Ultra HD Televisie-Topic

Started by millon, May 24, 2014, 23:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

millon

Bij Correct en Foka helaas maar enkele verouderde Panasonics :(

donaldk

Quote from: bert888 on May 25, 2014, 00:30:20
4 meter in mijn nieuwe huis..

Nu nog in mijn oude huis op 3.5m met een 50inch plasma.

Volgens mij probeert Alex je een DPI te verkopen Bert;-). Op vier meter moet je bij 1080P toch een scherm van 1 1/3 meter hoog of hoger nemen en bij 4K het dubbele;-).


alexander2

backlight-bleeding
vertical banding

Tsja dan houdt het bij mij direct op.




donaldk

#29
Alle 4K lcd displays die ik heb gezien hadden vertical banding. Nou ja niet echt een verlopendpatroon van kleuren, maar Inch brede wittere balk, twee inches goed, weer wittere balk. De Sharp 8K had ook iets problemen en ik heb een 4K gezien die zowel vertikale als horizontale strepen patroon had. Maar een expert die ik sprak was het niet opgevallen op IBC.

Alleen bij de Samsung zag ik het niet, maar daar kon ik alleen beetje schuin in plaats van recht voor het scherm staan en keek dus ook nog eens omlaag, dus niet ideaal. Was ook wel zo'n beetje de nieuwste en duurste 4K LCD display die er was 35K ofzo toch?

alexander2

Quote from: donaldk on May 25, 2014, 23:14:45
Alle 4K lcd displays die ik heb gezien hadden vertical banding. Inch brede wittere balk, twee inches goed, weer wittere balk. De Sharp 8K had ook iets problemen en ik heb een 4K gezien die zowel vertikale als horizontale strepen patroon had. Maar een expert die ik sprak was het niet opgevallen op IBC.

Nee die experts zien dat nooit en mochten ze een review schrijven dan noemen ze het terloops en wijten het aan het desbetreffende panel. :-X

donaldk

Quote from: alexander2 on May 25, 2014, 23:17:28
Nee die experts zien dat nooit en mochten ze een review schrijven dan noemen ze het terloops en wijten het aan het desbetreffende panel. :-X

Ik had een informatief gesprekje met een collega van hem op ISE en die weet echt wel waar die moet opletten en is wel kritisch op producten. Dat is een oud Philips LCoS en meer ontwikkelaar en weet dus waar ie over spreekt.

Ook een echt goede expert op broadcast technology en imaging en de geschiedenis daarvan is Mark Schubin, dat is ook nog eens een zeer vriendelijk en beschaafd persoon. Zo zijn er nog meer Alexander.

millon

Quote from: donaldk on May 25, 2014, 22:36:20
Volgens mij probeert Alex je een DPI te verkopen Bert;-). Op vier meter moet je bij 1080P toch een scherm van 1 1/3 meter hoog of hoger nemen en bij 4K het dubbele;-).

Voorlopig maar 60inch,want 65inch zit boven het budget.
Dus 4K is voorlopig niet haalbaar.

Ben mij nu in deze 60inch aan het verdiepen.
http://www.amazon.de/Samsung-UE60F6370-LED-Backlight-Fernseher-200Hz-schwarz/product-reviews/B00BMKAIP4/ref=dpx_acr_txt?showViewpoints=1

alexander2

Quote from: donaldk on May 25, 2014, 23:34:04
Ik had een informatief gesprekje met een collega van hem op ISE en die weet echt wel waar die moet opletten en is wel kritisch op producten. Dat is een oud Philips LCoS en meer ontwikkelaar en weet dus waar ie over spreekt.

Ook een echt goede expert op broadcast technology en imaging en de geschiedenis daarvan is Mark Schubin, dat is ook nog eens een zeer vriendelijk en beschaafd persoon. Zo zijn er nog meer Alexander.

Ik heb geen oordeel over die mensen Donald en ik ben niet onder de indruk welke posities deze mensen hebben in dat wereldje het gaat mij als consument om het product en als er een review wordt geschreven dan mag de schrijver best kritisch zijn en geen onzin verkopen als exemplarisch.
Elke techniek heeft zijn problemen, benoem ze en draai er niet omheen.




donaldk

Helemaal mee eens. Ik zeg alleen dat er ook echte experts zijn, lol.

Maar ik vond dat dus onacceptabel afgelopen IBC, elke 4K LCD vertoonde dat strepenpatroon in min of meerdere mate, niet alleen LG paneel, al gebruik(t)en veel leveranciers die 84".

pietnoeck

Tiens, waar hebben we die discussie nog al eens gehad ??? Ah, nu weet ik weer bij de overgang van SD naar HD.  Voor de meesten was er geen verschil tss beide en gingen ze dus gewoon bij SD blijven.

Syphon

QuoteJe bent zeker niet futureproof met zo'n TV. Om te beginnen zal het echt nog heel lang duren voor er echt een behoorlijk aanbod van 4k TV uitzendingen is. De overgang naar 1080i uitzendingen is nog niet eens voltooid, en daarna moeten 1080p uitzendingen nog komen (waar de digitale tuners in de huidige TV's en settopboxen al niet eens geschikt voor zijn). Die 4k TV's hebben dan ook geen 4k tuners aan boord zodat ze niet in staat zijn zelfstandig 4k uitzendingen te ontvangen. Als het er ooit van komt, dan is die 4k TV al lang aan het eind van zijn technische en economische levensduur tegen de tijd dat er echt 4k aanbod is, en nog waarschijnlijker is de TV tegen die tijd al lang ter ziele.

Als je nu een 4k TV koopt ben je net zo 'futureproof' als al die mensen die jaren geleden een zogenaamde HD Ready TV kochten om er vervolgens achter te komen dat dat ding helemaal geen HDTV kon ontvangen omdat er geen digitale tuner in zat, en zelfs 1080i (laat staan 1080p) materiaal niet optimaal kon weergeven omdat de paneelresolutie substantieel lager was dan 1920×1080 pixels.

Klopt dit? Las dit op een forum, zie http://forum.fok.nl/topic/2108724/1/100#140322332

Martinus

Quote from: Syphon on May 26, 2014, 09:00:07
Klopt dit? Las dit op een forum, zie http://forum.fok.nl/topic/2108724/1/100#140322332

kip en ei verhaal, ben het er persoonlijk niet mee eens, hij sugereerd dat je elke stap in het proces moet nemen. Dat alle tv dezelfde hardware hebben etc etc. half vol glas, eind van het jaar toch echt 4k blu ray en meer 4k streaming. Dan kan je daar wel mee vooruit. Kijk ook eens verder in het topic, dit beschrijft seq. TV kijken niet alle andere wat m.i. veel groter is/gaat worden.

............

pietnoeck

Quote from: Syphon on May 26, 2014, 09:00:07
Klopt dit? Las dit op een forum, zie http://forum.fok.nl/topic/2108724/1/100#140322332

De HEVC norm (h.265) is overeengekomen als standard voor uitzendingen en Netflix gebruikt deze al, TNT ( franse DVB-t) doet er tests mee, dus de schrijver weet niet goed waar hij over schrijft.
Toekomst zal waarschijnlijk toch allemaal streaming worden.

Cobraatje

http://www.hdtvtest.co.uk/news/result-201406013793.htm

Shoot out tussen:

•Samsung UE65HU8500 curved ultra high-definition (UHD) TV
•Panasonic TX-65AX802B 4K television
•Sony KD-65X9005B 4K Ultra HD TV
•Samsung UE65HU7500 UHD television
•LG 55EA980V curved OLED TV
•Panasonic TX-P60ZT65B plasma display panel (PDP)

Winnaar: Panasonic ZT60
Beste 4K: Panasonic AX802




Bakkums

Ik heb tevens de 55hu7500 in mijn bezit. Ben overgestapt van de 40c6000.
Eerste wat me opviel aan het beeld is dat de kleuren en diepte weergave echt veruit beter is dan mijn oude tv. Had dit verschil nooit mogen wensen. Daarnaast heb ik netflix en heb de natuur documentaire bekeken in 4k en dit geeft echt wel een super strak plaatje. De tv toont met 1/4 kleur en de rest zwart ook geen vorm van bleeding. Dit was met de c6000 wel anders.

Wanneer je een hele goede 1080p scherm hebt, dan zal de stap wat minder aantrekkelijk maken om over te gaan misschien. Maar voor mij was de keuze 55inch full hd of 4k. Toch gekozen voor de 4k want als je de keuze zou hebben uit een nieuwe auto uit 2013 of 2014 met alle nieuwe snufjes, dan zou ik ook voor de 2014 model gaan. :D


VlisChris

Even een vraagje tussendoor: is er interesse om dit als centraal topic over UHD te zien, en er dus ook een sticky van te maken?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

millon

Quote from: Christiaan S on June  9, 2014, 14:49:20
Even een vraagje tussendoor: is er interesse om dit als centraal topic over UHD te zien, en er dus ook een sticky van te maken?

:headbanging:

VlisChris

Wel zorgen voor wat leuke informatie dan he ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

modde239

Kijk op zo'n scherm heeft UHD zin.... :D

www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2653964/The-perfect-way-watch-football-Worlds-largest-TV-lets-view-life-sized-action-youll-need-millionaire-buy-one.html

Henrie

#45
Hoi allemaal. Ik ben nieuw hier, al lees ik al wel een tijdje mee. Eerst maar even een korte introductie: ik heb nog niet echt een HT staan, wel een stereo set, bestaande uit een Marantz PM7000 met JBL Studio 590 speakers. Verder een Marantz SA8400 SACD-speler (die stuk aan het gaan is; hij slikt steeds minder cd's) en een Marantz ST6000 tuner die ik nooit gebruik. Heb ook nog een Rotel RT-935ax staan trouwens. Voor dvd's en de cd's die de Marantz niet slikt heb ik een Cambridge Audio DVD89. Ik had tot voor kort ook een tv (Pioneer KRL-37V), maar die is helaas gesloopt door het onweer van vorige week. Er wordt nog uitgezocht of hij gerepareerd kan worden, maar voor het geval dat niet zo is, ben ik me alvast aan het oriënteren op een nieuwe tv. En vandaar dat ik o.a. in dit topic terecht ben gekomen...

Ik vroeg me om te beginnen af of er ook 4K tv's zijn die niet achterlijk groot zijn ;) Ik bedoel, het kleinste wat ik tot nu toe kan vinden is 49" (Sony KD-49X8505B). Dat past nét op mijn tv-meubel. En met mijn kijkafstand (ongeveer 3,5m) lijkt me dat ook meer dan genoeg. Ik denk dat ik eerder een stapje kleiner (42") zou willen...

Dan is het natuurlijk ook de vraag of het (als het überhaupt al mogelijk is) ook nut heeft om kleinere schermen met 4K uit te rusten. Iemand ideeën daarover?
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

modde239

Op 42" heeft UHD weinig zin kan je beter geld besparen en voor een goede 1080p gaan......

VlisChris

Tja. Werd dat niet ook van HD vs HD Ready gezegd?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Ronin79

#48
Quote from: modde239 on June 15, 2014, 23:58:37
Op 42" heeft UHD weinig zin kan je beter geld besparen en voor een goede 1080p gaan......

Ben ik het niet helemaal mee eens. Zoals ik al zei; heb ik een Quad HD beeldscherm in de PC kamer,
met daarnaast een Full HD variant. Hoe je het ook went of keert; 2560 ziet er strakker en scherper
uit als mijn Full HD scherm. Dat zelfde geld voor mijn Full HD Plasma, tegenover de 42 inch 720p
van mijn schoonvader en zwager.

modde239

Als je de meeste reviews leest dan heeft op 3,5 meter afstand en op een relatief klein scherm UHD weinig zin omdat het niet zichtbaar is.... :D