Ultra HD Televisie-Topic

Started by millon, May 24, 2014, 23:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

millon

Ik zag dat er nog maar weinig te vinden is over de 4K Ultra HD televisie op het forum.

Dus stel hier je vragen,en vertel je ervaringen over de 4K TV :)

millon

Ik ben aan het kijken voor een FullHD TV , maar denk er nu toch echt over om mijn budget op de schroeven en een 4K te kopen.
Want over 1jaar komt er veel 4K beschikbaar.
En van HDTV (1080i) schijnt hij ook een mooi plaatje te maken.

De Samsung UE55F9000 schijnt een mooi plaatje neer te zetten.
http://www.avforums.com/review/samsung-ue55f9000-55-inch-4k-ultra-hd-led-lcd-tv-review.587

Hier ook enkele revies.
http://www.techradar.com/news/television/tv/10-best-ultra-hd-4k-tvs-in-the-world-today-1198304

Iemand al ervaring met 4K op een LED-TV ?

Passion4Sound

Hoi Bert,

Hoe ver zit je van je toekomstige scherm af?

Grtz,

Alex
Passion4Sound

millon

Quote from: Passion4Sound on May 25, 2014, 00:05:40
Hoi Bert,

Hoe ver zit je van je toekomstige scherm af?

Grtz,

Alex
Passion4Sound

4 meter in mijn nieuwe huis..

Nu nog in mijn oude huis op 3.5m met een 50inch plasma.

Syphon

Quote from: bert888 on May 25, 2014, 00:00:24
Ik ben aan het kijken voor een FullHD TV , maar denk er nu toch echt over om mijn budget op de schroeven en een 4K te kopen.
Want over 1jaar komt er veel 4K beschikbaar.
En van HDTV (1080i) schijnt hij ook een mooi plaatje te maken.

De Samsung UE55F9000 schijnt een mooi plaatje neer te zetten.
http://www.avforums.com/review/samsung-ue55f9000-55-inch-4k-ultra-hd-led-lcd-tv-review.587

Hier ook enkele revies.
http://www.techradar.com/news/television/tv/10-best-ultra-hd-4k-tvs-in-the-world-today-1198304

Iemand al ervaring met 4K op een LED-TV ?

Wat is je budget? Voor € 1600 heb je al een 55 inch van Samsung.

Midstar

Ik heb sinds afgelopen week mijn Panasonic 46GT30E vervangen voor de Samsung UE55HU7500 4K Led tv.

Deze Samsung is bij verschillende webshops na navraag voor rond de 2050,- te verkrijgen en bij de aangesloten webwinkels geld ook nog een cashback actie van 500,- euro (1550,- na teruggave). Pas op de dit geld alleen voor de 55 inch en groter en op de 7500 en 8500 curved serie.
Deze actie is geldig tot aankoop 14 Juni.

Aangezien je een bepaald beeld gewend bent en een referentie hebt is het vooral de eerste dagen zoeken naar een goede instelling op de nieuwe Samsung.
Het zijn totaal verschillende televisies met beiden zijn +punten en -punten.

Formaat:

Ik zelf kom van een 46 en ga naar een 55 inch op 3,5 afstand.
Eerste indruk van het formaat was, wow is dat eigenlijk niet te groot?
Nu na 5 dagen, heerst dat soms nog steeds, wat wil zeggen dat het niet snel went en dus de keuze goed is.
Groter moet zeker niet de 48 inch had ook niet te klein geweest, maar deze valt buiten de cashback actie.

Beeldkwaliteit:

De beeld kwaliteit moet je eigenlijk in tweeen verdelen.
Het filmgedeelte  1080P (of bluray) mkv bestanden is wat ik afspeel via de PC met MPC
Hierover kan ik zeggen, GEWELDIG, dit is beter dan op de Panasonic Plasma, scherper dieper en mooiere kleuren.
Dit doet hij echt goed.

Ik heb via YouTube 4K bestanden bekeken, tsjah super mooi maar we hebben er nog niet zoveel aan, alhoewel Netflix kijkers wel het een en ander kunnen bekijken. Ik zelf heb hier nog geen ervaring mee.
De Tv scaled wel alle materiaal erg goed naar 3840x2160, dus zelfs als je er erg dicht opzit blijf het mooi en pixels zie je niet.

Tv kijken via de Humax viel in het begin wat tegen, dit had te maken met de vele instellingen die er mogelijk zijn, alsmede ook het iets grotere formaat. Iets wat minder van kwaliteit is zal eerder te zien zijn zo ook mindere opnames.
Ik heb dit nu redelijk goed voor elkaar, maar om eerlijk te blijven ,de wat kleinere plasma deed het hier iets beter.
Het is niet storend, echte HD zenders spatten er ook echt uit, alhoewel ik ook ziggo verdenk van de kwaliteit van doorgifte van diverse kanalen.

Problemen.

Ik ben ze nog niet tegen gekomen, wel is het door de vele beeldinstellingen moeilijk om het naar je smaak in te stellen.
Ik ben begonnen met een overgenomen calibratie setting en hiervan uit verder gaan tweaken.

Menu

Prima menu, veel beter dan Panasonic dat doet, alles is mogelijk en aan en uit te zetten.
Overzichtelijk en netjes onderverdeeld.

Geluid

Alhoewel deze tv platter en lichter is dan de plasma ,en je zou verwachten dat het geluid waardeloos is, is het tegendeel gebleken.
Het geluid mag ik erg goed noemen met wat ik gewend was, duidelijk, helder en ik bespeur zels iets van bas :)
Nee, prima zo.

Algeheel genomen is deze tv een stap vooruit (aangezien ik film kijken belangrijker vind), de perfecte tv bestaat niet en er zal altijd iets aan schorten.
Voor de prijs waar deze voor te krijgen is, denk ik dat er momenteel niet iets beters is.



millon

#6
Hier kunnen we wat mee. ;D

Zo een scherp prijsje heb ik nog niet gevonden!

Ik ga vandaag eerst maar is bij Correct kijken wat voor plaatje een Ulra HD neerzet.
En ik hoop dan ook kabeltv in 1080i te kunnen bewonderen.

Wij kijken alle uitzendingen in 1080i , en 2 films per week.
Dus we gaan is kijken of het verschil het waard is.

Al krijg ik wel de indruk dat de Ultra,s niet alleen een scherper beeld neer zetten,maar ook betere kleuren en sneller zijn.

pietnoeck

Let wel op dat er een HDMI 2.0 ingang op zit, anders kan hij al naar het museum. En de H.265 codec ( HEVC), anders kan je niet streamen. Daarmee vallen de meeste modellen in de winkel af en moet je naar de nieuwste 2014 modellen gaan kijken.

Netflix is inderdaad de eerste aanbieder van 4K inhoud ( laatste seizoen House of cards) en ik vernam dat ook het Franse TNT gestart is met 4K -testen via DVB-T (!) in de Parijse regio !

Zelf ben ik ingegaan op het ibood aanbod voor de UE55HU6900, voor slechts 1199 euro. Nu nog wachten op levering.

millon

#8


Volgens dit verhaal heb je 2.0 niet nodig!

http://www.homecinemamagazine.nl/2013/09/hdmi-2-0-kabels-moet-ze-kopen-onzin/

Maar hier weer wel.

http://www.homecinemamagazine.nl/2013/02/wat-is-4k-ultra-hd-en-wat-is-het-verschil-met-full-hd/

Volgens zijn verhaal is op 4m bij 55inch het verschil bijna niet zichtbaar!!

millon

#9
Samsung heeft een mooie oplossing voor de 2013 modellen.
Maar wel duur.

http://nl.hardware.info/nieuws/38749/samsung-bevestigt-hdmi-20-en-netflix-uhd-upgrade-voor-2013-televisies

brtram


Martinus

#11
Quote from: bert888 on May 25, 2014, 11:01:08
Samsung heeft een mooie oplossing voor de 2013 modellen.
Maar wel duur.

http://nl.hardware.info/nieuws/38749/samsung-bevestigt-hdmi-20-en-netflix-uhd-upgrade-voor-2013-televisies

Ik heb een 2013 model, express gekocht. Voor mij was de rekensom simpel. Ik kon destijds de tv kopen met cash back en korting. Daar heb ik tijdens onderhandeling de nieuwe box bij ingecalculeerd. Netto heb ik voor hetzelfde geld een 2013 model met 2014 features. Detail, die ik natuurlijk verwelkom, is dat er inmiddels enkele reviews zijn die het 2013 model met 2014 box op zn minst zo goed vinden als de 2014 curved editie. Netto netto goede gok gedaan, je weet immers maar nooit hoeveel een nieuwe generatie beter is. Een van de reviewers spreekt zelfs van een "lack of improvements 2014 models" . Laat ik het zo zeggen het 2013 model is super goed, daarrmee ook het 2014 model. (de duurste curved UHD).
Wat ik heb gelaten is mn good old Kuro plasma, geen spijt van.
............

pietnoeck

Het is denk ik enkel Samsung die zo'n upgrade kan aanbieden, de andere zijn rijp voor het museum, tenzij er zeer dure upgrades komen.

W.Otter

Quote from: Midstar on May 25, 2014, 07:49:39
Ik heb sinds afgelopen week mijn Panasonic 46GT30E vervangen voor de Samsung UE55HU7500 4K Led tv.

Deze Samsung is bij verschillende webshops na navraag voor rond de 2050,- te verkrijgen en bij de aangesloten webwinkels geld ook nog een cashback actie van 500,- euro (1550,- na teruggave). Pas op de dit geld alleen voor de 55 inch en groter en op de 7500 en 8500 curved serie.
Deze actie is geldig tot aankoop 14 Juni.

Aangezien je een bepaald beeld gewend bent en een referentie hebt is het vooral de eerste dagen zoeken naar een goede instelling op de nieuwe Samsung.
Het zijn totaal verschillende televisies met beiden zijn +punten en -punten.

Formaat:

Ik zelf kom van een 46 en ga naar een 55 inch op 3,5 afstand.
Eerste indruk van het formaat was, wow is dat eigenlijk niet te groot?
Nu na 5 dagen, heerst dat soms nog steeds, wat wil zeggen dat het niet snel went en dus de keuze goed is.
Groter moet zeker niet de 48 inch had ook niet te klein geweest, maar deze valt buiten de cashback actie.

Beeldkwaliteit:

De beeld kwaliteit moet je eigenlijk in tweeen verdelen.
Het filmgedeelte  1080P (of bluray) mkv bestanden is wat ik afspeel via de PC met MPC
Hierover kan ik zeggen, GEWELDIG, dit is beter dan op de Panasonic Plasma, scherper dieper en mooiere kleuren.
Dit doet hij echt goed.

Ik heb via YouTube 4K bestanden bekeken, tsjah super mooi maar we hebben er nog niet zoveel aan, alhoewel Netflix kijkers wel het een en ander kunnen bekijken. Ik zelf heb hier nog geen ervaring mee.
De Tv scaled wel alle materiaal erg goed naar 3840x2160, dus zelfs als je er erg dicht opzit blijf het mooi en pixels zie je niet.

Tv kijken via de Humax viel in het begin wat tegen, dit had te maken met de vele instellingen die er mogelijk zijn, alsmede ook het iets grotere formaat. Iets wat minder van kwaliteit is zal eerder te zien zijn zo ook mindere opnames.
Ik heb dit nu redelijk goed voor elkaar, maar om eerlijk te blijven ,de wat kleinere plasma deed het hier iets beter.
Het is niet storend, echte HD zenders spatten er ook echt uit, alhoewel ik ook ziggo verdenk van de kwaliteit van doorgifte van diverse kanalen.

Problemen.

Ik ben ze nog niet tegen gekomen, wel is het door de vele beeldinstellingen moeilijk om het naar je smaak in te stellen.
Ik ben begonnen met een overgenomen calibratie setting en hiervan uit verder gaan tweaken.

Menu

Prima menu, veel beter dan Panasonic dat doet, alles is mogelijk en aan en uit te zetten.
Overzichtelijk en netjes onderverdeeld.

Geluid

Alhoewel deze tv platter en lichter is dan de plasma ,en je zou verwachten dat het geluid waardeloos is, is het tegendeel gebleken.
Het geluid mag ik erg goed noemen met wat ik gewend was, duidelijk, helder en ik bespeur zels iets van bas :)
Nee, prima zo.

Algeheel genomen is deze tv een stap vooruit (aangezien ik film kijken belangrijker vind), de perfecte tv bestaat niet en er zal altijd iets aan schorten.
Voor de prijs waar deze voor te krijgen is, denk ik dat er momenteel niet iets beters is.




mooie duidelijke comment!  :worship: daar kunnen we zeker wat mee! :thumbs-up:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

millon

Helaas overal nog flink aan de prijs :(

Martinus

Quote from: pietnoeck on May 25, 2014, 13:10:25
Het is denk ik enkel Samsung die zo'n upgrade kan aanbieden, de andere zijn rijp voor het museum, tenzij er zeer dure upgrades komen.

sony en philips hebben beide gezegd het met een software update kunnen... maar niemand heb ik daar over gehoord.
............

Syphon

Quote from: bert888 on May 25, 2014, 13:56:51
Helaas overal nog flink aan de prijs :(

Vind € 15500 niet extreem voor een 4K van 55 inch. Als je BC kijkt hoe duur een OLED is.

pietnoeck

Quote from: Syphon on May 25, 2014, 17:59:33
Vind € 15500 niet extreem voor een 4K van 55 inch.

Dan ben jij toch wel zeeeer rijk

Bama

Vind persoonlijk de sony x900 serie erg mooi maar heb er alleen maar demo materieel op gezien en dat was indrukwekkend.

konijntje

Ik ben zeer benieuwd naar de Xiaomi MI TV 2. http://www.engadget.com/2014/05/15/xiaomi-mi-tv-2-4k/

4K voor net meer dan 450 euro op 49 inch. Ik heb een chinese collega (met contacten in china) dus we gaan kijken of we 2 van deze TV's naar nederland kunnen brengen.

alexander2

Quote from: konijntje on May 25, 2014, 18:29:43
Ik ben zeer benieuwd naar de Xiaomi MI TV 2. http://www.engadget.com/2014/05/15/xiaomi-mi-tv-2-4k/

4K voor net meer dan 450 euro op 49 inch. Ik heb een chinese collega (met contacten in china) dus we gaan kijken of we 2 van deze TV's naar nederland kunnen brengen.

Dat is niet zo ingewikkeld hoor gewoon een kijkje nemen bij http://www.alibaba.com.

konijntje

Quote from: alexander2 on May 25, 2014, 18:34:23
Dat is niet zo ingewikkeld hoor gewoon een kijkje nemen bij http://www.alibaba.com.

Helaas staat die daar niet op de eerste generatie stond er ook niet op. op http://www.aliexpress.com wel. maar daar kost het nieuwe model 1400 dollar. Danku! Aangezien mijn collega daar nog veel vrienden en familie heeft gaan we het eerst zelf proberen.

Maar ik was eerder benieuwd naar de prestaties.

Nooff

Hoe zit het eigenlijk met de 55HU7500 voor 1600 na cashback? Ik hoor van verschillende kanten dat deze modellen parallel modellen zijn zonder officiële NL garantie van Samsung. 

alexander2

Quote from: konijntje on May 25, 2014, 18:43:47
Helaas staat die daar niet op de eerste generatie stond er ook niet op. op http://www.aliexpress.com wel. maar daar kost het nieuwe model 1400 dollar. Danku! Aangezien mijn collega daar nog veel vrienden en familie heeft gaan we het eerst zelf proberen.

Maar ik was eerder benieuwd naar de prestaties.

Dat is met dit soort 'handel' vrijwel altijd een hele grote gok. :D

millon

#24
Vandaag Bij Correct een 55inch Samsung met 1080P en  de 55HU7500 4k naast elkaar kunnen vergelijken.
Beide Samsungs stonden op standaard ingestelt,dus niet de winkelmode.

Op beide  stond NED3HD afgestemt.
Wij zagen op 3.5m niet direct verschil.
Het verschil in scherpte was niet waarneembaar.

De 1080p Samsung moest 1100euro kosten.

Wij gaan dus geen 4k kopen.
En het gaat nog lang duren voordat er veel 4k beschikbaar is.
De reclame filmpjes in 4K zagen er wel prachtig uit.

Maar de 4K TV,s die gewoon NED3HD weergaven kon je er op het oog niet uitpikken.

We gaan voorlopig dus voor een 1080P.
Voorkeur 60inch

En in 2015 komt misschien de 8K al beschikbaar ;)