220 volt trafo vervangen door 230 exemplaar

Started by snoef, May 23, 2014, 10:57:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

snoef

Ik heb naar volle tevredenheid een pre versterker van parasound gekocht maar helaas er zit een brom in. haast zeker veroorzaakt door een oud model trafo. Het is een oud exemplaar en op achterkant staat de vermelding van 220volt. Vanochtend mat ik 224 volt en inmiddels weer 229V en de brom is daadwerkelijk toegenomen. Het is alleen de trafo en niet via de speakers. het is dus een puur mechanische brom.
Kan ik zonder problemen deze vervangen? Het is een kleine bloktrafo op de foto rechts. de foto is van internet en niet mijn exemplaar.


erik s.

lijkt me meer een geval van gelijkstroom in de netspanning.
de trafo van 220 op 230 volt is iig geen probleem.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

snoef

Eric,
-ik snap niet waarom andere apparaten dan geen last hebben als ze allemaal in de zelfde stekkerdoos met dc vervuiling zitten.
- en er is hoorbaar verschil tussen 224V naar 229V in de betreffende versterker.
- en het apparaat is niet gemaakt voor 230V
- en ik heb begrepen dat dit soort blok transformatoren minder gevoelig zijn voor dc dan ringkern trafo's
Dan is het toch logisch dat ik denk dat het de trafo is die aan de primaire kant 230 zou moeten zijn?

enig idee wat zo'n trafo kost? Moet natuurlijk nog de waardes meten, maar zou het kunnen dat deze twee secondaire windingen heeft?

gr
snoef

erik s.

Quote from: snoef on May 23, 2014, 13:49:47
Eric,
-ik snap niet waarom andere apparaten dan geen last hebben als ze allemaal in de zelfde stekkerdoos met dc vervuiling zitten.
- en er is hoorbaar verschil tussen 224V naar 229V in de betreffende versterker.
- en het apparaat is niet gemaakt voor 230V
- en ik heb begrepen dat dit soort blok transformatoren minder gevoelig zijn voor dc dan ringkern trafo's
Dan is het toch logisch dat ik denk dat het de trafo is die aan de primaire kant 230 zou moeten zijn?

enig idee wat zo'n trafo kost? Moet natuurlijk nog de waardes meten, maar zou het kunnen dat deze twee secondaire windingen heeft?

gr
snoef
de ene trafo is er idd gevoeliger voor de de andere.
andere apparaten hebben overigens vaak niet eens een trafo.
een 220 volt trafo moet prima overweg kunnen met 230 volt.
er zijn hier vast wel andere forumleden die daar meer over kunnen vertellen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Rob_Dingen

Ja erik heeft gelijk.
220 of 230 volt doet er in dit geval niet toe want de wissel spanning word gelijk gericht en gestabiliseerd op een vaste spanning.
Dus 230V is een verhoging van zeg maar 5% stel dat er secondair 20V de spanningsregelaar in gaat is dat dus nu 21V en maakt dus helemaal niets uit.
Als je brom hebt en het is een oud apparaat dan zou je de elco's kunnen vervangen dan is je probleem hoogst waarschijnlijk opgelost.

Rob

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

snoef

beste BMW850: dat gaat boven m'n pet, laat staan dat een dc killer kan nabouwen. Ik zoek bevestiging voor mijn diagnose en of dit makkelijk is op te lossen.
advies van Parasound Amerika: zorg dat je weer 220 krijgt.
op een ander forum bij een ander topic: vervang de trafo voor 230 exemplaar met zelfde waardes secundair.

OK ik ben geen deskundige, maar toch blijf ik eigenwijs volhouden dat het alleen de trafo is die een mechanische trilling voortbrengt die zelfs voelbaar is als ik mijn hand op het apparaat leg.
Er is niets hoorbaar van een brom in het geluid.
Maar ik ben bereid te leren en ik geef liever mijn geld uit aan een juiste reparatie.
1 waarom neemt de brom af bij 224V en weer toe bij 230V?
2 Op de plek van de trafo is de trilling het best voelbaar en niet bij de elko's.
3 wat is het effect van een mechanisch trillende trafo op de elko's dat ik die zou moeten vervangen.
4 als dc de trafo doet trillen dan is vervanging ook hier het beste lijkt mij.

gr.
Snoef

jossie

Blikpakket trafo's hebben wel vaker mechanische brom. Lamellen kunnen los gaan zitten met trillen tot gevolg.

Als ik zo lees wat je schrijft lijkt het inderdaad dat de trafo de oorzaak is.

Maar... als je geen meter hebt om condensators door te meten weet je het niet zeker. Anderzijds kost zo'n klein trafo'tje niet zoveel. Misschien beter dan een ringkern exemplaar nemen. Gewoon proberen zou ik zeggen...

Als je een verbruiksmeter hebt kun je nog even checken of de unit ongeveer het opgegeven vermogen afneemt dat (meestal) achterop staat.

Als dat veel meer is door een of ander defect zou overbelasting van de trafo ook mogelijk zijn.

Omni !

snoef

#8
hoe meet ik condensators door? Ik heb alleen een huis tuin en keuken metertje. Maar een brom door een niet functionerende condensator zou hoorbaar moeten zijn in de speakers toch?

en mbt vervangen trafo, Het kan dus geen kwaad die te vervangen, (dat was mijn openingsvraag) Maar dan beter een ringkerntrafo. Op de achterkant van de voorversterker staat 20 watt powerconsumption.

edit:
is dc vervuiling ook te meten met een simpel multi metertje?
en is het waarschijnlijk dat dc vervuiling in het hele huis hetzelfde is?

SpeedyAndré

Op het eerste gezicht levert de trafo meerdere spanningen als ik naar de draden kijk, een vervangend model vinden lijkt me lastig.
Misschien is het al genoeg om de trafo mechanisch te ontkoppelen van de behuizing, hij lijkt tegen de zijkant geschroefd te zijn.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

snoef

ik moet het nog meten maar waarschijnlijk is het dual mono gemaakt. dat zijn voor zover ik kan zien alle ontwerpen van parasound. ook al ziet het er niet zo uit. dus dan is het 2 maal een zelfde spanning. en anders 2 trafotjes?
Het moet niet te gek worden anders kan ik beter een jongere kopen?

SpeedyAndré

Meten is weten, is er geen service manual te vinden waarin de trafo beschreven wordt?

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

bardamu

Hallo,
Probeer eerst gewoon de stekker andersom in de 230 volt te steken.
Groeten, Eduard

snoef

Quote from: bardamu on May 24, 2014, 12:25:14
Hallo,
Probeer eerst gewoon de stekker andersom in de 230 volt te steken.
Groeten, Eduard

dat was stap 1..
stap 2 was vooraan in stekkerblok
stap 3 was met een verlengsnoer aan een andere stroom groep
stap 4 was voltage op het net meten op verschillende momenten

stap zoveel is vandaag of morgen, apparaat openschroeven en meten

BMW850

Hier is een kant en klaar ontwerp: http://www.acoustic-dimension.com/DHS-modules/DIY-HiFi-Supply-DC-blokker.htm
Je hebt te maken met een "mechanische trafo brom" meestal verdwijnt dit met een dc blocker.

Het is te proberen goedkoper dan een andere trafo  ;)

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

snoef

#15
contact gehad met Peter van acoustic dimension maar hij denkt dat het een probleem van de trafo is en niet van dc.
ik heb de kap eraf gehaald om de waardes van de trafo te meten en de bevestiging eens te bekijken. Het is geen stevige kast. de trafo zit tegen de zijkant geschroefd. wat blijkt is dat de trafo wel lichtjes trilt maar heel lichtjes. met de kap erop wordt het een klankkast. de kap raakt de trafo.

overigens staan de waarden van de trafo keurig op de print: 24-0-24 en 18-0-18 maar misschien is het helemaal niet meer nodig om de trafo te vervangen.

edit:
in de manual die ik als pdf van parasound kreeg zag drie aansluitmogelijkheden staan voor 110, 220 en 240 volt, dan moet ik de trafo even loshalen omdat de primaire aansluiting aan de onderkant zit. Maar is 240V misschien een betere keus? Dat is misschien wel de simpelste manier om het uit te proberen.
edit 2:
helaas, deze aansluitmogelijkheden niet aangetroffen.

Rowdy

#16
Rubberen ringetjes op de bevestigingsbouten doen. Deze zet je tussen trafo en kast.

snoef

nou dat is lang geleden maar ik heb eindelijk tijd gemaakt om hier mee verder te gaan. ik heb een stuk vilt van ong 2 mm dik op allerlei manieren er tussen gedaan maar het helpt niet. hij blijft hoorbaar zoemen. het minst nog als ik de trafo gewoon los laat liggen.
het is vilt wat op de voorkant van speakerkasten wordt gebruikt rondom tweeters vooral om diffractie te voorkomen.


phy

Zet er gewoon een andere trafo in en je bent van alles af.

phy

o Ja
Meet de spanningen secundair maar weet dat die nu iets hoger uitvallen
je kan een trafo hier laten wikkelen
http://www.aetransformatoren.nl/pg-27032-7-72508/pagina/audiotransformatoren.html
of je kan hier vragen http://www.vlaartronic.eu/pg-27150-7-70325/pagina/home.html
en in belgie hier http://www.monolithmagnetics.com
maar misschien is het wel een standaard transformator die je bij conrad kunt kopen of je zet er 2 in om aan je spanningen te komen.
als je weet welke spanningen je moet hebben kan ik hier ook wel eens voor je kijken. of ik iets heb

snoef

inderdaad gewoon een nieuwe zoeken 24-0-24 en 18-0-18.

ik heb het stukje vilt nu op de bodem, zijkant en bovenkant, dus de trafo aan alle kanten ingepakt en nu is die toch wel stiller. Het vilt zit ook echt klem tussen kast en trafo. maar een nieuwe trafo lijkt me beter.


martin778

Ghehehe, een nieuwe trafo laten maken gaat meer kosten dan wat deze oude Para nog waard is.

Plak maar wat loodbitumen / kurk rondom de trafo, anders lekker doorverkopen en een andere voorversterker zoeken.