Markt ingestort? Waar blijven de nieuwe midprice AV processoren?

Started by Kjelt, May 13, 2014, 12:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Ik zit nu al een tijdje te wachten op de nieuwe generatie midprice AV processoren ( 2k€ - 3k€) maar ik zie helemaal niets nieuws verschijnen?
Ondertussen is HDMI 2.0 al een jaar oud, 4k tv's zijn er bij de vleet te koop maar nieuwe AV processor producten ho maar.
Denon is totaal gestopt met processoren. Hun medemerk Marantz heeft wel wat nieuwe processoren uitgebracht met de 8801 als vlaggenschip maar ook deze heeft nog steeds geen HDMI 2.0
Maar neem nu een Onkyo, soms goed voor een nieuw pre/pro model per jaar , ze hebben nu al bijna 2,5 jaar hetzelfde 5509 model op de planken staan.
Waar wachten ze allemaal op is het een nieuwe compressiestandaard voor 4k die nog niet leverbaar is of is de markt gewoon ingestort en is het niet langer interessant om een nieuw product uit te brengen?

Nahpets

Gezien het eindeloos uitstellen van de marktlancering van de Emotiva XMC-1 en de redenen die daarvoor opgegeven worden denk ik dat het een combi van factoren is.

Aangezien er nogal onduidelijkheid is over 'de standaard' is het voor de fabrikant lastig kiezen wat ze implementeren. Tegelijkertijd zijn consumenten wellicht zat van het verhaal 'koop nu, we passen onze apparaten aan met firmware-upgrades', die vervolgens niet komen. Het valt niet mee een apparaat te verzinnen dat 2.0, 2.1, 4.0, 5.0 5.1, 6.1, 7.1, 7.2, 11.18 goed ondersteunt en waarbij de koper niet gelijk het idee heeft 'waarom betaal ik voor al die uitgangen die ik toch niet gebruik'. Daarnaast sporadisch 4k content. Kleine markt. Crisis.

Zoiets.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

vik

Wat is voor jou het voordeel van een 2.0 HDMI processor Kjelt?




Quote from: Kjelt on May 13, 2014, 12:34:33
Ik zit nu al een tijdje te wachten op de nieuwe generatie midprice AV processoren ( 2k€ - 3k€) maar ik zie helemaal niets nieuws verschijnen?
Ondertussen is HDMI 2.0 al een jaar oud, 4k tv's zijn er bij de vleet te koop maar nieuwe AV processor producten ho maar.
Denon is totaal gestopt met processoren. Hun medemerk Marantz heeft wel wat nieuwe processoren uitgebracht met de 8801 als vlaggenschip maar ook deze heeft nog steeds geen HDMI 2.0
Maar neem nu een Onkyo, soms goed voor een nieuw pre/pro model per jaar , ze hebben nu al bijna 2,5 jaar hetzelfde 5509 model op de planken staan.
Waar wachten ze allemaal op is het een nieuwe compressiestandaard voor 4k die nog niet leverbaar is of is de markt gewoon ingestort en is het niet langer interessant om een nieuw product uit te brengen?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Roeru117

HDMI 2.0 heeft praktisch gezien nog weinig voordelen. Ik kan snappen dat wanneer je 2k neer wil gaan leggen voor een pre/pro dat het wel fijn is dat deze wel de 'nieuwe' hdmi standaard ondersteund. Je wil natuurlijk wel een zo future proof mogelijk product (Als zoiets al bestaat binnen A/V ).
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Staaled

Quote from: Kjelt on May 13, 2014, 12:34:33
Ik zit nu al een tijdje te wachten op de nieuwe generatie midprice AV processoren ( 2k€ - 3k€) maar ik zie helemaal niets nieuws verschijnen?
Ondertussen is HDMI 2.0 al een jaar oud, 4k tv's zijn er bij de vleet te koop maar nieuwe AV processor producten ho maar.
Denon is totaal gestopt met processoren. Hun medemerk Marantz heeft wel wat nieuwe processoren uitgebracht met de 8801 als vlaggenschip maar ook deze heeft nog steeds geen HDMI 2.0
Maar neem nu een Onkyo, soms goed voor een nieuw pre/pro model per jaar , ze hebben nu al bijna 2,5 jaar hetzelfde 5509 model op de planken staan.
Waar wachten ze allemaal op is het een nieuwe compressiestandaard voor 4k die nog niet leverbaar is of is de markt gewoon ingestort en is het niet langer interessant om een nieuw product uit te brengen?
De prijsklasse die jij omschrijft zijn niet de midprice maar instappers op processorgebied.
Midprice is 5-8 K en dan komt de top.
Was daar dan altijd al veel keus en innovatie vraag ik mij af.
Marantz vist daar al jaren samen met Onkyo/Integra en die drie hebben dat gedeelte sterk in handen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


Kjelt

Quote from: vik on May 13, 2014, 12:59:05
Wat is voor jou het voordeel van een 2.0 HDMI processor Kjelt?
Niet direct een voordeel maar als ik over een jaar ofzo naar een 4k projector zou switchen wil ik wel dat een pre/pro bv de nieuwe Sony 4k mediaspeler of andere 4k mediaspeler ondersteund en niet dat ik dan alweer moet switchen.

Quote from: Staaled on May 13, 2014, 13:53:47
De prijsklasse die jij omschrijft zijn niet de midprice maar instappers op processorgebied.
Midprice is 5-8 K en dan komt de top.
Ben ik niet met je eens, dat hangt van je definitie af van low/mid en high end. Ik vind zelf een Classe high end en die kost 8k. Dan vind ik een pre/pro van 3k echt wel midend. Ter vergelijk ik heb mijn huidige Onkyo 5507 voor rond de 1500 euro gekocht toen die net uit kwam en dat is nog steeds een prima pre/pro voor de helft van het geld. De 5509 die nu te koop is gaat al richting de 2k terwijl er van binnen niet zoveel verschil is met de 5507.
Grootste verschil tussen de mid en high end apparaten is voornamelijk op puur stereo audio weergave waar ze echt stukken beter zijn dan bv de Onkyo. Voor surround vind ik zelf het verschil een heel stuk minder schokkend.

Ik vind de tendens alleen jammer dat er wel low en mid end receivers uit blijven komen maar de pre/pro's lijken uit te sterven. Voornamelijk het afhaken van Denon met modellen >3k vind ik zwaar teleurstellend maar dat is een keuze geweest in het voordeel van Marantz. Maar Marantz mag wat mij betreft ook uitkomen met een net iets hoger geplaatst model.

Ach ja ik vervang normaal gezien iedere 2jaar mijn projector en iedere 4 jaar mijn receiver en sinds 4 jaar dus pre/pro maar ik zal nog langer moeten wachten denk ik. Dit is financieel gezien niet zo heel erg zolang alles blijft werken.  ;D

Edit: ik heb net even gezocht en ik heb de 5507 inderdaad in april 2010 aangeschaft dus nu 4 jaar geleden. Binnen een jaar was de 5508 op de markt en binnen een jaar daarna de 5509. Dus volgens deze Onkyo update cyclus hadden we nu al een 5511 moeten hebben  ;)

Staaled

De Classe zit net op de grens.
High end is Datasat, Krell Evolution 707 3D, Ada , de aanstaande Trinnov Altitude.
Dat zijn de huidige referentie-"beesten". :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Nooff

Die komt waarschijnlijk dit jaar. Alle nieuwe midrange en topmodellen van Onkyo zijn HDMI 2.0.

Maro

Nu nog een 4K speler en wat 4K films... :popcorn: en dan op naar de 8K.  :pompom:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

riwi

Onkyo is meestal wel de eerste met de 'nieuwe' features.

Ik vraag me ook af of Classe weer met een upgrade komt voor HDMI2.0
Al heb ik die nu nog niet nodig zou dat in de toekomst wel interessanter kunnen zijn dan een vervanging van de SSP.

Kjelt

Quote from: Staaled on May 13, 2014, 16:16:55
De Classe zit net op de grens.
High end is Datasat, Krell Evolution 707 3D, Ada , de aanstaande Trinnov Altitude.
Dat zijn de huidige referentie-"beesten". :)
Daar kijkt 99,5% van dit forum niet eens naar want way out of budget.
$30k voor een pre/pro is zo over the top terwijl er niet eens zo heel veel meer in zit als die 10 keer goedkopere pre/pro's maar ze maken er gewoon een heel stuk minder van.
Je kunt het vergelijken met projectoren (laat ik eens wat anders pakken dan auto's) in jouw definitie is een Sony VW1000/VW1100 van €20k of zelfs de VW500 van €10k dus geen high end projector want er zijn Barco's van 100k€. Tja ik denk toch echt dat 99% van dit forum een Sony VW500 als high end projector definieert.
We zitten op een consumenten forum, niet op een business digital pro forum maar misschien had je dat nog niet in de gaten  :)
Maar goed als jouw definitie van high end == ultra high price, is ga je gang.
Voor mijn definitie en in deze post definieer ik pre/pro's van >€8k als high end en €2k-€5k als midprice en deze laatste categorie is waar ik naar aan het kijken ben.

Staaled

Quote from: Kjelt on May 14, 2014, 09:38:27
Daar kijkt 99,5% van dit forum niet eens naar want way out of budget.
$30k voor een pre/pro is zo over the top terwijl er niet eens zo heel veel meer in zit als die 10 keer goedkopere pre/pro's maar ze maken er gewoon een heel stuk minder van.
Je kunt het vergelijken met projectoren (laat ik eens wat anders pakken dan auto's) in jouw definitie is een Sony VW1000/VW1100 van €20k of zelfs de VW500 van €10k dus geen high end projector want er zijn Barco's van 100k€. Tja ik denk toch echt dat 99% van dit forum een Sony VW500 als high end projector definieert.
Maar goed als jouw definitie van high end = ultra high price is ga je gang. Voor mij zijn de pre/pro's van $9k high end genoeg en ook al buiten het budget om iedere 4 jaar te vervangen.
Als je indeelt sec naar prijs is rond 3k m.i. idd de instapklasse.
Prestaties tov kan ik niet beoordelen aangezien de door mij aangehaalde processoren ook hier niet "passen". ;) :)

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

On topic, ;D.

Ik las op AVSforum dat Marantz dit jaar nog de opvolger van de 8801 presenteert.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Quote from: Staaled on May 14, 2014, 10:02:56
On topic, ;D.
Ik las op AVSforum dat Marantz dit jaar nog de opvolger van de 8801 presenteert.
Al technische specs bekend?

Staaled

Nee, het kwam voorbij het in het JTR topic aldaar.
Zal eens in het 8801 topic neuzen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Denon komt deze zomer nog in de USA met de S series:http://usa.denon.com/us/news/pages/NewsDetails.aspx?NewsType=News&NewsId=115&Year=2014
De S series heeft idd HDMI 2.0 aan boord.

Volgt de rest het vorige introductieschema zouden de opvolgers van de Denon 4520 eind dit jaar en de Marantz 8801 voorjaar 2015 beschikbaar komen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Quote from: Staaled on May 14, 2014, 14:29:46
Denon komt deze zomer nog in de USA met de S series:
Ben echt alleen voor een pre/pro aan het kijken met gebalanceerde uitgangen. Denon maakt alleen nog receivers, heel jammer ze hadden een hele goede pre/pro (AVP) in het assortiment.

Staaled

Klopt en idd helaas.
Het is ook bedoeld om een idee mbt Marantz te krijgen. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

riwi


jaco

Ze wachten gewoon wat meer kanalen gaat doen, als ze verkeerd gokken verliezen ze een modeljaar en verkoop..
Dolby atmos, of ander systeem voor thuisgebruik moet er een keer aankomen. Dan kunnen ze weer meer luidsprekers en versterkers verkopen.

Want waarom zou je upgraden naar iets wat bijna gelijk is als wat je al hebt ?

Hanky Panky

Lijkt mij een mooi probleem om te hebben: ik heb een zak met geld maar er is niets op de markt om te kopen  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Kjelt

Quote from: Hanky Panky on May 14, 2014, 19:38:46
Lijkt mij een mooi probleem om te hebben: ik heb een zak met geld maar er is niets op de markt om te kopen  :D
Volgens mij ken je dat probleem maar al te goed  :tounge:

Quote from: riwi on May 14, 2014, 19:12:45
Deze is wel vrij nieuw (CES januari 2014) : Arcam AV950
Oei Arcam heeft voor mij (en ook een bekende sponsor van dit forum die dit merk heeft laten vallen) behoorlijk afgedaan door hun vorige reeks met klikkerende en stotterende HDMI ellende en allerlei andere foutjes waar steeds maar geen fatsoenlijke oplossing voor kwam  :(

riwi

Quote from: Kjelt on May 14, 2014, 20:09:21
Oei Arcam heeft voor mij (en ook een bekende sponsor van dit forum die dit merk heeft laten vallen) behoorlijk afgedaan door hun vorige reeks met klikkerende en stotterende HDMI ellende en allerlei andere foutjes waar steeds maar geen fatsoenlijke oplossing voor kwam  :(

Tja ik zeg ook niet blind kopen, maar zo moeilijk is zo'n HDMI HDCP protocol ook niet. Dat kunnen ze best voor elkaar hebben nu.

Kjelt

 :popcorn:
Quote from: riwi on May 14, 2014, 20:23:45
Tja ik zeg ook niet blind kopen, maar zo moeilijk is zo'n HDMI HDCP protocol ook niet. Dat kunnen ze best voor elkaar hebben nu.
Ik weet niet wat voor problemen er allemaal nog meer zijn geweest maar het ontbreken van de juiste aftercare van de fabrikant bij klanten die duizenden euro,s hebben uitgegeven vind ik zorgwekkend. En zover als ik heb begrepen zijn nog steeds niet alle problemen van de oude serie helemaal opgelost?
Maar we zullen zien wat de ervaringen zijn met de nieuwe generatie.