Wifi router: Asus of Apple?

Started by Starred, June 4, 2014, 09:16:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Na een aantal jaren trouwe dienst lijkt mijn dlink wifi router uit het leven te zijn gestapt. Ik moet dus iets anders.
Na wat leeswerk is de keuze tussen de Asus RT-AC68U en de Apple Airport Extreme.
Ik heb een aantal Windows laptops in huis, maar ook 4 iphones en 3 ipads (zal in de toekomst nog wel meer bij komen).

Wat is de best keuze?

Joske007

Wil je meer mogelijkheden, kies dan maar voor de Asus RT-AC68U.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Pjotr

Quote from: Joske007 on June  4, 2014, 10:00:11
Wil je meer mogelijkheden, kies dan maar voor de Asus RT-AC68U.
+1 en daarbij meer controle over de instellingen.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Starred

Inmiddels een rt-n66u gekocht, want heb toch nog geen apparaten die ac ondersteunen

Joske007

Prima keuze en proficiat met de aankoop  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Roksan

Is gewoon een top router. Draait hier ook naar volle tevredenheid!!
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

clipto

Hier ook! Wel even de nieuwste firmware erin zetten (had in t begin wat issues met netwerk/internet toegang met wat oudere iphones, met nieuwe software opgelost)
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel

Starred

Weet iemand een (liefst NL) site die wat dieper in gaat op de instellingsmogelijkheden?
Wil er in het algemeen iets meer over weten en in het bijzonder de veiligheidsinstellingen

Rusher

Onderstaand een citaat uit een review die je hier kunt vinden
http://www.trustedreviews.com/apple-airport-extreme-2013_peripherals_review_setup-performance-verdict_Page-2

Should I buy the Apple AirPort Extreme (2013)?

Even for those highly tempted by the Extreme's good looks the answer is no. Functionality and performance fall flat and they are ultimately compounded by a £169.99 price tag. This makes the Extreme one of the most expensive 802.11ac routers we have tested (the bizarrely priced £179.99 Belkin AC1800 DB aside) and while 802.11n 5GHz performance is a lone shining light, every modern wireless AC rival gives it a good kicking.

Rusher


Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rusher


Quote from: Erik on September  3, 2014, 00:56:01
Waarom?

- omdat de Airport Extreme alsnog 10 keer beter is dan mijn Ziggo Ubee
- omdat de Airport Extreme naadloos samenwerkt met mijn Apple producten
- omdat de Airport Extreme er vreselijk mooi uitziet
- omdat de Airport Extreme voor mij goedkoop te bemachtigen was
- omdat ik soms een beetje dom ben en pas achteraf een review lees

Passion4Sound

Quote from: Rusher on September  3, 2014, 09:23:31
- omdat de Airport Extreme alsnog 10 keer beter is dan mijn Ziggo Ubee
- omdat de Airport Extreme naadloos samenwerkt met mijn Apple producten
- omdat de Airport Extreme er vreselijk mooi uitziet
- omdat de Airport Extreme voor mij goedkoop te bemachtigen was
- omdat ik soms een beetje dom ben en pas achteraf een review lees
^^ ;D

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

abbcdcg

#14
Quote from: Rusher on September  3, 2014, 09:23:31
- omdat de Airport Extreme alsnog 10 keer beter is dan mijn Ziggo Ubee
- omdat de Airport Extreme naadloos samenwerkt met mijn Apple producten

- omdat de Airport Extreme er vreselijk mooi uitziet   Boeit me niet zo
- omdat de Airport Extreme voor mij goedkoop te bemachtigen was   n.v.t. voor mij
- omdat ik soms een beetje dom ben en pas achteraf een review lees Reviews zeggen veel, maar niet alles


Iedere router heeft zijn plussen en minnen, ook m.b.t. bereik, en alles is relatief. De extreme werkt voor mij perfect, en waar het bereik wat minder is prik ik er gewoon een Express aan.
DL / doorvoer snelheid via WiFi vind ik niet zo belangrijk, dit gebeurt bekabeld en heeft nagenoeg geen verlies.

Sjoerd303

Ik had een wndr3700 prima ding tot er een airplay apparaat in huis kwam.

Asus rt-n66u gekocht , out of the box 100% alles werkend.
Nu 7 mnd later om niks begint het geneuzel weer met Apple producten... Airplay werkt weer niet. Toevallig net gestopt met m'n 48hrs vrije tijd stoppen om het probleem te vinden..
Bah bah, check Google maar ben niet de enige. Als het airplay/receiver probleem eenmaal begint kom je er niet meer af.
Ik zou wel eens zo een Apple router willen proberen.... Heb je veel Apple producten en zeker met airplay dan is een Apple router, ook al is die niet zo snel en wat duurder niet verkeerd om te overwegen...
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

mijkie

Ik woon in de buurt van Amstelveen/Uithoorn, als je een airport wilt testen, heb ik nog wel een Express liggen van de laatste generatie !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

abbcdcg

Quote from: Sjoerd303 on September  3, 2014, 19:03:17
een Apple router, ook al is die niet zo snel

Bekabeld heb ik gewoon 100% doorvoer, wifi afhankelijk van de locatie.

Rusher

#18
Bij mij idem. De Ziggo Ubee heb ik door Ziggo uit laten zetten op de Wi-Fi functie en Router functie.

Rusher

Fungeert nu dus alleen als modem.

theo_reet

TP-Link met dd-wrt of open wrt !! Stukken goedkoper dan die zwaaaar over gewaardeerde en veel te dure Apple spullen

Starred

Quote from: Starred on June  4, 2014, 15:09:27
Inmiddels een rt-n66u gekocht, want heb toch nog geen apparaten die ac ondersteunen

Wat zijn goede accesspoints om met deze router te combineren?

Kjelt

Hetzelfde apparaat  ;)
Ik heb dit weekend een ASUS RT-AC68U gekocht en als AP geconfigureerd, gaat vrij makkelijk met de software, is een standaard keuze onder de admin instellingen.
Maar als je het hebt over combineren doel je misschien op roaming dat je via hetzelfde SSID wilt kunnen connecten en dat je automatisch overschakelt op de volgende AP?
Ik zou in ieder geval nooit een Repeater adviseren, dat heb ik jaren gehad maar wat een ellende kun je dan krijgen en je hebt maar de halve bandbreedte over.
Altijd een AP kiezen en ik heb bij mij gewoon twee verschillende SSID's met bijbehorende aparte codes gemaakt. Dan switched je iPad of andere mobiel device vanzelf over naarmate er een beter bekend station in de buurt zit.

Starred

Quote from: Kjelt on August 31, 2015, 11:50:40
Hetzelfde apparaat  ;)
Ik heb dit weekend een ASUS RT-AC68U gekocht en als AP geconfigureerd, gaat vrij makkelijk met de software, is een standaard keuze onder de admin instellingen.
Maar als je het hebt over combineren doel je misschien op roaming dat je via hetzelfde SSID wilt kunnen connecten en dat je automatisch overschakelt op de volgende AP?
Ik zou in ieder geval nooit een Repeater adviseren, dat heb ik jaren gehad maar wat een ellende kun je dan krijgen en je hebt maar de halve bandbreedte over.
Altijd een AP kiezen en ik heb bij mij gewoon twee verschillende SSID's met bijbehorende aparte codes gemaakt. Dan switched je iPad of andere mobiel device vanzelf over naarmate er een beter bekend station in de buurt zit.

Thanks!
Een repeater wil ik inderdaad niet. Ik heb op diverse plaatsen in huis bedraad internet dus kan een Accesspoint kwijt.

Een router als access point instellen is beter dan een dedicated accesspoint zoals bijvoorbeeld de http://www.asus.com/nl/Networking/EAN66/?

Kan ik overigens ook zo'n AC68U aanschaffen om te profiteren op ac gebaseerde wifi of is het beter eenzelfde RT-AC66U te kopen (zelde als mn router)?

Kjelt

Het is niet beter dan een gelijkwaardig access point.
Wel is het zo (in mijn ervaring) dat veel access points die goedkoper zijn beperkingen kennen. En ze worden erg weinig getest (reviews) waardoor je moet gokken of je dezelfde prestaties krijgt als de wel vaak en grondig geteste routers.
Bv sommige AP's kunnen niet tegelijk beide banden aan.

Als je dan kijkt naar dedicated access points die dezelfde prestaties bieden zit je vlak in de buurt van de prijs van een router en dan heb ik snel gekozen.
Bijkomend (klein) voordeel van twee dezelfde apparaten is dat je de instellingen kunt opslaan en ze gemakkelijk kunt uitwisselen mocht eentje het begeven en je hoeft maar één interface te leren. Daarnaast kun je sommige gelijke apparaten een cluster laten vormen (weet niet of de Asus dit kan trouwens).

Ja je kunt ook de AC68U gebruiken om van 802.11ac te profiteren, uiteraard wel alleen op de AC68U zelf dan.
Oftewel waar je line of sight hebt (5GHz is wat kieskeuriger dan 2,4GHz) en het snelste van het snelste wilt hebben zou je die dan kunnen plaatsen, je hebt uiteraard wel een client met 802.11ac nodig .