Markt ingestort? Waar blijven de nieuwe midprice AV processoren?

Started by Kjelt, May 13, 2014, 12:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

m9

nu je het zegt.
heb zojuist even op de site van lexicon gekeken maar hun gamma is bitter weinig veranderd de afgelopen jaren.

de mc12hd prepro is inmiddels minimaal 5 jaar oud.

Pjotr

Quote from: anton on June 11, 2014, 19:41:58
Stassen in Venlo is een voorloper op auro3d gebied, ben er afgelopen weekend nog geweest bij een show. Ik stond er versteld van hoe ver men er ondertussen mee is. Wilfried van Baelen ( de geestelijk vader van auro3d en eigenaar van de Belgische Galaxy Studio) is al veel concerten, films aan het afmixen in dit formaat klaarblijkelijk.
Bij Stassen zijn Datasat processors te koop met auro3d alsook een eigen receiver (storm industries). Kosten wel een bak geld maar ze zijn er wel. Ook is er de mogelijkheid om bv van een monosignaal een 13 kanaals signaal te maken maar o.a. Yamaha doet dat al jaren met zijn DSP programmas. Het gaat natuurlijk om een echte 3 D ervaring  :pompom:.
Invoering zou pas zinvol zijn als de opvolger van de Blu Ray er is denk ik, een film in 4K met Dolby Atmos of Auro3D zal wel niet op een huidige schijf passen........
Qua luidsprekers heb je een punt, maar ja, we zijn van mono naar stereo naar dolby surround naar pro logic,naar dolby digital 5.1 naar 7.1 enz. enz. gegaan. Heb zelf al vele jaren een 11.2 opstelling met mijn z-11 dus is de stap naar auro3d snel gezet. Bij Stassen hadden ze by the way een aparte kamer met auro3d waar alle speakers (van B&W) in de muren en het plafond waren geintegreerd (hoge WAF factor).
Ben in ieder geval erg beniewd wat er gaat komen want de demo,s waren   :clapping: :clapping: :clapping:

Ik ben ook even langsgeweest bij de show van Stassen. Het viel me op dat er ten opzichte van een klein jaar geleden - toen had ik ook al kennis gemaakt met het Auro 3D systeem tijdens de nieuwe opening van Stassen - er nog geen nieuwe demo's werden getoond. Dit wekte bij mij de indruk dat het met de mixen en beschikbaarheid van Auro 3D nog mager is gesteld.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

anton

In de sterrenzaal heb ik even gezeten, daar werd de nieuwe spidermantrailer gedraaid alsook een voetbalwedstrijd met auro3d geluid, beneden heb ik een 3d opname van een zanger gezien (ken zijn naam niet). Voor mij waren dat alledrie nieuwe stukken........

Pjotr

Quote from: anton on June 13, 2014, 10:52:01
In de sterrenzaal heb ik even gezeten, daar werd de nieuwe spidermantrailer gedraaid alsook een voetbalwedstrijd met auro3d geluid, beneden heb ik een 3d opname van een zanger gezien (ken zijn naam niet). Voor mij waren dat alledrie nieuwe stukken........
Dan heb ik denk ik pech gehad. Ik kreeg voor de 2e keer The Amazing Spider-man 2, Turbo en Elysium trailers voorgeschoteld.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

CineSmurf

Een aantal jaar geleden was er nog sprake van een Denon processor voor de onderkant van de processor markt. Daar heb ik ook nooit meer wat van vernomen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

road rebel

Bedoel je de denon dn500av?

CineSmurf

Nee, deze bedoelde ik. Is al weer van een tijdje terug, zie ik.... maar na de geruchten nooit meer wat gehoord. Die dn500AV is nieuw?

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Job

Quote from: CineSmurf on June 13, 2014, 19:57:23
Die dn500AV is nieuw?
Is een model uit de Denon Professional line. Opvolger van de AV7100. 7.1 gebalanceerde XLR outputs, 19" oren, etc.

Kjelt

Quote from: Job on June 13, 2014, 20:28:51
Is een model uit de Denon Professional line. Opvolger van de AV7100. 7.1 gebalanceerde XLR outputs, 19" oren, etc.
Goedkoop apparaat zeg! Is het wat, zijn er tests van?

Job

Quote from: Kjelt on June 14, 2014, 01:04:41
Goedkoop apparaat zeg! Is het wat, zijn er tests van?
Geen idee. Ik gebruik in mijn studio de voorganger, de A7100. Prima machine. Ik had ook een Violet Audio ADP61, maar die vond ik veel te ruisig.

Het is nergens op gebaseerd, enkel mijn gut feeling, maar ik denk dat het een doos is die uit vrij basic componenten is opgebouwd. Vermoedelijk met een operating menu dat ze in hun consumenten-lijn reveivers ook gebruiken. DTS en DD decoding is natuurlijk allemaal met standaardchips, dus dat zal niet veel uitmaken.

danielo

Quote from: Job on June 14, 2014, 10:37:30
Geen idee. Ik gebruik in mijn studio de voorganger, de A7100. Prima machine. Ik had ook een Violet Audio ADP61, maar die vond ik veel te ruisig.

Het is nergens op gebaseerd, enkel mijn gut feeling, maar ik denk dat het een doos is die uit vrij basic componenten is opgebouwd. Vermoedelijk met een operating menu dat ze in hun consumenten-lijn reveivers ook gebruiken. DTS en DD decoding is natuurlijk allemaal met standaardchips, dus dat zal niet veel uitmaken.

Zal eens kijken wat ik kan uitvinden zou mij niet verbazen dat het dsp deel het zelfde is als de denon 4520, marantz 8801 en de denon avp (na update). Zou mij niet verbazen dat xlr deel een uitgeklede versie van de 8801 ontwerp is. Ik zou persoonlijk dit eerder proberen dan bv emotiva gezien ik gok dat deze op zijn minst stabiel is. Met een prijs minder dan 50% van de 8801 best iets om naar te kijken als je geen EQ wil want dat zit er zo te zien niet op en dat is niet vreemd voor studio gebruik.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

road rebel


Quote from: Staaled on May 13, 2014, 16:16:55
De Classe zit net op de grens.
High end is Datasat, Krell Evolution 707 3D, Ada , de aanstaande Trinnov Altitude.
Dat zijn de huidige referentie-"beesten". :)

gaat snel he want niet zo super lang geleden had je voor +-/ 3000$ een ada rhapsody II of een datasat ap20. Maar die zijn dus sterk up market getrokken!!

vik

Quote from: Staaled on May 13, 2014, 16:16:55
De Classe zit net op de grens.
High end is Datasat, Krell Evolution 707 3D, Ada , de aanstaande Trinnov Altitude.
Dat zijn de huidige referentie-"beesten". :)


De meningen zijn daar sterk over verdeeld. Het is maar net waar je naar kijkt, features of geluidskwaliteit.  De Bryston SP3 is "soundwise" een van de mooiste processoren die je op het moment kunt kopen. Vergelijk die maar eens onder de motor kap met bijvoorbeeld een Trinnov. "It takes more to tango" dan wat leuke DSP features en andere instellingen.  ;)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Staaled

Goede DSP staat niet los van geluidskwaliteit en is geen overbodige franje.
Ik ken geen situatie waar goede DSP geen meerwaarde biedt.
Loop maar eens dit forum na , zie de vraagtopics en kijk naar de meest ideale ruimtes , zelfs specifiek ontworpen en gebouwd.
Inmiddels is zelfs een fabrikant als Linn om in deze.
En dat zijn Schotten. :P
Er is uiteraard een minimum aan goede hardware nodig om op te draaien , maar daar voldoen apparaten in deze regionen ruimschoots aan.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

road rebel

Maakt een dsp chip echt zoveel verschil uit? Of klinken ze allen +/- hetzelfde en is het de integratie ervan die belang heeft? Want een gelijkaardige chip als de bryston sp3 vind je ook in Yamaha en Harman Kardon receivers!

Staaled

Het is niet zozeer de chip ,want die zitten idd ook in "budget" apparaten, maar de implementatie.
Dus specifieke algoritmes/processing voor routing/bass-management/crossover ,delays en roomEQ.
Dat kan naast de hardware een aanzienlijke bijdrage leveren aan het uiteindelijke resultaat.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

road rebel

Denk je dat de merken zelf de ontwikkeling doen van software enzo of kopen zij die ontwikkelingen als opties bij de chipproducenten? Want als je naar de site gaat van bijvoorbeeld cirrus Logic zie je bij een bepaalde chip alles wat die doet, maar al die opties zijn niet altijd beschikbaar in de eindproducten!

Voor de TS: Ik kwam onlangs een review tegen op whathifi van de nakamichi 7.1 av1 dragon processor, maar bij nader inzien lijkt het op de niet uitgebrachte emotiva UMC-500.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

danielo

Quote from: Staaled on June 16, 2014, 18:59:07
De meesten kopen , een enkele ontwikkelt zelf.

Inderdaad, in dit geval doet D&M een aantal dingen zelf hierdoor hebben ze iets meer keuzes in het geval van de 4520/4000/avp/8801 gebruiken ze 3 dsp's die samen de verschillende lagen doen (HD formats, EQ en indien nodig de THX modes) en alles aan elkaar werken via een fpga (soort hardware in software chip) die dingen als de routing en upsampling doen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt

Op zich zijn de codecs allemaal door de desbetreffende audiocodec firma's gelicenseerd (oa Dolby en THX) en het decoderen zal parktisch overal gelijk zijn.
Bovenop die digitale gedecodeerde audiostreams kunnen firma's nog hun eigen sausje plakken zoals Lexicon vroeger met hun logic7 en dat zullen diverse bedrijven nog steeds wel doen.
Daarna heb je dan nog eens de Audyssey of andere roomcorrection software of fabrikant eigen digitale equalizer implementatie.
Uiteindelijk heb je de DAC sessie waar redelijk grote verschillen tussen de diverse fabrikanten zitten (oa meerdere gescheiden voedingen, betere componenten, mooiere koperen afscherming etc. etc.)

road rebel

Zou je het decoderen op zich dan (kort door de bocht) gelijk kunnen stellen met "unzippen" op een computer?
Waardoor het eindresultaat in principe altijd hetzelfde is; wanneer mensen dan bijvoorbeeld zeggen: yamaha is heel goed in decoderen, dan bedoelen ze eerder het dsp-gebeuren die erachter uitgevoerd wordt en niet het feitelijk decoderen van de dts-ma laag?
Kan je dan stellen dat het louter decoderen hetzelfde blijft als het nu in de bron of in de processor plaats vindt?

Kjelt

Quote from: road rebel on June 18, 2014, 07:56:40
Zou je het decoderen op zich dan (kort door de bocht) gelijk kunnen stellen met "unzippen" op een computer?
Waardoor het eindresultaat in principe altijd hetzelfde is;
Als je een lossless codec hebt en je 100% aan het algoritme houdt en de DSPset krachtig genoeg is om dit volledig te decoderen wel ja.
Tenzij je daarbovenop weer verder gaat interpoleren etc. maar voor de moderne HD codecs is dat (IMHO) overkill.

Helaas zijn oude codecs niet lossless en daar kun je dus naast het algoritme van de fabrikant zelf ook aan de slag om te kijken of je een beter eindresultaat kunt bereiken.
En de oudere processoren hadden nog DSP's die veel trager waren de huidige chips dus ook daar werden weer compromissen gedaan tot het eindresultaat. Als je dan een veel duurdere processor had zaten daar veel duurdere DSP's in dan de goedkopere. Vandaag de dag zal dat verschil minimaal zijn.

Quotewanneer mensen dan bijvoorbeeld zeggen: yamaha is heel goed in decoderen, dan bedoelen ze eerder het dsp-gebeuren die erachter uitgevoerd wordt en niet het feitelijk decoderen van de dts-ma laag?
Dat zul je aan die mensen moeten vragen  ;) Ik vermoed dat ze voornamelijk de postprocessing en analoge stages bedoelen, ze kunnen tenslotte alleen het analoge eindproduct beoordelen en niet het digitale halfproduct.

QuoteKan je dan stellen dat het louter decoderen hetzelfde blijft als het nu in de bron of in de processor plaats vindt?
Durf ik niet zo te stellen, ik denk dat goedkope bronnen niet dezelfde krachtige DSP chipsets gebruiken als de midrange/highend processoren maar kantenklare chipsets, dit moet ik even nakijken wat ze tegenwoordig in bv een bluray speler met analoge uitgangen stoppen.
Bij een PC bijvoorbeeld wordt het zover als ik weet volledig in software gedaan en dan hangt het dus weer van de performance van de pc af of alles op tijd klaar is (beeld kost daarbij veel meer power dan geluid dus zul je het eerder in framerate etc. terug zien schat ik zo).

R0N

Quote from: road rebel on June 18, 2014, 07:56:40
Zou je het decoderen op zich dan (kort door de bocht) gelijk kunnen stellen met "unzippen" op een computer?
Waardoor het eindresultaat in principe altijd hetzelfde is; wanneer mensen dan bijvoorbeeld zeggen: yamaha is heel goed in decoderen, dan bedoelen ze eerder het dsp-gebeuren die erachter uitgevoerd wordt en niet het feitelijk decoderen van de dts-ma laag?
Kan je dan stellen dat het louter decoderen hetzelfde blijft als het nu in de bron of in de processor plaats vindt?

Nee!
Unzippen is niet tijdgebonden, het resultaat is wel overal het zelfde, maar de tijd waarin dat gebeurt kan heel verschillend zijn. Voor de gebruiker maakt het niet uit of het programma een paar seconden later is uitgepakt.
Dat is nu het grote verschil tussen computer en audio. Bij audio is alles tijdgebonden en bovendien in stereo of multikanaals.
Je kunt de dsp als de 'motor' zien, de auto er om heen maakt het verschil (audio-apparaat) om nog maar niet van de coureur (software) te spreken. Een beetje onder de motorkap kijken laat nog geen oordeel toe over het resultaat.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

danielo

Op het eind kunnen ze aan het decoderen zitten maar ze zullen wel de verschillende tests moeten doorstaan van dolbly en dts. Er zit wat ruimte daar zoals Kjelt aangeeft op de grenzen en wat te doen met extra speakers, subs, achtervolgende modes (zoals bv THX).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

anton

Of hij "midprice" gaat worden weet ik niet maar Marantz komt met de opvolger van de 8801 : de 8802, zag op een site dat hij 13 gebalanceerde (en ongebalanceerde) speakeraansluitingen heeft. Verder gaan er geruchten dat Dolby Atmos en/of Auro3D geimplementeerd worden  :pompom: :pompom: