Chord Hugo

Started by Richi, May 14, 2014, 11:47:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Quote from: MarkD on September 20, 2014, 11:29:15
Stream je eigenlijk al je muziek vanaf de mac mini of heb je er ook nog een nas achter hangen? Ik neem aan dat rechtstreeks streamen vanaf de mac mini naar de linn geen probleem is (ik heb daar zelf geen ervaring mee), maar er moet dan wel serversoftware (bij voorkeur minimserver) worden geïnstalleerd.
Ik heb inderdaad geen NAS staan, maar een Mac Mini met Audirvana software erop en een USB eraan. De Hugo wordt door de Mac gewoon herkend als DAC. Ik neem aan dat dat voor de andere DACs ook geldt.

Als er server software moet worden geïnstalleerd, is dat voor mij geen probleem, mits ik het er later weer gemakkelijk af kan gooien.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: JeroenGRT on September 20, 2014, 20:21:21
8 november kan ik ook, ik kan de audiolab mdac meenemen. Zou mooi zijn als we de mdac ook via USB zouden kunnen vergelijken met de hugo....zit daar trouwens een mini USB stekker op?
Op de Hugo zit een Micro USB aansluiting. Maar ik heb nog wel een USB-Mini USB kabel liggen hoor.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

8 November kan hier bij ons ook, dus dan is het voorstel het volgende:

DAC Shoutout 8 November 2014 vanaf 10.30 bij Richi met zijn Chord Hugo

Deelnemers:
- MarcD met zijn Linn Klimax Renew DS
- Alco - nog geen reactie
- Bas Akkerman met zijn Resolution Audio Opus
- JeroenGRT met zijn Audiolab M-DAC

Forumlid Bottlekiss is mogelijk ook van de partij, mits beschikbaar.

Een geluidsmeter is aanwezig, dus we kunnen levels matchen. Het lijkt mij ee heel leuke dag te worden.  8)

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

#53
Zoals jullie kunnen zien, ligt de HUGO naast de Aragon set en heb ik gemakkelijk toegang tot de USB kabel en de analoge interlinks naar de pre-pro.

Hmmm, uploaden foto's lukt niet vanaf de ipad.  :nopompom:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Alco

Sorry voor mijn late reactie heren! :blush:
Ik zal er niet bij zijn. Voor mij is het te ver weg.

Ik wens jullie veel plezier. :smile:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Richi

Quote from: Alco on September 21, 2014, 09:18:50
Sorry voor mijn late reactie heren! :blush:
Ik zal er niet bij zijn. Voor mij is het te ver weg.

Ik wens jullie veel plezier. :smile:
Wat jammer joh, zeker omdat jij de 'aanstichter' van dit alles bent. We zullen een mooi verslag van de vergelijking posten!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

JeroenGRT

Leuk! Ben erg benieuwd! Resolution opus heeft MarkD in het verleden ook gehad....dat vond ik toen altijd erg goed klinken....

@Richi wat voor een type micro USB kabel heb je liggen? aansluiting via coax ook mogelijk?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Richi

De micro USB kabel is bijgeleverd bij de Hugo. Volgens Rob Watts maakt het niet uit wat voor USB kabel je op de Hugo aansluit, dus heb ik daar nog niet in geïnvesteerd. Aansluiten via coax kan ook, maar dan zal de SA-15S1 als bron moeten dienen aangezien ik geen coax uit op de Mac Mini heb.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on September 20, 2014, 23:32:09
Is zo zielig voor de andere aanwezigen... ;)
Haha, dat moeten we nog maar horen...

Quote from: Alco on September 21, 2014, 09:18:50
Sorry voor mijn late reactie heren! :blush:
Ik zal er niet bij zijn. Voor mij is het te ver weg.

Ik wens jullie veel plezier. :smile:
Alco, als het te maken heeft met vervoer dan wil ik je gerust komen halen en brengen. Geen probleem.

Quote from: Richi on September 21, 2014, 09:28:58
De micro USB kabel is bijgeleverd bij de Hugo. Volgens Rob Watts maakt het niet uit wat voor USB kabel je op de Hugo aansluit, dus heb ik daar nog niet in geïnvesteerd. Aansluiten via coax kan ook, maar dan zal de SA-15S1 als bron moeten dienen aangezien ik geen coax uit op de Mac Mini heb.
Dat wordt zo te horen ook de Resolution Audio XS meenemen. Goed om te weten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Alco

#59
QuoteWat jammer joh, zeker omdat jij de 'aanstichter' van dit alles bent.
O ? O,jee,..wat heb ik nu weer aangericht ?! :D ;)

QuoteAlco, als het te maken heeft met vervoer dan wil ik je gerust komen halen en brengen. Geen probleem.
Dat vind ik een heel attent gebaar Bas en waardeer ik zeer! :worship: Maar om eerlijk te zijn vind ik het ook een iets te lange dag worden. Ik lees het verslag wel t.z.t. :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Bas Akkerman

Quote from: Alco on September 21, 2014, 10:34:10
Dat vind ik een heel attent gebaar Bas en waardeer ik zeer! :worship: Maar om eerlijk te zijn vind ik het ook een iets te lange dag worden. Ik lees het verslag wel t.z.t. :)
Kijk maar, als je je (op het laatste moment) bedenkt, hoor ik dat wel. Nederland is klein!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

#61
Niveaus meten met een geluidsdrukmeter is veel te onnauwkeurig. Je moet meten met een multimeter op de luidsprekeruitgangen van de versterker... Gebruik hiervoor een 1 kHz sinus (kan ik evt. wel toesturen via wetransfer).

MarkD

Quote from: Richi on September 21, 2014, 08:57:56
Ik heb inderdaad geen NAS staan, maar een Mac Mini met Audirvana software erop en een USB eraan. De Hugo wordt door de Mac gewoon herkend als DAC. Ik neem aan dat dat voor de andere DACs ook geldt.

Als er server software moet worden geïnstalleerd, is dat voor mij geen probleem, mits ik het er later weer gemakkelijk af kan gooien.

Een Linn DS is in zoverre een wat apart geval dat het niet zo zeer een dac is,  als wel een netwerkstreamer (met ingebouwde dac). Hij moet dus in het netwerk komen te staan (usb of andere ingangen zitten er niet op). Werkt niet met Audinirvana, maar heeft een mediaserver nodig. Is uiteraard daarna weer te deinstalleren. Minimserver is beschikbaar voor de mac, dus misschien handig om die kort van te voren alvast te installeren.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Richi

#63
Quote from: MarkD on September 21, 2014, 11:04:37
Een Linn DS is in zoverre een wat apart geval dat het niet zo zeer een dac is,  als wel een netwerkstreamer (met ingebouwde dac). Hij moet dus in het netwerk komen te staan (usb of andere ingangen zitten er niet op). Werkt niet met Audinirvana, maar heeft een mediaserver nodig. Is uiteraard daarna weer te deinstalleren. Minimserver is beschikbaar voor de mac, dus misschien handig om die kort van te voren alvast te installeren.
Ok, daar zal ik dan vantevoren induiken.  :D

Enne, kan de Linn op wifi? Ik heb geen bekabeld netwerk liggen hier. Of kan er een lan kabeltje tussen de Mac Mini en de Linn worden gelegd?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MarkD

#64
Quote from: Richi on September 21, 2014, 11:36:29
Ok, daar zal ik dan vantevoren induiken.  :D

Enne, kan de Linn op wifi? Ik heb geen bekabeld netwerk liggen hier. Of kan er een lan kabeltje tussen de Mac Mini en de Linn worden gelegd?

Ai, da's een probleem. De Linn heeft een vaste ethernetaansluiting nodig, want hij heeft geen wifi aan boord. Een lan-kabel tussen mac mini en linn? Ik zou het niet weten. Moet ik eens even induiken...

Edit:
Ik lees hier dat het mogelijk moet zijn!
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=27418
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

MarkD

Quote from: garmtz on September 21, 2014, 11:00:54
Niveaus meten met een geluidsdrukmeter is veel te onnauwkeurig. Je moet meten met een multimeter op de luidsprekeruitgangen van de versterker... Gebruik hiervoor een 1 kHz sinus (kan ik evt. wel toesturen via wetransfer).

Da's wel heel profi! We houden ons aanbevolen. Graag inclusief meetinstructie. ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

bottlekiss

Quote from: Richi on September 21, 2014, 09:05:00
8 November kan hier bij ons ook, dus dan is het voorstel het volgende:

DAC Shoutout 8 November 2014 vanaf 10.30 bij Richi met zijn Chord Hugo

Deelnemers:
- MarcD met zijn Linn Klimax Renew DS
- Alco - nog geen reactie
- Bas Akkerman met zijn Resolution Audio Opus
- JeroenGRT met zijn Audiolab M-DAC

Forumlid Bottlekiss is mogelijk ook van de partij, mits beschikbaar.

Een geluidsmeter is aanwezig, dus we kunnen levels matchen. Het lijkt mij ee heel leuke dag te worden.  8)

Groet,
Richard

Wordt een heel interessante dac-vergelijking, dus ben zeker van de partij!

Groet, Oscar
Classé-Chord-Dynaudio-Pioneer-Yamaha

JeroenGRT

#67
Quote from: MarkD on September 21, 2014, 11:52:14
Ai, da's een probleem. De Linn heeft een vaste ethernetaansluiting nodig, want hij heeft geen wifi aan boord. Een lan-kabel tussen mac mini en linn? Ik zou het niet weten. Moet ik eens even induiken...

Edit:
Ik lees hier dat het mogelijk moet zijn!
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=27418

Of een nas meenemen en die in de meterkast vlakbij de router plaatsen? Hebben we gelijk wat aanvullend muziekmateriaal :) . Die kan vast wel bedraad aangesloten worden op de router. En een hele lange netwerkkabel voor de linn naar de router...of is dit echt niet mogelijk?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

bottlekiss

Quote from: JeroenGRT on September 21, 2014, 14:50:21
Of een nas meenemen en die in de meterkast vlakbij de router plaatsen? Hebben we gelijk wat aanvullend muziekmateriaal :) . Die kan vast wel bedraad aangesloten worden op de router. En een hele lange netwerkkabel voor de linn naar de router...of is dit echt niet mogelijk?

Een NAS en lange netwerkkabel (tot 30 meter) kan ik in voorzien, mocht het nodig zijn...
Classé-Chord-Dynaudio-Pioneer-Yamaha

Richi

Alles kan. Van meterkast tot stereo set is ongeveer tien meter schat ik. De router is er één van Telfort waar een Apple Time Capsule aanhangt die de WiFi verzorgt.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MarkD

Okay, dan neem ik mijn NAS en iPad wel mee. Staan ongeveer 1300 albums in flac op. Als iemand anders dan de lange netwerkkabel meeneemt moet het goed komen.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

garmtz

Quote from: MarkD on September 21, 2014, 12:02:21
Da's wel heel profi! We houden ons aanbevolen. Graag inclusief meetinstructie. ;)

Helemaal niet moeilijk... Pak een 1 kHz testtoon file (bijv. van de Stereophile test discs, ik kan je de file sturen) en meet met een multimeter de uitgangsspanning van het te testen apparaat. Zet de multimeter uiteraard op V wisselspanning. Je kunt nog makkelijker ook op de luidsprekeruitgangen meten (beide luidsprekers eruit en polen van de multimeter in de uitgangsbussen van de versterker steken).

MarkD

Garmt, als je me de file wilt sturen, graag!

Jouw uitleg is nog niet helemaal op zijn 'for dummies' zeg maar: :shaun:

- optie 1: uitgangsspanning van de dac meet je op de c-inch (analoge) uitgang neem ik aan (lijkt me logisch), maar dan ga je er dus ook vanuit dat het te testen apparaat een volumeregeling heeft (anders kun je de uitgangsspanning immers niet veranderen) -> die wil ik in het geval van de Linn echter bij voorkeur op fixed laten staan

- optie 2: polen van de multimeter in de uitgangsbussen van de versterker steken -> welke pool in welke uitgangsbus (dit klinkt als een heel slecht Polengrapje...) en loop je dan niet het risico op rookwolkjes vanuit de versterker??
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

MarkD

Garmt, de file versturen hoeft niet meer. Stephan (Nahpets) heeft dat net spontaan al gedaan. Waarvoor dank! :thumbs-up:
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

garmtz

Quote from: MarkD on October 21, 2014, 21:54:48
Garmt, als je me de file wilt sturen, graag!

Jouw uitleg is nog niet helemaal op zijn 'for dummies' zeg maar: :shaun:

- optie 1: uitgangsspanning van de dac meet je op de c-inch (analoge) uitgang neem ik aan (lijkt me logisch), maar dan ga je er dus ook vanuit dat het te testen apparaat een volumeregeling heeft (anders kun je de uitgangsspanning immers niet veranderen) -> die wil ik in het geval van de Linn echter bij voorkeur op fixed laten staan

Daarom is dat ook geen geweldige optie...

Quote- optie 2: polen van de multimeter in de uitgangsbussen van de versterker steken -> welke pool in welke uitgangsbus (dit klinkt als een heel slecht Polengrapje...) en loop je dan niet het risico op rookwolkjes vanuit de versterker??

Het meten van een spanning kan geen kwaad. De multimeter heeft een weerstand in de MegaOhm richting, dus het is alsof de versterker de multimeter niet 'ziet'. Wel de meter in de juiste stand zetten natuurlijk! Dus waarschijnlijk 2 of 20 V range (begin bij 20 V en als je dan nog steeds een 0 of ander laag getal op het display ziet, ga steeds een stapje omlaag). Gewoon de zwarte pool in de zwarte links of rechts uitgang van de versterker en de rode pool in rode links of rechts uitgang van de versterker.

Voor mij inderdaad heel vanzelfsprekend en bij dit soort multi-testen ook heel fijn om dan een voorversterker met zeer nauwkeurig regelbare gevoeligheid te hebben, zoals bij ons de Mark Levinson No.326S. Maarja, die hebben jullie natuurlijk niet... :)