Zolderkamer tot Home Theater.

Started by IndianaJ, June 17, 2014, 18:27:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Mooie stoelen, echt jammer dat ik dit moois niet kan zetten  :P
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

IndianaJ

Quote from: bazzzman on July 10, 2014, 17:28:29
Haha, geweldig om te lezen. De vriendin wil uiteraard ook een loveseat, dus ook daar ben ik erg benieuwd naar....
Waar zat je zelf het liefst? (onafhankelijk van je gezelschap ::)_

Hi Bazzzman. Bedakt voor je reacties.
En ja, op de loveseat uiteraard hahaha.
Maar dat was omdat deze plek de beste afstand tot het scherm had maar ook de speaker verhouding was hierop het mooiste.
Bovendien zat deze natuurlijk ook het beste en heeft een zeer ruime zit.
Ben hier nog altijd heel tevreden over dus als je de kans krijgt zeker een exemplaar aanschaffen !!   ;D
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

IndianaJ

Quote from: mr.crash on July 10, 2014, 22:34:28
Mooi verhaal. :clapping:.
Ik heb ook een verduisteringsgordijn van Ikea.(rolgordijn )
Maar dat is maar 2 meter breed.
Kun je het ook los kopen en dan groter?
Het bevalt mij ook super goed.
Wil nog wel eens een echt doek hebben.

Han

Dank u dank u... :bigsmile:
Maar het scherm van Ikea wordt in principe al los geleverd zoals je weet maar ik denk dat je enkel het doek zelf bedoeld.
Ik weet niet of dit doek ook in grotere maten verkrijgbaar is maar ik had dit niet nodig omdat het scherm wat ik heb hangen
relatief klein is maar ik kan helaas geen groter scherm hier kwijt.  :(
Nu weet ik niet of een 'echt' doek dan ook een veel beter beeld zal opleveren. Ik heb wel eens gekeken naar structuur en de reflectie van dat soort
doeken maar ik zie niet echt grote verschillen. Ik weet alleen dat ik heel tevreden over mijn scherm ben en hier erg vaak van geniet.

Gr. Stefan

My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

IndianaJ

Zo de vakantie zit er weer op. Geweldig genoten.

Het is zeker de hoogste tijd om dit topic weer aan te vullen.
Ik heb in ieder geval nog genoeg informatie en foto's om pagina's vol te vullen.
Ook heb ik veel dingen gezien en gelezen.

Op zolder is zeker nog een flinke klus te klaren dus ik ga mijn tijd de komende weken
goed besteden en jullie hiervan op de hoogte brengen (als jullie het leuk blijven vinden om te lezen natuurlijk?  ???  ::)

Tot eerdaags.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

rho

Laat die foto's en uitleg maar komen. :)

MLCinema

Quote from: IndianaJ on August 20, 2014, 10:19:12
Zo de vakantie zit er weer op. Geweldig genoten.

Het is zeker de hoogste tijd om dit topic weer aan te vullen.
Ik heb in ieder geval nog genoeg informatie en foto's om pagina's vol te vullen.
Ook heb ik veel dingen gezien en gelezen.

Op zolder is zeker nog een flinke klus te klaren dus ik ga mijn tijd de komende weken
goed besteden en jullie hiervan op de hoogte brengen (als jullie het leuk blijven vinden om te lezen natuurlijk?  ???  ::)

Tot eerdaags.

Ben nog steeds wel benieuwd naar de pagina's vol foto's ;D.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

IndianaJ

#31
Zo vandaag wel even tijd om een kleine aanvulling te maken aan mijn topic.

Aangezien ik destijds was verhuisd naar een kleinere woning had ik ook geen HT ruimte meer tot mijn beschikking.
Ach, we zien het wel dacht ik toen nog.
_______________________________________________________________________________
Maar de TV die we nu in de huiskamer hebben klinkt toch ook prima.
Hmm dat geluid valt eigenlijk wel een beetje tegen als we een film kijken. Vind je ook niet?
Nu heb ik (toevallig) nog een speaker set van de PC liggen die ongeveer net zo groot is,
als de radioset die nu onderin het kastje staat.
Zal ik die ernaast zetten want de huidige radio set heeft geen input? En het geluid klonk daarvan ook enorm goed.

Een uur later was de kamer voorzien van een leuke uitbreiding voor de films.

Helaas: Het begint weer te kriebelen....... :blink:
Ik voel de (HT) koorts weer opkomen. Sluimerde blijkbaar hahaha.

Nu heb ik nog een beamer die welliswaar al wat ouder is maar toch.
(BenQ PB6100)
Als we de zolder nu eens opruimen en daar alles neerzetten en ook de beamer ophangen?
Hmmm, goed idee.

De ruimte was niet al te groot en bovendien was er aan de rechterzijde van de zolder een kastenwand aanwezig
die de ruimte een stuk kleiner maakte maar what the hell.
Het begint weer........!!!! :wub:

Om een lang verhaal kort te maken. We hadden alles geplaatst. Zelf een scherm gemaakt en de achterzijde van de zolder
donkergrijs gemaakt zodat het contrast wat hoger werd.
Helaas heb ik geen foto's van de zolder maar ik heb wel een foto die gemaakt was vlak voor de verbouwing.



Zoals jullie kunnen zien is aan de rechterzijde nog goed de plek te zien van de kastenwand (waar de ventilator staat) heeft gestaan.
Dus jullie begrijpen dat de ruimte niet bijster groot was.
Maar al met al toch een leuke ruimte om mee te beginnen nietwaar?
In deze ruimte hebben we in ieder geval al de nodige films bekeken en langzaam veel ideeen opgedaan voor de
toekomst.

De onderstaande foto is de andere zijde van de zolder.


De reden dat er afdekzeil hing is heel eenvoudig:
We wilden een dakkapel plaatsen zodat er een hoop ruimte bij gaat komen.
Na de ruwe plaatsing ben ik van plan om alles af te timmeren en af te werken om zodoende een ruime zolder kamer te realiseren die langzaam omgedoopt wordt tot HT zolder.
Met de bovenstaande foto's denk ik dat jullie wel een idee hebben hoe alles is begonnen.






My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

IndianaJ

#32
Projectie Scherm

Zoals ik al eerder in deze topic heb vermeld, heb ik mijn projectie scherm zelf gemaakt.
Aangezien dit scherm toch niet al te groot zou worden had ik besloten om deze zelf te maken.
Het voordeel hiervan is dat ik exact de maat kan bepalen die ik wilde en maar bovendien ook kosten besparend is.

Het scherm zelf is slechts 94 cm hoog. De breedte is 160 cm.
Al met al dus geen mega scherm echter ik was (helaas) beperkt door de balken die op de zolder aanwezig zijn.
Het scherm past hier dus precies tussen. Scherm diagonaal is dus 'slechts' 175 cm maar aangezien de afstand tot
het doek niet al te groot is, valt dit absoluut niet op.

Aangezien ik geen idee had hoe verhoudingen lopen en ik een maximale maat wilde gebruiken had ik besloten om de beamer
aan te zetten en op de muur de afmetingen te tekenen.
Hierbij wist ik dat de beamer en het scherm exact op elkaar waren afgestemd.
Als eerste heb ik een houten profiel gemaakt en de middelste balken heb ik iets in laten springen.
De reden hiervoor is dat ik anders bang was dat het doek anders teveel op de balken in het midden zou raken
waardoor dit aan de voorzijde zichtbaar zou worden.

Nadat het profiel was gemaakt heb ik een IKEA doek hierop gespannen en aan de achterzijde vast geniet.
Om het geheel af te maken heb ik zwart plakvilt gekocht en deze op de randen geplakt zoals je kan zien.

Ik moet zeggen dat het totaal plaatje mij absoluut niet tegenvalt en ik verrast was door het eindresultaat.
Er zullen ongetwijfeld mooiere oplossingen zijn maar ik was hier al heel tevreden over.

Tafel in de kamer was net groot genoeg.  ;D


Even netjes knippen en aftekenen voor het eindresultaat


En voila: Het eindresultaat


PS. Inmiddels zijn de Suske en Wiske's wel verdwenen als steunpunt...... :blush:


My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

coldbullet

Erg netjes gedaan het doek zo,
Ik bedoel ik hou wel van mensen die een  beperkt budget en veel creativiteit wat moois maken.
Nu zit ik het zelfde schuitje en wil ook een ht maken maar dan in de garage ook met een beperkt budget, de pj heb ik al een epson tw3800.
Ik volg dit met veel plezier en wens je alle succes ( technische vragen kwa timmerwerk kan je altijd stellen ik ben nml timmerman)
Succes!!

rho

Ik zit ook zeer beperkt in ruimte. En voorlopig heb ik nog geen budget (wegens verbouwingen elders in huis). ;)
Dit is dus het ideale topic om te volgen voor mij. Hier kan ik wel wat ideetjes uit halen.

IndianaJ

#35
De verbouwing

En ja hoor. Het is zover.
De verbouwing was begonnen. Zoals jullie hebben kunnen zien is het zeker voor deze zolder
de moeite waard om een dakkapel te plaatsen.  :clapping:

We keken hier dan ook enorm naar uit hoe deze uiteindelijk gaat worden.
Het loop oppervlak zal in ieder geval een heel stuk toenemen en hiermee kan ik eindelijk met de echte inrichting
van de HT zolder gaan beginnen.
Vandaag zal ik wat meerdere foto's plaatsen want dit wordt toch graag bekeken !!! :bigsmile:

De stelling is geplaatst dus de pannen kunnen eraf!  :ohmy:


Nog een lange weg te gaan dus.
Zo de pannen zijn eraf en in het dak is dus ook de zaag gezet. Wauw, wat een licht binnen. hahaha



Hmm. Was denk ik een goede zet om bouwzeil op zolder te hangen.


Het begint al wat vorm aan te nemen.
Je ziet nu al meteen wat enorm veel ruimte je hierdoor erbij gaat krijgen.
Het kan mij niet snel genoeg gaan.


Zo de vormgeving is gemaakt en dit is al waanzinnig om te zien.
Ging het trouwens in werkelijkheid ook maar zo snel. Lijkt Vodafone wel  ;D
De zolder is regendicht en het geraamte is gezet (zijn trouwens 2 dagen werk die je in deze foto's ziet)
Morgen weer verder met de afwerking buiten.





Ook nog even een paar plaatjes hoe het er aan de binnenzijde uit is komen te zien.




My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

jeffaudio

mooi hoor , ben zeer benieuwd naar het uit eindelijk resultaat  ;D
Stereo setup: Mcintosh,Vincent,, popcorn,Lapp, van den Hul, Epson
HT Setup 11.1 Atmos/DTS X  Marantz, denon,Klipsch Quadral,Popcorn,  ,Oehlbach , optoma
Slaapkamer Setup  Denon , Teufel 5.1.2,quadral ,Mitsubishi beamer

cobaltjeh

Kijk dat ziet er goed uit, nu vraag ik me echter wel af waarom er niet voor een prefab dakkapel gekozen is (zo een die in 1 dag geplaatst word).
Heeft deze constructie bepaalde voordelen?


IndianaJ

Quote from: cobaltjeh on September  8, 2014, 11:15:11
Kijk dat ziet er goed uit, nu vraag ik me echter wel af waarom er niet voor een prefab dakkapel gekozen is (zo een die in 1 dag geplaatst word).
Heeft deze constructie bepaalde voordelen?

Dank je. Prefab heb ik in de vorige woning ook gehad maar ik vind deze toch degelijker. Deze is ter plekke op maat gemaakt
en mijn persoonlijke mening is dat deze er toch robuuster uit ziet in de afwerking. (en prijs is nagenoeg gelijk)
Bovendien zijn bij deze montage de foto's ook veel mooier hahaha.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

RalphH

Dat is een flink stuk wat erbij komt. Komt de HT zeker ten goede :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

quattronl

Deze verbouwing ga ik even volgen!
Wij staan ook op het punt een dakkapel te laten plaatsen.
Prefab is idd makkelijker (sneller) maar als het op maat laten maken degelijker is én even duur...hmmm.
Vanaf welke hoogte begint je dakkapel? Oftewel: op welke hoogte ligt je onderste horizontale balk van het dak?
En hoe hoog is je dakkapel (onderkant balken)?
Dan heb ik enig idee hoeveel ruimte het ons gaat schelen.

Ik kijk uit naar de vorderingen!
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

IndianaJ

#41
Quote from: quattronl on September  8, 2014, 12:45:28
Deze verbouwing ga ik even volgen!
Wij staan ook op het punt een dakkapel te laten plaatsen.
Prefab is idd makkelijker (sneller) maar als het op maat laten maken degelijker is én even duur...hmmm.
Vanaf welke hoogte begint je dakkapel? Oftewel: op welke hoogte ligt je onderste horizontale balk van het dak?
En hoe hoog is je dakkapel (onderkant balken)?
Dan heb ik enig idee hoeveel ruimte het ons gaat schelen.

Ik kijk uit naar de vorderingen!

Dank je voor je reactie.
Ik ben even naar boven gehold en de onderkant van de balken tot de vloer is 2.29 meter.
Dus plafond is hoog genoeg om er van alles mee te doen lijkt mij.
Dit is trouwens gemeten vanaf de balk die in de breedte loopt dus degene die onder de steunbalken
loopt. Het daadwerkelijke plafond komt rechtstreeks onder deze steunbalken dus ligt nog een
aantal centimeters hoger. (plafond wordt geiisoleerd en afgedekt met folie voor de vochtwerking
maar dit volgt nog in deze topic !)
De breedte van de vensterbank die er moet komen is 3.53 meter dus al met al een flinke ruimte erbij.
Heel veel succes met jullie dakkapel. (zie ook graag de foto's van jou vorderingen   ;D)
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

quattronl

Quote from: IndianaJ on September  8, 2014, 13:07:11
Dank je voor je reactie.
Ik ben even naar boven gehold en de onderkant van de balken tot de vloer is 2.29 meter.
Dus plafond is hoog genoeg om er van alles mee te doen lijkt mij.
Dit is trouwens gemeten vanaf de balk die in de breedte loopt dus degene die onder de steunbalken
loopt. Het daadwerkelijke plafond komt rechtstreeks onder deze steunbalken dus ligt nog een
aantal centimeters hoger. (plafond wordt geiisoleerd en afgedekt met folie voor de vochtwerking
maar dit volgt nog in deze topic !)
De breedte van de vensterbank die er moet komen is 3.53 meter dus al met al een flinke ruimte erbij.
Heel veel succes met jullie dakkapel. (zie ook graag de foto's van jou vorderingen   ;D)

Thx!
Onze dakkapel komt in de slaapkamer op de 1e verdieping (onze 'zolder' is slechts een vlierinkje van 1.10m hoog dus daar een dakkapel plaatsen heeft geen zin) dus da's weinig HT-gerelateerd en dus zal ik jullie niet met die verbouwing vermoeien :)
Kan ook best nog een jaartje duren voordat we dat laten doen.

Als je nog een keer zin hebt om naar zolder te sprinten: op welke hoogte ligt de onderste steunbalk vanaf de vloer?
Wij hebben daar ook zo'n balk liggen en ik wil die ivm de stevigheid van het dak graag behouden. Bij sommige andere huizen heb ik gezien dat ook die balk werd weggehaald en bij jou zit ie nog, vandaar mijn vraag :)

Vanavond/morgen weer foto's? :D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

IndianaJ

Quote from: quattronl on September  8, 2014, 14:05:52
Thx!
Onze dakkapel komt in de slaapkamer op de 1e verdieping (onze 'zolder' is slechts een vlierinkje van 1.10m hoog dus daar een dakkapel plaatsen heeft geen zin) dus da's weinig HT-gerelateerd en dus zal ik jullie niet met die verbouwing vermoeien :)
Kan ook best nog een jaartje duren voordat we dat laten doen.

Als je nog een keer zin hebt om naar zolder te sprinten: op welke hoogte ligt de onderste steunbalk vanaf de vloer?
Wij hebben daar ook zo'n balk liggen en ik wil die ivm de stevigheid van het dak graag behouden. Bij sommige andere huizen heb ik gezien dat ook die balk werd weggehaald en bij jou zit ie nog, vandaar mijn vraag :)

Vanavond/morgen weer foto's? :D


Pfff. Ik blijf lopen hahaha. Ben ook met de afwerking van het plafond bezig en buiten aan het zagen.
Lees: zweet, zweet.
Maar ik heb ff gekeken voor je en de onderzijde tot de vloer is 67 cm. Dit ging bij ons prima.

Maar vanavond/morgen foto's???  :sadlike:
Ik doe mijn best maar denk dat het in de loop van deze week wordt. Is nu nog echt klusse weer he!
En photobucket waar ik de foto's heb staan is mega traag (zeker als je de foto's ook nog moet verkleinen)
Maar positieve reacties motiveert altijd hoor !   ;)

My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

quattronl

Quote from: IndianaJ on September  8, 2014, 14:58:46
Maar ik heb ff gekeken voor je en de onderzijde tot de vloer is 67 cm. Dit ging bij ons prima.
Top, thx! Ik zal vanavond ff bij mij meten.

Ach, je hebt wel mooi klusweer uitgezocht. Het had ook kunnen regenen ;)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

IndianaJ

#45
Afronding van de buitenzijde

Zo de mannen waren weer flink aan de slag gegaan met de dakkapel en deze is geheel afgerond.
Mooi dak erop en ik ben maar gegaan voor een kunststof kozijn. Geen zin om te (laten) schilderen.
Bovendien ben ik niet echt een held op het dak moet ik eerlijk toegeven.  :blush:

Maar de grote delen zijn af en nu kunnen we aan de afwerking beginnen. Pffff
Als je het snel zegt lijkt het natuurlijk niet zoveel werk.

Hier wordt de voorzijde afgewerkt.




Hmmm ik ben hier niet echt gek op. Best een flinke hoogte.


Kozijn op de lift en de plaatsing ervan.




Plaatsing van de ramen. Wel zo lekker als het koud wordt. :hehe:


Dit begint er nu echt op te lijken. Super. Wat een megaplek hebben we erbij gekregen.
Ik krijg er zin in om het geheel af te werken en in te richten. Nu moet ik zeggen dat ik verder geen dingen op papier heb staan
en maak ter plekke mijn ideeen. Wel in grote lijnen natuurlijk betreft locatie, plaatsing van scherm beamer en de speakers.




Ziet er goed uit nietwaar???

My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

quattronl

Mooi man!

Is de witte afwerking Trespa beplating?
De rest van de buitenkant werk je zelf af of doen ze dat nog?
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Pallenmans

Quote from: IndianaJ on August 27, 2014, 21:18:43
Projectie Scherm

Zoals ik al eerder in deze topic heb vermeld, heb ik mijn projectie scherm zelf gemaakt.
Aangezien dit scherm toch niet al te groot zou worden had ik besloten om deze zelf te maken.
Het voordeel hiervan is dat ik exact de maat kan bepalen die ik wilde en maar bovendien ook kosten besparend is.

Het scherm zelf is slechts 94 cm hoog. De breedte is 160 cm.
Al met al dus geen mega scherm echter ik was (helaas) beperkt door de balken die op de zolder aanwezig zijn.
Het scherm past hier dus precies tussen. Scherm diagonaal is dus 'slechts' 175 cm maar aangezien de afstand tot
het doek niet al te groot is, valt dit absoluut niet op.

Aangezien ik geen idee had hoe verhoudingen lopen en ik een maximale maat wilde gebruiken had ik besloten om de beamer
aan te zetten en op de muur de afmetingen te tekenen.
Hierbij wist ik dat de beamer en het scherm exact op elkaar waren afgestemd.
Als eerste heb ik een houten profiel gemaakt en de middelste balken heb ik iets in laten springen.
De reden hiervoor is dat ik anders bang was dat het doek anders teveel op de balken in het midden zou raken
waardoor dit aan de voorzijde zichtbaar zou worden.

Nadat het profiel was gemaakt heb ik een IKEA doek hierop gespannen en aan de achterzijde vast geniet.
Om het geheel af te maken heb ik zwart plakvilt gekocht en deze op de randen geplakt zoals je kan zien.

Ik moet zeggen dat het totaal plaatje mij absoluut niet tegenvalt en ik verrast was door het eindresultaat.
Er zullen ongetwijfeld mooiere oplossingen zijn maar ik was hier al heel tevreden over.

Tafel in de kamer was net groot genoeg.  ;D


Even netjes knippen en aftekenen voor het eindresultaat


En voila: Het eindresultaat


PS. Inmiddels zijn de Suske en Wiske's wel verdwenen als steunpunt...... :blush:


welk spul heb je gebruikt voor de zwarte rande ( heb zelf een 4:3 projecta scherm en wil deze 16:9 maken )
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

IndianaJ

Quote from: Pallenmans on September 10, 2014, 17:36:28

welk spul heb je gebruikt voor de zwarte rande ( heb zelf een 4:3 projecta scherm en wil deze 16:9 maken )

Ik heb hiervoor zwart plakvilt gebruikt. Werkt erg makkelijk en blijft ook goed zitten.
Bovendien wordt geprojecteerd licht (naar mijn mening) goed opgenomen als er toch een randje licht opvalt. Je ziet hier niets meer van.

Succes
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

IndianaJ

Quote from: quattronl on September 10, 2014, 16:08:49
Mooi man!

Is de witte afwerking Trespa beplating?
De rest van de buitenkant werk je zelf af of doen ze dat nog?

Yep is trespa.
En rest wordt gedaan hoor.  Gelukkig wel.
Ik mag de binnenkant doen en dat is veel meer werk helaas. Maar wel leuk om te doen.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |