Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Ik had het over de HDMI data stream niet over de data die op de BD staat, die laatste moet inderdaad voldoen aan de BD standaard maar de HDMI standaard schrijft volgens mij geen commando's en codes voor de desbetreffende digitale audio kanalen voor?

Robbo

Quote from: jaco on June 24, 2014, 17:23:25
Je moet die youtube video van onkyo maar eens bekijken, daar zeggen ze dat ze traditioneel channel based audio ook weer gaan geven over de 7.2.4 mode.


Goede informatie over Atmos is nog vrij gefragmenteerd helaas.  De grote vraag voor mij is hoe Dolby Atmos omgaat met TrueHD en DTS-MA als bron.  Worden deze gematrixed door Atmos zelf of door een andere implementatie zoals bijv. Dolby Prologic IIz.   De laatste hanteert een andere speaker layout.

Indien er geen fatsoenlijke matrix mogelijk is heeft het voor die 'paar' Atmos BR titels niet veel zin om een hele ombouw te doen naar een Atmos setup.

Barco's Aero 3D support in elk geval een matrix op de 5.1 en 7.1 formaten.
Over DTS-UHD is ook nog weinig informatie te vinden.



riwi

#27
Quote from: Kjelt on June 25, 2014, 10:31:00
Ik had het over de HDMI data stream niet over de data die op de BD staat, die laatste moet inderdaad voldoen aan de BD standaard maar de HDMI standaard schrijft volgens mij geen commando's en codes voor de desbetreffende digitale audio kanalen voor?

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison

Volgens mij staat voor audio als mogelijke formaten om via HDMI te transporteren :
8 channel LPCM 192/24bit
DTS-HD
TrueHD
DVDA en SACD

En voor HDMI2.0 staat er nog : 
32 channel audio support
1536 kHz audio support
4 audio streams support

Ik weet niet of HDMI2.0 noodzakelijk wordt voor Dolby Atmos of dat ze het binnen TrueHD oplossen zodat HDMI 1.4 ook voldoende is.

De volledige HDMI spec heb ik hier niet dus we moeten het doen met de wiki.

jaco

#28
Ik neem aan dat ze geen eigen bitstream formaat erdoor hebben kunnen krijgen bij de blu ray alliance op tijd. Niets van gelezen in ieder geval.

Als ze op een standaard blu ray speler af willen kunnen spelen (ergens gelezen) dan moet het een reeds herkenbare bitstream zijn.

Dan blijft alleen hun eigen TrueHD bitstream over. Ik zie niet in waarom die niet met een extra flag voorzien kan worden, en dan meta data meesturen, wat dan eigenlijk het stuk Atmos is.
De processor krijgt dan de 5.1/7,1 kanalen info, en meta data wat Atmos is.


En veel ombouw is er ook niet, 2 of 4 luidsprekers erbij aan het plafond en je processor upgraden of vervangen. Volgens mij kan de rest blijven staan waar het staat.

Edit: kijk eens in de truehd wiki: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dolby_TrueHD

Daar staat:
QuoteDolby TrueHD uses Meridian Lossless Packing (MLP) as its mathematical basis for compressing audio samples. MLP is also used in the DVD-Audio format, but details of Dolby TrueHD and DVD-Audio differ substantially. A Dolby TrueHD bitstream can carry up to 14 discrete sound channels. Sample depths up to 24 bits/sample and audio sample rates up to 192 kHz are supported. Like the more common legacy codec Dolby Digital, Dolby TrueHD bitstreams carry program metadata. Metadata is separate from the coding format and compressed audio samples, but stores relevant information about the audio waveform. For example, dialog normalization and dynamic range compression are controlled by metadata embedded in the TrueHD bitstream. TrueHD is a variable bit-rate codec.

Staat ook nog dat de bitstream 18 mbps maximaal mag zijn.
Kun je heel wat metadat bij een standaard 5.1 track plakken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Quote from: riwi on June 25, 2014, 11:25:42
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison

Volgens mij staat voor audio als mogelijke formaten om via HDMI te transporteren :
8 channel LPCM 192/24bit
DTS-HD
TrueHD
DVDA en SACD
Zover als ik weet heeft dit louter en alleen met de bitrate (data bandbreedte) te maken die getransporteerd kan worden. In de oude HDMI standaarden was een max. audio datarate afgesproken waar de nieuwe standaarden met hun hogere databehoefte niet aan voldeden. Vandaar dat ze de bandbreedte hebben verhoogd en voldoet het wel aan die standaarden. Echter er staat niet in de HDMI spec dat er een ander flaggetje is als het audioformaat anders is en er is geen HDMI chip die iets af weet over welk soort van audio er nu getransporteerd wordt, volgens mij is het gewoon een raw datastream die door de chipset in de receiver gedecodeerd wordt.
Maar ik wil het nu ook wel eens zeker weten en zal het binnenkort wel eens aan iemand vragen die lid is geweest van de HDMI alliance  ;)

riwi

#30
Quote from: jaco on June 25, 2014, 11:28:15
Edit: kijk eens in de truehd wiki: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dolby_TrueHD

Daar staat:
Staat ook nog dat de bitstream 18 mbps maximaal mag zijn.
Kun je heel wat metadat bij een standaard 5.1 track plakken.

Interessant. Maar als er al 14 kanalen binnen TrueHD passen dan kunnen zie die ook gebruiken voor de Atmos kanalen. En dan de meta data om bron en receiver  te laten communiceren over welke kanalen gebruikt worden.

Dus een Atmos 7.2.4 track kan zo in een TrueHD track op een normale bluray.

zoldar

Genoeg titels die kunnen worden uitgebracht!

Na het zien van Godzilla in Dolby Atmos in Vlaardingen ben ik in ieder geval om. Ik heb van de hoogte speakers niet eens zo veel gemerkt. Wel een erg mooie gesloten homogene bubble en een KILLER BASS.

2014 Dolby Atmos Movie Releases

The Avengers: Age of Ultron  (May 1, 2015)

The Hobbit: The Battle of the Five Armies  (December 17, 2014)

Skammerens Datter (October 2, 2014)

The Expendables 3  (August 15, 2014)

Teenage Mutant Ninja Turtles  (August 8, 2014)

Guardians of the Galaxy  (August 1, 2014)

Kundo: Age of the Rampant (July 15, 2014)

Dawn of the Planet of the Apes  (July 11, 2014)

Transformers: Age of Extinction  (June 27, 2014)

Jersey Boys  (June 20, 2014)

How to Train Your Dragon 2  (June 13, 2014)

Edge of Tomorrow  (June 6, 2014)

Enchanted Kindom (June 3, 2014)

Open Windows (June 1, 2014)

Farewell My Concubine (May 30, 2014)

Maleficent  (May 30, 2014)

Overheard 3 (May 29, 2014)

X-Men: Days of Future Past  (May 23, 2014)

Coming Home (May 16, 2014)

Godzilla  (May 16, 2014)

The Amazing Spider-Man 2  (May 2, 2014)

The Great Hypnotist (April 29, 2014)

Iceman 3D  (April 25, 2014)

Transcendence  (April 17, 2014)

Rio 2  (April 11, 2014)

Captain America: The Winter Soldier  (April 4, 2014)

Noah  (March 28, 2014)

300: Rise of an Empire  (March 7, 2014)

Mr. Peabody and Sherman  (March 7, 2014)

Kano (March 1, 2014)

Tarzan 3D  (February 20, 2014)

Gunday  (February 14, 2014)

The Monkey King  (January 31, 2014)

I, Frankenstein  (January 24, 2014)

Jai Ho  (January 24, 2014)

1-Nenokkadine (January 10, 2014)

Jilla (January 10, 2014)

Veeram (January 10, 2014)

Sholay 3D (January 3, 2014)

Mindscape (January 1, 2014)

The Congress (January 1, 2014)

El Niño (January 1, 2014)

2013 Dolby Atmos Movie Releases

Vizha - Tamil (December 27, 2013)

Mahabharat (December 25, 2013)

The Secret Life of Walter Mitty  (December 25, 2013)

Police Story  (December 24, 2013)

Biryani (December 20, 2013)

Dhoom 3  (December 20, 2013)

The Hobbit: The Desolation of Smaug  (December 13, 2013)

The White Storm  (December 5, 2013)

Frozen  (November 27, 2013)

The Hunger Games: Catching Fire  (November 22, 2013)

Thor: The Dark World  (November 8, 2013)

En Solitaire (Turning Tide)  (November 6, 2013)

Ender's Game  (October 25, 2013)

Guadalquivir (November 8, 2013)

Vanakkam Chennai (October 11, 2013)

Metallica: Through the Never  (October 4, 2013)

Gravity  (October 4, 2013)

Inferno 3D  (September 30, 2013)

Young Detective Dee: Rise of the Sea Dragon  (September 28, 2013)

Las Brujas de Zugarramurdi (Witching and Bitching)  (September 27, 2013)

Warning (September 27, 2013)

Kvinden I Buret (September 25, 2013)

Lost Place  (September 19, 2013)

Villa (September 15, 2013)

Insidious: Chapter 2  (September 13, 2013)

Zanjeer (September 6, 2013)

Sholay (September 2013)

The Grandmaster  (August 23, 2013)

Madras Café (August 23, 2013)

Elysium  (August 9, 2013)

Planes  (August 9, 2013)

Thalaivaa (August 9, 2013)

Percy Jackson: Sea of Monsters  (August 7, 2013)

The Wolverine  (July 26, 2013)

D-Day  (July 19, 2013)

Mr. Go  (July 17, 2013)

Turbo  (July 17, 2013)

Bhaag Milkha Bhaag  (July 12, 2013)

Pacific Rim (July 12, 2013)

The Congress  (July 3, 2013)

The Heat  (June 28, 2013)

Ghanchakkar  (June 25, 2013)

Monsters University  (June 21, 2013)

Man of Steel  (June 14, 2013)

Kuiba 2  (May 31, 2013)

Epic  (May 24, 2013)

Star Trek into Darkness  (May 17, 2013)

Iron Man  (May 3, 2013)

Shootout at Wadala  (May 3, 2013)

Napa Valley Dreams  (May, 2013)

Oblivion  (April 19, 2013)

Nautanki Saala!  (April 12, 2013)

Commando  (April 12, 2013)

Trance (April 5, 2013)

G.I. Joe: Retaliation  (March 29, 2013)

The Croods  (March 22, 2013)

Aatma  (March 22, 2013)

Oz the Great and Powerful  (March 8, 2013)

A Good Day to Die Hard  (February 14, 2013)

Journey to the West: Conquering the Demons  (February 10, 2013)

ABCD-Any Body Can Dance  (February 8, 2013)

Ah Boys to Men 2  (February 7, 2013)

Race 2  (January 25, 2013)

Mama  (January 18, 2013)

2012 Dolby Atmos Movie Releases

The Last Tycoon  (December 22, 2012)

The Guillotines  (December 20, 2012)

Chinese Zodiac (CZ12)  (December 20, 2012)

The Hobbit: An Unexpected Journey  (December 14, 2012)

Sivaji 3D  (December 12, 2012)

Back to 1942  (November 29, 2012)

Rise of the Guardians  (November 21, 2012)

Life of Pi  (November 21, 2012)

Ah Boys to Men  (November 8, 2012)

Chasing Mavericks  (October 26, 2012)

Taken 2  (October 5, 2012)

Brave  (June 22, 2012)
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

zoldar

op what hifi staat een perbericht van Onkyo waar gesproken wordt over BR die atmos kunnen bevatten zonder speciale br spelers. Gaat gewoon mee in de bitstream.

Die nieuwe Onkyo 3010 is een snoepje. Atmos en gebalanceerde pre outs. Graaf buizeneindbak erachter en ik heb the best of both worlds. :D
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

anton

Nu ook Dolby Atmos upgrade bij enkele Yamaha modellen....

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

Denken jullie dat we onwall luidsprekers zouden kunnen gebruiken als VoG aan een plafond?

zoldar

ik zou niet weten waarom niet. als de drivers maar redelijk hetzelfde zijn als de rest van je set. meestal kan een fabfrikant wel een in/onwall versie maken met minimaal dezelfde tweeter en wellicht dezelfde midrange uit een monitor.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Nooff

Quote from: zoldar on June 25, 2014, 11:41:49
op what hifi staat een perbericht van Onkyo waar gesproken wordt over BR die atmos kunnen bevatten zonder speciale br spelers. Gaat gewoon mee in de bitstream.

Die nieuwe Onkyo 3010 3030 is een snoepje. Atmos en gebalanceerde pre outs. Graaf buizeneindbak erachter en ik heb the best of both worlds. :D

nielvm

Ik dacht ook meteen aan onwall speakers voor aan het plafond...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jaco

Op avsforum is er een thread over en daar denken ze aan coaxiale speakers in een kast die geen baffle biedt, dus een soort van trapeze vorm als ik het goed heb. Dus vlak wáar de luidspreker inzit precies groot genoeg voor de driver, en dan naar boven toe (hij hangt op de kop aan het planfpnd) wijder uitlopend naar alle 4 zijden.
Dat zou dan het meest breed afgevende patroon opleveren blijkbaar.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

#42
thx voor de info!

Ik dacht aan de piega ap3:
http://img0.justhifi.de/Piega_AP-3-Wandlautsprecher-Center_a5175_4.jpg
De vorm leek mij handig ivm straling naar de zitplaats.
Goede tip Zoldar, want inderdaad zelfde tweeter.

Inwall kan ook wel maar dan moet ik naar een ander merk die per definitie anders zal klinken.

@Jaco: bedoel je dan een soort dipool? Is de bedoeling dan om juist diffuus te gaan stralen?

Kjelt

Ik vraag me af of je ze wel op de zitplaats moet richten of gewoon naar beneden. In de bioscoop staan ze ook gewoon loodrecht op zij gericht en niet naar het midden vd zaal. Wellicht dat het met het rendement vd speaker en de afstand te maken heeft.

Kjelt

Quote from: Kjelt on June 25, 2014, 11:32:27
Zover als ik weet heeft dit louter en alleen met de bitrate (data bandbreedte) te maken die getransporteerd kan worden. In de oude HDMI standaarden was een max. audio datarate afgesproken waar de nieuwe standaarden met hun hogere databehoefte niet aan voldeden. Vandaar dat ze de bandbreedte hebben verhoogd en voldoet het wel aan die standaarden. Echter er staat niet in de HDMI spec dat er een ander flaggetje is als het audioformaat anders is en er is geen HDMI chip die iets af weet over welk soort van audio er nu getransporteerd wordt, volgens mij is het gewoon een raw datastream die door de chipset in de receiver gedecodeerd wordt.
Maar ik wil het nu ook wel eens zeker weten en zal het binnenkort wel eens aan iemand vragen die lid is geweest van de HDMI alliance  ;)
Zo ben weer wat wijzer geworden:
De HDMI apparaten communiceren via EDID in het begin wat ze ondersteunen en of en hoe ze met elkaar kunnen communiceren, hier zit ook een audioinformatie in.
Als dat eenmaal onderhandeld is dan staat er in de HDMI stream zelf nog een Audio Infoframe die informatie geeft over bv aantal kanalen, sample rate, gebruikte codec etc.
Nu komt het: veel van deze velden mogen 0 zijn oftewel dat die specifieke data in de audiostream zelf zit en niet expliciet in de infoframe wordt verteld wat er exact in zit.
Oftewel alleen bij eenvoudige audiostreams zoals PCM waar het zeer belangrijk is om te weten wat de samplerate, aantal kanalen etc. is wordt dit gevuld bij audio formaten als DTS-HD etc. staat het in de stream zelf hoe de ontvanger de desbetreffende info moet decoderen.
Nu ken ik de Dolby en DTS streams niet maar kan me voorstellen dat die gewoon een ID in de stream voor ieder kanaal zetten en dat het dus backwards compatible blijft als je meer kanalen toevoegt. Een apparaat die minder kanalen ondersteund dropped deze info dan gewoon.

jaco

EDID is al lang in gebruik inderdaad.
Afspelers en weergevers communiceren met elkaar over hun mogelijkheden.

In de begintijd was het wat moeilijk, ik heb een HD-DVD speler die denk dat 1080p60 beter is dan 1080p24 bij een film.
Dus je moet dan aan de weergver kant vertellen dat je alleen p24 snap en geen p60 en alles werkt zoals je het wil.

Voor geluid is het indentiek en zal inderdaad wel zo gaan als je schrijft.

Als een TV slechts 2 luidsprekers heeft, hoeft hij geen 8 kanalen PCM te ontvangen en hoeft de afspeler dit ook niet te sturen.
Als een versterker aangeeft dat hij wel DTS-HD of Dolby trueHD af kan spelen kan de desbetreffende bitstream doorgezet worden. De versterker moet dan zelf maar uit die bitstream halen wat hij kan gebruiken. Zo hoeft de afspeler dan ook niet in staat te zijn om alles in die Bitstream te kunnen behandelen, hij hoeft hem enkel door te sturen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MaxxMark

Quote from: Kjelt on June 26, 2014, 11:11:03
Nu ken ik de Dolby en DTS streams niet maar kan me voorstellen dat die gewoon een ID in de stream voor ieder kanaal zetten en dat het dus backwards compatible blijft als je meer kanalen toevoegt. Een apparaat die minder kanalen ondersteund dropped deze info dan gewoon.

Wat ik in de basis weet van de HD Audio formaten is dat:

Dolby Digital / TrueHD 2 aparte streams zijn waarin de True HD stream 8 discrete audio kanalen heeft en de Dolby Digital 6 discrete kanalen heeft.

Bij DTS-HD geld dat het één audiostream is waarin de basis DTS-Core (1.5mbps) is die compleet backwards compatible is met DTS. 1.5mbit is de maximale bitrate voor een DTS signaal. Tevens bevat de core stream een flag die aangeeft dat er een DTS-HD of DTS-HD Master superset is. Deze HD/HDMA informatie wordt door normale DTS decoders genegeerd maar door DTS-HD/HDMA decoders wordt deze informatie gebruikt om er een DTS-HD of DTS-HD MA signaal van te maken.


Mijn vermoeden is (gebaseerd op hoe DD en TrueHD werkt) dat de atmos informatie als een aparte stream wordt aangeboden. Het kan natuurlijk dat ze geleerd hebben een dat TrueHD de zelfde extendability kent als met DTS mogelijk is. Maar het lijkt mijns inziens logischer dat ze naast de TrueHD stream gewoonweg een Atmos stream aanmaken die als aanvulling gelezen wordt door Atmos ondersteunende versterkers. In theorie zou je zelfs kunnen zeggen dat 2 TrueHD streams gecombineerd het aantal kanalen bevat voor 1 Atmos setup.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Joost80

De nieuwe hogere denon reeks en de pioneer lx78 en lx88 zijn dolby atmos gereed. Pioneer heeft de thx certificering laten vallen. De nieuwe Yamaha reeks bv 3040 wordt later via firmware update geschikt gemaakt. Wellicht meer modellen maar dit heb ik tot dus ver her en der gelezen. Overigens komt pioneer ook met sub eq op mcacc pro.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

CinemaDream

#48
Ook interessant -

Primeur voor de Benelux: StormAudio & Auriga™
Lees meer over deze specialistische high-end merken in 3D audio (Auro-3D & Dolby Atmos). 

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143685.0

of

www.stormaudio.nl

danny373

Marantz kondigt een gloednieuwe AVR-lijn met Dolby Atmos aan. De SR7009 en AV7702 zijn naar verwachting vanaf oktober verkrijgbaar als de eerste Marantz-producten met Dolby Atmos.

Lees meer : http://www.hifi.nl/artikel/22148/Marantz-introduceert-Dolby-Atmos-AV-receiver-en-voorversterker.html#ixzz35v4gn5IB
Marantz-B&W-SVS-Samsung-Apple-Nikon