Chord Hugo

Started by Richi, May 14, 2014, 11:47:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Tijdens het oriënteren naar een DAC upgrade kwam ik ook de Chord Hugo tegen. Een portable DAC met hoofdtelefoonversterker die in diverse tests zeer goed uit de bus komt. Er wordt geschreven dat deze DAC beter is dan de Chord QuteHD EX waarmee diverse mensen hem hebben vergeleken. De prijs is niet mals: 1680 euro. Maar als ik dan toch upgrade, wil ik eigenlijk in één keer klaar zijn.

Omdat het een portable DAC betreft, zit er een accu ingebouwd die de voeding verzorgt. Volledig opgeladen geeft deze 14 uur luisterplezier, maar je kan hem ook aan de voedingsadapter laten hangen. Dit heeft volgens diverse luisteraars geen negatief effect op de klank.

Deze dac doet DSD64, DSD128 en PCM tot en met 384khz. In combinatie met mijn Mac Mini met Audirvana software lijkt het me een geschikte kandidaat. Heeft iemand deze DAC al gehoord of gezien?

Meer leesvoer:
- http://www.audiostream.com/content/chord-hugo-mobile-dacheadphone-amp
- http://www.t3.com/reviews/chord-hugo-review
- http://headmania.org/2014/02/19/chord-hugo-review/
- http://www.head-fi.org/t/698455/chord-hugo-preview-report
- http://www.hifiplus.com/articles/first-listen-chord-electronics-hugo-portable-high-res-dacheadphone-amp/

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Nahpets

Lekker eigenwijze vormgeving weer.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

garmtz

Lijkt me een geweldig ding... Wordt behoorlijk gehyped op bepaalde fora en in de media/reviews... Volgens mij een vrij veilige aankoop. Heb hem nog niet beluisterd, maar ben erg benieuwd!

Sander_Kaa

Heeft deze DAC een custom driver? Ik zou daar heel kritisch op zijn. Software-gezeur kan heel erg vervelend zijn. Een DAC die je zonder driver op je macmini kan aansluiten zou voor mij een pre zijn.

Over Chord ben ik zeer enthousiast, al ken ik deze DAC (nog) niet.

Nahpets

Richi speelt met Mac -> geen drivers nodig.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Miesepies

Quote from: Sander_Kaa on May 14, 2014, 12:53:55Heeft deze DAC een custom driver?

Quote van een review:

QuoteImportantly the Hugo is Apple and Android-device compatible and suitable for use the Macs, which need no additional device drivers, or Windows machines, which require a Chord-supplied device driver (included with the Hugo).

Midcall

Overigens voor dit geld kom je in een segment van veel erg goede dacs die net zo worden gehyped op diverse sites/fora. Nu staat Chord niet bekend om zijn ultieme prijs/kwaliteit verhouding, maar je koopt er zeker geen rotzooi mee en de vormgeving is echt super. Ik ben erg benieuwd hoe die klinkt, heeft de importeur hem al in zijn productlijn opgenomen?
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Richi

Quote from: Sander_Kaa on May 14, 2014, 12:53:55
Heeft deze DAC een custom driver? Ik zou daar heel kritisch op zijn. Software-gezeur kan heel erg vervelend zijn. Een DAC die je zonder driver op je macmini kan aansluiten zou voor mij een pre zijn.
Zo denk ik er ook over. De reviews spreken elkaar hier tegen. Er staan specifieke Mavericks drivers op de Chord site en daar wordt ik niet vrolijk van. Daarentegen wordt in diverse reviews vermeld dat de Chord zonder drivers speelt. Maar mogelijk staat daar nog een ouder OS op de Mac.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: Midcall on May 14, 2014, 13:48:30
Overigens voor dit geld kom je in een segment van veel erg goede dacs die net zo worden gehyped op diverse sites/fora. Nu staat Chord niet bekend om zijn ultieme prijs/kwaliteit verhouding, maar je koopt er zeker geen rotzooi mee en de vormgeving is echt super. Ik ben erg benieuwd hoe die klinkt, heeft de importeur hem al in zijn productlijn opgenomen?
Wat zouden alternatieven kunnen zijn in dezelfde prijsklasse?

De NAD M51 doet geen DSD en klinkt volgens mijn wat 'dunner'. Ik zit ook nog wel naar de Rotel RDD-1580 te kijken voor 750 euro. Dat lijkt me ook een leuke DAC. Maar daarvan is één rave review in The Absolute Sound en bij What*Hifi vonden ze de USB ingang veel slechter klinken dan coax.

De AURALiC VEGA zou mijn eerste keuze zijn, maar die kost 3300 euro en daarvoor is nog geen Nederlandse importeur. Dus alleen rechtstreeks in China bij de producent te bestellen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

En zo ziet ie er dus uit.

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

RubenV.

Ik heb deze DAC zelf nog niet gehoord maar ken wel iemand van een ander forum die er mee in z'n nopjes is.  Volgens mij zijn er in deze prijsklasse juist niet zoveel alternatieven alle specificaties matchen (DSD64 en 128, 384kHz, portable)...
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Richi

Een presentatie van Rob Watts, de ontwerper van de Hugo DAC. Zeer interessant leesvoer over de problemen met oude generatie DACs en hoe ze die hebben opgelost met de Hugo DAC. http://chordelectronics.co.uk/files/Hugo%20DAC%20Technical%20Master%20Class%20(1).pptx
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

RubenV.

Leuk linkje Richi, interessant leesvoer.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Richi

Vandaag besloten de gok te wagen. Ik heb er een besteld.  8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Roksan

Quote from: Richi on May 23, 2014, 17:04:21
Vandaag besloten de gok te wagen. Ik heb er een besteld.  8)

Inmiddels al binnen?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Richi

Veel vraag op dit moment, hopelijk deze week.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sander_Kaa

Overigens heeft North Star Design ook hele mooie DACs in deze prijsklasse. Speelt wel DSD en heeft geen driver nodig (alleen de nieuwste range). Ik heb een USB32 van dit merk en speelt heel erg mooi. Bron is een (niet-getweakte) Mac Mini. Hele brede, diepe soundstage. Ik heb helaas wel veel software gezever ivm custom drivers.

Richi

Één van de redenen om voor de Hugo te kiezen, was inderdaad dat er geen drivers voor nodig zijn op de Mac Mini. Veel informatie over de Hugo inclusief reviews van leden èn reacties van Rob Watts (de ontwerper van de Hugo, een free lance audio engineer die o.a. voor Chord werkt) vind je op Head-Fi in deze thread: http://www.head-fi.org/t/702787/chord-hugo

Groet,
Richard

PS. Ik hoop toch echt dat de mijne deze week binnen komt...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Morgen ga ik hem ophalen  8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

ajbeefde

Quote from: Richi on June 21, 2014, 00:48:38
Morgen ga ik hem ophalen  8)

Vandaag dus?  ;)

Ben nieuwsgierig hoe het klinkt.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

evilniek

Quote from: Richi on June 16, 2014, 09:12:42
Één van de redenen om voor de Hugo te kiezen, was inderdaad dat er geen drivers voor nodig zijn op de Mac Mini. Veel informatie over de Hugo inclusief reviews van leden èn reacties van Rob Watts (de ontwerper van de Hugo, een free lance audio engineer die o.a. voor Chord werkt) vind je op Head-Fi in deze thread: http://www.head-fi.org/t/702787/chord-hugo

Groet,
Richard

PS. Ik hoop toch echt dat de mijne deze week binnen komt...

Voor OSX hoef je sowieso (bijna) nooit aparte drivers te downloaden, ongeacht welke USB-DAC.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Richi

Nou, de Chord Hugo ligt in te spelen. Aansluiten was een fluitje van een cent. De Chord wordt direct door OSX herkend en als 'Hugo' weergegeven bij de geluidsuitvoerapparaten. Ook Audirvana herkent de dac direct. Even DSD instellen op DOP 1.0 en ook DSD speelt perfect.

Het aansluiten van mijn zelfbouw zilveren interlinks met Eichman Bullet pluggen verliep ook probleemloos. Ik speel met een USB verlengkabel van 3m en het bijgeleverde verloopstuk van USB naar micro USB. Dat kan waarschijnlijk nog veel beter, maar ik vind het wel prima zo voor nu.

De hele middag heeft Radio 10 aan gestaan om alvast een beetje in te spelen. Nu de kleine net op bed ligt, kan het luisteren beginnen. Eerste indruk is goed: mooi in balans, veel detail, ruimtelijke afbeelding en het is heel gemakkelijk om door de opname heen te luisteren. Daarmee bedoel ik dat je alle instrumenten en geluiden mooi afzonderlijk van elkaar hoort.

Maar goed, dat is mijn eerste indruk nat 10 minuten luisteren. Nu ga ik er maar eens goed voor zitten.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

In één woord: WAUW! Ik ben er sprakeloos van. Wat een prachtig gedetailleerd, open en ruimtelijk geluid. Ik heb nu een paar nummers beluisterd en ik heb nog geen één digtaal scherp randje gehoord. En toch bakken met detail en dynamiek. Echt niet normaal meer. Dat is mijn eerste indruk zover. En dan heb ik alleen nog maar 44.1 PCM beluisterd...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Mordante

Gefeliciteerd met je aankoop. Zelf heb ik zelf nog niet gehoord maar Chord schijnt goede DACs te maken. De Qute HD stond op mijn lijstje ter vervaninging van mijn Wadio 12. Maar vanwege diverse redenen even geen audio aanschaf voor mij.

MarkD

#24
Richi, nog altijd zo content met deze dac? Is op dit forum weinig over terug te vinden, terwijl alle reviews zeer lovend zijn en de dac op internationale fora nog altijd zeer hot is. Ben stiekem wel benieuwd naar een vergelijking met mijn Renew DS...
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers