Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

#375
 De 2e Atmos film druppelt ook binnen inmiddels, die zou 4 november uitkomen :)

Wel weer 1 die zonde van de kijktijd is denk ik.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

#376
Dan zet je jouw scherm uit en concentreer je op het luisteren. :-D

Een terugkerende argument voor atmos als object based format is dat zelfs 5.1 zonder overhead beter klinkt omdat je het volledig spectrum in de surrounds krijgt ipv louter effecten. Feit of marketinggelul?

skank1

Er is op de site v atmos een volledig lijst met onpdersteunde titels zelfs v 2j terug...
lol
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

home@the movies

Quote from: road rebel on October 23, 2014, 21:37:50
Dan zet je jouw scherm uit en concentreer je op het luisteren. :-D

Een terugkerende argument voor atmos als object based format is dat zelfs 5.1 zonder overhead beter klinkt omdat je het volledig spectrum in de surrounds krijgt ipv louter effecten. Feit of marketinggelul?

Geen marketinggelul, het klopt absoluut dat een 5.1 in Atmos anders, lees beter klinkt dan een standaard 5.1 track zeker weten.

jaco

#379
Quote from: skank1 on October 23, 2014, 21:38:26
Er is op de site v atmos een volledig lijst met onpdersteunde titels zelfs v 2j terug...
lol
Helaas zijn dat Cinema releases, en niet op Bluray uitgekomen.

De score is mager:

Transformers: Age of ExtinctionHercules. (Uit)
Teenage Mutant Ninja Turtles (16 november ?)
Step Up All In (4 november)
Expendables 3 (?)

Alleen de laatste is mij de kijktijd waard vrees ik.

Auro 3d:
Red tails (uit 2013 volgens mij, Auro3d 11.1 mix)
Trondheim Solistene's Souvenir i(9.1)
REMOTE GALAXY by Flint Juventino Beppe (9.1)
Magnificat - Pure Audio Blu-ray with  Auro-3D (9.1 ?) -oktober


9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

#380
Van de content moet je het niet hebben.   Het belangrijkste wat dadelijk het verschil kan maken tussen Dolby, DTS en Auro is de werking van de matrix decoder.   

Ik ben benieuwd hoe dadelijk Auro gaat presteren.  Mijn ervaring in een reguliere 5.1 of 7.1 is dat Rear en Sides boven oorhoogte van de luisteraar moeten hangen.  Anders zijn ze te direct waarneembaar.  Zeker in de meeste huizen waar je beperkt bent in de breedte van de kamer (lees afstand tussen oor en speaker).

Nu zal je een Auro opstelling niet direct mogen vergelijken met een reguliere 5.1 of 7.1 setup.  In elk geval ben je in de meeste huizen beperkt in de hoogte.  Dus als je dan twee speakers boven elkaar wilt hangen, ben je gedwongen de onderste speakers laag te plaatsen.  Met meer speakers verwacht ik dat de totale output vanuit een bepaald punt (bijv Left Rear) 'diffuser' zijn, dus ik ben benieuwd naar hoe in de praktijk diezelfde laag geplaatste speaker waarneembaar zal zijn. 

In elk geval gaat op basis van specs (altijd lastig), nu mijn voorkeur naar Dolby uit. Met zo'n firma is het moeilijk concurreren. En marketing slagkracht is belangrijk om uberhaupt een standaard neer te zetten.  Wellicht dat DTS daarom ook met de lange adem rekent, door het via de ITU te regelen.  Slim van Auro is dat ze met Barco zijn gaan samenwerken.  Maar dat is weer iets anders dan de consumenten markt. 

In elk geval kun je met een Atmos setup altijd nog terug content afspelen in een standaard 5.1 of 7.1 layout, door simpelweg Atmos uit te zetten.  Die flexibiliteit ben je met een full Auro setup kwijt. 

THX-UltraII

Voor het hele Atmos, Auro, ''DTS UHD'' verhaal is het echt nog even kat uit de boom kijken. Er is veel te veel onzekerheid op dit moment.

jaco

Dat was het voor 4K projectie ook, maar die heb jij toch wel geprobeerd ?
Dan heb je upscaling van video. Met een Atmos opstelling en niet atmos materiaal krijg je upscaling van audio.

Niet helemaal te vergelijken, maar de eerste ervaringen zijn erg positief als ik ze lees.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

squeek

Quote from: THX-ultraII on October 24, 2014, 11:17:32
Voor het hele Atmos, Auro, ''DTS UHD'' verhaal is het echt nog even kat uit de boom kijken. Er is veel te veel onzekerheid op dit moment.

Zo voel ik het ook wel aan. Te nieuw en te weinig content om er iets nuttig mee te doen. Toch hoop ik zelf wel om over te stappen naar een atmos setup over enkele jaartjes. Persoonlijk denk ik dat deze de bovenhand gaat halen op auro 3D gezien de historie van dolby met film. Zelf heb ik transformers 4 gezien in auro 3D in kinepolis antwerpen en dat viel me enorm tegen ook. Hier blijft natuurlijk wel de vraag of de geluidsmix wel goed was van de film. Ik ga zeker nog films uitproberen in dit formaat.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

home@the movies


Alles is relatief natuurijk, te weinig content, tja ik heb de afgelopen weken bewust een aantal films opnieuw gezien met de Atmos "upscaling" aan omdat ik het echt een toegevoegde waarde vindt hebben.
Dat er nog heel wat vragen en mogelijke alternatieven zijn klopt natuurlijk helemaal maar dat neemt niet weg dat beide oplossingen op dit moment echt mooie dingen doen met niet native "3D " audio en dat is voor mij als "freak" meer dan voldoende om enthousiast te zijn.

Ik ben echt bijzonder benieuwd hoe alles op ons event gaat klinken, de ruimte met de focal's Auro 3D zal met 14 kanalen worden uitgerust, de Klipsh Atmos ruimte ook ongeveer hetzelfde. Verder nog een extra ruimte met de nieuwe Denon receiver die ook Auro 3D ondersteund maar in Atmos zal worden aangestuurd.
http://www.homecinemahappening.be

yorkie13

Als je de Dolby Atmos upscaling gebruikt, speel je dan gewone blu rays af ?

MaxxMark

Een vraag voor de mensen die ervaring hebben met de upscaling;

Ik probeer de Atmos upscaling een beetje in context te plaatsen.

Indertijd had je natuurlijk de mogelijkheid om SD up te scalen naar HD. Met een goede upscaler zag dat er heel behoorlijk uit. Natuurlijk niet zoals full HD, maar als je SD 100% zou geven en HD een 200%, dan zat een upscaler ongeveer op een 140% a 150% zitten Er was zeker meerwaarde, maar het is nog altijd niet vergelijkbaar met full HD.

Neem je audio decoders zoals Pro Logic en liet je die los op stereo tracks om deze te "upscalen" (dus waar géén bewuste extra informatie in het signaal zat en zaken daargelaten als vitual 5.1 (over 7.1) etc ), dan was dat vond ik vrij magertjes. Als je daar weer stereo 100% gaf en  een (discreet)multichannel bron 200%; dan zat zo'n "upscaler" eerder richting een 110% en was het dus een zeer magere verbetering. Leuk om te hebben als je het kan, maar voelt meer als een gimmick dan als een nuttige toevoeging.

Daarentegen zou je een Audyssey DSX 5.1 setup met 7 speakers (4 frontspeakers) dan was de toevoeging wel weer significanter (130%?)

Ofwel als jullie die analogie naar Atmos zouden trekken. Zien jullie de Atmos upscaling dan als een echte meerwaarde zoals met video-upscaling? En zo ja in wat voor percentage zou je dat uitdrukken? Of zit het meer richting de "een leuke gimmick, maar je zal waarschijnlijk gewoon in 7.1 blijven kijken".
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

home@the movies

Quote from: RA SUBS on October 25, 2014, 13:29:05
Als je de Dolby Atmos upscaling gebruikt, speel je dan gewone blu rays af ?

Gewone blu rays inderdaad.

home@the movies

Quote from: MaxxMark on October 25, 2014, 13:29:16
Een vraag voor de mensen die ervaring hebben met de upscaling;

Ik probeer de Atmos upscaling een beetje in context te plaatsen.

Indertijd had je natuurlijk de mogelijkheid om SD up te scalen naar HD. Met een goede upscaler zag dat er heel behoorlijk uit. Natuurlijk niet zoals full HD, maar als je SD 100% zou geven en HD een 200%, dan zat een upscaler ongeveer op een 140% a 150% zitten Er was zeker meerwaarde, maar het is nog altijd niet vergelijkbaar met full HD.

Neem je audio decoders zoals Pro Logic en liet je die los op stereo tracks om deze te "upscalen" (dus waar géén bewuste extra informatie in het signaal zat en zaken daargelaten als vitual 5.1 (over 7.1) etc ), dan was dat vond ik vrij magertjes. Als je daar weer stereo 100% gaf en  een (discreet)multichannel bron 200%; dan zat zo'n "upscaler" eerder richting een 110% en was het dus een zeer magere verbetering. Leuk om te hebben als je het kan, maar voelt meer als een gimmick dan als een nuttige toevoeging.

Daarentegen zou je een Audyssey DSX 5.1 setup met 7 speakers (4 frontspeakers) dan was de toevoeging wel weer significanter (130%?)

Ofwel als jullie die analogie naar Atmos zouden trekken. Zien jullie de Atmos upscaling dan als een echte meerwaarde zoals met video-upscaling? En zo ja in wat voor percentage zou je dat uitdrukken? Of zit het meer richting de "een leuke gimmick, maar je zal waarschijnlijk gewoon in 7.1 blijven kijken".

Ik kan met cijfertjes en procenten gooien maar daarmee krijg je totaal geen goed beeld van hoe het klinkt,het zal trouwens zoals dat zo vaak is voor iedereen een andere mening opleveren.
Gewoon luisteren en zelf beoordelen of het een meerwaarde heeft of niet is de enige goede manier om voor jezelf uit te maken hoe goed of slecht de upscaler is.

Da-lite

Quote from: home@the movies on October 25, 2014, 11:38:46
Alles is relatief natuurijk, te weinig content, tja ik heb de afgelopen weken bewust een aantal films opnieuw gezien met de Atmos "upscaling" aan omdat ik het echt een toegevoegde waarde vindt hebben.
Dat er nog heel wat vragen en mogelijke alternatieven zijn klopt natuurlijk helemaal maar dat neemt niet weg dat beide oplossingen op dit moment echt mooie dingen doen met niet native "3D " audio en dat is voor mij als "freak" meer dan voldoende om enthousiast te zijn.

Ik ben echt bijzonder benieuwd hoe alles op ons event gaat klinken, de ruimte met de focal's Auro 3D zal met 14 kanalen worden uitgerust, de Klipsh Atmos ruimte ook ongeveer hetzelfde. Verder nog een extra ruimte met de nieuwe Denon receiver die ook Auro 3D ondersteund maar in Atmos zal worden aangestuurd.
http://www.homecinemahappening.be

Klinkt al vast veel belovend Werner,... deze verschillende ruimtes met atmos.
Ik kijk er al naar uit.
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

jaco

Welke versterker kan dan 14 kanalen Auro3d afspelen ?

D&M lukt dat niet, maar 12 kanalen voor Atmos en voor Auro3d

Wel balen is dat met D&M je met atmos 7.1.4 maar Auro 7.1 kunt doen.
Ik had gehoopt dat Auro3d ook in 9.1 zou kunnen als ze de side outputs simpelweg remappen voor auro3d mode voor surround elevated. Dan zet je er 2 speakers bij op 30 graden boven je side speaker, en je configureert de voorste hoogte speakers als front heigh en dan heb je Auro3d 9.1
Als je dan nog de sub2 output remapped als VoG wat ze in atmos 5.1.4 mode wel kunnen, heb je zelfs 10.1

De side speakers zijn alleen werkzaam in dts neo:x en audyssey dsx. Vraag me af hoe veel mensen ze daadwerkelijk gebruiken.

Dus dat moet aan D&M doorgegeven worden, alhoewel ze het zelf ook wel zullen weten. Maar als ze het van niemand horen zit je met een kreupele Auro3d implementatie.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

home@the movies

Quote from: jaco on October 25, 2014, 21:34:40
Welke versterker kan dan 14 kanalen Auro3d afspelen ?

D&M lukt dat niet, maar 12 kanalen voor Atmos en voor Auro3d

Wel balen is dat met D&M je met atmos 7.1.4 maar Auro 7.1 kunt doen.
Ik had gehoopt dat Auro3d ook in 9.1 zou kunnen als ze de side outputs simpelweg remappen voor auro3d mode voor surround elevated. Dan zet je er 2 speakers bij op 30 graden boven je side speaker, en je configureert de voorste hoogte speakers als front heigh en dan heb je Auro3d 9.1
Als je dan nog de sub2 output remapped als VoG wat ze in atmos 5.1.4 mode wel kunnen, heb je zelfs 10.1

De side speakers zijn alleen werkzaam in dts neo:x en audyssey dsx. Vraag me af hoe veel mensen ze daadwerkelijk gebruiken.

Dus dat moet aan D&M doorgegeven worden, alhoewel ze het zelf ook wel zullen weten. Maar als ze het van niemand horen zit je met een kreupele Auro3d implementatie.

De ruimte met de 13 kanalen Focal Aria 900 (geen 14 my bad) is uitgerust met de high end Auriga processor versterker, de ruimte met de Klipsch Dolby Atmos zijn 13 kanalen en 4 subs aangesloten op de Trinov Audio processor.
De twee andere Atmos ruimtes zijn respectievelijk met Onkyo TX-NR 838 en Klipsch Reference Base en Denon AVR 5200 met Monitor Audio speakers uitgerust.
Het zal een hoop werk zijn maar ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, toch een mooie line up niet ?

cobaltjeh

Zeker een mooie line-up, maar liefst 4 ruimtes dus.  :pompom:

Is er in de ruimtes ook verschil tussen plafond speakers, en atmos enabled speakers (via reflectie plafrond)?
Op internet lees ik veel dat mensen hier flinke verschillen tussen ervaren.

anton

Werner, nog even een vraag mbt het gebruik van demomateriaal. Ik heb ondertussen vele demo,s gehad / gehoord met Atmos en Auro3D. Wat me opviel was dat er tussen de gebruikte demo stukken een enorm verschil zat.
Zo had ik met zowel Atmos alsook Auro3D verschillende WAUW momenten maar waren er ook bij beide systemen demo,s met stukken waarvan ik dacht : is dit nou alles ????????
Wat ik bedoel is: draai je  een WAUW demo  op bv. de Trinnov en een :is dit nou alles???? demo op de Onkyo dan zou je uiteraard de conclusie trekken dat de Onkyo een flutapparaat is. Zou wel leuk zijn om hetzelfde demomateriaal op zowel high end alsook de meer reguliere apparatuur te beluisteren  :inlove: :inlove:
Ik kom zowieso kijken en luisteren uiteraard  ;D ;D

home@the movies

Quote from: anton on October 26, 2014, 12:00:05
Werner, nog even een vraag mbt het gebruik van demomateriaal. Ik heb ondertussen vele demo,s gehad / gehoord met Atmos en Auro3D. Wat me opviel was dat er tussen de gebruikte demo stukken een enorm verschil zat.
Zo had ik met zowel Atmos alsook Auro3D verschillende WAUW momenten maar waren er ook bij beide systemen demo,s met stukken waarvan ik dacht : is dit nou alles ????????
Wat ik bedoel is: draai je  een WAUW demo  op bv. de Trinnov en een :is dit nou alles???? demo op de Onkyo dan zou je uiteraard de conclusie trekken dat de Onkyo een flutapparaat is. Zou wel leuk zijn om hetzelfde demomateriaal op zowel high end alsook de meer reguliere apparatuur te beluisteren  :inlove: :inlove:
Ik kom zowieso kijken en luisteren uiteraard  ;D ;D

Hi Anton,

Iedere ruimte is aangesloten op een centrale video server dus al hetzelfde materiaal is in iedere ruimte beschikbaar voor demo, wat natuurlijk niet kan is bvb de speciale Dolby Atmos trailers (demo disc) ook op Auro draaien maar dat heb je zelf ook wel door natuurlijk.
Wat dus wel kan is hetzelfde "gewone" materiaal op alle verschillende systemen laten horen en dezelfde native Atmos content is zowel voor de Trinnov als Onkyo/Denon beschikbaar.

Gr
Werner

riwi

Vanmiddag bij iEar de atmos demo meegemaakt. Erg leuk moet ik zeggen. Zoals reeds gezegd was er een Denon 5200 versterker voor de decoding van Atmos en rondom B&W CM serie speakers (cm10 fronts, cmc center, cm7 of cm9? sides en cm5 rears. In plafond 4 speakers van onbekende oorsprong. Een 7.1.4 setup dus waarbij 1 extra stereo versterker ingezet is voor 2 top kanalen.
Het demo materiaal klonk erg leuk met veel activiteit van de overhead speakers. Bij de transformers disk inderdaad minder actief, maar ik vond het toch wel bijdragen aan de "surround" ervaring. o.a. de muziek track klinkt duidelijk door de top speakers door.

Daarna nog een Focal Utopia demo met McIntosh versterking en processing. Dat was erg goed en klonk heel 'easy', gecontrolleerd en soepel. Minder 'hard' dan de Denon Atmos demo die op behoorlijk hoog volume werd gedraaid.

4k projectie was er met de vw500 van Sony. Die had ik al eens gezien en is erg mooi :)

Volgende week gaan we in Mechelen kijken en luisteren  :ph34r:

riwi

Quote from: road rebel on October 23, 2014, 21:37:50
Een terugkerende argument voor atmos als object based format is dat zelfs 5.1 zonder overhead beter klinkt omdat je het volledig spectrum in de surrounds krijgt ipv louter effecten. Feit of marketinggelul?

Dat is bullshit want ook bij DD en DTS waren de surrounds al full range. Dat beperkte surround speaker systeem hebben ze sinds ProLogic al niet meer.

N1v3K

Vanmiddag bij iEar in Tilburg geweest in het kader van de A/V 6-daagse.
Heb daar gekeken naar 4K projectie van Sony en geluisterd naar Dolby Atmos op een Denon x5200w.

De demo disc was aardig, waarbij o.a. stukjes oerwoud werden gespeeld en je de insecten e.d. rondom goed kon horen (boven, onder enz).
De atmos track van de laatste Transformers werd ook nog gedraaid en dit had (voor mij) geen meerwaarde. Ik zeg "voor mij", maar eigenlijk gold dat voor iedereen in de demo ruimte. Er werd zelfs gevraagd of ze wel de atmos track hadden geselecteerd en niet de gewone 5.1  ???

Misschien dat een film als Transformers niet geschikt is om een dergelijk geluidsbeeld neer te zetten. Het zou zomaar kunnen dat er zoveel geluiden in zitten dat je toch al overspoeld wordt. Ik ben in ieder geval niet enthousiast geworden om acuut over te gaan op een atmos setup.

kermit

#398
Ik was er vanmiddag ook bij en vond het erg leuk en goed georganiseerd! Met hapjes en drankjes! Complimenten voor de jongens van IEar!
De demo's waren ook erg uitgebreid en er is enorm veel tijd aan besteed!

De demo van Atmos was idd indrukwekkend met demo materiaal! Het klonk idd fantastisch! Alle kanalen deden mee en je zat echt in een geluidsbubbel! Toen kwam de echte test met Transformers! Het was idd niet wat we met het demo materiaal van Dolby gehoord hadden! De bovenste kanalen deden bijna niet mee! Terwijl bij de demo's van dolby is om te smullen! Maar goed dat is bij alle demo materiaal! Maar het voegd idd wat toe aan het geheel! Ik had meer verwacht maar goed het is het begin!

In Vlaardingen was ik ook niet echt onder de indruk van Atmos! Ik vindt de Imax bioscopen beter klinken!
Ook  de demo van Sony bijgewoond! Helaas, helaas nog geen content dat is jammer! We kregen demo's te zien van landschap , onderwater enz! Tja! Daar zit ik niet op te wachten! Er moet film content zijn en dat is er niet ! Het zal  misschien nog een 1,5jaar duren voordat er echt iets zal gebeuren????
De Sony was super scherp en lichtopbrengst is enorm en mooi om te zien!Ook prima te kijken met wat lampjes aan! Maar blacklevel en contrast mag /kan beter!

Het was een leuke dag en zeer goed georganiseerd! Volgende week naar Cinedream!  ;D

riwi

Quote from: N1v3K on October 26, 2014, 19:17:44
Ik zeg "voor mij", maar eigenlijk gold dat voor iedereen in de demo ruimte.

Niet iedereen :) Ik vond het wel OK. Ik houd wel van subtiele effecten. Niet dat Transformers subtiel is, maar ik bedoel als de top speakers worden gebruikt om een 3D bubble te creeren maar niet constant van boven staan te tetteren vind ik dat positief.