Standaard bedenktijd 14 dagen bij aankoop via internet, op straat of aan de deur

Started by brtram, June 12, 2014, 14:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brtram

Meer bedenktijd over aankoop voor Nederlandse consumenten

Nederlandse consumenten kunnen vanaf vrijdag 13 juni 2014 rekenen op extra bescherming bij het winkelen. Dan wordt een nieuw pakket Europese en Nederlandse consumentenregels van kracht.

Mensen die spijt hebben van een aankoop, krijgen straks meer tijd om terug te krabbelen.
Bij aankopen boven de 50 euro op straat of aan de deur, geldt een bedenktijd van veertien dagen.
Die is ook van toepassing op overeenkomsten die worden gesloten via internet of de telefoon.

http://www.nu.nl/geldzaken/3800455/meer-bedenktijd-aankoop-nederlandse-consumenten.html

Jinsu

Een andere belangrijke wijziging is dat de consument eventueel voor de verzendkosten moet opdraaien indien zij/hij het artikel binnen de gestelde termijn terugstuurt.

Zalando en Amazon geven momenteel geen commentaar.

Let op: restitutie verzendkosten leverancier - consument blijft gehandhaafd.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

brtram


Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

ReRichard

Leuk om te zien dat hier aandacht voor is. Mijn klanten zijn er niet allemaal even blij mee (webshops)   :tongue2:

Ik heb hier 2 weken geleden toevallig nog een klein artikel over geschreven voor mijn werk: https://www.logivert.com/index.php?action=extra&extra=A_de_nieuwe_consumentenwet_-_13_juni_2014&lang=nl (voor de geïnteresseerde).
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

Jinsu

Quote from: ReRichard on June 13, 2014, 14:32:24
Leuk om te zien dat hier aandacht voor is. Mijn klanten zijn er niet allemaal even blij mee (webshops)   :tongue2:

Ik heb hier 2 weken geleden toevallig nog een klein artikel over geschreven voor mijn werk: https://www.logivert.com/index.php?action=extra&extra=A_de_nieuwe_consumentenwet_-_13_juni_2014&lang=nl (voor de geïnteresseerde).

Dat kan ik mij voorstellen, het aanpassen van de algemene voorwaarden etc. kost veel tijd en geld.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

brtram

Quote from: Jinsu on June 17, 2014, 09:55:18
Dat kan ik mij voorstellen, het aanpassen van de algemene voorwaarden etc. kost veel tijd en geld.

Gewoon standaard algemene voorwaarden van b.v. een branchevereniging gebruiken.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Jinsu

Dat klopt, maar dat gaat niet voor iedereen op en vergeet niet het technische aspect (degelijke webshop is custom made gekoppeld aan andere systemen) waar de klant niets van meekrijgt
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Kjelt

gewoon alle artikelen afprijzen naar €49,99, probleem opgelost  :thumbs-up:  ;D

brtram

We hebben het hier over leveringsvoorwaarden voor de consument, toch niet over koppelingen met andere systemen?
Als het wijzigen of vervangen van een tekst, IT technisch, problematisch is heb je een heel knullig ontwerp gekocht.


Custom made leveringsvoorwaarden voor consumenten is vragen om moeilijkheden.
Een artikel in de voorwaarden, wat de rechten van de consument beperkt, is al gauw nietig, dus waarom creatief zijn  ;D 

Hanky Panky

Quote from: brtram on June 17, 2014, 12:25:09

Custom made leveringsvoorwaarden voor consumenten is vragen om moeilijkheden.
Een artikel in de voorwaarden, wat de rechten van de consument beperkt, is al gauw nietig, dus waarom creatief zijn  ;D

Wat een aparte opmerking? Het maakt namelijk nogal uit of je iemand een zitmaaier verkoopt of een pak luiers, denk je ook niet?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

brtram

Quote from: Hanky Panky on June 17, 2014, 13:15:27
Wat een aparte opmerking? Het maakt namelijk nogal uit of je iemand een zitmaaier verkoopt of een pak luiers, denk je ook niet?


Ik denk dat luiers en zitmaaiers onder verschillende branches vallen.

Quote from: brtram on June 17, 2014, 10:46:00
Gewoon standaard algemene voorwaarden van b.v. een branchevereniging gebruiken.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden?




Jinsu

Quote from: brtram on June 17, 2014, 12:25:09
We hebben het hier over leveringsvoorwaarden voor de consument, toch niet over koppelingen met andere systemen?
Als het wijzigen of vervangen van een tekst, IT technisch, problematisch is heb je een heel knullig ontwerp gekocht.


Custom made leveringsvoorwaarden voor consumenten is vragen om moeilijkheden.
Een artikel in de voorwaarden, wat de rechten van de consument beperkt, is al gauw nietig, dus waarom creatief zijn  ;D

En dat bedoel ik dus, dat zijn zaken waar veel mensen niet bij stil staan. Grotere webshops zijn custom made aangepast aan de wensen van de klant en geen massaproductie. Vaak is de code afgeschermd zodat de klant er niets aan kan veranderen, CMS beperkt zich tot de inhoud.

- geautomatiseerd boekhoudsysteem
- verschillende BTW percentages
- etc.

Niet alleen de av's moeten worden aangepast, ook de website zelf: checkout buttons, modelformulier herroeping.

De rechten van een consument mag je zelfs behoorlijk beperken, je kunt zelfs de aansprakelijkheid uitsluiten bij B2B. Bij B2C is dit een ander verhaal, punt is dat er bij beide varianten sprake is van consumenten.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Nahpets

Quote from: Jinsu on June 18, 2014, 13:40:04
De rechten van een consument mag je zelfs behoorlijk beperken, je kunt zelfs de aansprakelijkheid uitsluiten bij B2B. Bij B2C is dit een ander verhaal, punt is dat er bij beide varianten sprake is van consumenten.

Daar ben ik je nogal kwijt.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Jinsu

Quote from: Nahpets on June 18, 2014, 13:59:59
Daar ben ik je nogal kwijt.

Particuliere consument en professionele consument (ondernemer) die diensten afneemt in het kader van een bedrijf of beroepsuitoefening.

Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Nahpets

Quote from: Jinsu on June 18, 2014, 16:13:10
Particuliere consument en professionele consument (ondernemer) die diensten afneemt in het kader van een bedrijf of beroepsuitoefening.

Ah, ok. Die 2e bestaat juridisch niet.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Hanky Panky

Quote from: brtram on June 17, 2014, 13:45:36

Ik denk dat luiers en zitmaaiers onder verschillende branches vallen.

De serieuze ondernemer spendeert een paar tientjes aan zijn eigen versie. De rest leert op enig moment vanzelf dat dát achteraf goedkoper was geweest  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Jinsu

Quote from: Nahpets on June 18, 2014, 17:15:27
Ah, ok. Die 2e bestaat juridisch niet.

Dat klopt, daarom zou het verstandiger zijn de termen B2C en B2B te gebruiken. Maar dat is mijn persoonlijke mening,  lid 1 van artikel 237 Boek 6 zal bij verschillende mensen vraagtekens oproepen.

Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.