekenend).

losse eindversterkers voor dit type gebruik hoeven ook niet veel te kosten, een Devine D-400 bijvoorbeeld heb je al voor 149€...imo perfect geschikt voor dit soort toepassingen, rest je nog wat meer budget om in echt belangrijke zaken (pre/pro en speakers) te steken  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jaco

Quote from: MaxxMark on December 19, 2014, 09:45:30
Je hebt wel gelijk, maar als we even rekenen is dat toch wel weer een vrij stevige investering. Én een nieuwe atomen versterker én een eindversterker. Volgens mij ben je dan toch wel snel 2 a 3k kwijt (je extra speakers uiteraard niet meerekenend).
Tja, ik was €1999 (listprijs, niet zo veel betaald) kwijt, maar mijn oude voorversterker leverde meer op. Speakers kon ik niet omruilen qua prijs, daar heb ik fors op afgeschreven.
Maar goed, meridian is een closed systeem, dus dat is verder niet te gebruiken.

Robbo

Quote from: jaco on December 18, 2014, 17:16:45
auro3d werkt ok, maar met Atmos 7.2.4 opzet maar auro3d 7.1
Alleen als je atmos 5.2.4 doet kun je auro3d 9.1/10.1 doen met D&M systemen.

De achterste hoogte kanalen matchen niet qua positie voor Atmos en Auro. Dus die kun je niet combineren in beide profielen. De hoogte speakers aan de voorkant passen wel bij beide settings als je Front Height kiest.

Ik heb geen zin om naar 5 basis kanalen te gaan om zo Auro met 9.1 te kunnen doen.
Ik kijk meer films dandat ik muziek luister, en er is maar 1 Auro3d film volgens mij.

Auro heeft toch ook een upsampler ?

riwi

#588
Quote from: MaxxMark on December 18, 2014, 21:40:09
Eigenlijk zouden in de situatie van Riwi er dus "Atmos Addon versterkers" moeten komen die zelf 4 speaker uitgangen hebben (voor de .4) en een optie om het resterende signaal te downmixen naar een 5 of 7(.1) signaal die via HDMI (of coax/optical bij 5.1) door te sturen aan een andere versterker.

Dat lijkt mij een financieel interessant concept.

Ik had het erover met de mensen bij cinemike en die dachten dat dat niet rendabel zou zijn om zoiets te ontwikkelen. Veel te kleine markt voor.
Afgezien van de HDMI sync issues zou ik ook nog een probleem verwachten met bassmanagement als je 2 pre-pro's achter elkaar schakelt.

@ Robbo
Bij cinemike heb ik afgelopen weekend de auro en atmos upsampler gehoord. En ik moet zeggen dat de Auro versie net iets mooier en ruimtelijker was. Blijft het probleem zoals jaco aangeeft met de speaker posities.

Quote from: jaco on December 19, 2014, 06:44:27
Je moet gewoon een nieuwe receiver of voor versterker kopen en de oude meuk wegdoen ;)
Voor Atmos materiaal is dat het beste, zeker. Voor stereo of concerten weet ik dat nog niet.

jaco

Maar dan luister je Atmos films nog meer gehandicapt dan zo de Auro3d in 7.1.

Optimaal zou je wide en front heigh speaker voor Atmos moeten hebben.
De channel based layer is volgens mij al 11 kanalen (inclusief wide en front heigh)
Daarnaast zijn er de objecten die vrij over alle luidsprekers te plaatsen zijn, dus niet alleen de hoogte kanalen..
De renderer maakt er dan op een 7.2.4 setup het beste van.
Je kunt ook 9.1.2 instellen, maar dan raad dolby de 2 hoogte speakers als Top mid aan.

Dit is allemaal generatie 1 problemen.

Ik hoop maar dat generatie 2 bij D&M 16 kanalen gaat hebben. Dan kun je een betere Atmos en Auro3d setup maken. 7 base + 2 wide + 2 front heigh + 2 surround heigh + 2 rear\back heigh en een sub.

Robbo

Quote from: riwi on December 19, 2014, 11:01:09
@ Robbo
Bij cinemike heb ik afgelopen weekend de auro en atmos upsampler gehoord. En ik moet zeggen dat de Auro versie net iets mooier en ruimtelijker was. Blijft het probleem zoals jaco aangeeft met de speaker posities.
Voor Atmos materiaal is dat het beste, zeker. Voor stereo of concerten weet ik dat nog niet.

Ja had ik gelezen.  Maar het lijkt me moeilijk vergelijken in een speaker layout welke voor 1 specifiek formaat opgezet is.

Zelf heb ik mijn twijfels bij Auro in een home theater setup.  Aangezien de meeste HTs in NL een klein formaat hebben zit je al heel snel zeer nabij aan de rear speakers. Met een Dolby setup, zowel standaard als Atmos, ga je met de rears de hoogte in dus dan heb daar minder last van.  Met een Auro setup heb je naast een beperkte afstand ook een beperkte hoogte dus je moet 2 speakers kort boven elkaar hangen.   In  elk geval hangt/hangen de lage rear(s)  kort nabij je oor.  Iets wat ik zelf in de 5.1 opstelling die ik destijds had altijd al zeer storend heb ervaren.   Wellicht zorgt de processing van Auro dat dit effect minder wordt, dus dat zal ik nog moeten ervaren.  Maar in mijn eerste inschatting neig ik eerder naar Atmos. 

MaxxMark

Quote from: jaco on December 19, 2014, 11:09:29

Ik hoop maar dat generatie 2 bij D&M 16 kanalen gaat hebben. Dan kun je een betere Atmos en Auro3d setup maken. 7 base + 2 wide + 2 front heigh + 2 surround heigh + 2 rear\back heigh en een sub.


Zie je dat snel gebeuren? Uit alles maak ik op dat, hoewel Atmos in de basis veel meer kanalen aankan, de HT variant gewoon op 7.2.4 max zit (en zal blijven).

Mocht het gebeuren, dan ben ik wel benieuwd naar de upgradeability van huidige systemen en/of hoe deze eventueel uitbreidbaar zijn. Mijn eerste zeer-kort-door-de-bocht-gevoel vanaf het eerste moment dat ik over Atmos las was dat je gewoonweg een atmos decoder kunt hebben en vervolgens zelf kunt bepalen hoeveel kanalen je wilt gaan implementeren. Blijkbaar was dat te simpel gedacht :)

Ik denk dat het vooral veel problemen gladstrijken zal zijn, maar verwacht eigenlijk niet dat er snel een Atmos voor HT variant zal zijn met meer kanalen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jaco

Ik verwacht het wel ja. Er zijn nu moeilijkheden om Atmos en Auro samen te kunnen gebruiken, en de DTS smaak moet nog komen.
De volume regeling schijnt al 2 x 8 kanalen te zijn (de gekozen chip is 8 kanaals)

De opzet schijnt een soort van large scale FPA te zijn die tussen de chips zit. Als daar nu maximaal 12 kanalen door kunnen, zal er wel een nieuwe versie komen met meer gates te programmeren en dus 16 kanalen kunnen doen.
Dan moeten de dsp chips dat ook aankunnen, maar desnoods meer parallel inzetten, of ook een nieuwere versie die meer kan.

Zal wel een stukje duurder zijn, dus boven wat er nu is. Maar ze moeten er uiteraard markt in zien.

Het zal niet direct 24.2.10 of zo worden wat maximaal is, weinig mensen bouwen een 100 persoons ht lijkt me.

skank1

Hopelijk meer dts nieuws tijdens CES 2015

Tegen de tijd dat ik atmos/of dts ga, is er misschien een format winnaar :)

Eerst maar eens 7.1 gaan hier
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

MaxxMark

Als ze toch zo ver willen gaan, dan zou ik toch wel heil zien in een los Atmos processor die de boel kan delegeren aan achterliggende versterkers.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

norman

Gister de Hobbit in dolby atmos gezien, vond het eigenlijk best tegen vallen ten opzichte van normaal 5.1
Zeker voor alle de extra speakers etc die je ervoor moet aanschaffen.
Ik blijf dan voorlopig lekker bij 5.1
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

road rebel

De modulaire aanpak met additionele kanalen kan maar dat moet je naar high end.
In kant en klare boards van d&m (en anderen) zou ik geen upgrades verwachten, die komen volgend jaar wel met een nieuwe versie.

Losse atmos processoren zijn er ook natuurlijk, maar een receiver kan het ook.
De huidige beperking van 7.1.4 ligt aan de standaard (blu-ray) voor meer kanalen moet er een ander standaard (4k br?).
Voor high end: trinnov, datasat, stormaudio.
Zeker die trinnov is in weze een pc en zal de nodige kracht hebben om zoveel kanalen als je wilt aan te sturen!

road rebel

@norman: wat vond je teleurstellend aan atmos?

jaco

Die merken die jij noemt vindt ik niet interessant. Die rekenen prijzen die nergens op slaan. Het argument dat ze maar een paar stuks verkopen en dus de prijs hoog moeten houden.  :mad:

Verder lopen ze maanden achter op D&M want je moet nog steeds wachten op Atmos als je een Datasat ding hebt.

Ik vind het prima zo, als D&M, yamaha, Onkyo of wat ander merk met een voorversterker komt die meer kanalen aan kan, kan ik die kopen en er een paar speakers bij hangen. (Ook al is dat volgend jaar) Tot dan toe heb ik prima Atmos en redelijk Auro3d mogelijkheden.

Ik snap niet dat iemand Atmos niet beter vindt dan normaal audio. Dan heb je een beroerde opstelling geluisterd waarschijnlijk. Of je verwacht te veel ?

Kjelt

Quote from: road rebel on December 21, 2014, 08:32:42
Zeker die trinnov is in weze een pc en zal de nodige kracht hebben om zoveel kanalen als je wilt aan te sturen!
Als je denkt dat een pc zelfs een i7 meer audioberekeningen kan doen dan de nieuwste DSP,s kun je wel eens van een koude kermis thuis komen. Totaal ander concept en niet te vergelijken ;)
Volgens mij zit de pc in de trinnov er ook alleen maar om de user interface en configuratie te begeleiden, daarna rekent ie offline waarschijnlijk alle settings en parameters uit en zet deze inde fpga en dsps die uiteindelijk het real time audio processing doen, de pc zeker met een os als linux of windows er op kan dat niet.