AKG K550 vs K240DF

Started by Exirion, May 3, 2014, 15:04:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Exirion

Ik heb sinds 2002 een AKG K240DF die heerlijk neutraal klinkt. De laatste tijd begon ie af en toe te kraken en mijn vermoeden bleek juist: de foam discs waren verdroogd en er waren wat korrels in de weergevertjes gevallen. Alles losgetrokken en schoongemaakt, en de foam discs bleken in Duitsland voor bijna niks te koop. Toen ook maar meteen nieuwe ear pads erbij gekocht en voor 13 euro was ik klaar :) En hé... daar zag ik bij deze shop ook nog de K550 voor weinig geld. Hmm.. hoe zou zoiets nou klinken, dus die ook maar meteen besteld :P Hij moest sowieso makkelijker aan te sturen zijn dan de K240DF die 600 Ohm impedantie en een wat lager rendement heeft.



AKG K550



AKG K240DF

Na een paar dagen had ik het spul in huis. Eerst maar eens de K550 aangesloten en wat wisselende muziek gedraaid. Klonk meteen indrukwekkend goed, al mocht het laag wat minder dik aangezet, en in het hoog zat ook nog een wat scherp randje. Maar voor een eerste luistersessie absoluut goed. De K240DF had destijds behoorlijk wat tijd nodig om z'n neutrale klank te krijgen. De K550 heeft nu een paar dagen liggen inspelen en ik heb net opnieuw zitten luisteren in vergelijking met de K240DF. Hij is op dit moment nog niet volledig ingespeeld, maar wat klinkt dat ding heerlijk. De K240DF is absoluut neutraler, maar dat maakt de K550 niet minder goed. Als ik het kort moet samenvatten: De K550 heeft op dit moment een iets meer ingehouden middengebied, maar dat is al minder geworden en ik denk dat dat komt omdat het laag los aan het komen is en strakker/droger klinkt. De verhouding klopt beter. In het hoog is het scherpe randje bijna verdwenen, maar hij kleurt nog wel meer dan de K240DF.

De purist in me zegt dat de K240DF een betere weergever is omdat ie neutraler klinkt en alles weergeeft zoals het is. De K550 doet dat in grote lijnen ook, maar hij kleurt wat meer. Dat maakt 'm voor heel veel mensen 'muzikaler' schat ik in. Het klinkt gewoon lekker. Ik ben benieuwd hoe het verschil tussen de hoofdtelefoons zich ontwikkelt. De K240DF is met z'n nieuwe ear pars en foam discs weer helemaal als nieuw :) De K550 is vanwege het gesloten design erg geschikt om op het werk te gebruiken, maar dat vind ik zonde. De K240DF koester ik ook te veel om het huis te laten verlaten, dus ik denk dat ik ze thuis naast elkaar blijf gebruiken. Voor audiobewerking is de K240DF waarschijnlijk de beste keus. Voor muziek luisteren is de K550 zeker met wisselende opnamekwaliteit de makkelijkste van de twee. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de K550 duidelijk beter dan de K501 en K701 vind klinken. Die vind iets te veel een 'pop' sound hebben.

Als ik bedenk dat ik in 2002 160 euro voor de K240DF heb betaald en nu 140 euro voor de K550, dan denk ik dat het beide enorme bang-for-the-bucks zijn. De afwerking van de K550 is vorstelijk, en voor 300 euro had ik 'm nog steeds indrukwekkend goed gevonden. Hij heeft er nu zo'n 24 uur op zitten, dus hij is er nog lang niet. De veranderingen zullen niet dramatisch zijn, in tegenstelling tot wat sommigen beweren als het over inspelen gaat, maar er zal in de marge echt nog wel verbetering in zitten. Een A/B-vergelijking tussen een oude en nieuwe hoofdtelefoon is altijd leuk om te doen. Ik heb het ooit ook met een oud en nieuw stel Sony MDR-E888 fontopia's gedaan, wat voor mij het ultieme bewijs was hoeveel inspelen kan doen. Het verschilt een beetje per merk en type.

Mochten er nog duidelijker veranderingen in de sound ontstaan dan meld ik het zeker nog. Als andere mensen ervaring met 1 van beide hoofdtelefoon hebben, dan is wat feedback uiteraard welkom :)

Ter info: ik draai met een Arcam AVR-300 die ook de 600 Ohm K240DF met meer dan voldoende output aanstuurt.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

garmtz

Leuk vergelijk... Tegewoordig beschouwt men de k550 als redelijk neutraal. Ik vind de 240DF juist een beetje teveel midden hebben... :) is dus erg afhankelijk van je referentiekader. De k550 heeft wel het meeste laag van alle 'studio'/'full size' modellen ooit.

Exirion

Quote from: garmtz on May  3, 2014, 19:34:51
Ik vind de 240DF juist een beetje teveel midden hebben... :) is dus erg afhankelijk van je referentiekader. De k550 heeft wel het meeste laag van alle 'studio'/'full size' modellen ooit.
Beschrijvingen van klank zijn inderdaad in hoge mate subjectief. Maar toch, als ik de K240DF vergelijk met neutrale speakers die ik door de jaren heb gehoord, dan denk ik dat je die eerder neutraal mag noemen dan een K550. Het is niet voor niks een hoofdtelefoon die juist vanwege z'n klank in talloze studio's wordt gebruikt. Hij klinkt zoals een neutrale speaker in een luisterruimte klinkt (diffuse field). De K550 geeft wat kleuring die zeker niet slecht is, maar als je technisch met geluid bezig bent is de K240DF kritischer en minder flatterend.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Paul1967

Ik heb hier al een tijd de AKG K550 liggen (wat mij betreft één van de beste koptelefoons onder grofweg 250 euro).
Hij is in mijn beleving zeker geen bass splasher, integendeel vind deze 550 juist minder geschikt voor electro, house, R&B etc.
Dit is meer een hoofdtelefoon voor jazz, klassiek, soft pop, blues....beetje de instapper voor de hifi purist zeg maar.
De 550 heeft een gedetailleerde, open en wijde stage, klinkt warm en heeft een rustige sound dwz geen shouter on the ears.
Het laag klinkt zeker niet dik of aangezet, het middengebied en het hoog is gewoon goed "in het begin ie het hoog soms wat scherp, maar dat verdwijnt na wat dagen inspelen". De K550 klinkt in het hoog een stuk beter dan zijn broer 701, laatstgenoemde vind ik feller in het hoog (een typische AKG kwaal). Ik beschouw de 550 zeker niet als (zeer) gekleurd, eerder neutraal met een warme gloed.

garmtz


Exirion

Na flink inspelen een aantal bevindingen. Inmiddels heb ik m'n vriendin een K550 cadeau gedaan, waar ze erg blij mee was ;) Zoals ik in het verleden al vaker heb ervaren is ook hier het verschil tussen een nieuw een een 2 weken ingespeeld exemplaar duidelijk te horen. Ik laat die van haar ook wel een paar dagen overdag op flink volume inspelen.

Dan het klankverschil met de K240DF en de niet-neutrale trekjes. In de servicemanual van m'n Arcam versterker kwam ik tegen dat de hoofdtelefoonuitgang een uitgangsimpedantie van 390 Ohm heeft. Dat is erg hoog voor een hoofdtelefoon van slechts 32 Ohm. De K240DF is zelf 600 Ohm dus daar ligt de verhouding duidelijk anders. De K-550 is volgens iemand die metingen heeft gedaan vrij ongevoelig voor uitgangsimpedanties tot 100 Ohm (<1dB afwijking in frequentiecurve). Daarboven kan het effect uiteraard duidelijker merkbaar zijn. Een simpele oplossing is om met een paar weerstanden een modificatie te doen.  Ik heb al even getest met de iPad en iMac. De iPad heeft maar een paar Ohm uitgangsimpedantie en de iMac <24 Ohm. Hoewel je vraagtekens over de kwaliteit van de DAC en het uitgangscircuit kunt hebben, klinkt het geluid wel iets meer in balans. Ik denk dat de Arcam+K550 combo er ook van opknapt als ik de modificatie heb gedaan :)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Benga

Mss wat off topic maar ik heb vorige week de AKG 551 voor nog geen € 100 nieuw gekocht bij een online dozenschuiver ... enige verschil met de 550 is de aansluitkabel, veder dezelfde drivers etc.

Het ding klinkt ongelooflijk!  :shaun:
Denon AVR 4520 - Denon DBT-3313 - B&W 684's - B&W685's - BK XLS200 -  Arcam FMJ17 - Arcam A18 - Synology 213+

garmtz

Quote from: Exirion on May 15, 2014, 21:53:14
Na flink inspelen een aantal bevindingen. Inmiddels heb ik m'n vriendin een K550 cadeau gedaan, waar ze erg blij mee was ;) Zoals ik in het verleden al vaker heb ervaren is ook hier het verschil tussen een nieuw een een 2 weken ingespeeld exemplaar duidelijk te horen. Ik laat die van haar ook wel een paar dagen overdag op flink volume inspelen.

Dan het klankverschil met de K240DF en de niet-neutrale trekjes. In de servicemanual van m'n Arcam versterker kwam ik tegen dat de hoofdtelefoonuitgang een uitgangsimpedantie van 390 Ohm heeft. Dat is erg hoog voor een hoofdtelefoon van slechts 32 Ohm. De K240DF is zelf 600 Ohm dus daar ligt de verhouding duidelijk anders. De K-550 is volgens iemand die metingen heeft gedaan vrij ongevoelig voor uitgangsimpedanties tot 100 Ohm (<1dB afwijking in frequentiecurve). Daarboven kan het effect uiteraard duidelijker merkbaar zijn. Een simpele oplossing is om met een paar weerstanden een modificatie te doen.  Ik heb al even getest met de iPad en iMac. De iPad heeft maar een paar Ohm uitgangsimpedantie en de iMac <24 Ohm. Hoewel je vraagtekens over de kwaliteit van de DAC en het uitgangscircuit kunt hebben, klinkt het geluid wel iets meer in balans. Ik denk dat de Arcam+K550 combo er ook van opknapt als ik de modificatie heb gedaan :)


Misschien nog beter om uit te wijken naar een aparte hoofdtelefoonversterker...

Paul1967

#8
Quote from: Benga on May 21, 2014, 18:33:44
Mss wat off topic maar ik heb vorige week de AKG 551 voor nog geen € 100 nieuw gekocht bij een online dozenschuiver ... enige verschil met de 550 is de aansluitkabel, veder dezelfde drivers etc.

Het ding klinkt ongelooflijk!  :shaun:

De 551 is de "On to go" model van de 550 "home". Niet alleen heeft de 551 een andere (dunner en kortere kabel zonder 6.3mm jack),
maar er zijn ook klankmatig verschillen (zie schema's). De 551 heeft duidelijk meer laag in huis.

550


551

garmtz

Interessant! Is hij wellicht ook minder kritisch voor een goede seal (brildrager)?

Exirion

Quote from: Benga on May 21, 2014, 18:33:44
Mss wat off topic maar ik heb vorige week de AKG 551 voor nog geen € 100 nieuw gekocht bij een online dozenschuiver ... enige verschil met de 550 is de aansluitkabel, veder dezelfde drivers etc.

Het ding klinkt ongelooflijk!  :shaun:
Grappig, ik heb voor op het werk ook die K551 nog besteld omdat ie te goedkoop was om te laten liggen :D

Klinkt inderdaad ontzettend goed, al vind ik de afwerking (met name het spuitwerk) net wat slordiger dan bij de K550. Ik snap wel dat de K551 een beetje een flop is met de oorspronkelijke prijsstelling. Voor die 90 euro die ik betaald is het echter een superding :) Ik denk dat ik er een keer een degelijker snoer aan soldeer. Die remote en microfoon interesseren me niet.

Quote from: garmtz on May 21, 2014, 20:02:48
Misschien nog beter om uit te wijken naar een aparte hoofdtelefoonversterker...
Ik heb een simpele modificatie met 2 weerstanden uitgevoerd en ben dik tevreden zo. Voor op het werk overweeg ik wel een USB DAC met headphone amp.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Benga

Quote from: Exirion on May 23, 2014, 10:53:10
Voor op het werk overweeg ik wel een USB DAC met headphone amp.

Help, ik ook!

Ik overweeg:

- fiio E07K (budgetkoning?)
- schiit modi + magni (performance koning?)
- Jds Labs C5D (midrange?)

Kan er mij iemand in de goede richting duwen ... vooral voor elektronische muziek. Sorry voor offtopic-sfeertje.
Denon AVR 4520 - Denon DBT-3313 - B&W 684's - B&W685's - BK XLS200 -  Arcam FMJ17 - Arcam A18 - Synology 213+

Benga

Zonet de o2 en odac besteld bij hdphs.com ... Spannend! Ik laat iets weten over de match met de 550.
Denon AVR 4520 - Denon DBT-3313 - B&W 684's - B&W685's - BK XLS200 -  Arcam FMJ17 - Arcam A18 - Synology 213+

Exirion

Quote from: Benga on September 30, 2014, 17:07:23
Help, ik ook!

Ik overweeg:

- fiio E07K (budgetkoning?)
- schiit modi + magni (performance koning?)
- Jds Labs C5D (midrange?)

Kan er mij iemand in de goede richting duwen ... vooral voor elektronische muziek. Sorry voor offtopic-sfeertje.
Sorry, ik zie je reactie nu pas. Bevalt de combinatie je?

Ik heb inmiddels een Cambridge Audio DacMagic XS voor bij de K-551 op het werk. Bevalt ERG goed. Mooi compact en degelijk ding, en het klinkt geweldig :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein