Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

master30

Quote from: riwi on November 10, 2016, 19:38:19
Inderdaad TrueHD7.1 is nog geen atmos.
Atmos tracks zitten wel altijd in een TrueHD7.1 track

Met de nieuwste versies van mediainfo kan je het wel zien :

Bedankt, dat is wat ik zocht  :worship:
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

maximus79

Weet iemand of je de levels van je speakers kunt afstellen met test tones van de demo disc van dolby atmos?
Ik merkte dat er een verschil zit of ik het doe via de interne test tone van mijn reciever of de demo disc test tones....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

denoontje

Ik heb dirac laten lopen als eq en daarna met de atmosdisk de levels bijgesteld


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

maximus79

Normaal doe ik het altijd via de receiver handmatig met db-meter, maar tussen de receiver en atmos disc zit een paar db verschil bij de achterkanalen en height kanalen. Ik dacht misschien zijn de tonen op de demo alleen voor controle dat je kanalen goed aangesloten zitten....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Is inderdaad de beste manier om de levels na te stellen. De interne tonen kunnen inderdaad nog wel eens verschillen met de gedecodeerde stream van een (Atmos) bron.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

yorkie13

Gangsters Paradise

Just my 50$cents

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Met dit weer ga ik voor de iceko iceko baby.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Ik zie het al demo-world.eu heeft er een paar staan.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

ppeter

JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Staaled

#1461
Download en bij mijn weten niet illegaal dus mag ik het linkje gewoon plaatsen ?
http://www.demo-world.eu/2016/11/22/dolby-atmos-blu-ray-demo-disc-sep-2016/
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

soragoi

Hallo allen,

2 vragen.

Wil in nabije toekomst mijn versterker/receiver upgraden naar dolby atmos.
Waar ik nu veel films afspeel met verschillende geluisformaten op de pc....(vlc player etc).
Het geluid gaat dan via glasvezel digitaal uit naar de versterker, dit gaat goed.

Kan een pc welke een film afspeeld met atmos content dit doorgeven viandie optische uitgang, zodat ik bij een versterker upgrade niet ook een andere geluidskaart nodig hebt ?

Kan iemand een versterker aanraden met wat vermogen welke zeker voor film zijn mannetje staat.
Heb niet veel poespas nodig maar woonkamer is wel groot.
Setup nu : quadral fronts,audica center,jbl rears,svs 13 ultra sub,koro 50 inch plasma,dm800 en dan een sony 5.1 str 940(5x100W).
Ik heb de mogelijkheid voor wand/plafondspeakers dus atmos lijkt mij een super aanvulling op mijn systeem.

Jep

Als je PC geen geluid over HDMI kan uitsturen, zal je om Atmos te kunnen doorgeven naar je receiver je PC toch moeten upgraden. Atmos zit verpakt in een True HD spoor en volgens mij kan de optische uitgang dat niet doorgeven (te hoge bitrate). Je hebt dus een HDMI aansluiting nodig.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

soragoi

bedankt ben weer wat wijzer...

ik heb een nvidia quadro 2000 video kaart in mijn pc... deze geeft wel geluid door via de HDMI.
Maar nu niet aangesloten omdat mijn versterker geen hdmi aansluiting heeft.


kan dus best een Atmos versterker kopen en eerst testen.
werkt het niet via mijn quadro dan viedo of geluidskaart upgraden.

Nu nog uitzoeken welke versterker er in mijn situatie goed is ?


ppeter

Quote from: Staaled on July 24, 2017, 14:00:10
Download en bij mijn weten niet illegaal dus mag ik het linkje gewoon plaatsen ?
http://www.demo-world.eu/2016/11/22/dolby-atmos-blu-ray-demo-disc-sep-2016/

Kan je de demo's op deze site downloaden/kopen?
Kan het nergens vinden?
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **


Fox

hmm een vesterker zonder HDMI...

Heeft die wel genoeg kanalen om Atmos te verwerken/versterken/ te ontvangen ... ????

Quote from: soragoi on July 25, 2017, 09:16:29
bedankt ben weer wat wijzer...

ik heb een nvidia quadro 2000 video kaart in mijn pc... deze geeft wel geluid door via de HDMI.
Maar nu niet aangesloten omdat mijn versterker geen hdmi aansluiting heeft.


kan dus best een Atmos versterker kopen en eerst testen.
werkt het niet via mijn quadro dan viedo of geluidskaart upgraden.

Nu nog uitzoeken welke versterker er in mijn situatie goed is ?

HTip

Quote from: Jep on July 25, 2017, 08:32:16
Als je PC geen geluid over HDMI kan uitsturen, zal je om Atmos te kunnen doorgeven naar je receiver je PC toch moeten upgraden. Atmos zit verpakt in een True HD spoor en volgens mij kan de optische uitgang dat niet doorgeven (te hoge bitrate). Je hebt dus een HDMI aansluiting nodig.
Sterker nog, over SPDIF kan slechts Dolby Digital worden weergegeven. Voor TrueHD heb je HDMI (minimaal versie 1.3) nodig. En voor Atmos/DTS:X/Auro-3D heb je zelfs HDMI 2.0 nodig.

Het Atmos signaal bevat een TrueHD 7.1 als core, die wordt weergegeven als er geen hoogtekanalen zijn gedefinieerd. Hetzelfde geldt voor DTS:X, waar de core uit HDMA 5.1/7.1 bestaat.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Teejoo

Ik ben aan het denken om mijn HT te gaan voorzien van een Atmos/DTSX uitbreiding. Ik heb nu rondom een B&W Nautilus 7.2 set staan. Nou zoek ik niet direct iets in de Nautilus range als high speakers, maar B&W heeft eigenlijk alleen maar inbouw als plafondspeakers, en dat gaat niet. Wellicht is een DS3 ook te gebruiken, maar zijn er mensen die andere ideeën hebben. Het heeft namelijk de voorkeur om in elk geval een beetje in de gelijke klankkleur te blijven, hoewel ik me realiseer dat alleen al door de opstelling dit altijd al anders zal zijn.

Kortom: tips voor speakers gevraagd!

RalphH

Kun je de plafondspeakers niet zelf in een kastje zetten? Je zou niet de eerste zijn  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt

#1471
Hoe hoog is je plafond ? Bij een standaard 2,5m plafond zou ik er niet aan beginnen.
Wel aan Atmos maar andere speakers.

De meeste speakers hebben wat afstand tot de muur/plafond nodig en het is bij Atmos essentieel dat je je aan de design guidelines houdt voor het beste resultaat ( gelijke afstand speakers tot oren en goede hoek). Dus je begint eigenlijk andersom je kijkt hoe groot je speakers kunnen zijn volgens je huidige kamer en conforn de Dolby spec en de karakteristieken van de speakers.

bmateijsen

#1472
Quote from: Teejoo on July 27, 2017, 10:55:49
Ik ben aan het denken om mijn HT te gaan voorzien van een Atmos/DTSX uitbreiding. Ik heb nu rondom een B&W Nautilus 7.2 set staan. Nou zoek ik niet direct iets in de Nautilus range als high speakers, maar B&W heeft eigenlijk alleen maar inbouw als plafondspeakers, en dat gaat niet. Wellicht is een DS3 ook te gebruiken, maar zijn er mensen die andere ideeën hebben. Het heeft namelijk de voorkeur om in elk geval een beetje in de gelijke klankkleur te blijven, hoewel ik me realiseer dat alleen al door de opstelling dit altijd al anders zal zijn.

Kortom: tips voor speakers gevraagd!

Omdat wij tegenwoordig ook de custom install lijn van B&W kunnen adviseren en leveren, zou ik als eerste daar kijken, aangezien de nieuwe 800 serie geen on-wall surround meer heeft. Dus heb je al gekeken naar de CT800? Dan zou ik denk ik deze adviseren: http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Installation-Speakers/Custom-Theatre/CT8-4-LCRS.html

jaco

Ik had het beste idee ooit.

Alle dure semi high end shit eruit gedaan (Merk wat met een M begint en niet (meer) in vernieuwing geloofd)

Genelec speakers terug gekocht, XLR kabel naar een voorversterker met Atmos/DTS:X en optioneel Auro3d

Geluid voor film is er op vooruit gegaan met speakers die minder dan de helft kosten (zelfs met  overgaan van 7 naar 11 speakers). Wellicht voor stereo niet een verbetering.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Squashball

Quote from: HTip on July 26, 2017, 14:32:21
Sterker nog, over SPDIF kan slechts Dolby Digital worden weergegeven. Voor TrueHD heb je HDMI (minimaal versie 1.3) nodig. En voor Atmos/DTS:X/Auro-3D heb je zelfs HDMI 2.0 nodig.

Het Atmos signaal bevat een TrueHD 7.1 als core, die wordt weergegeven als er geen hoogtekanalen zijn gedefinieerd. Hetzelfde geldt voor DTS:X, waar de core uit HDMA 5.1/7.1 bestaat.

HDMI 2.0 is geen vereiste voor Atmos, werkt ook prima over 1.4 (bijvoorbeeld als je een oudere media speler hebt zoals de mede8er). De receiver moet uiteraard wel atmos kunnen decoderen maar dat staat los van het feit dat deze receivers veelal over 2.0 poorten beschikken. Het zou ook prima werken als ze hdmi 1.4 poorten hadden gehad.