Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cobaltjeh

Wel grappig dat de meeste van jullie dezelfde mening hebben na het zien van de transformers film.

Hopelijk volgende week bij Cinedream andere content, maar ik vrees dat ze daar ook aankomen met de demo disk, en de transformers film.

jaco

Op avs forum geven mensen ook aan Atmos niet echt super is met transformers 4.
De openings scene zou wel goed zijn, maar verder zouden de hoogte kanalen meer ambiance geluiden te horen brengen. (Op avs forum hadden ze de basislaag versterkers uit gezet en alleen naar de hoogte kanalen geluisterd)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Step up all in, is de 2e Atmos film. Die is minder legaal wel al uit, ik weet niet of hij er legaal ook al is.
er moet okk nog een Hercules uitkomen, en expendables 3.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

N1v3K

Quote from: riwi on October 26, 2014, 20:02:53
Niet iedereen :) Ik vond het wel OK. Ik houd wel van subtiele effecten. Niet dat Transformers subtiel is, maar ik bedoel als de top speakers worden gebruikt om een 3D bubble te creeren maar niet constant van boven staan te tetteren vind ik dat positief.
Precies. Weinig subtiliteit bij de Transformers ;)
Ik had graag wat anders gehoord. Demo discs zijn natuurlijk mooi; die worden er speciaal voor gemaakt :)
Ik doelde daarom ook op de Transformers track. Maar vooruit.. Bijna iedereen dan  ;D

home@the movies

QuoteHopelijk volgende week bij Cinedream andere content, maar ik vrees dat ze daar ook aankomen met de demo disk, en de transformers film.

Tja er is gewoon niet meer native content beschikbaar op dit moment, ik heb vandaag nog een stukje Oblivian op Atmos stand gekeken en ook Skyfall.  iederen heeft ander wensen en verwachtingen van wat Atmos moet brengen dat is wel duidelijk maar bovenstaande tittels werken voor mij alvast zeer goed.

road rebel

Quote from: riwi on October 26, 2014, 17:28:44
Dat is bullshit want ook bij DD en DTS waren de surrounds al full range. Dat beperkte surround speaker systeem hebben ze sinds ProLogic al niet meer.

Duidelijk!

squeek

Quote from: home@the movies on October 26, 2014, 23:32:16
Tja er is gewoon niet meer native content beschikbaar op dit moment, ik heb vandaag nog een stukje Oblivian op Atmos stand gekeken en ook Skyfall.  iederen heeft ander wensen en verwachtingen van wat Atmos moet brengen dat is wel duidelijk maar bovenstaande tittels werken voor mij alvast zeer goed.

Oblivion is zo al een geweldige soundtrack, één van de betere van afgelopen jaren. Een native atmos track daar van zou ik wel eens willen horen. Heb je gravity niet in atmos?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

riwi

Quote from: squeek on October 27, 2014, 09:26:40
Oblivion is zo al een geweldige soundtrack, één van de betere van afgelopen jaren. Een native atmos track daar van zou ik wel eens willen horen. Heb je gravity niet in atmos?

Oblivion en Gravity zouden wel mooi zijn inderdaad.

Echter : Transformers 4 is de enige film in Atmos op bluray momenteel. Teenage mutant turtles, Step up all in, expendables 3 komen er aan. Hoe moet Werner dan Gravity in Atmos hebben? Zelf gemaakt op z'n zolderkamer?  :coffee:

jaco

#408
Die blurays zonder AtMos kun je afspelen met Dolby Suround Upsampler (DSU) Dan worden de hoogte kanalen meegenomen, en dit schijnt bij veel titles echt super te klinken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

home@the movies

Quote from: jaco on October 27, 2014, 12:10:28
Die blurays zonder At os kun je afspelen met Dolby Suround Upsampler (DSU) Dan worden de hoogte kanalen meegenomen, en dit schijnt bij veel titles echt super te klinken.

Dat klopt en bovenstaande twee tittels zijn daar alvast een Vb van, ik doe mijn best om de Step Up Blu Ray met Atmos nog te pakken te krijgen maar kan niets beloven.

cobaltjeh

Is er bij de demo ook de mogelijkheid om de Atmos 'DSU' te beluisteren? Me bijvoorbeeld Oblivion en Gravity?

home@the movies

Quote from: cobaltjeh on October 27, 2014, 12:49:40
Is er bij de demo ook de mogelijkheid om de Atmos 'DSU' te beluisteren? Me bijvoorbeeld Oblivion en Gravity?

Dat is uiteraard de bedoeling aangezien dit voor de komende tijd toch het vaakst zal gebruikt worden tot er meer native Atmos content is.

yorkie13

Nadeel van veel blu rays is dat deze in DTS MA HD 7.1 zijn.

wat doet deze Dolby Surround Upsampler hiermee ?

jaco

Upsampelen uiteraard.

Bitstream komt versterker in, wordt vertaald naar x kanalen pcm, en daar wordt verder alle bewerkingen mee gedaan. Dus ook de upsampler en daarna audyssey of een andere room correctie.
Daarna DAC en analoog output.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Hercules is maar geen Atmos zo te zien..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MaxxMark

Quote from: home@the movies on October 25, 2014, 16:20:01
Ik kan met cijfertjes en procenten gooien maar daarmee krijg je totaal geen goed beeld van hoe het klinkt,het zal trouwens zoals dat zo vaak is voor iedereen een andere mening opleveren.
Gewoon luisteren en zelf beoordelen of het een meerwaarde heeft of niet is de enige goede manier om voor jezelf uit te maken hoe goed of slecht de upscaler is.


Laat ik als eerste zeggen; ik was al overtuigd vanaf het eerste moment dat ik over Dolby Atmos las (voor deze thread begon).

Maar het is gewoonweg niet voor iedereen mogelijk om "gewoon te luisteren". Ik vraag niet om het verschil te beschrijven tussen een SD naar HD scaler van Faroudja en eentje die zich bevindt in een high-end versterker met scaling mogelijkheden. Ik vraag ook niet om een cijfer op 4 decimalen achter de komma. Maar jouw/jullie mening; of het meer in de richting gaat van het vroegere magere 'upscalen' van diverse audio processors. Of dat het meer gaat richting een toevoeging als van een goede video scaler. Dat mag zelfs op 1 cijfer vóór de komma.

Ik vind het om eerlijk te zijn een beetje een zwaktebod om te zeggen dat het niet mogelijk is het te beschrijven. Je hebt er toch een gevoel bij lijkt mij? Juist dáármee is het voor mijn gevoel al een red flag.

Om nog een paar analogieën  aan te halen; Iemand die ooit 1x 3d processing door TV's heeft gezien kan heel prima beoordelen dat het "best grappig" is maar dat het puur een gimmick is en het resultaat van een goede 3d film bij lange na niet haalt.

Daarnaast kan je ook prima zeggen dat een goed encoded dolby surround track een net resultaat kan neerzetten (logisch want er zit extra informatie embedded in het stereo signaal). Daarentegen zal een niet specifiek voor DS encoded track zal dan ook een veel minder resultaat neerzetten.

Persoonlijk kan ik me 2 dingen voorstellen met Atmos:
1. Omdat er een multi-channel discreet audiotrack aanwezig is (5.1 of 7.1) is er veel informatie te distilleren uit deze kanalen (bij voorkeur uit live opnames). Een decoder zou hier mogelijk heel goed waardevolle hoogteinformatie kunnen halen.
2. Ondanks dat er een multi-channel discreet audiotrack aanwezig is, mist er (bij niet live opgenomen audiotracks) vitale informatie om accuraat hoogte informatie te bepalen (mogelijk als oorzaak omdat bij het afmixen puur in een 2d circel wordt gewerkt en er dus op geen enkele manier hoogte informatie af te leiden is. In deze situatie zullen er alleen zaken mogelijk zijn als het 'upliften' van het audiobeeld.

Ik neig er naar dat vaker situatie 2 zal voorkomen dan 1. Gewoonweg omdat de benodigde informatie om hoogte af te leiden niet aanwezig zal zijn in zwaar afgemixte BluRays. Nemen we een 7.1 FLAC audio opname zoals bij LotR 1 t/m 3 het geval was. Dan kan ik me nog heel goed voorstellen dat zo'n decoder daar echt wat moois van kan maken.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

Quote from: jaco on October 27, 2014, 21:31:30
Hercules is maar geen Atmos zo te zien..

Step Up All in is er al wel in Atmos nu :) Met je 500/500 is ie zo binnen :)

jaco

12 minuten of zo inderdaad..

Morgen krijg ik de luidsprekers, dan nog de voorversterker en ik kan het eindelijk ervaren :)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

beatbrother

Ik ben ook zeer geïnteresseerd in het hele Dolby Atmos systeem en kijk dus uit naar de Cinedream beurs om het te ervaren.
Nu, voor het Atmos systeem worden er speakers in het plafond ingebouwd om hoogte aan te geven.
Iemand enig idee als de volgende stap speakers gaan zijn op de grond voor laagte of is dit mss een domme vraag ?
Denk maar bv. aan een scene waarin wat ongedierte zit rond te kruipen.
Lijkt me mss ook nog wel cool en kan mss ook nog bijdragen aan de totale beleving.  ;D

Job

Quote from: jaco on October 27, 2014, 21:31:30
Hercules is maar geen Atmos zo te zien..
Is in 5.1 gemixt en geremastered naar Atmos voor de bios.

riwi

Quote from: riwi on October 29, 2014, 20:50:41
Step Up All in is er al wel in Atmos nu :)
Jeetje dat is een dans film. Ik heb een stukje gekeken maar ik kan niet goed begrijpen wat hoogte kanalen hieraan toe moeten voegen.

Quote from: beatbrother on October 30, 2014, 13:06:16
Iemand enig idee als de volgende stap speakers gaan zijn op de grond voor laagte of is dit mss een domme vraag ?
Binnen Atmos zijn er de listening laag en de top laag.
Binnen Auro zijn er de listening laag, de height laag en de top (Voice of God).
Dus ik verwacht niet dat ze dit op korte termijn uitbreiden met een bottom/floor laag.

We gaan met een groep van 7 HTForum'ers naar Mechelen zaterdag om de boel daar onveilig te maken :)

beatbrother

Quote from: riwi on October 30, 2014, 13:25:30
We gaan met een groep van 7 HTForum'ers naar Mechelen zaterdag om de boel daar onveilig te maken :)

Hoe gaan de mensen van het HTForum elkaar herkennen ? Onopvallend, maar toch herkenbaar.
Ik stel voor dat jullie allemaal een rode roos opspelden en een krantje in de hand houden.

road rebel

Quote from: riwi on October 30, 2014, 13:25:30
Jeetje dat is een dans film. Ik heb een stukje gekeken maar ik kan niet goed begrijpen wat hoogte kanalen hieraan toe moeten voegen.
Handjes in de lucht!

riwi

Quote from: beatbrother on October 30, 2014, 13:44:00
Hoe gaan de mensen van het HTForum elkaar herkennen ? Onopvallend, maar toch herkenbaar.
Ik stel voor dat jullie allemaal een rode roos opspelden en een krantje in de hand houden.
Wij zijn nederlanders he dus luidruchtig en denken alles beter te weten [emoji1] Anders gewoon even vragen. De sfeer is ieder jaar erg relaxed.

yorkie13

#424
Edit

waar blijven de films met Dolby Atmos ?