Markt ingestort? Waar blijven de nieuwe midprice AV processoren?

Started by Kjelt, May 13, 2014, 12:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cardas49

Quote from: Kjelt on May 14, 2014, 20:09:21
Oei Arcam heeft voor mij (en ook een bekende sponsor van dit forum die dit merk heeft laten vallen) behoorlijk afgedaan door hun vorige reeks met klikkerende en stotterende HDMI ellende en allerlei andere foutjes waar steeds maar geen fatsoenlijke oplossing voor kwam  :(

De HDMI ellende op de AVR600 duurde vrij lang, maar is nu wel degelijk opgelost.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Xstream

Bij mij is 't Emotiva die afgedaan heeft. Het hele XMC-1 project en hun houding daar tegenover is simpelweg irritant. Bovendien 3 dagen bezig geweest om de UMC-1's firmware te upgraden. Nu 't gelukt is wel weer redelijk tevreden, maar 't is een principe kwestie geworden :)

Zelf zit ik nu ook te dubben wat te doen. Wachten of niet.
Twijfel heel erg om de Anthem MRX-310 als UMC-1 vervanger (pre/pro) te kopen. Verder zijn er nog weinig dingen dat ik denk, ja. Dat plaatje klopt helemaal. Wellicht de Marantz AV8801, maar die is wel weer een klap duurder en lees ik toch ook niet geheel positieve verhalen over.

Ik snuffel ook wat op de 2ehands markt rond, maar nog weinig dat ik denk, ja. Ook omdat je dan toch eigenlijk ook 3D en 4K wilt, wat nog weinig 2ehands te vinden is.

Ook probeer ik uit te vinden of een dedicated pre/pro nou wel zoveel beter is als een goede receiver. Je betaald vaak veel meer voor zo'n pre/pro, maar lees in de reviews dan weinig terug over of 't veel beter is als bijv. een Anthem waar ze dan ook lovend over zijn. Bovendien spreekt ARC me erg aan.

Het is in ieder geval wel opvallend hoe stil 't op deze markt is inderdaad. Duidelijk een kwestie van wat gaan we nu doen. Er is in wezen ook niet veel nieuws momenteel, behalve de ontwikkeling van 4K, waar je dan eigenlijk pas als mensen 't echt hebben optimaal op wilt inzetten.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

rovinggecko

Misschien mid price een 2de hands high end scoren?
Er staat een Meridian g61r in de markt...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Xstream

Quote from: rovinggecko on May 18, 2014, 13:27:26
Misschien mid price een 2de hands high end scoren?
Er staat een Meridian g61r in de markt...
Dat is 't nadeel van deze dingen. Je betaald er ooit de hoofdprijs voor, maar is nu weinig meer waard. Heeft niet eens HDMI om maar wat te noemen en is daardoor alleen al geen optie meer.
Voor mij ook de reden hier nooit een enorme bak geld aan uit te geven. Dan investeer ik dat liever in een stereo versterker en/of stereo pre voor muziek bijv.

Heb ook nog een oude Marantz SR8500 staan. Nou, als ik daar nog 250 euro voor krijg mag ik heel blij zijn denk :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Staaled

Ik heb de 8801 en tot op heden draait deze probleemloos.
Prettig zijn ook, tov receivers, de gebalanceerde uitgangen.
Sub(s) staan vaak een eindje weg.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Meridian zou ik zelf NOOIT kopen, best wel een gesloten systeem met hun eigen meridian digitale interfaces.
Upgrades doen ze niet vaak aan en betaal je weer de hoofdprijs.
Op zich niets mis met het merk maar dan moet je alles Meridian nemen.

rovinggecko

Draait bij mij anders prima analoog :). Maar mee eens dat het maximale concept, digitaal, een volledige vendor lock heeft.
Upgrades vinden wel plaats, maar in een langzaam tempo en voor een prijs die in lijn ligt met de nieuw prijs.
Voor de processor vind ik dat allemaal niet zo erg, maar vwb streaming moeten ze nu snel stappen gaan maken. Spotify, qobuz, etc zijn toch wel minimum eisen eigenlijk.

Wat lastig is dat geluid ( komen van de 7005av marantz) echt stukken beter was, een volgende stap wordt moeilijk ben ik bang. :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Xstream

Quote from: Staaled on May 18, 2014, 15:28:11
Ik heb de 8801 en tot op heden draait deze probleemloos.
Prettig zijn ook, tov receivers, de gebalanceerde uitgangen.
Sub(s) staan vaak een eindje weg.
Heb je verschillende dingen beluisterd, of gewoon op goed vertrouwen gekocht? Ben wel benieuwd of je 't vergeleken hebt met andere opties en je bevindingen.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

rovinggecko

Heb een umc-1 van emotiva gehad, daarna de av7005 van Marantz en nu de g68.
Dat allemaal in dezelfde set, de mijne dus.
Heb niet het idee dat het makkelijk vergelijken is op andere speakers in een demo setting. In dat geval kan je alleen de specs goed vergelijken (ook niet onbelangrijk).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Staaled

Quote from: Xstream on May 18, 2014, 18:50:24
Heb je verschillende dingen beluisterd, of gewoon op goed vertrouwen gekocht? Ben wel benieuwd of je 't vergeleken hebt met andere opties en je bevindingen.
Goed vertrouwen.
Ik heb wel stevig ingelezen op AVSforum en rekening gehouden met mijn wensen en speakers.
De Marantz is redelijk relaxed en mijn speakers zijn juist zeer alert.
Samen klinkt dat prima.

XLR was ook een voorwaarde.

Een opvolger heeft mijn interesse als de audio nog beter zou zijn.
Mijn wens is echter de Trinnov, maar dan moet er nog wel eea meezitten.  :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: rovinggecko on May 18, 2014, 19:09:21
Heb een umc-1 van emotiva gehad, daarna de av7005 van Marantz en nu de g68.
Dat allemaal in dezelfde set, de mijne dus.
Heb niet het idee dat het makkelijk vergelijken is op andere speakers in een demo setting. In dat geval kan je alleen de specs goed vergelijken (ook niet onbelangrijk).
Mbt het laatste:ook mijn ervaring. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

Quote from: Kjelt on May 18, 2014, 15:32:16
Meridian zou ik zelf NOOIT kopen, best wel een gesloten systeem met hun eigen meridian digitale interfaces.
Upgrades doen ze niet vaak aan en betaal je weer de hoofdprijs.
Op zich niets mis met het merk maar dan moet je alles Meridian nemen.
Als je nieuwe features zoekt moet je niet meer bij Meridian zijn.. (jaren geleden waren ze redelijk snel met gratis updates toen we DD-EX etc via een software update konden downloaden, nu moet je via je dealer)

Je kunt wel 3D door een meridian doen via HDMI, maar dan heb je een HD621 nodig.
Ze hebben geen HDMI op een processor zitten, dat gaat allemaal via die HD-621. Die kan overigens alleen DD, DTS en LPCM aan, geen bitstream HD audio codecs.

4K hebben ze verder nog geen uitspraken over gedaan, maar daar zal ooit wel eens een HD621 update, of opvolger voor komen als er een delivery format is (en geen 4 verschillende van 4 fabrikanten)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Hanky Panky

Quote from: jaco on May 20, 2014, 10:26:38
Als je nieuwe features zoekt moet je niet meer bij Meridian zijn.. (jaren geleden waren ze redelijk snel met gratis updates toen we DD-EX etc via een software update konden downloaden, nu moet je via je dealer)

Je kunt wel 3D door een meridian doen via HDMI, maar dan heb je een HD621 nodig.
Ze hebben geen HDMI op een processor zitten, dat gaat allemaal via die HD-621. Die kan overigens alleen DD, DTS en LPCM aan, geen bitstream HD audio codecs.

4K hebben ze verder nog geen uitspraken over gedaan, maar daar zal ooit wel eens een HD621 update, of opvolger voor komen als er een delivery format is (en geen 4 verschillende van 4 fabrikanten)

Hoe speel je dan DTS-MA e.d. af via een Meridian set? 
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

riwi

Quote from: Hanky Panky on May 20, 2014, 11:26:14
Hoe speel je dan DTS-MA e.d. af via een Meridian set?
Ik neem aan dat dat kan door te decoderen in de speler naar 6 of 8 kanaals PCM

rovinggecko

Correct. Er zitten meerdere ideeen achter, 1 is dat het voor de audio beter is geen hdmi meuk in de processor te hebben. 2 is dat schappelijke spelers allemaal bitperfect lpcm uit kunnen sturen. Met de snel veranderende formats hoef je dan alleen je speler aan te passen om courant te blijven. Zonder je dure audio systeem aan te passen.
Voor 3d hebben ze gewoon de hd621 firmware aangepast. Voor 4k blijkt dat voor een paar projectoren al te werken. Komt vast ook wel een formele upgrade.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

jaco

Inderdaad doet de speler een decode van de hd audio codec naar LPCM in 5.1 of 7.1 (6.1 werkt niet echt goed lijkt het op oppo en dune, maar niet zo heel veel titels hebben dat gelukkig)

De hd-621 dejittered het dan, en stuurt het afhankelijk van de processor als 5.1 of 7.1 naar de voorversterker (g serie en 861v4 in 5.1 en 7.1 voor de 861v6 /v8)
Connectie via 3xcinch of rj-45

Dus korte hdmi tussen speler en hd-621. HDMI van hd-621 naar projector. Rj-45 naar voor-versterker, en dan rj-45 naar elke luidspreker.

Dat is min of meer een typisch meridian systeem.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Major_Ton

Pas eind dit jaar wordt de nieuwe HDCP standaard voor HDMI 2.0 bekend en tot die tijd is het moeilijk hardware uitbrengen.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

road rebel

Edit:
Door manipulatiefoutje ben ik de inhoud van dit bericht kwijt geraakt.
De essentie was dat de chip design gestandaardiseerd is en dat het niet rendabel is om met zelf ontwikkelde socs op de markt te komen.

road rebel

Het is een ander verhaal bij de merken die de ontwikkeling zelf -lijken- te doen. Die lijken wel reactiever of die komen met evolutievere concepten, maar de prijs is er dan ook naar. De hype nu is DIRAC in de processor, zoals bij datasat of theta.
Ook ADA is beroemd in processoren en die gebruiken TRinnov en die zullen vast een upgrade board hebben voor hdmi.

road rebel

Tegen 2015 komt er een marantz av8802 met hdmi 2.0 en de nieuwe 3D surround formaten.
Ik ga ervan uit dat eens er nieuwe chips beschikbaar zijn we nog meer processoren zullen komen met de nieuwe formaten.

anton

.....de nieuwe 3d geluidsformaten........? Dolby Atmos ? Auro3D ?

bmateijsen

Quote from: anton on June 11, 2014, 16:59:58
.....de nieuwe 3d geluidsformaten........? Dolby Atmos ? Auro3D ?

Dolby Atmos is alleen nog bioscoop... Auro3D begint heel... heel.... heel... langzaam een nieuw formaat te worden, maar hoeveel echt geimplementeerd gaat worden op een blu-ray schijf, ik vraag het mij af ;). Daarnaast moet je natuurlijk wel wat extra luidsprekers gaan ophangen met Auro-3D ;).

anton

Stassen in Venlo is een voorloper op auro3d gebied, ben er afgelopen weekend nog geweest bij een show. Ik stond er versteld van hoe ver men er ondertussen mee is. Wilfried van Baelen ( de geestelijk vader van auro3d en eigenaar van de Belgische Galaxy Studio) is al veel concerten, films aan het afmixen in dit formaat klaarblijkelijk.
Bij Stassen zijn Datasat processors te koop met auro3d alsook een eigen receiver (storm industries). Kosten wel een bak geld maar ze zijn er wel. Ook is er de mogelijkheid om bv van een monosignaal een 13 kanaals signaal te maken maar o.a. Yamaha doet dat al jaren met zijn DSP programmas. Het gaat natuurlijk om een echte 3 D ervaring  :pompom:.
Invoering zou pas zinvol zijn als de opvolger van de Blu Ray er is denk ik, een film in 4K met Dolby Atmos of Auro3D zal wel niet op een huidige schijf passen........
Qua luidsprekers heb je een punt, maar ja, we zijn van mono naar stereo naar dolby surround naar pro logic,naar dolby digital 5.1 naar 7.1 enz. enz. gegaan. Heb zelf al vele jaren een 11.2 opstelling met mijn z-11 dus is de stap naar auro3d snel gezet. Bij Stassen hadden ze by the way een aparte kamer met auro3d waar alle speakers (van B&W) in de muren en het plafond waren geintegreerd (hoge WAF factor).
Ben in ieder geval erg beniewd wat er gaat komen want de demo,s waren   :clapping: :clapping: :clapping:

bmateijsen

Je bent van harte welkom om eens te komen luisteren naar ons JBL Synthesis systeem... dat is maar 7.1 (met 2 x 18" woofers), maar ik ben van mening dat je niet perse meer DSP nodig hebt.

Overigens heb ik ook Auro-3D gehoord op de ISE en echt Auro-3D opgenomen was echt heel goed en zeer bijzonder te noemen. Maar alle remix varianten, vond ik teveel DSP hebben. Het haalde nadrukkelijk de luidsprekers naar voren...

anton

Klopt helemaal Bjorn, er gaat niets boven de echte variant, helemaal GEWELDIG  8)