Aangifte mogelijk?

Started by Erik, May 21, 2014, 15:20:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanky Panky

Quote from: modde239 on May 21, 2014, 19:11:58
In de praktijk wil je over oplichting spreken moet je kunnen bewijzen dat iemand dit stelselmatig doet.....er een gewoonte van maakt....

Elke op zich staande keer dat je iemand oplicht is strafbaar. Stelselmatigheid is geen vereiste. Dat de politie/het OM pas wakker wordt als iemand 50 of meer mensen oplicht omdat ze het geen prioriteit vinden of dat de slagingskans te laag is, is iets anders.

Maar zolang er wordt geroepen dat het niet strafbaar is of dat je geen aangifte kunt doen want civiele zaak, zal de gehanteerde ondergrens voor vervolging nooit gehaald worden. Zie je de cirkelredenering in je stelling?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

alexander2

Quote from: Jinsu on May 21, 2014, 21:02:05
Het feit dat het (eventueel) moeilijk te bewijzen valt, doet niets af aan het feit dat er aangifte zou kunnen worden gedaan.

En dan?
Iedereen kan wel beweren dat hij 200 euro onder een mat heeft gelegd tevens is het zo absurd om dit te doen ( sorry Erik  ;) ) dat het niet aannemelijk is te maken.
De tegenpartij kan als verweer zeggen dat hij het geld na de mail onder diezelfde mat heeft gelegd.
Je zal toch wel iets moeten bewijzen anders kan iedereen wel wat gaan beweren lijkt mij?
Maar ik volg dit draadje en leer graag.

Hanky Panky

Quote from: alexander2 on May 21, 2014, 21:36:52
En dan?
Iedereen kan wel beweren dat hij 200 euro onder een mat heeft gelegd tevens is het zo absurd om dit te doen ( sorry Erik  ;) ) dat het niet aannemelijk is te maken.
De tegenpartij kan als verweer zeggen dat hij het geld na de mail onder diezelfde mat heeft gelegd.
Je zal toch wel iets moeten bewijzen anders kan iedereen wel wat gaan beweren lijkt mij?
Maar ik volg dit draadje en leer graag.

Die klusfiguur heeft toch in een email de ontvangst van die € 200 bevestigd schrijft Erik??
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

alexander2

Quote from: Hanky Panky on May 21, 2014, 21:50:44
Die klusfiguur heeft toch in een email de ontvangst van die € 200 bevestigd schrijft Erik??

klopt maar stel als die klusfiguur zegt dat hij naderhand die 200 euro onder diezelfde mat heeft gelegd.
En stel dat die klusfiguur zo slim is om Erik even te bellen om een kulverhaal maar bij diezelfde politie zegt dat hij Erik heeft gebeld om te zeggen dat hij die 200 euro onder die mat heeft gelegd.
Stel dat hij een uitdraai heeft gemaakt van zijn provider en deze laat zien de lokale bromsnor.

Het zijn veel stellen i know maar dit soort lieden liegen dwars door het behang heen en hebben maling aan alles.
Ook heb ik niet de illusie dat Oom agent iets zal ondernemen daar is het bedrag te gering voor en dit soort zaken hebben geen prioriteit.

modde239

Een 1 tegen 1 zaak zonder bewijs zou het OM nooit vervolgen.....dat wordt meteen een sepot.....en ik spreek uit lange ervaring.....

alexander2

Quote from: modde239 on May 21, 2014, 22:13:26
Een 1 tegen 1 zaak zonder bewijs zou het OM nooit vervolgen.....dat wordt meteen een sepot.....en ik spreek uit lange ervaring.....

Dus geen aangifte?
Ook niet iets neerzetten bij werkspot anders kan hij aangifte doen wegens smaad?

modde239

#31
Quote from: alexander2 on May 21, 2014, 22:19:10
Dus geen aangifte?
Ook niet iets neerzetten bij werkspot anders kan hij aangifte doen wegens smaad?

Zoals ik eerder schreef zou ik een aangetekende brief sturen of om het geld terug te eisen of om hem alsnog de kans te geven de klus te doen....zo niet dan een gerechtelijke weg bewandelen.....(advocaat).....

En inderdaad zou de tegenpartij kunnen roepen dat er spraken zou zijn van smaad/laster......

alexander2

Quote from: modde239 on May 21, 2014, 22:36:03
Zoals ik eerder schreef zou ik een aangetekende brief sturen of om het geld terug te eisen of om hem alsnog de kans te geven de klus te doen....zo niet dan een gerechtelijke weg bewandelen.....(advocaat).....

En inderdaad zou de tegenpartij kunnen roepen dat er spraken zou zijn van smaad/laster......

Ok en stel dat hij aangifte doet ( smaad )  wordt het dan ook geseponeerd?
Je bent een man van de praktijk dus?

modde239

Mocht Erik als voorbeeld de man via het internet zwart maken dan is er wel bewijs dan is het een ander verhaal.....

Kijk het komt er toch op neer dat er bewijs moet zijn anders kan iedereen tegen iedereen aangifte doen....ik zie het vaak op het werk iemand (A) doet aangifte tegen B.....B komt erachter en doet op zijn beurt weer aangifte tegen A......zonder bewijs wordt het altijd een sepot....

Hanky Panky

Quote from: alexander2 on May 21, 2014, 22:42:54
Ok en stel dat hij aangifte doet ( smaad )  wordt het dan ook geseponeerd?
Je bent een man van de praktijk dus?

Als een smaad of laster aangifte niet tot strafrechtelijk resultaat leidt kun je ook een civiele procedure starten  ;)

De mening van het OM is dan niet relevant. Het is dan wel weer goedkoper om mee te liften op een strafzaak als je zelf de advocaat kosten moet dragen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Harrr

Wel aangifte doen, wel aangetekend poststuk verzenden aan de wanpresterende ondernemer, een ook doorgeven aan Werkspot. Calculeer je €200,- verlies in en mocht het zo zijn; laat je verrassen door een positieve reactie van de ondernemer of Werkspot. Al acht ik een verrassing klein, maar dat kan de verrassing groot maken.
Hopelijk druk ik mij begrijpelijk uit...?

Groet,

Erik

Ik zie dat ik nu ook achteraf recensies kan wijzigen dat was mooi ware het niet dat ik hier het volgende lees.

Ik mag aangifte doen maar kan niets bewijzen en ik mag in die recensie niets vermelden over oplichting anders kan ik nog aangeklaagd worden wegens smaad.
Wat een geweldige rechtsstaat leven we toch in.

Nou ja ik kan hoogstens even dreigen met aangetekende brief of mail dat ik aangifte ga doen misschien helpt dat iets van het geld terug te krijgen. 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hanky Panky

#37
Quote from: Erik on May 24, 2014, 12:54:30
Ik zie dat ik nu ook achteraf recensies kan wijzigen dat was mooi ware het niet dat ik hier het volgende lees.

Ik mag aangifte doen maar kan niets bewijzen en ik mag in die recensie niets vermelden over oplichting anders kan ik nog aangeklaagd worden wegens smaad.
Wat een geweldige rechtsstaat leven we toch in.

Nou ja ik kan hoogstens even dreigen met aangetekende brief of mail dat ik aangifte ga doen misschien helpt dat iets van het geld terug te krijgen.

Mja dat ligt wat genuanceerder: het is algemeen aanvaardt dat je als consument negatieve ervaringen met een dienstverlener mag plaatsen zonder dat het smaad gevolgen heeft. Het mag alleen niet zo ver gaan dat je de grenzen overschrijdt en op bijv. alle klussites van NL zijn naam met modder besmeurt. Hoe groter het bedrijf des te minder snel kom je tot iets strafbaars. Het is vrij normaal op de KPN of UPC op de korrel te nemen maar niet om de locale loodgieter landelijk te kakken te zetten.

Ik heb daar eens met een advocaat over geboomd in een ander scenario.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Nahpets

Quote from: Erik on May 24, 2014, 12:54:30
Wat een geweldige rechtsstaat leven we toch in.

Die werkt 2 kanten op. Als iemand jou voor oplichter uitmaakt, dan kun je hem daar op aanspreken. Kan hij de oplichting niet bewijzen, dan kun je aanklagen wegens smaad.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

alexander2

Quote from: Nahpets on May 24, 2014, 13:26:33
Die werkt 2 kanten op. Als iemand jou voor oplichter uitmaakt, dan kun je hem daar op aanspreken. Kan hij de oplichting niet bewijzen, dan kun je aanklagen wegens smaad.

En dan?
ik heb die vraag in een ander topic gesteld en zal dit nogmaals doen, wat heeft het voor zin?
Politie aangifte doen betekent veelal in het archief.
Mocht het iets worden dan wordt het veelal geseponeerd.
Ok je kan een advocaat inschakelen en zelf de 'boef' aanpakken maar als ik de straffen bekijk dan loopt het meestal af met een sisser.
Ik begrijp de theorie wel maar de praktijk is vaak uiterst teleurstellend.
Voor de sceptici ooit wel is aangifte gedaan?

Nahpets

@A2
Gegeven de context begrijp ik niets van je reactie.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

alexander2

Quote from: Nahpets on May 24, 2014, 13:47:25
@A2
Gegeven de context begrijp ik niets van je reactie.

Topic titel is :

Het recht doet spreken » Antwoord (  Re: Aangifte mogelijk? )

Er wordt door enkele mensen gesproken over aangifte of een aanklacht indienen vandaar mijn opmerking in het algemeen. ;)
Begrijp mij niet verkeerd ik ben ook van mening dat het recht moet spreken maar in ons land is recht halen niet meer zo vanzelfsprekend.
Tevens is aangifte doen bij Oom agent uiterst frustrerend en de weg erna geeft nog veel meer frustraties.
Een veroordeling is praktisch onmogelijk en mocht er een veroordeling komen dan is die boterzacht.

modde239

Aangifte doen van een strafbaar feit waarbij bewijs ter beschikking is loont altijd bij mij draait ons wijkteamrecherche op volle toeren en brengen heel veel zaken naar het OM....deze zaken worden allemaal vervolgd.....voor wat betreft de strafoplegging daar kan de politie niets aan doen dat ligt aan de rechter.....maar wij worden er wel vaak op aangesproken.....

alexander2

Quote from: modde239 on May 24, 2014, 16:14:55
Aangifte doen van een strafbaar feit waarbij bewijs ter beschikking is loont altijd bij mij draait ons wijkteamrecherche op volle toeren en brengen heel veel zaken naar het OM....deze zaken worden allemaal vervolgd.....voor wat betreft de strafoplegging daar kan de politie niets aan doen dat ligt aan de rechter.....maar wij worden er wel vaak op aangesproken.....


Het is dat traject erna welke veel frustraties bij de benadeelde oproept.
Modde lees het niet als kritiek maar het is als burger soms tenenkrommend te noemen als je aangifte moet doen.
Ik lees op dit forum altijd die mantra altijd aangifte doen en dan vraag ik mij oprecht af, waarom?
Want wat heeft het voor zin om aangifte te doen en je weet vrijwel zeker dat er niets mee wordt gedaan.

modde239

Nou mijn lange ervaring spreekt dat tegen mits er bewijs is wordt de zaak altijd behandeld door de politie....echter justitie bepaalt of er een vervolging plaatsvindt en niet de politie.......dat is vaak het misverstand.....wanneer je aangifte doet en de politie de zaak opneemt maar justitie zegt geen heil in de zaak te zien dan houdt het op.....en wanneer de politie dit aan de aangever meldt krijgt de politie vaak de wind van voren en niet justitie.....

alexander2

Quote from: modde239 on May 24, 2014, 18:09:57
Nou mijn lange ervaring spreekt dat tegen mits er bewijs is wordt de zaak altijd behandeld door de politie....echter justitie bepaalt of er een vervolging plaatsvindt en niet de politie.......dat is vaak het misverstand.....wanneer je aangifte doet en de politie de zaak opneemt maar justitie zegt geen heil in de zaak te zien dan houdt het op.....en wanneer de politie dit aan de aangever meldt krijgt de politie vaak de wind van voren en niet justitie.....

Dat weet ik. ;)
Maar feit is dat onze cijfers niet echt bemoedigend zijn.
Oplossingspercentage is bedroevend laag en dan noem ik niet eens een veroordeling mee in dit verhaal.
Heb jij nooit wel is het gevoel.....man man waarom wordt die klootXXk niet vervolgd het ligt er toch dik bovenop.

modde239

Quote from: alexander2 on May 24, 2014, 18:46:16
Dat weet ik. ;)
Maar feit is dat onze cijfers niet echt bemoedigend zijn.
Oplossingspercentage is bedroevend laag en dan noem ik niet eens een veroordeling mee in dit verhaal.
Heb jij nooit wel is het gevoel.....man man waarom wordt die klootXXk niet vervolgd het ligt er toch dik bovenop.

Dat gevoel kennen mijn collega's en ik ook uren aan het werk om een zaak rond te krijgen en de volgende dag loopt de verdachte weer vrij rond...erg frustrerend voor het slachtoffer maar ook voor ons......vaak snappen wij de rechters niet die kennelijk in een andere wereld leven...... :crazy:......maar wij blijven vol moed doorgaan.....

MechanicalAnimal

Heel goed Modde!!!!!


Ik als voormalig groen uniform met een pa met 40 jaar blauw uniform, snap je frustatrie maar al te goed en weet waar je het over hebt.

Goed dat de politie er is, jammer van die soms abominabel slechte organisatie erachter die het werk van de straatjongens en -meisjes zowat onmogelijk maakt.

Keep up the good work, mag ook wel eens gezegd worden!
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

modde239

Quote from: MechanicalAnimal on May 26, 2014, 10:12:25
Heel goed Modde!!!!!


Ik als voormalig groen uniform met een pa met 40 jaar blauw uniform, snap je frustatrie maar al te goed en weet waar je het over hebt.

Goed dat de politie er is, jammer van die soms abominabel slechte organisatie erachter die het werk van de straatjongens en -meisjes zowat onmogelijk maakt.

Keep up the good work, mag ook wel eens gezegd worden!

Thanks MechanicalAnimal...... ;)


denu

dat krijg je als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en de goede vakman (die wel iets duurder is maar waar je dus recht van spreken op hebt en garantie en afspraken op papier)dus door dit soort sites  buiten spel worden gezet,omdat er dus dit soort cowboys op zitten.

sorry voor jou en de 200 euro, maar mischien snap je nu waarom de echte vakman wat duurder is.