Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

evilniek

Quote from: HTip on August 27, 2017, 12:11:39
Er is eigenlijk maar één manier om de juiste receiver te kiezen en dat is luisteren in jouw ruimte met jouw set. Ik kan bijv. de Denon heel erg aanraden, maar weet niet hoe die is met jouw speakers. Dus heb je niets aan dat advies. Matching met jouw speakers, bron, etc. is heel erg belangrijk.

Die van jouw is natuurlijk wel ge-Cinemiked, en je ruimte is ook niet van deze wereld.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

HTip

Quote from: evilniek on August 29, 2017, 18:12:16
Die van jouw is natuurlijk wel ge-Cinemiked, en je ruimte is ook niet van deze wereld.
Haha, daarom zeg ik ook dat maximus79 in dit geval niets aan mijn advies heeft ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

maximus79

Quote from: HTip on August 29, 2017, 15:51:38
De richtlijn (ITU 5.1) is 110 graden vanaf de middellijn. Ik laat ze kruisen op 30cm achter de luisterplek. Daarmee zit niemand in de weg van het geluid. Ik heb hierover een topic geschreven. Staat bovenaan in de sectie "Algemeen".

Thanx, dan komt 1 surround op de deur. ;D Toch besloten om maar rustig te wachten tot ik kan upgraden naar een 11 kanaals receiver....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

activ

Vraagje voor de mensen met ervaring met Atmos DTS:X en Auro. Als je alle drie de formaten aan wilt kunnen, waar plaats je dan de extra speakers? Boven de voor en achter speakers conform Auro of aan het plafond conform Atmos?

Groeten,
Activ


Sent from my iPad using Tapatalk

HTip

Quote from: activ on August 30, 2017, 16:05:04
Vraagje voor de mensen met ervaring met Atmos DTS:X en Auro. Als je alle drie de formaten aan wilt kunnen, waar plaats je dan de extra speakers? Boven de voor en achter speakers conform Auro of aan het plafond conform Atmos?

Groeten,
Activ
Ik heb voor de Auro-layout gekozen om meerdere redenen. Dat is het eenvoudigste qua plaatsing, direct boven de grondlaagspeaker. In mijn topic (zie handtekening voor link) op pagina 681/684/685 en 691 staat mijn overweging en vanaf pagina 681 het complete proces (van planning tot realisatie).
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

activ


Lord Elrond

Hallo allemaal

Ik laatste paar maanden een paar flinke upgrade's gemaakt in mijn woonkamer bioscoopje waar ik erg blij mee ben of dat ook geld voor de buren  :devil: :devil: :devil: dat durf ik niet te zeggen .

Van 5.0 naar 7.1 en van niks kunnen kalibreren naar Audyssey MultEQ XT32 wat een ging er een wereld open voor mij en al die aansluitingen met hdmi maakt het allemaal een stuk makkelijker .

Nu ben ik veel informatie aan het in winnen via HTforum  google en YouTube want mijn versterker (Marantz SR 7011) kan ook DTS-X en Atmos weergeven .

Wat voor mij niet helemaal duidelijk uit het verhaal komt is of de x.x.4 luidsprekers nu het beste van het zelfde merk moeten zijn (Usher in mijn geval) of dat het niet zo veel uitmaakt ?

Qua plaatsing van de .4 moet ik nog een oplossing voor vinden wil niet in het plafond boren omdat ik een huurwoning heb waarschijnlijk wordt het een frame die ik maak van stijgerdelen die je kunt kopen bij de plaatselijke DHZ zaak en daar dan mijn .4 luidsprkers op een een of andere manier aan kan bevestigen .

mvg dennis
Atmos 5.1.4  setup Usher CP6311 > X-616 > 3 paar Usher S520 MkII
Marantz SR7011 en Marantz MM7025 , Sony BDP 800 MkI
Sub Yamaha

MaxxMark

#1582
Allereerst is het meest belangrijke dat de height speakers daadwerkelijk 'full range' zijn (of even full-range als de rest van je speakers). Alle kanalen bij Atmos zijn namelijk full-range (dit in tegenstelling tot eerdere systemen waarbij height werd gebruikt).

Ofwel; eigenlijk geldt voor de height-speakers hetzelfde als voor de side en surround speakers (en dus eigenlijk voor alle speakers)... Het beste is om ze gelijk te houden :)

Dat gezegd hebbende is het ook hier weer zo dat het afhankelijk is van je eigen situatie en hoe vaak je het gebruikt. Vaak hebben mensen wat 'betere' speakers als front speakers (en evt een speciale center speaker). En zijn de sides en rear speakers weer wat goedkoper/minder goed.

Als je het mij vraagt moeten de height speakers minimaal gelijk presteren als de slechtste speaker die op dit moment in je setup zit.

Heb je bijvoorbeeld een frontspeakers van €200,- een centerspeaker van €250 en side/surround/back-speakers van €175,-. Dan zou ik de heights in ieder geval gelijk doen als de side/surround/back-speakers.

Heb je allemaal speakers van €250,- dan zou (helaas) mijn advies zijn om je heights ook hetzelfde uit te voeren. Ik zou - als geld een rol speelt - dan eerder adviseren om voor een x.x.2 opstelling te gaan met dezelfde speakers, dan om voor een x.x.4 opstelling te gaan met  speakers die slechter zijn dan je 7 base speakers.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

denoontje

Ik heb ok gekozen voor full range (mijn oude surrounds...welke ik had vervangen door 4 zuilen).
Omdat het kon...en ook met de 4G gedachte.  (moet dat niet tegenwoordig 11G zijn :-) )

Als je geen inbouw wilt:

Ik heb L profielen met gaten tegen mijn plafond geschroefd.
dan lussen gemaakt van spanbanden en daar hangen de speakers in.
Kun je ze nog tunen in alle richtingen mbt de aftraling ;-)
zie https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1100

Ralphh heeft speaker ophang systeem gebruikt en dat werkt voor hem ook goed.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89809.3025

Teejoo

#1584
Volgens heeft hier niemand full range speakers aan het plafond hangen.. dat is dan ook echt niet nodig. Daar heb je bass management voor.

Wat wel zoals hierboven reeds aangegeven de vookeur heeft zijn atmos speakers die dezelfde klank karakteristiek hebben als de rest, dus bij vookeur uit dezelfde serie.

Wat echter minstens zo belangrijk is, is een goede room eq om de speakers echt te voicematchen. Zelfs bij dezelfde speakers is dit belangrijk omdat de klank de de plaatsing gekleurd wordt, en dat trek je mooi gelijk met een room eq systeem.

denoontje

Quote from: Teejoo on March 28, 2018, 20:15:43
Volgens heeft hier niemand full range speakers aan het plafond hangen.. dat is dan ook echt niet nodig. Daar heb je bass management voor.

Wat wel zoals hierboven reeds aangegeven de vookeur heeft zijn atmos speakers die dezelfde klank karakteristiek hebben als de rest, dus bij vookeur uit dezelfde serie.

Wat echter minstens zo belangrijk is, is een goede room eq om de speakers echt te voicematchen. Zelfs bij dezelfde speakers is dit belangrijk omdat de klank de de plaatsing gekleurd wordt, en dat trek je mooi gelijk met een room eq systeem.
idd geen full range, ik doelde te zeggen gelijke serie....

MaxxMark

Waar het om gaat is dat Atmos alle kanalen als 'full-range' behandelt en er niets speciaals aan of filtering op doet.

Natuurlijk heeft niemand 100% full-range speakers aan het plafond hangen, maar volgens die nit-picking methode valt dat ook voor 99.99% van alle normale speaker-setups te be zeggen :P

Bottom line is dat je niet moet besparen op de heights en ze moet behandelen zoals al je andere speakers en het niet als een soort after-thought 'er bij plempt met speakertjes die je toch nog had liggen'
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

darkrunner

#1587
Ik denk dat zelf het gros geen full-range vloerstaanders heeft...
Mijn Atmos speakers zijn 50hz-30khz, dus ver onder de 100hz en boven de 10Khz die Atmos zelf aanraad..

Staaled

Quote from: MaxxMark on March 29, 2018, 11:24:33
Waar het om gaat is dat Atmos alle kanalen als 'full-range' behandelt en er niets speciaals aan of filtering op doet.

Natuurlijk heeft niemand 100% full-range speakers aan het plafond hangen, maar volgens die nit-picking methode valt dat ook voor 99.99% van alle normale speaker-setups te be zeggen :P

Bottom line is dat je niet moet besparen op de heights en ze moet behandelen zoals al je andere speakers en het niet als een soort after-thought 'er bij plempt met speakertjes die je toch nog had liggen'
^^
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HTip

Ik heb geen ruimte om grote speakers aan het plafond te hangen en zeker niet in de lijn van mijn grondspeakers. Sinds een half jaar heb ik hele goede ervaringen met mijn Cabasse Io2. Verre van full range, maar het bass management zorgt voor een mooie verdeling met de sub. En de moderne processoren kunnen de x-over per kanaal instellen, dus dat kan heel goed.

Belangrijk is dat de speaker hetzelfde karakter heeft als je grondspeakers. En matching met je versterking is ook niet onbelangrijk.

Tot slot is de plaatsing belangrijk. Volg je de Atmos-opstelling of Auro-3D/DTS-X-opstelling. Ik heb voor de laatste gekozen en heb daar geen spijt van.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Kjelt

#1590
Als je alleen je hoogte kanalen aktiveert tijdens een film en de rest mute dan hoor je wat er over die speakers komt. 90% vd film bijna niets of omgevingssfeer akoestieke echos enz.
7% filmmuziek en dat klinkt iets beter met full range speakers echter als je al subs hebt en de bassen redirect kunnen mid speakers IMO net zo goed klinken.
En dan 3% de SFX explosies, vliegtuigen etc etc dan zou je in theorie iets inboeten met kleinere speakers.
In de praktijk loopt het wel los vind ik, je wilt geen melkpakjes nee maar full range alleen voor Atmos dat zou ik alleen adviseren als geld geen enkele rol speelt of als je bijna alleen maar concerten beluisterd.

Teejoo

Quote from: Kjelt on March 30, 2018, 09:48:47
Als je alleen je hoogte kanalen aktiveert tijdens een film en de rest mute dan hoor je wat er over die speakers komt. 90% vd film bijna niets of omgevingssfeer akoestieke echos enz.
7% filmmuziek en dat klinkt iets beter met full range speakers echter als je al subs hebt en de bassen redirect kunnen mid speakers IMO net zo goed klinken.
En dan 3% de SFX explosies, vliegtuigen etc etc dan zou je in theorie iets inboeten met kleinere speakers.
In de praktijk loopt het wel los vind ik, je wilt geen melkpakjes nee maar full range alleen voor Atmos dat zou ik alleen adviseren als geld geen enkele rol speelt of als je bijna alleen maar concerten beluisterd.
Ik moet zeggen dat ik wel positief verrast ben door de hoeveelheid geluid dat er uit de speakers komt, ook bij niet-atmos tracks. Had ik niet verwacht na eerdere uitspraken hier op het forum.

En het integreert ook erg mooi met de rest. Ik sta soms toch nog wel eens op om echt naar de speaker te luisteren omdat ik het geluid niet kan pinpointen, maar dan komt er wel degelijk altijd geluid uit.

reza

#1592
Hier precies dezelfde ervaring als Teejoo. Blijft leuk dat Atmos. Al ben ik wel erg benieuwd naar Auro.
Grobi had een tijdje geleden een test gedaan (utube) daar kwam Auro echt als winnaar uit de bus met veel meer gedetailleerde geluidseffecten en extra informatie die bij de andere tracks niet hoorbaar waren.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Ja klopt, bij niet Atmos/X tracks gaat de upmixer aan het werk, die wil het wel eens een beetje overdrijven IMO. Maar vind je nou dat je daar echt full range speakers voor nodig hebt?

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Lord Elrond

#1595
Bedankt voor de reactie's  :smile: :smile:

Ik ben aan het tekenen gegaan om een constructie te maken voor de x.x.2/4 zoals het er nu uit ziet wordt het ipv 7.1.2/4 een 5.1.2 opstelling en in de toekomst weer 7.1.2/4
met de huidige setup kan ik dit nu realiseren .


Ook ik volg zkr 4 jaar Grobi tv en Hollywood zumhause op YTube ook daar heb ik veel geleerd over hoe en wat over thuis bios  :headbanging: :headbanging: de Auro 3D
heeft mij ook nieuwsgierig gemaakt .
Voor een kleine 150 Euri kun je een software update kopen bij marantz zit er aan te denken aan de versterker bij I ear langs te brengen dat zij dat ff voor mij doen
ben zelf daar niet zo handig in en als het fout gaat dan zijn zij de sjaak en ik niet "hoop ik " .

In de tussen tijd meer info vinden over Auro 3D ,wat mij op valt dat er best weinig titels zijn met Auro 3D

De plaatsing van de luidsprkers voor  Auro 3D is best een stuk makkelijker dan Atmos  :o :o :o btw is Atmos aan te horen op een Auro 3D basis ?

mvg Dennis
Atmos 5.1.4  setup Usher CP6311 > X-616 > 3 paar Usher S520 MkII
Marantz SR7011 en Marantz MM7025 , Sony BDP 800 MkI
Sub Yamaha

darkrunner

#1596
Quote from: Lord Elrond on March 31, 2018, 22:29:18
btw is Atmos aan te horen op een Auro 3D basis ?
Van wat ik lees niet maar omgekeerd zou de Atmos opstelling wel goed werken voor Auro 3D/Dts X

vik

Andere optie is een subwoofer systeem op het plafond in samenwerking met de hoogte speakers. Mijn collega gaat dit realiseren. Dan vindt er geen crossing plaats naar de grondlaag (sub) en de beleving geeft meer impact vanaf boven af. Dat worden passieve subwoofers. Ik heb er nog geen idee bij en zal het eerst moeten beleven maar het idee lijkt me super gaaf.

Quote from: MaxxMark on March 29, 2018, 11:24:33
Waar het om gaat is dat Atmos alle kanalen als 'full-range' behandelt en er niets speciaals aan of filtering op doet.

Natuurlijk heeft niemand 100% full-range speakers aan het plafond hangen, maar volgens die nit-picking methode valt dat ook voor 99.99% van alle normale speaker-setups te be zeggen :P

Bottom line is dat je niet moet besparen op de heights en ze moet behandelen zoals al je andere speakers en het niet als een soort after-thought 'er bij plempt met speakertjes die je toch nog had liggen'
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Atmos op een Auro-3D systeem heb ik goede ervaringen mee. Andersom niet.


Quote from: Lord Elrond on March 31, 2018, 22:29:18
Bedankt voor de reactie's  :smile: :smile:

Ik ben aan het tekenen gegaan om een constructie te maken voor de x.x.2/4 zoals het er nu uit ziet wordt het ipv 7.1.2/4 een 5.1.2 opstelling en in de toekomst weer 7.1.2/4
met de huidige setup kan ik dit nu realiseren .


Ook ik volg zkr 4 jaar Grobi tv en Hollywood zumhause op YTube ook daar heb ik veel geleerd over hoe en wat over thuis bios  :headbanging: :headbanging: de Auro 3D
heeft mij ook nieuwsgierig gemaakt .
Voor een kleine 150 Euri kun je een software update kopen bij marantz zit er aan te denken aan de versterker bij I ear langs te brengen dat zij dat ff voor mij doen
ben zelf daar niet zo handig in en als het fout gaat dan zijn zij de sjaak en ik niet "hoop ik " .

In de tussen tijd meer info vinden over Auro 3D ,wat mij op valt dat er best weinig titels zijn met Auro 3D

De plaatsing van de luidsprkers voor  Auro 3D is best een stuk makkelijker dan Atmos  :o :o :o btw is Atmos aan te horen op een Auro 3D basis ?

mvg Dennis
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

#1599
Quote from: Lord Elrond on March 31, 2018, 22:29:18
btw is Atmos aan te horen op een Auro 3D basis ?

Verbaasd me dat er positieve reacties zijn, misschien is er ondertussen door nieuwe upmix technologieen iets veranderd maar ik heb het destijds bij Grobi beluisterd op een €25k setup en ik was echt niet onder de indruk, het hele 360 graden geluidsbeeld viel weg, zie onder mijn ervaring.

Quote from: Kjelt on December  3, 2015, 13:17:26
Auro maakt de voorkanalen wijdser, op zich klinkt dat prima alleen heeft het weinig te doen met hoogte kanalen, boven voor je en achter je is er niets.
De VOG uitgezonderd. Ik heb dit in Duitsland bij Grobi gehoord en bv de Amos leaf demo valt helemaal in het honderd, er zit een groot gat tussen wat je voor hoort en dan achter je hoort, niets aan de zij bovenkant. Bij een Atmos opstelling hoor je het blaadje echt 360 graden om je heen roteren net als in de (Atmos) bioscoop.

De verklaring is ook logisch, als de speakers op de onderlaag staan staan ze op oorhoogte en dan interpoleer je de positie. Net als bij stereo dus als je daar L+R hetzelfde geluidje laat weergeven denk je dat het uit het midden komt.
Echter bij de hoogte kanalen zit je veel lager. Als je dus linksboven en linksachter hetzelfde geluidje laat weergeven dan hoor je linksvoor en linksachter met je linkeroor het geluid en echt niet linksmidden hoog. Daarom werkt dit niet, je hebt in het midden vlak voor en achter je op hoogte discrete kanalen nodig.