Ultra HD Televisie-Topic

Started by millon, May 24, 2014, 23:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ronin79

#50
Maar dat geld voor alle resoluties als je maar ver genoeg staat.
Op een gegeven moment zul je bewijze van; het verschil tussen een SD en een 8K
programma ook niet meer zien.

modde239

Quote from: SillentWolf on June 16, 2014, 00:02:19
Ben ik het niet helemaal mee eens. Zoals ik al zei; heb ik een Quad HD beeldscherm in de PC kamer,
met daarnaast een Full HD variant. Hoe e het ook went of keert; 2560 ziet er strakker en scherper
uit als mijn Full HD scherm.

Maar dan zit je er met je neus boven op en  niet op een grote afstand.....

Ronin79


Henrie

Kan ik hieruit dus afleiden dat er geen kleinere UHD tv's zijn dan 49"/50"? En in de toekomst wordt dat ook niet anders?

Ik zou het namelijk ergens een beetje zonde vinden om nu bijvoorbeeld een 42" Full HD tv te kopen, om er over niet al te lange tijd achter te komen dat er (inmiddels) ook 42" UHD tv's zijn. Ik ben namelijk niet van plan om over een paar jaar al weer een nieuwe te kopen. Ik was ook heel tevreden over mijn Pioneer, dus die had ik normaal gesproken ook nog lang niet vervangen...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

BarcoCRT

#54
Blaupunkt heeft een klein 4k scherm van 39" voor 500 euro. Is geen topper, maar wel 4k.

Kijk anders hier even verder:
http://tweakers.net/categorie/621/televisies/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjogpcmpvpl5SlYGOkrFQAm3zJyS1KJiJatqJUMDS1MQXZaYo2QVrWRqZmqiFFtbWwsA

Maar liefst 4 toestellen van 42" of kleiner.

Je kan wel een klein 4k toestel kopen, maar de vraag is of je het wil. Die laatste vraag is natuurlijk persoonlijk.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Henrie

Quote from: BarcoCRT on June 16, 2014, 22:21:56
Blaupunkt heeft een klein 4k scherm van 39" voor 500 euro. Is geen topper, maar wel 4k.

Kijk anders hier even verder:
http://tweakers.net/categorie/621/televisies/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjogpcmpvpl5SlYGOkrFQAm3zJyS1KJiJatqJUMDS1MQXZaYo2QVrWRqZmqiFFtbWwsA

Maar liefst 4 toestellen van 42" of kleiner.

Je kan wel een klein 4k toestel kopen, maar de vraag is of je het wil. Die laatste vraag is natuurlijk persoonlijk.

Dank je voor de link. Ze bestaan dus wel...

Ik vraag me ook af of het nuttig is hoor, om een kleiner scherm met zo veel pixels uit te voeren. Of je dan nog het verschil met Full HD ziet, is de vraag. En zo niet, dan kun je natuurlijk net zo goed een Full HD kopen. Maar ik vroeg het me gewoon af...

Ik zie sowieso dat schermen steeds groter worden (en ook daar vraag ik mij het nut van af; voor in een gewone huiskamer tenminste). Groter dan 49" of 50" zal ik sowieso niet gaan. Eigenlijk vond ik mijn 37" schermpje wel prima, al zou het ook best één of twee maatjes groter mogen. Maar die joekels van 65" of groter die je tegenwoordig ziet, hoef ik niet. Dat slaat nergens meer op in mijn huiskamer...

Is er nog iets van een stelregel? Iets in de trant van: beelddiagonaal = kijkafstand / X  ???
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Ronin79

#56
Het ligt er ook aan wat je met zo'n scherm gaat doen, en hoe ver je er vanaf zit.

Koop je bewijze van een 28 inch 4K monitor voor bij de computer, en je gaat gamen in 4K,
of van mij part Netflix erop draaien .. dan zou ik dat gewoon doen.

Maar bij een TV is dat toch net even wat anders. Je kunt er een computer op aansluiten, maar dan zit je
vaak met de resoluties van de grafische kaart en scherm te klooien. Console gaming gaat niet op 4K,
maar zal wel door het scherm zelf .. er scherper uitzien. Als je Netflix en andere 4K bronnen of zenders
er op gaat zetten dan is de overweging ook wat makkelijker te maken. Alleen zou ik dan persoonlijk geen
kleine 4K TV kopen, tenzij je er erg dicht opzit. Vanaf 55 inch lijkt mij voor in de woonkamer geen slechte keus.
Al moet je dat natuurlijk zelf weten.

Daarnaast 4K schermen en TV's worden alleen maar goedkoper. Waarom zou je een goede 1080P
LED of scherm kopen, als er ook betere opties voorhanden zijn, al dan niet tegen een meerprijs.
Alleen dat hang wel af; hoeveel geld je voor een scherm wilt uitgeven.

Je moet gewoon kopen wat je leuk vind. Al zou ik wel even wat testen van te voren lezen, voordat
je iets aanschaft. We weten nu bijvoorbeeld dat oa. Panasonic hele goede 4K schermen maakt, en
dat bepaalde modellen van LG nog slechter uit de bus komen dan een normale LCD. Ook weten we
dat 4K TN schermen voor een computer niet echt geweldig is, maar dat je beter iets kan hebben met
een IPS of VA paneel erin. En zo kunnen we ook nog even doorgaan. ;)

Henrie

Quote from: SillentWolf on June 17, 2014, 03:28:45
En zo kunnen we ook nog even doorgaan. ;)
Ga vooral door! ;) Zo veel weet ik niet van tv's, dus hoe meer info hoe beter... :)

Dat van die panelen ga ik nog wel verder uitpluizen. Als dat in de specs terug te vinden is tenminste. En ik ga uiteraard eerst wat schermen proberen/bekijken, voordat ik wat koop. Ik wil overigens niet al te veel geld uitgeven voor een tv. Maximaal €2000 maar liever minder...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Ronin79

#58
Voor € 2000 heb je hele goede LED's en Plasma schermen (wel Full HD).

Wat panelen en schermen betreft; is het makkelijk om dit te onthouden: als het een TN paneel betreft ..
kun je het scherm eigenlijk laten staan. met name als kleur, Zwartwaarde en kijkhoek belangrijk voor je zijn.
Een IPS en een VA paneel zijn dan de betere keuzes, waarbij een IPS zeg maar de goede tussenweg is,
tussen een TN en VA paneel.

Bij een PC scherm maken we ook nog onderscheid in het soort paneel, binnen een bepaalde groep panelen.
Dus bij IPS, heb je oa. H-IPS. deze zijn veelal wat duurder, maar wellicht het beste Paneel uit de groep.
Kom je bij VA, dan heb je onder andere de keuze uit PVA en MVA. schermen die eigenlijk voor een CAD tekenaar zijn,
of fotograaf. Wil je echter daarnaast ook een keer een game kunnen spelen of filmpje kijken, dan is de eerder genoemde
(H) IPS de beste keus. Een goede H-IPS is de U2711 en de U2410 van Dell. Niet heel goedkoop, maar zeer goed.
Toevallig heb ik beide, nou ja ... toevallig ? ;)

Deze zeer beknopte uitleg, over dat PVA, MVA en zijn vele soortgenoten .. kun je grotendeels vergeten als je alleen naar een
TV gaat kijken. Niet altijd staat erbij vermeld wat voor paneel erin zit. Soms staat het er wel bij, zoals bijvoorbeeld bij
Panasonic. Die gebruiken oa. IPS panelen voor hun schermen.

Ik zou gewoon wat leuke testjes lezen, en wat reviews opzoeken om zo tot een goed idee te komen ..
welke kant je qua TV op wilt. LED, Plasma of een goedkope 4K. Aan jou de keus. ;)

papaleo

Wat is nu de meerwaarde van de Samsung TV's met de Evolution Kit?
Is/blijft je TV ten alle tijden up to date,wanneer je steeds zo'n nieuwe EK aan je scherm hangt?
Zit hier nu echt alle techniek in?

Maw,wanneer je bv op dit moment de ue78hu8500 koop,dit is de nieuwste UHD telg van Samsung...,en er over 2 jaar komt zo'n nieuwe modulaire box,is dan je complete TV voorzien van de nieuwste technieken,of blijft je scherm toch achter lopen op de dan huidige schermtechniek,want welke belangrijke (nieuwe) technieken zitten er nu in een scherm die verbeterd zou kunnen worden in de toekomst,die dan niet in deze Evolution kit zit,en dan bedoel ik niet het aantal pixels die wellicht van 4K naar 8K zou kunnen gaan in de toekomst...?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Martinus

Quote from: papaleo on July  2, 2014, 08:46:37
Wat is nu de meerwaarde van de Samsung TV's met de Evolution Kit?
Is/blijft je TV ten alle tijden up to date,wanneer je steeds zo'n nieuwe EK aan je scherm hangt?
Zit hier nu echt alle techniek in?

Maw,wanneer je bv op dit moment de ue78hu8500 koop,dit is de nieuwste UHD telg van Samsung...,en er over 2 jaar komt zo'n nieuwe modulaire box,is dan je complete TV voorzien van de nieuwste technieken,of blijft je scherm toch achter lopen op de dan huidige schermtechniek,want welke belangrijke (nieuwe) technieken zitten er nu in een scherm die verbeterd zou kunnen worden in de toekomst,die dan niet in deze Evolution kit zit,en dan bedoel ik niet het aantal pixels die wellicht van 4K naar 8K zou kunnen gaan in de toekomst...?

de kit is het hart van TV, verbeterde technieken, snellere processor etc etc. Je beeld wordt dan bv vloeiender, nieuwe smart features, andere codecs.
Zie het als je software update van welk apparaat ook. De hw is hetzelfde, ze halen er alleen meer uit dmv de software.
............

papaleo

Quote from: Martinus on July  2, 2014, 09:21:07
de kit is het hart van TV, verbeterde technieken, snellere processor etc etc. Je beeld wordt dan bv vloeiender, nieuwe smart features, andere codecs.
Zie het als je software update van welk apparaat ook. De hw is hetzelfde, ze halen er alleen meer uit dmv de software.
Ik neem aan dat het niet alleen sw is dat vervangen word bij een kit vervanging,maar ook diverse hw in de box...?!
Anders zouden ze toch niet een complete unit vervangen bij een up(grade)?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Martinus

Quote from: papaleo on July  2, 2014, 19:03:08
Ik neem aan dat het niet alleen sw is dat vervangen word bij een kit vervanging,maar ook diverse hw in de box...?!
Anders zouden ze toch niet een complete unit vervangen bij een up(grade)?

Ja, wat ik je zei: ook betere processor voor beeldverwerking, upgrade HDMI zoals dit jaar, extra USB, 2de CI slot dit jaar (iig voor de F9000) dus ja dat gaat zeker mee.
............

donaldk

Quote from: BarcoCRT on June 16, 2014, 22:21:56
Blaupunkt heeft een klein 4k scherm van 39" voor 500 euro. Is geen topper, maar wel 4k.

Kijk anders hier even verder:
http://tweakers.net/categorie/621/televisies/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjogpcmpvpl5SlYGOkrFQAm3zJyS1KJiJatqJUMDS1MQXZaYo2QVrWRqZmqiFFtbWwsA

Maar liefst 4 toestellen van 42" of kleiner.

Je kan wel een klein 4k toestel kopen, maar de vraag is of je het wil. Die laatste vraag is natuurlijk persoonlijk.

Is dat die Seiki? Die heb ik gezien op ISE, bagger. Dat kon zelfs ik nog zien. En dat las ik al eerder van de CES.

Sharp heeft een fraaie reeks 4K monitoren met en zonder touch interface, ongetwijfeld hebben die (deels?) ook een hdmi interface, maar of die al 2.0 is? Misschien een displayport. Dus als je een kleinere 4K display zoekt neem er dan een uit de duurdere reeks met betere kijkhoek enzo en je hebt er een. Dingen waren niet goedkoop en die met een touch interface was ongeveer 1000 euro duurder. Ik ben nog uit de tijd dat IBM net gestopt was met het maken van een 4K LCD scherm, ding was 22 of 24 inch, is ongeveer een decennium geleden.

donaldk

Quote from: Henrie on June 16, 2014, 22:46:56
Is er nog iets van een stelregel? Iets in de trant van: beelddiagonaal = kijkafstand / X  ???

Ja niet verder dan 3x picture height bij 1080i/P, niet verder weg dan 1,5 x picture height bij 4K en 0,75 maal de picture height bij 8K. Dus koop een scherm van een meter hoog en ga op niet meer dan anderhalve meter zitten, okay je hebt nog wat speelruimte wanneer je 1080 content hebt.

donaldk


alexander2


donaldk

Waar staat dat? Ik zie 4K met 60P, alleen in de specsheet staat niets over de capaciteit van de vier HDMI inputs.

alexander2

Quote from: donaldk on July  4, 2014, 22:57:16
Waar staat dat? Ik zie 4K met 60P, alleen in de specsheet staat niets over de capaciteit van de vier HDMI inputs.

Video Signal   HDMI only: 3840x2160/24p, 3840x2160/25p, 3840x2160/30p, 4096x2160/24p, 1080/24p, 480/60i, 480/60p, 576/50i, 576/50p, 720/60p, 720/50p, 1080/30p, 720/30p, 720/24p, 3840x2160/50p
(YCbCr4:2:0 8bit) 3840x2160/60p (YCbCr4:2:0 8bit)
HDMI/Component: 1080/60i, 1080/60p, 1080/50i, 1080/50p

donaldk

#69
Is wel gebruikt in de VS, maar meestal i/60 nou ja 59,96. Misschien voor TV content op Blu-ray? Anyway is een geldig formaat en dus moet de decoder het snappen, dat is de opzet van MPEG. Ik weet bijvoorbeeld dat in een HD demo/trial van de ARD of was het ZDF of gezamelijk ze de serie Kir Royale hadden gedigitaliseerd. Was destijds made for TV en geschoten in 25 frames per seconde op 35mm film.

alexander2

Quote from: donaldk on July  4, 2014, 23:07:50
Is wel gebruikt in de VS, maar meestal i/60 nou ja 59,96.

Yep I maar dit formaat kende ik niet, is ook niet gangbaar denk ik?
Afijn over specs reutelen kan interessant overkomen maar ben meer benieuwd naar het beeld. ;D

donaldk

Reality creation Pro for upclose viewing las ik als vet gedrukte kreet, dus moet het zien. Badhoevedorp Demo instelling is ook voor Sony Professional, ten minste dat was het altijd wel...

Henrie

Quote from: Henrie on June 17, 2014, 20:18:47
Ga vooral door! ;) Zo veel weet ik niet van tv's, dus hoe meer info hoe beter... :)

Dat van die panelen ga ik nog wel verder uitpluizen. Als dat in de specs terug te vinden is tenminste. En ik ga uiteraard eerst wat schermen proberen/bekijken, voordat ik wat koop. Ik wil overigens niet al te veel geld uitgeven voor een tv. Maximaal €2000 maar liever minder...
Voorlopig ga ik helemaal geen geld uitgeven aan een nieuwe tv, want mijn Pioneer is weer gerepareerd en staat inmiddels al weer een weekje te spelen zonder problemen. De kosten voor reparatie zijn vergoed door de verzekering. Er komt vast wel een keer een UHD tv hier te staan, maar voorlopig blijf ik lekker met de Pioneer spelen, want die beviel (en bevalt) altijd prima...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

raMniv

Vraagje,

hebben jullie voor je uhd tv ook nieuwe hdmi kabels gekocht voor bijvoorbeeld 4k uitzendingen van netflix?
"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self"

Martinus

Quote from: raMniv on September 26, 2014, 11:30:57
Vraagje,

hebben jullie voor je uhd tv ook nieuwe hdmi kabels gekocht voor bijvoorbeeld 4k uitzendingen van netflix?


Das vaak via app, dus geen hdmi nodig.
............