Draaitafelmatten...... platenmat, slipmat, glasplaat, kurk of ????

Started by Kilroy, May 22, 2014, 19:46:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kilroy

Als ik zo eens rondkijk zijn er héél wat "draaitafelmat-mogelijkheden", de een wordt al meer aangeprezen dan de andere en allemaal zouden ze een invloed hebben op de weergave.

Maar hoe zit dat nu juist, wat geeft het beste resultaat en wat gebruiken jullie als 'ondergrond' voor vinyl op de draaitafel én wat is het verschil bij gebruik van de verschillende materialen die te koop worden aangeboden?

Deleted Member 2

Geen mat. Het plateau bestaat uit een vinyl-achtig materiaal en de lp ligt daar direct op.

Klinkt beter dan de Ringmat, vilt, koper, leer (op dit plateau en naar mijn smaak).

nadeel is dat de vta niet aangepast kan worden door de dikte van de mat aan te passen zoals dat bij de Ringmat kan

Kilroy

Klopt, mijn -in verhouding tot de draaitafels van vele andere forumleden- bescheiden Takumi (Rik Stoet) heeft een plateau die verder geen mat nodig heeft.  Maar wat met de oudere draaitafels... houden die rubber mat of overschakelen op vilt, glas of kurk?  En is er sowieso een kwaliteitsverschil hoorbaar?

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

LABO

Bij sommige LP's heb ik dat het knettert over mijn speakers als ik een plaat van de schijf haal om hem om te draaien (zo statisch is hij dan). Ik hoop dat dit verholpen kan worden door een andere mat. Welk materiaal c.q. mat is dan aan te raden?
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

dre73

Ik vind de kurken versie altijd wel positief.

Zelf heb ik een boston audio mat1,daar ben ik zeer tevreden over.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Kilroy

hier staat een Engelstalig artikel over de draaitafelmatten....

http://www.kilroy-records.be/public_html/viewtopic.php?f=61&t=4274

maar als ik de reacties lees is het een kwestie van (1) de noodzaak nagaan van een draaitafelmat te gebruiken en (2) zo je er eentje nodig zou hebben, uittesten welke best bij uw 'gehoor' past...

Groovy

Ik heb nog altijd een mat van rubber op mijn dt's liggen.
Op mijn Garrrard heb ik onder de rubberen mat een geweven koperen mat van 1mm dik liggen.
Dat geeft iets meer en strakker laag heb ik de indruk.
Tussen kurk en vilt kan ik geen grote verschillen ontdekken.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

advr

Na omzwervingen gewoon al lang weer terug naar het vilten matje van Linn ;D ;D
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

sultankat

Quote from: LABO on May 25, 2014, 21:31:42
Bij sommige LP's heb ik dat het knettert over mijn speakers als ik een plaat van de schijf haal om hem om te draaien (zo statisch is hij dan). Ik hoop dat dit verholpen kan worden door een andere mat. Welk materiaal c.q. mat is dan aan te raden?

Alex heeft veel ervaring met diverse matten.
Quad Artera Play Plus + Quad Artera Stereo eindversterker | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Logitech Squeezebox Touch + Teddy Pardo power supply | Innuos ZENmini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Elipson Futura speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels | Shunyata Research Black Mamba XLR + Chris Cables Van Damme Silver Series Lo-Cap 55 RCA en XLR | Van den Hul Digicoupler | NordOst Odin Gold power cables | Titan Audio powerblocks

LABO

Quote from: sultankat on June  8, 2014, 20:58:40
Alex heeft veel ervaring met diverse matten.
Ja misschien goed om weer eens bij hem langs te gaan.
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

Mediator

Quote from: advr on May 27, 2014, 20:38:38
Na omzwervingen gewoon al lang weer terug naar het vilten matje van Linn ;D ;D

Linn en Rega zweren bij hun eigen mat. Volgens mij is die (deels van?) wol.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

kruzer

Ben momenteel op m'n Technics wat aan het experimenteren gegaan.  Na lange tijd op de standaard gummi mat te spelen, ligt er nu kurk op het plateau.  Verder ook heel even de "Clearaudio vinyl harmonicer" geprobeerd:

Tot dusver merk ik géén verschil  :nopompom: maar ik heb er nog niet veel tijd aan besteed.
Als iemand met bovenstaande ervaringen heeft, hoor ik het graag!

Maikel_audionerd

Quote from: Jumping Jack on June  9, 2014, 20:28:15
Ik speel zonder. Platen gaan zo op het alu-plateau...

Heb ik ook een tijdje gedaan. Ik speel nu met een dun matje van skai, dat werkt verbazingwekkend goed. Ik heb een zamac plateau maar hiermee heb ik t idee dat ie precies genoeg demp en ook niet teveel (zoals in mijn geval met kurk)

Groeten Maikel
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0


Jumping Jack

Pluto? Arden heeft die eens vermeld als zijnde verbluffend goed.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Mordante

Quote from: Jumping Jack on October 17, 2014, 09:56:24
Pluto? Arden heeft die eens vermeld als zijnde verbluffend goed.

Ik heb er al enkele weken één in het huis van het type mkII. Deze bevalt mij prima.

patsijb

matten geprobeerd maar vinyl blank op de acryl vind ik het mooist klinken..

advr

Quote from: Mediator on June  9, 2014, 20:26:37
Linn en Rega zweren bij hun eigen mat. Volgens mij is die (deels van?) wol.

klopt en het is heel goed waarneembaar welke kant boven moet liggen  ;D ;D
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Robiwan

Quote from: advr on October 24, 2014, 14:21:17
klopt en het is heel goed waarneembaar welke kant boven moet liggen  ;D ;D

Er is maar 1 kant goed, ook weer een tuningsaspect. Probeer en luister maar eens.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

advr

Quote from: LPlover on October 24, 2014, 15:30:41
Er is maar 1 kant goed, ook weer een tuningsaspect. Probeer en luister maar eens.
weet ik. apart om het te constateren weer... ;D
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Robiwan

Quote from: advr on October 24, 2014, 15:48:48
weet ik. apart om het te constateren weer... ;D

ja, de verkeerde kant klinkt duidelijk platter/minder gemak, bijna niet te verklaren dit .....
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

schieper

De 50 euro die ik bij de hifi zaak uitgegeven heb voor een mat zijn zonde van het geld. Ik hoor eigenlijk geen verschil.

Pacman