Bouwverslag subwoofer - testkist - gepoort

Started by Timvg, June 22, 2014, 00:04:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Bedankt iedereen!
Eerste metingen bevestigen alleszins wat ik al hoorde en voelde. De afstemming van de sub lijkt op 13-14hz te vallen. Ook zijn er geen kist- of poortresonanties te bespeuren, de demping doet dus haar werk, inruil hiervoor is wat gevoeligheid (poortoutput), maar gezien de enorme reserve van deze sub is het zeker de juiste keuze om voor een zo neutraal mogelijke weergave te kiezen.


Quote from: Staaled on July  3, 2014, 16:27:30
Nu ik dit zo lees en zie kom ik serieus in de verleiding om eens iets met DIY te doen.
De Caps zijn  niet im frage , maar ik heb nog een kleine set waar nu een BK dienst doet.

Het is erg leuk het ganse DIY gebeuren, ik kan het alleen maar toejuichen! Met jouw kennis kan het geen probleem zijn..


morca

Ik heb bij mijn sub ook wat DB output ingeleverd.
Resultaat is wel dat het erg goed klinkt.

Je hebt imo een mooie berekening gemaakt.

Ed aan de zelfbouw...... Dat zou nog eens verrassend zijn  ;D

Timvg

Quote from: morca on July  3, 2014, 22:42:52
Ik heb bij mijn sub ook wat DB output ingeleverd.
Resultaat is wel dat het erg goed klinkt.

Je hebt imo een mooie berekening gemaakt.

Ed aan de zelfbouw...... Dat zou nog eens verrassend zijn  ;D

Thanks Marco  :) Volgens mijn berekeningen was deze afgestemd op 16hz. WinISD houdt natuurlijk geen rekening met vulling/demping.

In een test op data-bass is volgende constatatie gemaakt ivm demping tegenover geen demping in een gepoort ontwerp.

"Looking at the before and after frequency response of the system, we noticed that some of the larger response issues related to the enclosure resonances and port resonances were effectively damped out. However, the system tuning was dropped and the overall port contribution was lowered quite a bit as was total system efficiency."

Komt dus volledig overeen met mijn eigen vaststelling vandaag. De verwachte poortresonanties waren eruit en de tuning en gevoeligheid gingen omlaag. Ik denk niet dat ik voorlopig nog een tweede kist ga maken, ik vind het best goed zo.

flakkees

echt, petje af tim
voor iets wat jij een test kistje noemt zouden hele volksstammen grof geld voor over hebben  :worship: :worship:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

morca

Wel is door een goeie sim ook niet echt een testkastje.
Wel de eerste die Tim zelf inelkaar zet geloof ik,die test is idd goed gelukt  ;D

Staaled

Quote from: morca on July  3, 2014, 22:42:52
Ik heb bij mijn sub ook wat DB output ingeleverd.
Resultaat is wel dat het erg goed klinkt.

Je hebt imo een mooie berekening gemaakt.

Ed aan de zelfbouw...... Dat zou nog eens verrassend zijn  ;D
Tsja.
Zagen laat ik dan doen, daar heb ik hier geen gelegenheid voor.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Quote from: flakkees on July  4, 2014, 04:50:17
echt, petje af tim
voor iets wat jij een test kistje noemt zouden hele volksstammen grof geld voor over hebben  :worship: :worship:
Quote from: morca on July  4, 2014, 07:08:05
Wel is door een goeie sim ook niet echt een testkastje.
Wel de eerste die Tim zelf inelkaar zet geloof ik,die test is idd goed gelukt  ;D

Thanks guys!  :) In elk geval de eerste die ik zelf verzaagd heb  ;) Elke keer leer je weer wat bij, maar nu heb ik echt geen plaats meer voor meer  :D

In elk geval ben ik wel onder de indruk van deze driver. Het is bijna jammer hem 'maar' in een kleine setup te gebruiken want deze is echt wel heavy duty. Ik denk dat ie wel in het octaaf tussen de 12,5 en 25hz wel twee van m'n gesloten subs (met 2x12") het nakijken kan geven, al zijn dat ook geen watjes.

Timvg

Quote from: Staaled on July  4, 2014, 09:24:19
Tsja.
Zagen laat ik dan doen, daar heb ik hier geen gelegenheid voor.

Indien je de panelen niet verstek gaat verlijmen, laat ze net een paar mm groter zagen aan de kopse kanten, en dan vlak schuren.
Is een stuk makkelijker dan ze echt perfect te gaan verlijmen (er moet bv. maar een kleine kromming zijn).
Kopse kanten zijn trouwens makkelijk te behandelen met gewoon afwerkplamuur (licht opschuren met fijne korrel).
En nu ik toch ervaringen deel. MDF valt perfect te verven met muurverf! Kan je ook een grole roller gebruiken (weinig kans op strepen). Tussen de lagen door opschuren met extra fijne korrel, en daarna matte blanke lak op waterbasis (2 lagen is normaal voldoende). Voordeel is dat alles véél sneller droog is op deze manier (muurverf is na 90 min schuurklaar, lak op waterbasis idem), het makkelijker is om zonder strepen te werken én het is duurzamer.

morca

Quote from: Timvg on July  4, 2014, 14:42:25
Thanks guys!  :) In elk geval de eerste die ik zelf verzaagd heb  ;) Elke keer leer je weer wat bij, maar nu heb ik echt geen plaats meer voor meer  :D

In elk geval ben ik wel onder de indruk van deze driver. Het is bijna jammer hem 'maar' in een kleine setup te gebruiken want deze is echt wel heavy duty. Ik denk dat ie wel in het octaaf tussen de 12,5 en 25hz wel twee van m'n gesloten subs (met 2x12") het nakijken kan geven, al zijn dat ook geen watjes.
Ik denk dat de poort je ook wel''iets'' meer gain geeft dan de gesloten  ;)
plus je hebt een beste driver.

Staaled

Quote from: Timvg on July  4, 2014, 17:07:03
Indien je de panelen niet verstek gaat verlijmen, laat ze net een paar mm groter zagen aan de kopse kanten, en dan vlak schuren.
Is een stuk makkelijker dan ze echt perfect te gaan verlijmen (er moet bv. maar een kleine kromming zijn).
Kopse kanten zijn trouwens makkelijk te behandelen met gewoon afwerkplamuur (licht opschuren met fijne korrel).
En nu ik toch ervaringen deel. MDF valt perfect te verven met muurverf! Kan je ook een grole roller gebruiken (weinig kans op strepen). Tussen de lagen door opschuren met extra fijne korrel, en daarna matte blanke lak op waterbasis (2 lagen is normaal voldoende). Voordeel is dat alles véél sneller droog is op deze manier (muurverf is na 90 min schuurklaar, lak op waterbasis idem), het makkelijker is om zonder strepen te werken én het is duurzamer.
Ik heb zo een vermoeden dat je mij gaarne aan het werk zet. ;) :thumbs-up:

Prima tips en ik heb mijn oog al laten vallen op de X12 in een gesloten kist. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


Timvg

snel even afgesteld, 10 min werk.



Full range 1/12th smoothing, geen aandacht aan de afval in het hoog geven, microfoon stond niet optimaal hiervoor.

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx


Timvg

Vandaag even alle remmen los met testtonen in REW, nadak ik em met filmmateriaal niet over z'n nek kreeg (monitors kunnen niet volgen, hehe  ;)). Signaal in REW op -10 en de receiver op 0 (!). 30 hz tot 10hz .. Wooow  8) Oké nu maakt komt er wat poortruis aan te pas, maar wat een luchtverplaatsing van die driver   >:D

Met 'echt' materiaal wordt enige vorm van poortgeluid natuurlijk gemaskeerd, heb er alleszins nog geen last van gehad..

teus1988

Quote from: morca on July  9, 2014, 22:06:14
Zagen laat ik trouwens ook doen hoor,waarom moeilijk als makkelijk kan  ;D

En als je de goede maten door geeft en alles goed berekend heb
Is laten zagen een vakkundige met een computer gestuurde zaag
Meestal de beste pasvorm
Of je moet zelf heel handig wezen natuurlijk


rho

Ik had dit draad helemaal gemist.

Waauw wat een sub!! Die driver is echt mega vet.
Hoe doet ie het nu als je wat stiller speelt?
Luid doet ie het blijkbaar perfect, maar als je op een normaal niveau speelt, doet ie dan ook nog netjes mee?

Timvg

Voorlopig klinkt alles naar behoren, ook op zachter niveau. Het is trouwens zelden dat het hier echt hard gaat. Nu een beetje meer dan anders, opzettelijk natuurlijk om de sub eens flink te testen. In de HT kan het er wel eens heftiger aan toe gaan.

Eigenlijk is deze sub ruim overdreven voor deze setup, misschien moet ik in de toekomst maar eens een gesloten kist gaan maken  ;)

Maar eerst toch maar wat genieten.

rho


Timvg

Ik ga het alleszins bij de 15" houden die hier nu staat, heb em nu toch  :) De 12" lijkt me ook wel niet mis.


Timvg

#49
Geen plaats voor.  ;) Mocht ik een grote kamer hebben en volledig m'n zin mogen doen. Elk kanaal z'n eigen gesloten baskast die 40-160hz voor z'n rekening neemt. En alles daaronder naar een tweetal gepoorte monstersubs (met bv meerdere van deze driver en een nog iets lager tuning) die 10-40hz voor hun rekening nemen.